Του Μηνά Τσαμόπουλου

Εμπιστοσύνη στην ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία δείχνουν τα τραπεζικά ιδρύματα παγκοσμίως. Παρά την οικονομική κρίση οι 40 κορυφαίες τράπεζες του κόσμου στηρίζουν τις -ελληνικών συμφερόντων- ναυτιλιακές εταιρείες.

Σύμφωνα με την έρευνα της «Petrofin Global Bank Research», η ελληνική ναυτιλία έχει δάνεια 397,84 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2015, ενώ ένα χρόνο νωρίτερα το ποσό ήταν 397,9 δισεκατομμύρια δολ.

Μεταξύ του 2014-2015 ο παγκόσμιος στόλος αυξήθηκε κατά 1,76% από 86.676 πλοία στα 91.256. Η αύξηση αυτή σημειώθηκε χωρίς ανάλογη αύξηση της ναυτιλιακής χρηματοδότησης. Τα κεφάλαια βρέθηκαν από μη τραπεζικές πηγές ενώ πολλοί πλοιοκτήτες έβαλαν από τα δικά τους.

Με βάση γεωγραφικά δεδομένα, η ανάγκη να υποστηρίξουν την εθνική τους ναυτιλία ήταν ένα ισχυρό κίνητρο για τις τράπεζες της Άπω Ανατολής να επεκταθούν. Βοηθήθηκαν με αυτόν τον τρόπο πλοιοκτήτες που κτίζουν πλοία στην Άπω Ανατολή και αναζητούσαν χρηματοδότηση.

Στη Δύση η ναυπηγική βιομηχανία έχει σχεδόν εξαφανισθεί εκτός από γιάρδες που κατασκευάζουν ειδικού τύπου πλοία. Το γεγονός αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι τράπεζες να έχουν λιγότερη πίεση για να διατηρήσουν την παρουσία τους στη ναυτιλία στη χώρα τους-Ευρώπη. Η κατάρρευση του συστήματος των KG funds στη Γερμανία επιτάχυνε την αποχώρηση των γερμανικών τραπεζών από τη ναυτιλία. Στηρίζουν πλέον μόνο πλοιοκτήτες της πατρίδας τους και έχουν μειώσει τη χρηματοδότηση σε μη Γερμανούς εφοπλιστές.

Η μείωση της χρηματοδότηση προς τη ναυτιλία παρατηρείται σε παραδοσιακούς τραπεζικούς ηγέτες, όπως Γερμανία, Μεγάλη Βρετανία και Ελλάδα. Μικρή αύξηση του χαρτοφυλακίου τους παρουσιάζουν τράπεζες από τη Σκανδιναβία.