Καταστροφικό αποδείχθηκε το γ’ τρίμηνο του 2020 για τη ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων με τους δείκτες να πέφτουν σε νέο χαμηλό αυξάνοντας την πίεση στους πλοιοκτήτες, πολλοί από τους οποίους είχαν
προβλέψει την ανάκαμψη της αγοράς.

Η πτωτική τάση οφείλεται κυρίως στη σημαντική μείωση της ζήτησης λόγω των επιπτώσεων της COVID-19 στην παγκόσμια οικονομία. Εκφράζονται ορισμένες ανησυχίες και για την ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης που μπορεί να επηρεάσει τις μακροπρόθεσμες προοπτικές του κλάδου.

Ξεκινώντας από την πλευρά της ζήτησης του αργού πετρελαίου υπολογίζεται ότι λόγω των lockdown θα μειωθεί το 2020 κατά 8,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.

Η πτώση στο δ’ τρίμηνο του 2020 αναμένεται να είναι περίπου 0,6 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα.

Από τη θετική πλευρά, η Κίνα φαίνεται να έχει αρχίσει να ανακάμπτει αυξάνοντας τις εισαγωγές αργού πετρελαίου κατά το τρίτο τρίμηνο, κάτι που αναμένεται να συνεχιστεί όλο τον Οκτώβριο. Ωστόσο, η ανησυχητική ερώτηση εδώ είναι εάν η Κίνα προχώρησε σε επιθετικές αγορές αποκλειστικά για να επωφεληθεί από τις χαμηλές τιμές.

Προς ενίσχυση της άποψης αυτής έρχονται τα στοιχεία του ΟΟΣΑ που δείχνουν αύξηση των παγκόσμιων αποθεμάτων πετρελαίου κατά 13,5 εκατομμύρια βαρέλια για τον Ιούλιο, ενώ οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι ακολούθησε μείωση τον Αύγουστο και άλλη άνοδο τον Σεπτέμβριο. Εν τω μεταξύ, δεδομένης της αύξησης
στην παραγωγή πετρελαίου το άνοιγμα της ψαλίδας ζήτησης / προσφοράς θα μεγαλώσει.

Όσον αφορά τις πιο μακροπρόθεσμες προοπτικές, η ζήτηση θα ανακάμψει στα προ-πανδημίας επίπεδα μετά το β’ τρίμηνο του 2021.

Ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου -πλοία χωρητικότητας άνω των 80.000 dwt- ανέρχεται τώρα σε περίπου 2.464 μονάδες, έχοντας αυξηθεί κατά 1,8% από την αρχή του έτους. Επιπλέον άλλα 37 πλοία είναι προγραμματισμένα να παραδοθούν από τα ναυπηγεία στις εταιρείες τους μέσα στο 2020.

Αυτό το ποσοστό ανάπτυξης του στόλου ήταν σχεδόν διπλάσιο. Αρκετά ενδιαφέρον, παρά όλα αυτά, εκτιμάται ότι μόνο ένα 11 δεξαμενόπλοια έχουν αποσυρθεί από την αγορά και έχουν πουληθεί για παλιοσίδερα. Επίσης ταξιδεύουν 160 δεξαμενόπλοια ηλικίας 20 ετών.

Σε κάθε περίπτωση η μεγάλη πτώση της ζήτησης κυριάρχησε στην αγορά μέχρι τώρα, αφήνοντας λίγα περιθώρια αισιοδοξίας για το τελευταίο τρίμηνο του έτους.

Ωστόσο, δεδομένης της μέτριας αύξησης του στόλου και της αναμενόμενης ισχυρής ανάκαμψης της ζήτησης που αναμένεται να συμβεί κατά τη διάρκεια του 2021, πιθανολογείται μια σημαντική βελτίωση στα κέρδη που θα πραγματοποιηθεί κατά το 2021.

Σύμφωνα με την Allied Shipping Research, στη ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων την εβδομάδα 19-25 Οκτωβρίου ο BDTI- δείκτης για τα πλοία μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil έμεινε σταθερός στις 417.

Ο BCTI-δείκτης για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ «άσπρο» μειώθηκε κατά 6,2% από τις 355 στις 333 μονάδες.

Στα δεξαμενόπλοια, ο μέσος όρος του δείκτη ναυλαγοράς που παραμένει υψηλότερος για τα “άσπρα” καύσιμα BCTI από εκείνον του 2019 αλλά η ψαλίδα κλείνει ανησυχητικά. Το 2020 είναι στις 638 μονάδες έναντι 613 το 2019.

Στο BDTI το 2020 ο μέσος όρος είναι 787 μονάδες έναντι 867 το 2019 πέρασε σε αρνητικό πρόσημο “καίγοντας” τις καλές ναυλαγορές που είχε εν μέσω πανδημίας.

Ο χειμώνας είναι πάντοτε καλή χρονική περίοδος για την αγορά των δεξαμενόπλοιων οπότε περιμένουν όλοι να κάνουν ταμείο στο τέλος του 2020.

Οι ναύλοι για τα υπέρ δεξαμενόπλοια VLCC, χωρητικότητας άνω των 300.000 τόνων, μειώθηκαν, την τρίτη εβδομάδα του Οκτωβρίου. Ειδικά δρομολόγια από τη Μέση Ανατολή και τη Δυτική Αφρική οι πιέσεις ήταν πολύ μεγάλες.