Τα λιμενικά τέλη στις ΗΠΑ για πλοία κινεζικής κατασκευής και ιδιοκτησίας αναθεωρήθηκαν, με σημαντικές επιπτώσεις για τον παγκόσμιο ναυτιλιακό τομέα. Η νέα πρόταση, που ανακοινώθηκε από την κυβέρνηση των ΗΠΑ, εστιάζει στην καθαρή χωρητικότητα των πλοίων ανά ταξίδι, αντί στην προσέγγιση κάθε λιμανιού, μειώνοντας τον κίνδυνο υπερφόρτωσης και αύξησης των ναύλων.
Ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons Research υπολογίζει ότι τα συνολικά έξοδα θα κυμανθούν από 12 δισ. δολάρια το 2026 μέχρι 18 δισ. δολάρια το 2028, σε αντίθεση με τις αρχικές εκτιμήσεις που έφταναν τα 40-52 δισ. δολάρια. Αυτή η μείωση οφείλεται κυρίως στην αποφυγή επιβολής τελών σε οποιοδήποτε πλοίο, εάν η ναυτιλιακή εταιρεία έχει και πλοία μη κινεζικής κατασκευής.
Η κίνηση αυτή δημιουργεί σημαντικά ανταγωνιστικά μειονεκτήματα για τις κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες. Τα πλοία κινεζικής κατασκευής και ιδιοκτησίας θα επιβαρύνονται με υψηλότερους συντελεστές, που ανέρχονται σε 50 δολάρια ανά καθαρό τόνο το 2025, αυξανόμενοι στα 140 δολάρια έως το 2028. Για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (15.000 teu), τα τέλη μπορεί να φτάσουν τα 3,7 εκατομμύρια δολάρια το 2025 και 8,4 εκατομμύρια δολάρια το 2028.
Αυτό το πρόσθετο κόστος μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ανταγωνιστικότητα των κινεζικών ναυτιλιακών εταιρειών, οδηγώντας πιθανώς σε μεταφορά κόστους στους πελάτες τους. Η HSBC εκτιμά ότι το θαλάσσιο εμπόριο των ΗΠΑ αντιπροσωπεύει μόνο το 12% του παγκόσμιου όγκου, και πλοία μη κινεζικής κατασκευής αντιπροσωπεύουν το 77% του παγκόσμιου στόλου.
Η αναθεωρημένη πρόταση αφήνει σημαντικές εξαιρέσεις. Τα πλοία bulkers κάτω των 80.000 dwt, τα δεξαμενόπλοια κάτω των 55.000 dwt και τα containerships κάτω των 4.000 teu, καθώς και πλοία που φθάνουν με έρμα, απαλλάσσονται από τα τέλη.
Η εφαρμογή της νέας πολιτικής, ενώ αναμένεται να ελαττώσει την πιθανότητα σοβαρής συμφόρησης, επηρεάζει σημαντικά το κόστος για ορισμένους ναυτιλιακούς κλάδους, ειδικά για τα πλοία κινεζικής κατασκευής.
Διαβάστε ακόμη
Επιστροφή ενοικίου με… όρους: Ποιοι βγαίνουν κερδισμένοι και ποιοι μένουν εκτός (πίνακας)
Carouzos: Στο σφυρί τα τελευταία «ιμάτια» της εμβληματικής εταιρείας ένδυσης (pics)
Μπορεί ο Τραμπ να απολύσει τον Πάουελ; Οι ειδικοί απαντούν
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα