Η Αθήνα αποτέλεσε επίκεντρο παγκόσμιας ναυτιλιακής σκέψης και διαλόγου, φιλοξενώντας ηγετικές φωνές με κοινό στόχο: τη διαμόρφωση ενός ρεαλιστικού, βιώσιμου και διεθνώς συνεργατικού πλαισίου για τη ναυτιλία του αύριο. Στο πλαίσιο του συνεδρίου που διοργάνωσαν σήμερα το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, στο Ωδείο Αθηνών ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης, ο Πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου Εμάνουελ Γκριμάλντι, η Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού και ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, και ο Απόστολος Τζιτζικώστας Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Ευρωπαϊκής Ένωσης χάραξαν, μέσα από τις παρεμβάσεις τους, τον στρατηγικό οδικό χάρτη για την επόμενη μέρα της παγκόσμιας ναυτιλίας. Το παρών έδωσε και ο υπουργός Μεταφορών της Κίνας Fu XuYin ο οποίος έδωσε το μήνυμα διεθνούς συνεργασίας.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έδωσε έμφαση στον κομβικό ρόλο της ναυτιλίας στην παγκόσμια οικονομία, προειδοποιώντας για την επισφάλεια των εφοδιαστικών αλυσίδων σε περιόδους κρίσεων. Ταυτόχρονα, ανέδειξε την ανάγκη διεθνούς συνεργασίας για την προστασία της ελεύθερης ναυσιπλοΐας και έθεσε ως βασικές προτεραιότητες την πράσινη μετάβαση, την ενίσχυση των δεξιοτήτων και την οικονομική ανθεκτικότητα του κλάδου. Παράλληλα, υποστήριξε τη συμμετοχή της Ελλάδας σε διεθνείς πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων, διαμηνύοντας ότι η απανθρακοποίηση είναι συλλογικό εγχείρημα και όχι ευθύνη μόνο των πλοιοκτητών.

Ο Εμανουέλ Γκριμάλντι χτύπησε το καμπανάκι για τον αυξανόμενο προστατευτισμό, τις μονομερείς πολιτικές και τα εμπορικά εμπόδια που διαβρώνουν τη σταθερότητα του διεθνούς εμπορίου. Μίλησε για την ανάγκη μιας ενιαίας, παγκόσμιας προσέγγισης στις περιβαλλοντικές πολιτικές, επισημαίνοντας τον καθοριστικό ρόλο των ναυτικών και του ανθρώπινου δυναμικού στη μετάβαση. Ξεχώρισε την πρωτοβουλία CEMHouse ως παράδειγμα πρακτικής διεθνούς συνεργασίας, ενώ επεσήμανε ότι χωρίς συντονισμένη προσπάθεια και επανατοποθέτηση των πολιτικών προτεραιοτήτων, η πρόοδος θα είναι αποσπασματική και άνιση.

Από την πλευρά της, η Μελίνα Τραυλού ανέδειξε την αντίφαση μεταξύ της κρίσιμης σημασίας της ναυτιλίας και της θεσμικής της «αφάνειας». Εξήγησε ότι οι πολιτικές αποφάσεις συχνά λαμβάνονται χωρίς ουσιαστική κατανόηση του τρόπου λειτουργίας της ναυτιλίας και κάλεσε τον ΙΜΟ και τα κράτη να αφουγκραστούν τον θεσμικό λόγο του κλάδου. Ξεκαθάρισε ότι η βιομηχανία δεν απορρίπτει την πράσινη μετάβαση, αλλά απαιτεί ρεαλισμό, σταθερούς κανόνες και επιστροφή των περιβαλλοντικών πόρων πίσω στις θαλάσσιες επενδύσεις.

Ο Βασίλης Κικίλιας έκλεισε με ένα ισχυρό πολιτικό και ανθρώπινο μήνυμα. Με αναφορά στην εμπειρία του ως Υπουργός Υγείας κατά την πανδημία, υπενθύμισε ότι η ναυτιλία είναι αυτή που εξασφάλισε μάσκες, φάρμακα και βασικά αγαθά. Παρομοίασε τον κλάδο με τον Μάικλ Τζόρνταν, λέγοντας πως «η νίκη έρχεται μόνο μέσα από την ομάδα». Εξήρε τη στρατηγική σημασία της ελληνικής ναυτιλίας για την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα και τόνισε ότι Ευρώπη και ΙΜΟ πρέπει να νομοθετούν με και όχι για τη ναυτιλία.

Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν είναι ξεκάθαρα:

  • Η ναυτιλία είναι αναντικατάστατη, αλλά πρέπει να πάψει να είναι αόρατη.
  • Η αποανθρακοποίηση χρειάζεται υποδομές, επενδύσεις και συνεργασία όλων των κρίκων της αλυσίδας.
  • Οι εμπορικοί φραγμοί και οι πολιτικές μονομέρειες απειλούν την ίδια τη βιωσιμότητα του παγκόσμιου εμπορίου.
  • Η ναυτιλία δεν μπορεί να αποτελέσει αποδιοπομπαίο τράγο – είναι μέρος της λύσης, όχι του προβλήματος.
  • Μόνο μέσα από συντονισμένες, ρεαλιστικές και ενωμένες πρωτοβουλίες μπορεί ο κλάδος να συνεχίσει να αποτελεί κινητήριο δύναμη της ανάπτυξης και της παγκόσμιας ευημερίας.

Το Διεθνές Ναυτιλιακό Συνέδριο στην Αθήνα δεν ήταν απλώς μια συγκέντρωση ηγετών του χώρου – ήταν ένα ηχηρό μήνυμα ενότητας και κοινής ευθύνης. Και όπως εύστοχα είπε ο Εμάνουελ Γκριμάλντι: «Ας ενώσουμε τη σοφία της Αθηνάς με τη δύναμη του Ποσειδώνα».

Αναλυτικά

Ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας, Κυριάκος Μητσοτάκης, στην κεντρική του παρέμβαση τόνισε ότι η ναυτιλία παραμένει αναντικατάστατος μοχλός για τη λειτουργία της παγκόσμιας οικονομίας. «Πέρυσι, μόνο τα ελληνικά πλοία εξυπηρέτησαν 176 χώρες, μεταφέροντας δημητριακά, ενέργεια και πρώτες ύλες που στηρίζουν την παγκόσμια ανάπτυξη», σημείωσε χαρακτηριστικά, υπενθυμίζοντας ότι το 90% του παγκόσμιου εμπορίου μεταφέρεται δια θαλάσσης.

Αναφέρθηκε και στο περιστατικό με το πλοίο “Ever Given” που αποκλείστηκε στη Διώρυγα του Σουέζ το 2021, με κόστος 9 δισεκατομμύρια δολάρια την ημέρα για το παγκόσμιο εμπόριο – παράδειγμα του πόσο κρίσιμη είναι η απρόσκοπτη ναυσιπλοΐα.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε ότι οι γεωπολιτικές εντάσεις, όπως αυτές στην Ερυθρά και τη Μαύρη Θάλασσα, αποδεικνύουν πως η ελευθερία της ναυσιπλοΐας δεν είναι δεδομένη και απαιτεί συνεχή υπεράσπιση. Η Ελλάδα, αξιοποιώντας τη θέση της ως εκ περιτροπής πρόεδρος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, συγκάλεσε συζήτηση υψηλού επιπέδου για τη θαλάσσια ασφάλεια.

Παράλληλα, προειδοποίησε ότι δασμολογικά μέτρα, εμπορικές προτιμήσεις και μονομερείς κανονισμοί δημιουργούν κινδύνους κατακερματισμού των αλυσίδων εφοδιασμού και αντιστρέφουν τα οφέλη του διεθνούς εμπορίου.

Ο Πρωθυπουργός έθεσε την αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας ως παγκόσμια προτεραιότητα. Αν και οι προσδοκίες για μηδενικές εκπομπές είναι υψηλές, «τα καύσιμα, τα λιμάνια και η χρηματοδότηση που απαιτούνται για αυτόν τον στόχο εξαρτώνται από πολλούς περισσότερους παράγοντες πέραν της αίθουσας αυτής», όπως είπε χαρακτηριστικά.

Η Ελλάδα συμμετέχει ενεργά στην πρωτοβουλία Clean Energy Marine Hubs, που ενώνει παραγωγούς ενέργειας, λιμάνια, πλοιοκτήτες και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα για την ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων. Στήριξε επίσης τη συμφωνία του IMO για μείωση εκπομπών αερίων, επισημαίνοντας την ανάγκη για παγκόσμια και όχι τοπική εφαρμογή των κανόνων.

Ο Μητσοτάκης αναφέρθηκε στις πλωτές μονάδες ως «υπερσύγχρονα εργοστάσια», που απαιτούν προσωπικό με υψηλές γνώσεις, τόσο στη ναυσιπλοΐα όσο και στις νέες τεχνολογίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και τα καύσιμα αμμωνίας. Δεσμεύτηκε για ενίσχυση της ναυτικής εκπαίδευσης και της διατήρησης της ελληνικής ναυτικής τεχνογνωσίας.

