Το φράγμα των 6.000 πλοίων έσπασε το 2021 ο ελληνόκτητος στόλος, φτάνοντας τα 6.123, αυξημένος κατά 32 εκατομμύρια DWT, την ίδια χρονιά κατά την οποία αυξήθηκαν και οι ναυτιλιακές εταιρείες, φτάνοντας τις 607 εταιρείες το 2021, από 588 το 2018 -αν και λιγότερες από το υψηλό όλων των εποχών το 1998, όταν ανήλθαν στις 926.

Οι εταιρείες με λίγα πλοία συρρικνώνονται, ενώ αυξάνουν οι μεγάλες με στόλους από 25 πλοία και άνω που ελέγχουν το 64,98% του ελληνόκτητου στόλου. Αυξήθηκαν από 80 σε 82 οι εταιρείες που έχουν στόλο χωρητικότητας άνω του 1 εκατ. τόνων.

Το 51,4% του ελληνόκτητου στόλου είναι ηλικίας 0-9 ετών.

  • Το 41,73% 10-14 ετών
  • Το 5,65% 15-19 ετών
  • Το 1,23% 20 ετών και άνω.

Στη διάρκεια της πανδημίας προστέθηκαν στον ελληνόκτητο στόλο 800 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 41 εκατ. τόνων. Ο στόλος φορτηγών πλοίων χωρητικότητας άνω των 20.000 DWT αυξήθηκε κατά 183 πλοία.

Ο στόλος με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατακόρυφα με την προσθήκη 60 πλοίων, κάτι που είχε να συμβεί από το 2015. Τα στοιχεία προκύπτουν από την έρευνα της Petrofin Research.

Ο ελληνικός στόλος μειώθηκε σε ετήσια βάση από 427 εκατ. τόνους DWT το 2019, σε 421 εκατ. τόνους DWT το 2020, και στη συνέχεια επανήλθε το 2021 σε 453 εκατ. τόνους DWT. Αυτό υπογραμμίζει τη συνεχιζόμενη δύναμη και ανάπτυξη του ελληνικού στόλου.

Ο ρυθμός αύξησης κατά 6% που παρατηρείται το 2021 αντιστοιχεί στα προηγούμενα «καλά έτη» και όχι στην επιβράδυνση που παρατηρήθηκε το 2019.

Αντανακλώντας την επιβράδυνση στις παραδόσεις νεότευκτων πλοίων και τη στροφή των Ελλήνων πλοιοκτητών προς τα μεταχειρισμένα πλοία, η ηλικία του στόλου συνέχισε να αυξάνεται σταδιακά και στο τέλος του 2021 διαμορφώθηκε στα 13,5 έτη ηλικίας. Αυτή η τάση αντικατοπτρίζει τις υψηλότερες τάσεις μέσης ηλικίας στον κινεζικό και τον ιαπωνικό στόλο.

Το μέσο μέγεθος των πλοίων σε όρους DWT του ελληνικού στόλου εμφάνισε σημάδια σταθεροποίησης, καθώς οι νεότευκτες / μίγμα μεταχειρισμένων πλοίων άλλαξε υπέρ των μεταχειρισμένων πλοίων σε περίπου 74.000 DWT.

Λόγω των σχετικά καλών ναυλαγορών, ο αριθμός των μικρών εταιρειών με στόλο ενός έως δύο πλοίων σταθεροποιήθηκε γύρω στις 200 εταιρείες, από 350 το 2011 και πολύ κάτω από 483 το 1998.

Οι οικονομίες κλίμακας έπαιξαν μεγάλο ρόλο στο να καταστούν οι μικροί στόλοι μακροπρόθεσμα ασύμφοροι. Οι μεγαλύτεροι στόλοι παρέμειναν σχετικά σταθεροί με μέτριες αυξήσεις σε γενικές γραμμές.

Υπάρχει κινητικότητα μεταξύ των διαφόρων υποομάδων, καθώς οι στόλοι αυξάνονται ή μειώνονται και συνεπώς εμφανίζονται σε διαφορετικά τμήματα μεγέθους. Η διαδικασία συγχωνεύσεων συνεχίζεται, καθώς οι μεγαλύτεροι στόλοι εξακολουθούν να έχουν σχετικό πλεονέκτημα κόστους.

Ελληνικόκτητος στόλος

Αν εξετάσουμε την ανάπτυξη του ελληνόκτητου στόλου ανά μέγεθος στόλου, διαπιστώνεται ότι οι μεγαλύτεροι στόλοι των 25+ πλοίων κατέγραψαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη κατά την περίοδο 2020 και 2021 με τους μικρούς στόλους των 1-2 πλοίων να καταγράφουν μικρότερη αύξηση.

Οι μεγαλύτεροι στόλοι ελέγχουν πλέον το 65% του ελληνικού στόλου και αποτελούνται από 54 εταιρείες. Ο αριθμός των Ελλήνων εκατομμυριούχων σε όρους χωρητικότητας αυξήθηκε σε 82 εταιρείες το 2021 προσθέτοντας επιπλέον 174 πλοία τα τελευταία δύο χρόνια.

Για την ηλικία των στόλων ανάλογα με το μέγεθός τους, βλέπουμε ότι οι στόλοι ηλικίας 0-9 ετών αντιστοιχούν στο 51,4% του συνόλου, γεγονός που υποδηλώνει τη δυναμική του ελληνικού στόλου.

Μια άλλη ενδιαφέρουσα παρατήρηση είναι ότι για πρώτη φορά το 2021, ο αριθμός των εταιρειών που εκμεταλλεύονται υπεραιωνόβια στόλων 20+ ετών έχει πέσει από την πρώτη θέση και τις αντικαθιστούν οι στόλοι ηλικίας 10-14 ετών.

Οι στόλοι υπερήλικων, ωστόσο, εξακολουθούν να είναι περισσότεροι από τους στόλους 0-9 και 15-19 ετών. Οι εταιρείες:

  • Με 1 έως τέσσερα πλοία ελέγχουν το 5,93% του ελληνόκτητου στόλου
  • Με 5 έως 8 το 7,89%
  • Με 9-15 το 9,68%
  • Με 16 έως 24 πλοία το 11,52%
  • Με 25 πλοία και άνω το 64,98%

Φορτηγά πλοία

Εξετάζοντας συγκεκριμένα τον ελληνικό στόλο ξηρού χύδην φορτίου άνω των 20.000 DWT, παρατηρούμε αύξηση του αριθμού των εταιρειών από 316 το 2020 σε 333 το 2021, καθώς οι Έλληνες προσελκύονται από τις καλές προοπτικές της αγοράς ξηρού χύδην φορτίου.

Ο αριθμός των πλοίων αυξήθηκε από 2.442 το 2019, σε 2.604 το 2021, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας αυξήθηκε επίσης από 9,2 σε 10,3 έτη ηλικίας, σύμφωνα με το σύνολο του ελληνικού στόλου.

Containers

Παρόμοιες τάσεις παρατηρούνται και στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων, ο οποίος σημείωσε ένα μεγάλο άλμα ανάπτυξης από 376 πλοία το 2019 σε 459 το 2021, το υψηλότερο ποσοστό που έχει σημειωθεί ποτέ.

Δεξαμενόπλοια

Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων υπήρξε μια κάπως διαφορετική εξέλιξη. Ο ελληνικός στόλος δεξαμενόπλοιων παρουσιάζει αύξηση με βάση τη χωρητικότητα-DWT κατά 3%, αν και οι μονάδες του είναι μειωμένες κατά 16. Οι ελληνικές εταιρείες που διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια ξεπέρασαν το όριο των 100 για πρώτη φορά και ήταν 102 το 2021, έναντι 92 το 2020.

Ο μέσος όρος ηλικίας μειώθηκε από 10,12 σε 9,69 έτη, καθώς οι Έλληνες αγόρασαν νεότερα πλοία. Το 2021 ήταν μια χρονιά με χαμηλό βιβλίο παραγγελιών του στόλου και αυξημένη δραστηριότητα κατεδάφισης μετρώντας 150 δεξαμενόπλοια (12,1 εκατ. dwt) (Lloyds List intelligence data).

LNG Carriers

Η ζήτηση υγροποιημένου φυσικού αερίου μειώθηκε δραματικά το 2020 λόγω της επιδημίας του κορωνοϊού. Ο παγκόσμιος στόλος υγροποιημένου φυσικού αερίου αυξήθηκε κατά 10% το 2019 και 7% το 2020, περιορίζοντας περαιτέρω την προσφορά (Clarkson’s). Ως αποτέλεσμα, οι τιμές των ναύλων έπιασαν πάτο και η πλωτή αποθήκευση είδε επίπεδα ρεκόρ. Προς το τέλος του 2020 οι τιμές σκαρφάλωσαν σε υψηλό διετίας λόγω ρεκόρ εξαγωγών των ΗΠΑ προς την Ασία, καθώς η Κίνα ήρε τους δασμούς και ένας πολύ κρύος χειμώνας ενίσχυσε τη ζήτηση LNG για θέρμανση και παραγωγής ενέργειας.

Ο ελληνικός στόλος LNG συνέχισε να αυξάνεται σε αριθμό εταιρειών, DWT, αριθμό πλοίων, και παρουσίασε επίσης χαμηλότερη ηλικία. Είναι 12 οι εταιρείες που έχουν στόλο από LNG, έναντι εννέα το 2020. Ο αριθμός των ελληνόκτητων πλοίων LNG έφθασε τα 142 έναντι 122 το 2021. Η χωρητικότητα των LNG πλοίων σε DWT αυξήθηκε στα 12,6 το 2021 από 10,5 το 2020. Ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου μειώθηκε από τα 4,84 έτη το 2020 στα 4,72 το 2021.

Ο τομέας αυτός παρουσίασε τη μεγαλύτερη δυναμική, καθώς υπάρχουν ακόμη πολλά νεότευκτα πλοία που παραδίδονται και σχεδόν καθόλου αγορές μεταχειρισμένων πλοίων.

LPG

Ο στόλος LPG ακολούθησε παρόμοια πορεία και παρουσίασε επίσης αύξηση στον αριθμό των εταιρειών, DWT, αριθμό των πλοίων, ενώ η μέση ηλικία παρέμεινε η ίδια στα 8,4 έτη ηλικίας. Oι εταιρείες αυξήθηκαν από εννέα το 2020 σε 11 το 2021 και ο αριθμός πλοίων από 59 σε 64.

Το ελληνικό βιβλίο παραγγελιών, το οποίο μειώθηκε στα χαμηλότερα επίπεδα από το 2006, παρουσιάζει κάποια σημάδια ανάκαμψης, ενώ οι παραδόσεις συνεχίζουν να μειώνονται σε χαμηλούς αριθμούς ρεκόρ. Οι τομείς του ξηρού χύδην φορτίου και του LNG/LPG παρουσίασαν τις μεγαλύτερες αύξηση στις παραγγελίες νέων πλοίων.

Διαβάστε ακόμη

ΤτΕ: Ανάπτυξη 1,5% το 2023 – Οι προβλέψεις για τα έτη 2024 – 2025 και οι έξι παράγοντες κινδύνου

Κομισιόν: Αποδέχεται τις δεσμεύσεις της Amazon για την αντιμονοπωλιακή νομοθεσία

Ελληνικές εξαγωγές: Αύξηση 41,4% στο 9μηνο 2022 – Οι πρώτες 10 χώρες που προτιμούν τα ελληνικά προϊόντα