Ηλιόλουστο και απαστράπτον αναμένεται το 2022 όσον αφορά τον θαλάσσιο τουρισμό. Σύμφωνα με τις προβλέψεις και βάσει των κρατήσεων που γίνονται, αναμένεται στα κρουαζιερόπλοια μια βελτίωση στις αφίξεις της τάξης του 52% συγκριτικά με το 2021 και του 70% στον αριθμό των επιβατών. Επίσης, στο yachting ήδη έχουν γίνει προκρατήσεις σε ένα μεγάλο ποσοστό ναυλώσεων, περίπου στο 57% για τη σεζόν που πλησιάζει.

Σύμφωνα με την Ενωση Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), «οι προοπτικές για το έτος 2022 είναι αισιόδοξες με βάση την αύξηση του αριθμού κρατήσεων που παρατηρείται, τη δυνατότητα επέκτασης της τουριστικής περιόδου μέσω της επίτευξης και νέων συμφωνιών και της ενίσχυσης του homeporting στα ελληνικά λιμάνια με εταιρείες του κλάδου να κινούνται όλο και περισσότερο σε αυτή την κατεύθυνση, με προϋπόθεση, βέβαια, τη γρήγορη και αποτελεσματική αντιμετώπιση της εξάπλωσης της μετάλλαξης Omicron και την περαιτέρω ανάσχεση της πανδημίας. Οι εταιρείες του κλάδου και οι λιμένες λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα με βάση τα ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα στη χώρα ώστε οι επιβάτες να απολαμβάνουν τον μέγιστο δυνατό δείκτη ασφάλειας στην κρουαζιέρα, έναν κλάδο που πάντως επλήγη σημαντικά από την πανδημία».

Σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά στοιχεία της ΕΛΙΜΕ, ο συνολικός αριθμός αφίξεων κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια το 2021 ανήλθε στις 1.957 και ο αριθμός επιβατών σε 1.316.662. Η αύξηση στις αφίξεις σε σχέση με το 2020 ανέρχεται σε ποσοστό 732% και στους επιβάτες σε 1.750%.

Ωστόσο με έτος αναφοράς το 2019, χρονιά-ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό, η κίνηση στα κρουαζιερόπλοια κινήθηκε στο 49,2%, ενώ στους επιβάτες στο 27,3%.

Η πρόβλεψη

«Εχοντας ακόμα την επιδημία παρούσα, είναι πραγματικά ιδιαίτερα δύσκολο και παρακινδυνευμένο να κάνουμε προβλέψεις για το 2022. Ωστόσο με τα τελευταία δεδομένα, έχουμε κάνει κάποιες προβλέψεις ελπίζοντας ότι η κίνηση θα βελτιωθεί περαιτέρω. Πιο αναλυτικά, οι προβλέψεις μας για το 2022 είναι για 2.985 προσεγγίσεις πλοίων και 2,2 εκατομμύρια επιβατοαφίξεις, έχοντας μια βελτίωση στις αφίξεις της τάξης του 52% συγκριτικά με το 2021 και του 70% στις επιβατοαφίξεις», επισημαίνει στο «business stories» ο τέως πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) Θεόδωρος Κόντες.

Θεόδωρος Κόντες

«Σύμφωνα με τα παραπάνω δεδομένα και πάντα σε σύγκριση με τα αποτελέσματα του 2019, φαίνεται ότι η ανάκαμψη έρχεται σταδιακά το 2022 και ο αριθμός των προσεγγίσεων φαίνεται ότι θα ανακάμψει σε ποσοστό 75%, ενώ για τους επιβάτες ο αριθμός υστερεί και είναι στο 40%.

Ελπίζουμε ότι ίσως η πρόβλεψη για το 2022 θα βελτιωθεί περαιτέρω αλλά όλα θα εξαρτηθούν από την εξέλιξη της πανδημίας προσδοκώντας ότι η έναρξη της τουριστικής περιόδου θα συμπέσει με την ανοσία, δίνοντας έτσι στους επιβάτες ώθηση και κουράγιο να επανέλθουν στην πλέον αρεστή τουριστική τους απόλαυση. Με την προσδοκώμενη σταδιακή βελτίωση για τα έτη 2023 και 2024, ελπίζουμε ότι θα επανέλθουμε στα δεδομένα του 2019 και γιατί όχι, το 2025 ίσως και να τα υπερβούμε», προσθέτει.

Παράλληλα, όμως, διευκρινίζει ότι «οι προβλέψεις που αναφέρονται στο 2022 θεωρούνται άκρως παρακινδυνευμένες, αφού ήδη υπάρχουν αρκετά περισσότερες δηλωμένες αφίξεις πλοίων προς τους περισσότερους προορισμούς, αλλά, όπως συμβαίνει κάθε χρόνο, οι δηλώσεις αφίξεων είναι αρκετά πιο αυξημένες για να εξασφαλιστούν θέσεις ελλιμενισμού των πλοίων, οι οποίες στη συνέχεια αποσύρονται για διαφόρους λόγους. Γι’ αυτόν τον λόγο αναφέρουμε τα όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικά νούμερα που αναμένουμε». Ειδική αναφορά κάνει για τις επιπτώσεις στον θαλάσσιο τουρισμό εξαιτίας των όσων διαδραματίζονται μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας: «Η εξέλιξη της κατάστασης όπως διαμορφώνεται στην Ουκρανία, με τη Ρωσία να απειλεί, είναι ένας επιπλέον λόγος που ίσως να επηρεάσει την αγορά της κρουαζιέρας σε ολόκληρη την περιοχή και ίσως μέρος του Αιγαίου, σε περίπτωση πολεμικής σύρραξης».

Συγκριτικά συμπεράσματα

Οπως επισημαίνει ο κ. Κόντες, «συγκρίνοντας ανά έτος τα στοιχεία της ΕΛΙΜΕ με βάση πάντα το έτος 2019, οπότε είχαμε εξαιρετικά αποτελέσματα στον κλάδο της κρουαζιέρας και του θαλάσσιου τουρισμού, προκύπτουν τάσεις της σταδιακής ανάκαμψης μετά από το καταστροφικό 2020, όπου ζήσαμε την πλήρη απενεργοποίηση του κλάδου λόγω της πανδημίας».

Το έμπειρο στέλεχος της διεθνούς βιομηχανίας της κρουαζιέρας κατέληξε στα ακόλουθα συμπεράσματα:

■ Το 2019 ήταν ένα έτος με εκπληκτικές αποδόσεις του κλάδου στην Ελλάδα, αφού είχαμε 3.979 αφίξεις πλοίων σε όλους τους προορισμούς με 5,5 εκατομμύρια επιβάτες, με τον Πειραιά να κρατάει τα ηνία και να είναι το πρώτο λιμάνι στη λίστα, αλλά και ο κυριότερος προορισμός στο home-porting με 622 αφίξεις και περίπου 1,1 εκατομμύριο επισκέπτες.
Ακολουθούν βέβαια και άλλοι σημαντικοί προορισμοί, όπως η Κέρκυρα, η Μύκονος, η Σαντορίνη, το Ηράκλειο, η Ρόδος, το Κατάκολο. Υπάρχουν όμως και διάφοροι άλλοι νέοι προορισμοί στη χώρα μας, που συνολικά ανέρχονται στους 48 με αυξητική τάση, αφού πολλοί operators αναζητούν συνεχώς νέες διαδρομές.

Το 2020 παρουσίασε μια καταστροφική εικόνα για τον κλάδο της κρουαζιέρας, με πλέον του 95% των πλοίων να είναι ακινητοποιημένα και να παρακολουθούμε την απογοητευτική κατάσταση με ανακύκλωση πλοίων, παραγγελίες για νέες κατασκευές πλοίων να καθυστερούν στην παράδοσή τους ή και να ακυρώνονται, εταιρείες να πτωχεύουν αφήνοντας πίσω τους πολλά χρέη αλλά και εκατοντάδες χιλιάδες ανέργους του κλάδου με άγνωστο πλέον το μέλλον για τον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού, ο οποίος στο παρελθόν μόνο επιτυχίες είχε να επιδείξει.

Εδώ αξίζει να σημειώσουμε ότι ο τομέας της κρουαζιέρας είχε αυξητική τάση και εξέλιξη τα τελευταία χρόνια μέχρι το 2019, όταν οι μελέτες έδειχναν ότι ανερχόταν στη δύναμη του περίπου 6% ετησίως παγκοσμίως. Οι αρχικές προβλέψεις για το 2020 πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας, όσον αφορά την περιοχή μας, ήταν περίπου οι εξής: 4.280 αφίξεις πλοίων με 5.880.000 επιβάτες.

Αντί των αναμενόμενων εκπληκτικών αποτελεσμάτων, «κληρονομήσαμε» λόγω πανδημίας μόνο περίπου το 5% των αφίξεων και λίγο περισσότερο του 1% των επιβατών, κάτι που αποδεικνύει ότι τα λίγα πλοία που κινήθηκαν τη συγκεκριμένη περίοδο ήταν μικρά και είχαν πολύ μικρό αριθμό επιβατών.

Ετσι τα αποτελέσματα ήταν απογοητευτικά με συνολικά 210 προσεγγίσεις και 67.528 επιβατοαφίξεις, με τους περισσότερους προορισμούς να έχουν μηδενικές αφίξεις και τους υπόλοιπους ελάχιστες προσεγγίσεις και επισκέπτες.

■ Το 2021 και παρόλο που η επιδημία εξακολουθεί να υφίσταται, γίνεται προσπάθεια για επανεκκίνηση του θαλάσσιου τουρισμού εφαρμόζοντας τα λεγόμενα υγειονομικά πρωτόκολλα και έτσι δειλά-δειλά προχωρά η επανεκκίνηση της κρουαζιέρας, κυρίως με μειωμένη χρονική διάρκεια ημερών αλλά και με μειωμένο αριθμό επισκεπτών, καταλήγοντας στις 1.957 αφίξεις πλοίων και περίπου στις 1,3 εκατομμύρια επιβατοαφίξεις, που αντιστοιχούν στο περίπου 50% και στο 25% αντίστοιχα συγκριτικά με το 2019. Τα πλοία που λειτουργούν ίσως είναι μικρότερου μεγέθους ή είναι μεγάλου μεγέθους πλοία τα οποία ωστόσο λειτουργούν με μικρότερη πληρότητα επιβατών.

Οικονομική κρίση

Η πανδημία τα τελευταία δύο χρόνια προκάλεσε τεράστιες ζημίες στον κλάδο της κρουαζιέρας και γενικότερα στον θαλάσσιο τουρισμό. «Αυτή τη διετή και πλέον χρονική περίοδο που ακόμα εξελίσσεται σε καταστροφική εμπειρία, είδαμε δυστυχώς εταιρείες να κλείνουν, πλοία να προχωρούν σε ανακύκλωση, εργαζομένους να αναζητούν κάποια εργασία, αλλά και εταιρείες που στην προσπάθειά τους να επιβιώσουν υπερχρεώθηκαν αναμένοντας καλύτερες ημέρες, τις οποίες φυσικά κι εμείς αναμένουμε το συντομότερο. Το πρόσφατο κλείσιμο της luxury εταιρείας Crystal Cruises, καθώς και η κατάληξη της μητρικής μεγάλης εταιρείας στην Ασία Genting Cruising έφερε ακόμη ένα μεγάλο πλήγμα στη βιομηχανία της κρουαζιέρας με όλους να αναρωτιούνται “πού πάμε;”.

Ας ελπίσουμε ότι αυτό είναι το τελευταίο κρούσμα από αυτή την κρίση και εφόσον η σταδιακή ανάπτυξη φαίνεται πλέον καθαρά στον ορίζοντα, θα γυρίσουμε φυσιολογικά στην κανονικότητα και ο κλάδος της κρουαζιέρας θα επανέλθει και πάλι σε ρυθμούς ανάπτυξης με ίσως κάποιους εναλλακτικούς τρόπους εφαρμογής αναλόγως των απαιτήσεων και προτιμήσεων στην αγορά κρουαζιέρας», επισημαίνει ο κ. Κόντες. Σύμφωνα με τον ίδιο, η πράσινη εκμετάλλευση των πλοίων είναι κάτι που θα απασχολήσει ιδιαίτερα τον κλάδο κατά τις επόμενες δεκαετίες και θα καθορίσει το μέλλον προσαρμόζοντας τα δεδομένα με τις περιβαλλοντολογικές απαιτήσεις, σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς.

Yachting

Το yachting έχει εξελιχθεί ιδιαίτερα στην Ελλάδα ως η πλέον εναλλακτική-πολυτελής προσφορά στον θαλάσσιο τουρισμό ακουμπώντας στα θετικά στοιχεία που προσφέρει η χώρα, με την πολυνησία και την τεράστια ακτογραμμή με τις καταπληκτικές ακτές, τα ιστορικά μνημεία και την κουλτούρα να προσελκύουν τους υψηλού επιπέδου πελάτες στην περιοχή μας. «Δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι η Ελλάδα διατήρησε την πρώτη θέση στο yachting της Μεσογείου το 2021, αφού εξασφάλισε το 24% της αγοράς, με τη Γαλλία να ακολουθεί με ποσοστό 19% και στην τρίτη θέση η Ιταλία με 17%.

Η επιτυχία αυτή φαίνεται ότι θα συνεχιστεί και το 2022 αφού ήδη έχουν γίνει προκρατήσεις σε ένα μεγάλο ποσοστό ναυλώσεων, περίπου στο 57% για τη σεζόν που πλησιάζει. Αναμένεται περαιτέρω ανάπτυξη στο yachting, με το νέο νομοσχέδιο που σύντομα θα ψηφιστεί στη Βουλή, μια και προβλέπεται η σταδιακή απελευθέρωση του καμποτάζ, όπως ισχύει σχεδόν σε όλον τον κόσμο αλλά και στην Ευρώπη και ιδιαίτερα στους ανταγωνιστές μας στη Μεσόγειο». Ο συνολικός αριθμός yachts παγκοσμίως ανέρχεται στα 8.500 σκάφη διαφόρων μεγεθών, με τα περίπου 350 να βρίσκονται στην Ελλάδα. Οι τάσεις βέβαια δείχνουν μια ραγδαία αύξηση στα megayachts και συνήθως σε σκάφη άνω των 35 μέτρων, με εκείνα των 45-55 μέτρων να είναι τα πλέον λειτουργικά για τους λάτρεις του luxury yachting.

Ετησίως, ο παγκόσμιος στόλος yachting αυξάνεται σε ποσοστό περίπου 7%, ενώ σημειώθηκε νέο ρεκόρ πωλήσεων το 2021 με 1.140 σκάφη να έχουν μεταπωληθεί ή να αφορούν νέες κατασκευές. Τα γνωστά ναυπηγεία σε κατασκευές τέτοιων σκαφών έχουν πολλαπλές παραγγελίες για παραδόσεις μέχρι και τα έτη 2025-2026. «Ιδιαίτερα σημαντικός για τον συγκεκριμένο τομέα θαλάσσιου τουρισμού στη χώρα μας και την εθνική μας οικονομία είναι ο κύκλος εργασιών ετησίως περίπου στο 1,6 δισ. ευρώ», υπογραμμίζει ο τέως πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ και καταλήγει: «Η βελτίωση των υπηρεσιών στις μαρίνες αλλά και η ανάπτυξη του δικτύου μαρινών σε διάφορους προορισμούς θα επιφέρουν επιπλέον έσοδα στο κράτος, αλλά θα είναι και το κλειδί για την ανάπτυξη του yachting στη χώρα μας. Το 2022 προβλέπεται ότι η χώρα μας θα έχει για μία χρονιά ακόμη λαμπρό μέλλον και αναμένεται περαιτέρω βελτίωση, ελπίζουμε με την ψήφιση του νέου νομοσχεδίου για τη σταδιακή απελευθέρωση του κλάδου».

Διαβάστε ακόμα:

Ενέργεια: Ασανσέρ οι τιμές λόγω Ουκρανίας – Η επάρκεια και το σενάριο για έκτακτα μέτρα

ΙΟΝ: Η γλυκιά νύφη που πικραίνει τους μνηστήρες – Οι προτάσεις εξαγοράς και τα «όχι» της Τίνας Κωτσιοπούλου

Ανεμβολίαστοι: Έφτασαν τα πρόστιμα – Αυτά είναι τα email της ΑΑΔΕ (pics)