Εμάνουελ Γκριμάλντι: για εμπόδια στο παγκόσμιο εμπόριο

Ο Πρόεδρος του ICS, Εμανουέλ Γκριμάλντι, ξεκίνησε με θερμές ευχαριστίες για τη φιλοξενία στην Αθήνα και απέδωσε τιμές στον Πρωθυπουργό για τις εύστοχες παρεμβάσεις του. Στη συνέχεια, όμως, προχώρησε σε μια αυστηρή προειδοποίηση: η παγκόσμια ναυτιλία βρίσκεται σήμερα αντιμέτωπη με ανησυχητικά εμπόδια, τα οποία απειλούν την ελεύθερη ροή του εμπορίου.

Μίλησε ξεκάθαρα για το αυξανόμενο κύμα μονομερών εμπορικών περιορισμών και δασμών που επιβάλλουν κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο. Αυτά, όπως τόνισε, οδηγούν σε αυξημένο κόστος για τον καταναλωτή, δημιουργούν ρυθμιστική ασυμμετρία, και αλλοιώνουν τα φυσιολογικά μονοπάτια του διεθνούς εμπορίου. «Αυτά τα μέτρα, όσο καλοπροαίρετα κι αν είναι, βλάπτουν την ίδια τη βάση του παγκόσμιου εμπορίου», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Ο Γκριμάλντι επέμεινε στην ανάγκη παγκόσμιας και ενιαίας δράσης για την πράσινη μετάβαση. Ανέφερε τη σημασία της συμφωνίας του IMO, ενώ έκανε ειδική μνεία στον εκλιπόντα πρώην πρόεδρο του ICS, Σπύρο Πολέμη, για τη συνεισφορά του στον σχεδιασμό των πρώτων πολιτικών για την αποανθρακοποίηση.

Τόνισε πως δεν πρέπει να ξεχνάμε το ανθρώπινο στοιχείο, αναγνωρίζοντας ότι οι ναυτικοί και οι εργαζόμενοι στις λιμενικές και εφοδιαστικές αλυσίδες βρίσκονται στην πρώτη γραμμή αυτής της μετάβασης. Ανέδειξε τη σημασία της εκπαίδευσης και αναβάθμισης δεξιοτήτων των ναυτικών, ως μέρος κάθε νέας συμφωνίας.

Το μέλλον της ναυτιλίας χτίζεται με συνεργασίες

Ο Γκριμάλντι επαίνεσε την πρωτοβουλία Clean Energy Marine House (CEMHouse), ως πρακτική πλατφόρμα συνεργασίας για την πράσινη ενέργεια, σημειώνοντας ότι σε αυτή συμμετέχουν ενεργά πολλές κυβερνήσεις και λιμενικές αρχές, όπως η Ελλάδα, η Νορβηγία, ο Καναδάς, η Κίνα, τα ΗΑΕ και άλλες.

Ευχαρίστησε την Ελληνική Κυβέρνηση και τον Υπουργό Ναυτιλίας Βασίλη Κικίλια, καθώς και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, με την ηγεσία της Μελίνας Τραυλού, για την υποστήριξη και τη συνδιοργάνωση της συνόδου.

Ολοκληρώνοντας, ο Γκριμάλντι αναφέρθηκε στον αρχαίο μύθο της Αθήνας και του Ποσειδώνα, προτείνοντας να ενώσουμε τη σοφία με τη δύναμη. «Όχι να διαλέξουμε ανάμεσα στην Αθηνά και τον Ποσειδώνα, αλλά να τους ενώσουμε – σοφία και ισχύς – για ένα καλύτερο μέλλον στη ναυτιλία», είπε.

Η επόμενη διεθνής συνάντηση έχει ήδη προγραμματιστεί: το επόμενο συνέδριο ICS θα πραγματοποιηθεί στο Χονγκ Κονγκ, στις 16-17 Νοεμβρίου 2025.

Μελίνα Τραυλού

Παρά τη ζωτική της σημασία, η ναυτιλία, όπως είπε η πρόεδρος της ΕΕΕ, παραμένει αόρατη για πολλούς πολιτικούς και πολίτες. Όχι από αδιαφορία, αλλά από έλλειψη κατανόησης της πολυπλοκότητας του κλάδου. Η ανάγκη για ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες πολιτικές είναι πιο επιτακτική από ποτέ.

