Η δεύτερη ημέρα του Posidonia Sea Tourism Forum δεν είχε ωραιοποιήσεις. Αντιθέτως, έφερε στο προσκήνιο όλα όσα «δεν δουλεύουν» στη σχέση λιμανιών, εταιρειών και προορισμών. Υποδομές παρωχημένες, τοπικές κοινωνίες που ασφυκτιούν και ένα μοντέλο που πρέπει επειγόντως να επανασχεδιαστεί, βρέθηκαν στο επίκεντρο. Οι κορυφαίοι του κλάδου –από τη Royal Caribbean μέχρι το λιμάνι του Ηρακλείου– μίλησαν ανοιχτά για την ανάγκη ειλικρινούς διαλόγου και άμεσων παρεμβάσεων, πριν η κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο βρεθεί σε αδιέξοδο.
Η θεματική «Τα λιμάνια της Μεσογείου στο μικροσκόπιο» δεν ήταν μόνο τίτλος πάνελ – ήταν περιγραφή μιας έκρηξης. Εκπρόσωποι εταιρειών, λιμενικών οργανισμών και προορισμών έφεραν στο φως όλες τις δομικές αδυναμίες του σημερινού συστήματος: λιμάνια χτισμένα για άλλες εποχές, πλοία που δεν χωρούν να δέσουν, τοπικές κοινωνίες που μετατρέπονται σε σκηνικό «τουριστικής υπερφόρτωσης», και εταιρείες που ακυρώνουν θέσεις τελευταία στιγμή, αφήνοντας πίσω χαμένες ευκαιρίες και μπερδεμένους σχεδιασμούς.
Τα λιμάνια δεν αντέχουν άλλα «τέρατα»
Ο Μανώλης Αλευρόπουλος (Celebrity Cruises, Royal Caribbean Group) ξεκαθάρισε: «Σήμερα τα πλοία είναι ιπτάμενες πόλεις – τα λιμάνια, όμως, έχουν μείνει στα σχέδια του ’70». Και προσέθεσε: «Έχουμε τεχνολογία για καθαρή ενέργεια, για παραγωγή γλυκού νερού, για παράκτια υποστήριξη – αλλά στη Μεσόγειο την αφήνουμε να σκονίζεται. Πρέπει να δράσουμε τώρα».
Η Isabelle Côté (Virgin Voyages) έριξε το βάρος στην καθημερινότητα: «Τα σχέδια δεκαετίας είναι ωραία. Αλλά τι κάνουμε τώρα; Χρειαζόμαστε γρήγορες νίκες: μικρές παρεμβάσεις, δημιουργικές λύσεις και συνεργασία με τις κοινότητες. Και κάτι ακόμα: σταματήστε να βλέπετε τους επισκέπτες σαν “τουρίστες” – βοηθήστε τους να ζήσουν σαν ταξιδιώτες».
Ο Aziz Gungor (Global Ports Holding) ανέδειξε το διαχρονικό χάος του θεσμικού πλαισίου: «Όταν οι κανόνες είναι θολοί και η συμμετοχή της κοινότητας τυπική, ούτε τεχνολογία, ούτε επένδυση μπορεί να λύσει το πρόβλημα».
Το «παράπονο» των λιμανιών
Ο Μηνάς Παπαδάκης, CEO του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου, δεν μάσησε τα λόγια του: «Οι ακυρώσεις θέσεων ελλιμενισμού από εταιρείες που κλείνουν slots και μετά τα αφήνουν κενά, μας κοστίζουν. Σκεφτόμαστε πλέον τέλη ακύρωσης – όχι για να τιμωρήσουμε, αλλά για να διασφαλίσουμε βιωσιμότητα». Και πρόσθεσε με νόημα: «Το λιμάνι δεν είναι απλώς υποδομή. Είναι μέρος της πόλης. Ο κόσμος βλέπει τον εαυτό του σαν συνιδιοκτήτη – άρα, κάθε απόφαση οφείλει να σέβεται την εμπιστοσύνη του».
Ο Gianluca Suprani (MSC Cruises) αποκάλυψε την πικρή αλήθεια: «Είναι πια πιο εύκολο να χτίσεις πλοίο, παρά να βρεις λιμάνι να το υποδεχτεί». Παράλληλα, έκανε έκκληση για διαφάνεια και τεχνολογικά εργαλεία διαχείρισης θέσεων: «Ο κόσμος πρέπει να βλέπει ποιος δένει πού και γιατί – αυτό είναι δικαιοσύνη και επαγγελματισμός».
Το σοκ
Στο δεύτερο πάνελ, με θέμα «Εταιρείες & Προορισμοί: ένας διάλογος που άργησε», η Ligia Balea (Carnival Cruise Lines) και ο Δημήτρης Μπέκος (Intercruises) εστίασαν στις πολιτιστικές εμπειρίες και την ανάγκη να εμπλέκονται οι τοπικές κοινωνίες στον σχεδιασμό των εκδρομών. «Από τουρίστες, να τους κάνουμε συμμέτοχους. Από επισκέπτες, να γίνουν υποστηρικτές της περιοχής», είπαν με κοινή γραμμή.
Η Michele Bosco (Princess Cruises) πρότεινε απλά και εφαρμόσιμα μέτρα: «Αλλάξτε τον ρυθμό: λιγότερα πλοία ταυτόχρονα, περισσότερες διανυκτερεύσεις, και σωστός συντονισμός με τοπικά events. Δεν χρειάζονται όλα επανάσταση – χρειάζονται λογική».
Ο Alessandro Carollo (Royal Caribbean) αποκάλυψε το χάος της τοπικής διακυβέρνησης: «Μιλάμε με δήμο, λιμάνι, τουριστικό συμβούλιο – και όλοι λένε διαφορετικά πράγματα. Χωρίς εσωτερική συνοχή, δεν μπορείς να κάνεις εξωτερική συνεργασία».
Ο καθηγητής Θάνος Πάλλης έδωσε το πιο ωμό σχόλιο της ημέρας: «Φτάνει με τα buzzwords. Θέλουμε δεδομένα – μετρήσιμα, αξιόπιστα, κοινά. Μόνο έτσι θα περάσουμε από τον αυθορμητισμό στην πρόβλεψη».
Νέα στρατηγική συμμαχία
Το μεγάλο highlight της ημέρας ήταν η στρατηγική συνεργασία μεταξύ του Posidonia Sea Tourism Forum και της MedCruise, με κοινό στόχο την ουσιαστική ενίσχυση του διαλόγου λιμένων–εταιρειών σε όλη τη Μεσόγειο. Ο Θεόδωρος Βώκος χαρακτήρισε τη συμφωνία «ψήφο εμπιστοσύνης» για τον θεσμό, ενώ οι επικεφαλής της MedCruise συμμετείχαν ενεργά με τοποθετήσεις και προτάσεις.
Η ημέρα ολοκληρώθηκε με το YES to Sea Tourism Forum, μια αφιερωμένη συνεδρία για την επόμενη γενιά επαγγελματιών, δίνοντας έμφαση στη βιωσιμότητα, την καινοτομία και την εκπαίδευση των νέων στον θαλάσσιο τουρισμό.
Διαβάστε ακόμη
Σπύρος Θεοδωρόπουλος: Το μανιφέστο του ΣΕΒ για την ελληνική οικονομία
Μetlen: Οχήματα του στρατού made in Greece σε συνεργασία με την ιταλική Iveco στο Βόλο
Στο 70% η φοροδιαφυγή σε συνεργεία, πλυντήρια και πάρκινγκ αυτοκινήτων
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα