Του Μηνά Τσαμόπουλου

Το BREXIT αναπτέρωσε τις ελπίδες της ελληνικής κυβέρνησης που θέλει να προσελκύσει στην Ελλάδα τους έλληνες πλοιοκτήτες του City. Σε επίσκεψή του στο Λονδίνο ο υπουργός Ναυτιλίας, Παναγιώτης Κουρουμπλής ζήτησε, όπως ο ίδιος αποκάλυψε, από τους Έλληνες πλοιοκτήτες να έρθουν στην Ελλάδα ενόψει του Brexit.

Οι έλληνες εφοπλιστές παραδέχονται ότι το οικονομικό περιβάλλον για τις ναυτιλιακές του City τα τελευταία χρόνια είχε δυσκολέψει και ίσως τώρα αλλάξουν οι ισορροπίες. Όμως τονίζουν ότι θα το στηρίξουν για να μην καταντήσει σαν τη Νέα Υόρκη όπου τη δεκαετία του ’60 σημειώθηκε φυγή ναυτιλιακών εταιρειών λόγω αλλαγής του φορολογικού συστήματος.

Το ελληνικό χρώμα στις όχθες του Τάμεση, και πιο συγκεκριμένα στο City, ένα λιμάνι που άνθιζε από τη ρωμαϊκή εποχή, παραμένει έντονο εδώ και τρείς αιώνες. Η ναυτιλία απετέλεσε τη βάση για να δημιουργηθούν τεράστιες επιχειρηματικές αυτοκρατορίες με ελληνικό χρώμα. Έλληνες επιχειρηματίες έκαναν περιουσία δραστηριοποιούμενοι στο real estate, στη βιομηχανία, στις νέες τεχνολογίες, στο διαδίκτυο ακόμη και στον χώρο της μόδας και της εμπορίας ρούχων.

Στο City ο ελληνικός εφοπλισμός παραμένει ένας δυνατός παράγοντας, παρά το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια και ειδικά πριν ξεσπάσει η παγκόσμια οικονομική κρίση, πολλοί πλοιοκτήτες μετέφεραν τις δραστηριότητες του στην Ελλάδα.

Παραδοσιακά «τζάκια» διατηρούν τη δύναμή τους αν και έχουν επεκτείνει τις δραστηριότητές τους και εκτός ναυτιλίας.

Γιώργος Λογοθέτης

Το όνομά του γράφτηκε στη λίστα «40 under 40» πλουσίων, του αμερικανικού περιοδικού Fortune, εκπροσωπώντας τη γενιά των 30άρηδων businessmen. Η καριέρα του και τα κατορθώματά του, σε ηλικία των 39 ετών, είναι αξιοσημείωτα.

Μέσα σε 20 χρόνια δημιούργησε έναν Όμιλο, ελληνικών συμφερόντων, με παγκόσμια εμβέλεια ο οποίος δραστηριοποιείται στον τομέα της ναυτιλίας, των ακίνητων και των κατασκευών.

Ο Γιώργος Λογοθέτης δημιούργησε μια επιχειρηματική αυτοκρατορία, τον όμιλο-κολοσσό Libra, με μαγιά τη ναυτιλιακή εταιρεία που ίδρυσε ο πατέρα τους, τη Lomar Shipping.

logothetis

Ο Γιώργος Λογοθέτης

Ήταν το 1976 όταν ο πατριάρχης της οικογένειας, Μιχάλης Λογοθέτης, ίδρυσε την ναυτιλιακή εταιρεία Lomar Shipping, με έδρα το Λονδίνο.

Έως το 1994 είχε δημιουργήσει έναν στόλο από πλοία-ψυγεία, πραγματοποιώντας σημαντικές επενδύσεις σε περιόδους πτώσης των τιμών της ναυλαγοράς.

Το 1995, σε ηλικία 19 ετών, αναλαμβάνει τη διοίκηση της ναυτιλιακής εταιρείας ο πρωτότοκος γιός του Μιχάλη Λογοθέτη, ο Γιώργος, ο οποίος συνέβαλε τα μέγιστα για την επέκτασή της μέσα από αλλαγή πολιτικής. Διορίστηκε Διευθύνων Σύμβουλος και τέθηκε επικεφαλής των προσπαθειών για την εξέλιξη της Lomar.

Οικογένεια Χατζηπατέρα

Ηχηρό παρών στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία δίνει μία από τις ιστορικότερες και παραδοσιακότερες ναυτικές οικογένειες, η οικογένεια Χατζηπατέρα από τις Οινούσσες.

Πιο συγκεκριμένα, η τέταρτη γενιά των Χαζηπατέρων, με επικεφαλής τον Ιωάννη Κ. Χατζηπατέρα, έγραψε το όνομά της στην πρώτη τριάδα, παγκοσμίως, των ναυτιλιακών εταιρειών που έχουν στόλο ο οποίος αποτελείται από τα μεγαλύτερης σε χωρητικότητα πλοία μεταφοράς αερίου (LPG). Έχει αποκτήσει την τεχνογνωσία για τη σωστή διαχείριση τέτοιου είδους πλοίων και έχει γίνει αποδεκτή από τους μεγάλους traders φυσικού αερίου παγκοσμίως.

John-C-Hadjipateras

Ο Ιωάννης Κ. Χατζηπατέρας

H DORIAN LPG , η ναυτιλιακή εταιρεία  πολύ μεγάλων πλοίων μεταφοράς αερίου (VLCG) που δημιουργήθηκε από τις  Dorian ( Hellas ) συμφερόντων του εφοπλιστή Γιάννη K. Χατζηπατέρα και  Seacor Holdings, πέτυχε τα τελευταία χρόνια την μεγάλη επέκταση του στόλου της.

Με καταγωγή από τις Οινούσσες της Χίου, η οικογένεια Χατζηπατέρα διέπρεψε στο City του Λονδίνου. Μεγάλη ηγετική φυσιογνωμία υπήρξε ο αείμνηστος Γιάννης Χατζηπατέρας, ο μακροβιότερος πρόεδρος του Committee.

Οι Φαφαλιοί

Πρόκειται για εφοπλιστική οικογένεια με παράδοση δύο αιώνων στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Αν και οι επιχειρηματικές τους δραστηριότητες είναι κυρίως στο εξωτερικό, με βάση την Αγγλία, και έχουν επεκταθεί και εκτός ναυτιλίας, δεν ξεχνούν ποτέ την πατρίδα τους.

Όλοι ζουν στη Μεγάλη Βρετανία. Αν και οι νέες γενιές έχουν γεννηθεί εκεί και δεν έχουν πάει σε ελληνικό σχολείο, μιλάνε τα ελληνικά άπταιστα, αφού ήταν η γλώσσα που χρησιμοποιούν στο σπίτι και στις μεταξύ τους συγκεντρώσεις. Το πιο προβεβλημένο μέλος των Φαφαλιών, όσο αφορά τα ΜΜΕ, είναι ο Πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, ο 54χρονος Χαράλαμπος Γ. Φαφαλιός. Εκλέχθηκε πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου το Μάιο του 2010 και επανεξελέγη.

fafalios

Ο Χαράλαμπος Γ. Φαφαλιός

Η οικογένεια Φαφαλιού, που έχει τέσσερα παρακλάδια στο οικογενειακό της δένδρο, είναι μία από τις μεγάλες οικονομικές δυνάμεις.

Παραμένουν δραστήριοι, με διαρκής πνευματική, ηθική και οικονομική υποστήριξη σε σπουδαία πολιτιστικά ιδρύματα της Βρετανίας, που προάγουν και προβάλλουν τον ελληνικό πολιτισμό.

Με γενέθλιο τόπο τον Βροντάδο της Χίου, εμφανίζεται στο χώρο της ναυτιλίας από τα τέλη του 19ου αιώνα, ενώ η μετεγκατάστασή της στη Μεγάλη Βρετανία καταγράφεται την περίοδο του μεσοπολέμου, όταν ιδρύει την εταιρεία Menadros στο Κάρντιφ της Ουαλίας και συνεργάζεται στενά με τις εταιρείες του Ομίλου Λιβανού. Παράλληλα οι Φαφαλιοί διαχειρίζονταν και δικά τους ατμόπλοια.

Οικογένεια Ξυλά

Μία ακόμη παραδοσιακή ελληνική εφοπλιστική οικογένεια του Λονδίνου , η οικογένεια Ξυλά παραμένει ενεργή και με πολλές δραστηριότητες. Επικεφαλής της είναι η «καπετάνισσα» Ματρώνα Ξυλά-Egon την οποία αποκαλούν «πολιτιστικό και φιλανθρωπικό φαινόμενο»

Είναι μία από τις ελληνίδες που έχουν αφοσιωθεί ψυχή τε και σώματι στην προβολή των γραμμάτων των τεχνών της Ελλάδας σε ολόκληρο τον κόσμο ενώ σημαντικό είναι το φιλανθρωπικό της έργο. Το 1986 ίδρυσε την Ελληνική Αρχαιολογική Επιτροπή, U.Κ., που συνεισέφερε σημαντικά στην προώθηση της Ελληνικής Αρχαιολογίας με διαλέξεις και υποτροφίες. Μαζί με το σύζυγό της Nicholas Egon δημιούργησαν τον θεσμό της Runciman Lecture στο Κέντρο Ελληνικών Σπουδών στο King’s College.

matroni xyla

Η Ματρώνα Ξυλά-Egon

Στην Ελλάδα και στη δεύτερη πατρίδα της Χίο, η κα Ξυλά-Egon έχει ανάλογη δραστηριότητα που εκτείνεται από την καθιέρωση του «Ομηρείου Πνευματικού Κέντρου» στα Καρδάμυλα ως τη Φιλαρμονική Ορχήστρα Κερκύρας «Μάντζαρος», από τη Βρετανική Σχολή των Αθηνών, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Επίσης, η βιβλιοθήκη Αδαμάντιου Κοραή πραγματοποιεί σπουδαίο έργο χάρη στην υποστήριξη της Ματρώνας Ξυλά.

Επαμεινώνδας Εμπειρίκος

Ο Επαμεινώνδας Εμπειρίκος θεωρείται ένας από τους πιο δυναμικούς προέδρους της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου όπου θήτευσε για 11 χρόνια. Είχε διαδεχθεί Ι. Αδ. Χατζηπατέρα.

Ο ίδιος θεωρεί ως μεγάλη του τιμή την ευκαιρία να υπηρετήσει τον ελληνικό εφοπλισμό.

epameinondas empeirikos

Ο Επαμεινώνδας Εμπειρίκος

Άνθρωπος χαμηλών τόνων, με βαθιά γνώση των ναυτιλιακών θεμάτων, ευγενικός και πάντοτε με ευθύβολα σχόλια σε ό,τι και αν του πει ο συνομιλητής του, ο Επαμεινώνδας Εμπειρίκος εντυπωσιάζει τους Έλληνες συνομιλητές του με τη βαριά προφορά του.

Είναι εγγονός του Επ. Κ. Εμπειρίκου και της Όλγας Κουμουνδούρου Εμπειρίκου κόρης του πρωθυπουργού Αλέξανδρου Κουμουνδούρου.

Το πρώτο ναυτιλιακό γραφείο της οικογένειας ιδρύθηκε το 1896 στο Κάρντιφ και στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο Λονδίνο όπου και λειτούργησε μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’90.

Η οικογένεια Εμπειρίκου πρόκειται για ένα από τα ποιο ιστορικά σπίτια της ναυτιλίας με καταγωγή από την Άνδρο. Το σπίτι των Μπιρίκων που αργότερα έγιναν Εμπειρίκοι.

Οικογένεια Γουλανδρή

Ο Γιάννης Ν. Γουλανδρής (1923 – 2011) ήταν ο ιδρυτής του ομίλου «Ν. Γ. Γουλανδρή», ο οποίος, για περισσότερο από μισό αιώνα, αποτελούσε την επιτομή της υψηλής ποιότητας στα πλοία και στην λειτουργία τους. Θα παραμείνει στην μνήμη επίσης, ως ο πλοιοκτήτης που ήταν μπροστά από την εποχή του για το ενδιαφέρον του στην μηχανολογία όπου, στην δεκαετία του ’70, σχεδόν έβαλε την Ελλάδα στον χάρτη ως προηγμένο κατασκευαστή ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Εγγονός του Ιωάννη Π. Γουλανδρή ο οποίος απέκτησε το πρώτο ατμόπλοιο της οικογένειας το 1910, ο Γιάννης Ν. Γουλανδρής και τα δύο μικρότερα αδέλφια του το 1953 ίδρυσαν την N. J. Goulandris Ltd, η οποία ονομάστηκε έτσι χάριν του πατέρα τους Νικόλα, στο Λονδίνο. Επίσης δημιούργησαν την Αδριατική Ναυτιλιακή ως τον διαχειριστικό τους βραχίονα στον Πειραιά.

Η οικογένεια έχει καταγωγή από την Άνδρο, έχει αφήσει εδώ και χρόνια την Ελλάδα. Τα πιο γνωστά της μέλη είναι, ο Τζον Γουλανδρής, που ήταν και σύζυγος της Μαρίας Λαιμού, της άλλης περίφημης εφοπλιστικής οικογένειας, και τα παιδιά τους: Χριστίνα Γουλανδρή – O’ Reilly, Τζωρτζ Γουλανδρής σύζυγος της Χριστιάννας Βαρδή Βαρδινογιάννη και Πέτρος Γουλανδρής. Επίσης, ο Ιωάννης Γουλανδρής, σύζυγος Όλγας Γεωργίου Εμπειρίκου, ο Κωνσταντίνος, ο Λεωνίδας και ο Αλέξανδρος. Στο Eaton Place, στα νοτιοδυτικά του Λονδίνου, στο υπέροχο πατρικό του σπίτι, το οποίο θεωρείται από τα ωραιότερα της βρετανικής πρωτεύουσας, ζει ο jet setter Τίντυ Γουλανδρής, γιος του Big John Γουλανδρή, και αδελφός του Τζώρτζ Γουλανδρή. Ο νεαρός Γουλανδρής ζει μόνιμα στο Λονδίνο, επισκέπτεται συχνά την Ελλάδα και ταξιδεύει συχνά ανά τον κόσμο. Πρόσφατα εγκατέλειψε την εργένικη ζωή για χάρη της Ινδής καλλονής Ιντίρα και παντρεύτηκε κεκλεισμένων των θυρών στην Καραϊβική.

tinty goulandris

Ο Τίντυ Γουλανδρής και η Ινδή σύζυγός του Ιντιρα στον γάμο τους στην Καραϊβική

Με βάση το Λονδίνο, στα τέλη της 10ετίας του ’60 ο Ι.Ν.Γουλανδρής απέκτησε το τμήμα θαλάσσιων κινητήρων της Βρετανικής κατασκευαστικής μοτοσυκλετών Enfield. Η Enfield Αυτοκινητιστική παρήγαγε το παγκοσμίως πρώτο ηλεκτροκινούμενο αυτοκίνητο, το Enfield 8000, από το οποίο είχαν κατασκευαστεί περισσότερα από 100 πριν ο Γουλανδρής μεταφέρει την παραγωγή στο Νεώριο. Άλλα 120 Ε8000 κατασκευάστηκαν στην Σύρο. Η παραγωγή ηλεκτροκινούμενων αυτοκινήτων και η προσωπική ιδέα του Γουλανδρή για ένα πολυτελές 4Χ4 σταμάτησαν το 1976 και το Νεώριο κρατικοποιήθηκε. Ο Γιάννης Ν.Γουλανδρής είχε βρεθεί στο φως της δημοσιότητας το 2005, όταν η πολιτική παράταξη των Tories αναζητούσε νέο αρχηγό. Ο ίδιος είχε υποστηρίξει τον David Davis, ο οποίος όμως στο τέλος ηττήθηκε από τον David Cameron. Το 1996 το περιοδικό Forbes υπολόγισε την περιουσία της οικογένειας σε 1,1 δισ. λίρες.

Οικογένεια Λαιμών

Ο Μιχάλης Λαιμός είναι γιος του Κωνσταντή Μιχαήλ Λαιμού, ενός Έλληνα μεγιστάνα πλοιοκτήτη που άρχισε να αναπτύσσει τον στόλο του πριν από το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Κατά τη δεκαετία του 1950 εισήλθε στον κερδοφόρο χώρο των supertankers που είναι δεξαμενόπλοια με χωρητικότητα μεγαλύτερη των 250.000 τόνων και το 1980, με στόλο 38 πλοίων, κατάφερε να γίνει ο τρίτος μεγαλύτερος Έλληνας εφοπλιστής μετά το Γιάννη Λάτση και τον Αριστοτέλη Ωνάση. Τη δεκαετία του 1980 αποσύρεται από τη ναυτιλία και επενδύει στον τομέα των ακινήτων, στον ασφαλιστικό και στον τουριστικό κλάδο. Αρχικά δεν ήταν επιτυχής η είσοδός του στα ακίνητα, όμως απέδωσε αργότερα. Με τη σύζυγό του Μέλπω το γένος Γεωργίου Κ.Πατέρα απέκτησαν τρία παιδιά. Τη Χρυσάνθη, τον Μιχάλη και την Ειρήνη. Ο Μιχάλης ζει στο Λονδίνο, ενώ οι αδελφές του είναι στην Ελλάδα. Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 το περιοδικό Fortune υπολόγισε την περιουσία του Κωνσταντή Λαιμού στα 2 δισεκατομμύρια δολάρια. Η περιουσία του Μιχάλη υπολογίζεται σε ένα δισεκατομμύριο λίρες.

Οικογένεια Χανδρή

Συνεχιστές μια μεγάλης οικογενειακής παράδοσης στη ναυτιλία είναι ο Γιάννης και ο Μιχάλης Χανδρής, παιδιά του Δημήτρη Χανδρή (1921-1980) και της Μυρτώς Πνευτικού και ανίψια του Αντώνη Χανδρή (1924-1984). Ο Μίμης και ο Αντώνης Χανδρής έγραψαν με χρυσά γράμματα το όνομά τους στον Βίβλο της Ελληνικής Ναυτιλίας αφού έγιναν κυρίαρχοι στον κλάδο της κρουαζιέρας. Το ξεκίνημα τους, πάντως, στη ναυτιλιακή βιομηχανία, έγινε με φορτηγά πλοία.

Ο Γιάννης Χανδρής, ο οποίος ζει στο Λονδίνο και είναι Βρετανός σύμφωνα με το αρχείο του Companies House, είναι επικεφαλής ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας που δημιούργησε ο παππούς του, Ιωάννης Χανδρής (1890-1942) το 1915. Το 1976 ο όμιλος Χανδρή διαχειριζόταν τον μεγαλύτερο στόλο κρουαζιερόπλοιων στον κόσμο, εκτοπίζοντας εταιρείες Cunard, την P&O και την Union Castle. Ο Γιαννής Χανδρής, μαζί με τον αδελφό του, Μιχάλη δημιούργησαν στις αρχές της δεκαετίας του ’90 την Celebrity Cruise, που τότε διέθετε τον νεότερο στόλο κρουαζιερόπλοιων. Την πούλησαν το 1997 στην Royal Caribbean με κέρδος 170 εκατ. λιρών για το 51% που διατηρούσε στην εταιρεία. Η οικογένεια Χανδρή έχει μεγάλη ακίνητη περιουσία στη Μεγάλη Βρετανία. Οι Χανδρήδες συμμετέχουν σε ναυτιλιακές, ξενοδοχειακές και άλλες επιχειρήσεις στην Ελλάδα ενώ έχουν και μια συλλογή σύγχρονης τέχνης. Η περιουσία του Γ. Χανδρή υπολογίζεται σε 600 εκατομμύρια λίρες.

handris

Ο Γιάννης και ο Μιχάλης Χανδρής

Τα δύο αδέλφια έχουν την εταιρεία Chandris Hellas και την International Marine Management. Σήμερα έχουν τρία δεξαμενόπλοια.