Η Μελίνα Τραυλού κάλεσε τους διεθνείς οργανισμούς, και κυρίως τον IMO, να λαμβάνουν υπόψη την πραγματική φωνή της ναυτιλίας. «Δεν γίνεται να νομοθετούν για τη ναυτιλία χωρίς τη ναυτιλία», υπογράμμισε, εκφράζοντας τη δυσαρέσκεια του κλάδου για την απουσία του από τις πρόσφατες διαβουλεύσεις για τη μείωση των εκπομπών.

Η πρόεδρος της ΕΕΕ ξεκαθάρισε ότι ο ναυτιλιακός κόσμος επενδύει διαρκώς στην καινοτομία και στις πράσινες τεχνολογίες, αλλά προειδοποίησε ότι δεν μπορεί να στηριχθεί η μετάβαση σε μη ρεαλιστικούς στόχους και «παγιδευμένες επενδύσεις».

Ζήτησε τα έσοδα από τα ταμεία απανθρακοποίησης να επιστρέφουν στον ίδιο τον κλάδο, ώστε να ενισχυθεί η δυνατότητα προσαρμογής. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι η ναυτιλία ρυθμίζεται με παγκόσμιους κανόνες, οι οποίοι πρέπει να στηρίζουν τον υγιή ανταγωνισμό και να ενθαρρύνουν την πρόοδο.

Βασίλης Κικίλιας και το παράδειγμα του Μάικλ Τζόρνταν

Με έναν ιδιαίτερο παραλληλισμό από τον χώρο του αθλητισμού, ο Υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας συνέκρινε τη ναυτιλία με τον Μάικλ Τζόρνταν. Ο κορυφαίος μπασκετμπολίστας, όπως είπε, δεν κέρδισε τίτλους μέχρι να δημιουργήσει ομάδα. Έτσι και η ναυτιλία – «όσο ισχυροί και αν είναι οι πλοιοκτήτες, μόνο με συνεργασία και συλλογική δράση θα κερδίσουμε τις προκλήσεις».

Ο Υπουργός τόνισε με έμφαση τη στρατηγική σημασία της ελληνικής ναυτιλίας, που αριθμεί 5.800 πλοία και αποτελεί το 20% του παγκόσμιου στόλου. «Η Ευρώπη πρέπει να καταλάβει πως αυτή είναι η δύναμή της στον ανταγωνισμό με τις ΗΠΑ και την Κίνα», είπε.

Απηύθυνε μήνυμα στις Βρυξέλλες να μην αγνοούν αυτή τη δύναμη κατά τις διαπραγματεύσεις και την κατάρτιση πολιτικών για την ναυτιλία, και εξέφρασε την πρόθεσή του να ενισχυθεί ο ρόλος της Ελλάδας στον ΙΜΟ με ρεαλιστικές προτάσεις.

Ο Βασίλης Κικίλιας, με αναφορά στη θητεία του ως Υπουργός Υγείας, ανέδειξε τη συμβολή της ναυτιλίας κατά την πανδημία COVID-19: «Χάρη στα πλοία είχαμε μάσκες, αναπνευστήρες, τρόφιμα, είδη πρώτης ανάγκης. Χωρίς τον στόλο, ο κόσμος θα ήταν ακάλυπτος».

Πρόσθεσε ότι οι πλοιοκτήτες δεν είναι μόνο οικονομικοί παράγοντες αλλά και σημαντικοί εταίροι σε κοινωνικό και παγκόσμιο επίπεδο. «Δεν είναι μόνο ρυπαίνοντες, αλλά και πρωτοπόροι στην αλλαγή και προσφορά», είπε με έμφαση.

Κλείνοντας την ομιλία του, ο Υπουργός Ναυτιλίας ευχαρίστησε την πρόεδρο της ΕΕΕ και τους διοργανωτές για τη δημιουργία μιας πλατφόρμας συνεργασίας και διαλόγου, τονίζοντας την ανάγκη να βρεθούν ρεαλιστικές λύσεις στις παγκόσμιες προκλήσεις.

«Μπορεί να υπάρχουν προβλήματα χωρίς λύσεις, αλλά εσείς αποδείξατε ότι σε περιόδους κρίσης, η ναυτιλία βρίσκει πάντα τρόπο να βοηθήσει», κατέληξε.

Διαβάστε ακόμη

Επίδομα θέρμανσης: Πότε έλαβαν οι δικαιούχοι τη δεύτερη δόση

Επίδομα αδείας 2025: Υπολογίστε online το ποσό που δικαιούστε

WPD Hellas: Στα σκαριά νέο αιολικό project 45,6 MW στη Βοιωτία (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα