Πυρετώδεις είναι οι προσπάθειες στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τη σύνταξη νομοθετικού πλαισίου με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού νηολογίου. Με εντολή του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη οι υπηρεσίες του ΥΝΑ εργάζονται πάνω στο θέμα αυτό ώστε γρήγορα να υπάρξουν αποτελέσματα.

Ο πως επισήμανε ο ΥΝΑ Γιάννης Πλακιωτάκης πριν από μία εβδομάδα, «έχουμε συγκεκριμένο σχέδιο ως κυβέρνηση. Με σεβασμό στα θέματα ναυτιλίας, θέλουμε να ενισχύσουμε το ελληνικό νηολόγιο δίνοντας κίνητρα ώστε να προσελκύσουμε περισσότερα πλοία. Τόσο εγώ όσο και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχουμε ως πρώτη μας προτεραιότητα να διαμορφώσουμε ένα φιλικότερο προς τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις νομοθετικό και φορολογικό πλαίσιο ώστε να προσελκυστούν νέες επενδύσεις και να διευκολυνθεί η εγκατάσταση ξένων ναυτιλιακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Υπό αυτή την οπτική, θα προχωρήσουμε και στην παροχή κινήτρων για την προσέλκυση περισσότερων πλοίων στην ελληνική σημαία».

Στόχος του ΥΝΑ είναι η δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών ώστε το ελληνικό νηολόγιο να προσελκύσει περισσότερα πλοία, κυρίως ελληνικών συμφερόντων, τα οποία ανέρχονται σε 4.936, συνολικής χωρητικότητας 389,69 εκατομμυρίων τόνων. Από αυτά, μόλις τα 720 είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο, των οποίων η χωρητικότητα ανέρχεται σε 39,61 εκατομμύρια τόνους.

Μία ημέρα αργότερα από τις δηλώσεις του κ. Πλακιωτάκη, θέση για το θέμα πήρε ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (EEE) Θεόδωρος Βενιάμης, στη διάρκεια εκδήλωσης του Ροταριανού Ομίλου Αθηνών, όπου βραβεύτηκε για τη συνολική προσφορά του στην πατρίδα και στη ναυτιλία: «Το θέμα της σημαίας είναι κάτι το οποίο βρήκα όταν μπήκα στον συνδικαλισμό, μικρός σε ηλικία, το 1987. Η ελληνική σημαία είναι μια άρρωστη κατάσταση. Και αρρωσταίνει βαθιά. Και η σημαία για να φτιάξει δεν γίνεται ούτε με το παράλληλο νηολόγιο του Αγίου Όρους που είπε ο Κουρουμπλής, ούτε με τέτοιες μεθόδους.

Πρέπει να κάνεις τη σημαία σου ανταγωνιστική. Πρέπει η ελληνική σημαία να είναι εξίσου ανταγωνιστική με τις ευρωπαϊκές. Είτε λέγεται Μάλτα, είτε λέγεται Κύπρος, είτε λέγεται Ολλανδία, είτε Γερμανία. Να γίνουμε μία από αυτές. Για να συμβεί αυτό πρέπει, εφόσον δεν έρχονται Έλληνες για κατώτερα πληρώματα, να φέρουμε το κόστος στο ίδιο επίπεδο που έχουν στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Δεν μπορούμε να μιλήσουμε για την Κίνα και την Απω Ανατολή, αλλά για την Ευρώπη. Αυτό είναι μια απλή συνταγή. Αν μπορέσουμε και φέρουμε τα μισθολόγια των κατώτερων πληρωμάτων, από ανθυποπλοίαρχο και κάτω, από τρίτο μηχανικό και κάτω, στα μισθολόγιο του ITF, στη διεθνή ναυτεργατική σύμβαση που επικρατεί, τότε θα βρεθεί ο δρόμος για την ενίσχυση της ελληνικής σημαίας. Κάποτε ανέσυρα από το αρχείο της ΕΕΕ ένα γράμμα του 1936 που απευθυνόταν προς την κυβέρνηση και ζητούσε ένα πράγμα: να παραμείνει η ελληνική ναυτιλία ανταγωνιστική. Χάσαμε τη σημαία γιατί πάψαμε να είμαστε ανταγωνιστικοί».

Την περασμένη εβδομάδα για το ίδιο θέμα τοποθετήθηκε και ο πλοιοκτήτης Χάρης Βαφειάς: «Ημουν και είμαι μεγάλος υποστηρικτής της θέσης ότι η σημαία για να είναι ανταγωνιστική θα πρέπει να φύγουν όλα αυτά τα βάρη που έχει πάνω της. Δεν μπορεί να έχεις τόσες χιλιάδες πλοία ελληνικά και ένα πολύ μικρό ποσοστό να είναι εγγεγραμμένο στο ελληνικό νηολόγιο. Εχει πολλά βάρη η ελληνική σημαία. Καταρχάς είναι η σύνθεση του πληρώματος. Είναι πεπαλαιωμένο σύστημα αυτό. Πολλοί θέλουν να βάλουν ελληνική σημαία αλλά δεν βρίσκουν Ελληνες αξιωματικούς, όπως απαιτεί η ελληνική νομοθεσία που προβλέπει συγκεκριμένο αριθμό. Είναι κρίμα».
Ανταγωνιστικά προς το ελληνικό ξένα νηολόγια έχουν ή ανοίγουν γραφεία στον Πειραιά και προσεγγίζουν τους Ελληνες πλοιοκτήτες προσφέροντας γρήγορες διαδικασίες, χαμηλότερα τέλη από τα ελληνικά και σχεδόν ελεύθερη επιλογή σύνθεσης πληρωμάτων. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να ναυτολογούν ναυτικούς από όποια κράτη, μειώνοντας το κόστος λειτουργίας ενός πλοίου, κάνοντάς το πιο ανταγωνιστικό.

Οι εταιρείες με τα περισσότερα πλοία με ελληνική σημαία

Σύμφωνα με την έρευνα της Marine Information Services, στον κατάλογο με εταιρείες που έχουν πλοία υπό ελληνική σημαία βρίσκονται στις πρώτες θέσεις:
■ Ο όμιλος Ιωάννη Αγγελικούση, με 116 από τα 131 συνολικά πλοία του στόλου του στο ελληνικό νηολόγιο.
■ Η Minerva του Ανδρέα Μαρτίνου, με 43 από τα 73 πλοία της.
■ Η Marmaras Navigation του Διαμαντή Διαμαντίδη, με 37 από τα 65 πλοία της.
■ Οι Alpha Tankers, Amethyst και Pantheon Tankers της Αννας Αγγελικούση, με 34 από τα 61 συνολικά του στόλου.
■ Η Eletson των Καρασταμάτη, Κέρτσικοφ και Χατζηελευθεριάδη, με 34 από τα 39.
■ Οι εταιρείες Arcadia και Aegean της οικογένειας Κωνσταντίνου, Παναγιώτη και Γιώργου Αγγελόπουλου, με 20 από τα 24 πλοία τους.
■ Ο όμιλος Τσάκου, με 17 από τα 92 πλοία του.
■ Η AVIN της οικογένειας Βαρδινογιάννη, με 16 στα 36 πλοία της.
■ Η Nereus Shipping του Μιχάλη Λαιμού, με 14 στα 14 πλοία της.
■ Η Springfield / Olympic, συμφερόντων Ωνάση, με 13 στα 32 πλοία της.
■ Η Neda Maritime της οικογένειας Φ. Λυκιαρδόπουλου, με 13 από τα 22 πλοία της