Βρεθήκαμε πριν λίγες ημέρες στην ναυτιλιακή πρωτεύουσα της Κύπρου, την Λάρνακα στο πλαίσιο του 6ου Annual Capital Link Forum για την κυπριακή ναυτιλία.

Εκεί συναντήσαμε τον Πόλυ Βάσου Χατζηιωάννου, από τους σημαντικούς πλοιοκτήτες διεθνώς και ένας από τους κορυφαίους Κυπρίους με την εισηγμένη εταιρεία Safe Bulkers. Μαζί του ήταν και ο πρόεδρος της εταιρείας δρ. Λουκάς Μπαρμπαρής.

Οι απόψεις τους για τις ναυλαγορές, το ελληνικό χρηματιστήριο και τα σχέδια της Safe Bulkers είναι ενδιαφέρουσες και μέσω αυτών μπορεί ο αναγνώστης να καταλάβει το πλαίσιο ανταγωνιστικότητας που έχει διαμορφωθεί σε μία εποχή που είναι κομβικής ιστορικής σημασίας για την ναυτιλία όπως εκείνη με την μετάβαση από τα ιστία στον ατμό.

Από αριστερά ο πρόεδρος του συνεδρίου Γιώργος Τσαβλίρης, η Όλγα Μπορνόζη του Capital Link, η αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια του υπ. Ναυτιλίας, Λιάνα Χαραλάμπους – Τάνου, η νέα υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου Μαρίνα Χατζημανώλη, ο Πόλυς Χατζηιωάννου και ο Νικόλας Μπορνόζης διοργανωτής του Capital Link

– Κύριε Χατζηιωάννου η ναυλαγορά των φορτηγών πλοίων αρχίζει να χαμογελά και πάλι. Ποιοι παράγοντες δημιουργούν το κλίμα αισιοδοξίας;

Πέρα από τον πόλεμο στην Ουκρανία έχουμε και τη συνήθη εποχικότητα το α’ τρίμηνο του έτους, που συνδέεται και με τις αργίες λόγω της κινεζικής Πρωτοχρονιάς. Παραμένουμε αισιόδοξοι για την αγορά μετά και την πρόσφατη άρση των περιορισμών της Covid στην Κίνα.

– Τα σημάδια των καιρών δείχνουν ότι θα συνεχιστεί το… καλό φεγγάρι για τα φορτηγά;

Ο χαμηλός αριθμός παραγγελιών ναυπήγησης πλοίων ξηρού φορτίου και οι σταδιακά αυστηρότερες περιβαλλοντικές νομοθεσίες μάς δημιουργούν περιορισμό στην προσφορά πλοίων. Η μειούμενη προσφορά θα πρέπει βέβαια να συνδυαστεί και με αυξημένη ζήτηση, που σήμερα είναι περιορισμένη λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, του υψηλού πληθωρισμού και των αυξημένων επιτοκίων.

– Έχετε εκφράσει την ανησυχία σας για τη ρότα προς την πράσινη μετάβαση της ναυτιλιακής βιομηχανίας αφού δεν έχουν καταλήξει στα εναλλακτικά καύσιμα που θα πρέπει να χρησιμοποιούν τα πλοία. Παραμένετε ανήσυχος;

Βεβαίως. Πιστεύω ότι πρέπει να γίνουν περισσότερα όσον αφορά τις τεχνολογικές καινοτομίες τόσο των εναλλακτικών καυσίμων όσο και τον νέο σχεδιασμό των πλοίων.

– Παρ’ όλα αυτά, η Safe Bulkers επενδύει σε πράσινα πλοία. Ποια είναι η φιλοσοφία σας;

Είναι αλήθεια, έχουμε έναν σημαντικό αριθμό παραγγελιών πλοίων τα οποία έχουν σχεδιαστεί με τους κανονισμούς του ΙΜΟ που θα εφαρμοστούν μετά το 2025. Ο στόχος μας είναι να είμαστε ανταγωνιστικοί με βάση την ενεργειακή απόδοση του στόλου μας.

Ο Πόλυς Χατζηιωάννου με τον δρ. Λουκά Μπαρμπαρή, πρόεδρο της Safe Bulkers και τον συντάκτη του newmoney Μηνά Τσαμόπουλο

– Να περάσουμε σε ένα άλλο θέμα. Από την εμπειρία σας από το ελληνικό χρηματιστήριο, υπάρχουν σκέψεις για νέα έκδοση ομολογιών;

Είχαμε μια πολύ καλή εμπειρία με την έκδοση του ομολόγου. Αυτή τη στιγμή η ρευστότητά μας είναι σε πολύ καλά επίπεδα.

– Μπορεί το ελληνικό χρηματιστήριο να υποστηρίξει την είσοδο ναυτιλιακών εταιρειών;

Είμαστε αισιόδοξοι ότι με τη συνεχή προσπάθεια το Χρηματιστήριο Αθηνών θα φτάσει σε βάθος και εύρος ικανοποιητικό γι’ αυτές τις κινήσεις.

– Πώς βλέπετε την πορεία του κυπριακού νηολογίου στο άμεσο και μακροπρόθεσμο μέλλον;

Το κυπριακό νηολόγιο είναι ένα πολύ καλά οργανωμένο και ανταγωνιστικό νηολόγιο. Δεν απευθύνεται στους πλοιοκτήτες που έχουν τα πλοία τους υπό ελληνική σημαία, αλλά ανταγωνίζεται όλα τα άλλα νηολόγια. Η υποστήριξή του είναι σημαντική και για εθνικούς λόγους. Πιστεύω ότι η ανάπτυξή του θα είναι σημαντική τα επόμενα χρόνια.

Ο δρ Λουκάς Μπαρμπαρής

Ο δρ. Λουκάς Μπαρμπαρής στα γραφεία της εταιρείας στην Λάρνακα

Στα γραφεία της εταιρείας με εντυπωσιακά μοντέρνο εσωτερικό διάκοσμο, το στο κέντρο της Λεμεσού, με θέα στην πόλη και στο λιμάνι της, συνομιλήσαμε με τον δρα Λουκά Μπαρμπαρή, πρόεδρο της Safe Bulkers.

– Κύριε Μπαρμπαρή, η εταιρεία επενδύει σε πλοία με διπλό καύσιμο. Ποιο είναι το συγκριτικό πλεονέκτημά της σε σχέση με τον διεθνή ανταγωνισμό;

Η Safe Bulkers έχει επενδύσει σε 12 νεότευκτα πλοία με τις πιο σύγχρονες περιβαλλοντικές προδιαγραφές αναφορικά με τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και οξειδίων του αζώτου, από τα οποία έχει ήδη παραλάβει τα τρία. Παρακολουθούμε τις εξελίξεις αναφορικά με τα πλοία με διπλό καύσιμο. Πιστεύουμε ότι τα νέα καύσιμα θα εισέλθουν στην αγορά την επόμενη δεκαετία.

– Υπάρχουν σχέδια επέκτασης του στόλου σε αριθμό πλοίων;

Hδη έχουμε ένα εκτεταμένο πρόγραμμα ναυπηγήσεων, το οποίο χρηματοδοτούμε κυρίως από τα λειτουργικά μας κέρδη διατηρώντας τη χρηματοοικονομική μας μόχλευση χαμηλά. Πάντα κοιτάμε την αγορά για νέες ναυπηγήσεις και ευκαιρίες, αλλά οι παραγγελίες μας ιστορικά μπαίνουν σταδιακά ανάλογα με τις συνθήκες.

– Ποιo είναι το περιβαλλοντικό όραμα της Safe Bulkers;

Ο στόχος μας είναι το 2025 να έχουμε 24 πλοία υψηλών περιβαλλοντικών προδιαγραφών, ενώ αρκετά νωρίτερα, στο τέλος του 2023, να έχουμε ολοκληρώσει επενδύσεις ενεργειακής αναβάθμισης σε 20 υφιστάμενα πλοία. Σχεδιάζουμε να ανταγωνιστούμε με βάση την περιβαλλοντική μας απόδοση στην αγορά που προσαρμόζεται σταδιακά στις νέες νομοθεσίες.

– Σκιαγραφήστε μας το οικονομικό προφίλ της εταιρείας.

Eχει έναν ισχυρό ισολογισμό με υψηλά ταμειακά διαθέσιμα και πηγές ρευστότητας και κεφαλαίων, χαμηλό σχετικά δανεισμό και ένα πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου που λίγες εταιρείες έχουν διεθνώς.

Διαβάστε ακόμη

Δανειολήπτες σε απόγνωση: Πόσο θα ακριβύνουν τα δάνεια εάν συνεχιστεί το «μπαράζ» των αυξήσεων στα επιτόκια

Η προετοιμασία του Μαξίμου και η «καλή κυβέρνηση» του Ανδρουλάκη, τα σχέδια Γκριμάλντι και το ελληνικό deal του Ανιέλι 

Δημήτρης Ευαγγελόπουλος & Γιώργος Βαρβαρέλης: Πώς οι δύο συμφοιτητές από τον θεσσαλικό κάμπο έφτασαν στο χρυσό deal με τον κολοσσό των Ανιέλι