Του Μηνά Τσαμόπουλου

«Στη ζωή δεν αρκεί να είσαι έξυπνος. Πρέπει είσαι και εργατικός αλλά και να νοιάζεσαι για τους άλλους». Τα λόγια ενός εκ των μεγαλύτερων Ελλήνων πλοιοκτητών, του Θανάση Μαρτίνου, τα οποία επικαλέστηκε η Άντζυ Χάρτμαν, υπεύθυνη πληρωμάτων στην Starbulk των 112 πλοίων και πρόεδρος της Wista Hellas, έφεραν τον ανθρώπινο παράγοντα στο επίκεντρο του συνεδρίου «Navigator Shipping Decision Makers Weekend» και είχε ως θέμα την “Επιστροφή στις Ναυτικές μας ρίζες”.

Οι σκληρές συνθήκες κάτω από τις οποίες εργάζονται οι ναυτικοί, η έλλειψη σωστής επικοινωνίας με τα στελέχη των γραφείων που δυσκολεύει την εργασία τους, η ανάγκη να ανακαλύψουμε από την αρχή βασικές αρχές που οδήγησαν την ελληνόκτητη ναυτιλία στην κορυφή του κόσμου, το απόλυτο πλεονέκτημα του ανθρώπινου μυαλού σε σχέση με την τεχνητή νοημοσύνη και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η νέα γενιά των Ελλήνων που στρέφονται στο ναυτικό επάγγελμα, έδωσαν μία άλλη δυναμική στο συνέδριο. Η σωστή εκπαίδευση αλλά και ο χαρακτήρας του εργαζόμενου σε συνδυασμό με την έγνοια του πλοιοκτήτη για τους ανθρώπους του αποτελούν το μυστικό της επιτυχίας.

«Το μεγαλείο της προσωπικής επαφής και της συνεργασίας στη ναυτιλία είναι αδιαπραγμάτευτες. Η φιλοσοφία της ελληνικής ναυτιλίας στηρίζεται στη συνέργια. Μία μέλισσα ου ποιεί μέλι» ήταν τα λόγια του προέδρου της Νavigator Shipping Consultans LTD, Δημήτρη Μπεζαντάκου.

Navigator-Μπεζαντάκου_Χριστίνα-Δανάη-Όλγα.jpg

Χριστίνα, Δανάη, Όλγα Μπεζαντάκου

«Στη ναυτιλία ο άνθρωπος είναι ο πρωταρχικός παράγοντας» τόνισε ο Κωστής Αχλαδίτης, Managing Director – Golden Cargo.

«Τον άνθρωπο δεν μπορεί να τον αντικαταστήσει καμία τεχνητή νοημοσύνη για ένα και μόνο λόγο. Η τεχνητή νοημοσύνη αξιοποιεί δεδομένα και τα επεξεργάζεται. Ο άνθρωπος είναι φτιαγμένος για να λύνει προβλήματα» επεσήμανε ο Ρομπέρτο Κούστας, που εκπροσωπεί τη νέα γενιά επιχειρηματιών στην ναυτιλία και είναι συνιδρυτής και CEO – Deepsea Technologies.

«Το μυστικό είναι να νοιάζεσαι για τους ανθρώπους σου. Και οι ναυτιλιακές εταιρείες προσπαθούν να μειώσουν την απόσταση που υπάρχει μεταξύ εργαζομένων στη στεριά και των πληρωμάτων. Οι εφοπλιστές νοιαζόντουσαν για τον κόσμο τους και αυτό τους έφερε στην κορυφή. Care about your people είναι το μυστικό της επιτυχίας» τόνισε Κατερίνα Σκουρτανιώτη, Managing Director – Venlys Maritime Specialization Services.

Ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, ο εφοπλιστής Γιώργος Πατέρας ήταν πιο παραστατικός, αναφερόμενος στον ρόλο που έχουν-δεν έχουν, πάνω στο πλοίο οι αξιωματικοί: « Η τεχνολογία εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς. Μεταξύ αυτών και τα νέα συστήματα ανάλυσης δεδομένων για τα πλοία. Όμως η ανάλυση αυτή υπήρχε από παλιά στα πλοία. Ο πλοίαρχος συζητούσε με τον υποπλοίαρχο και τον α’ μηχανικό και δίνανε λύσεις σε όποιο πρόβλημα προέκυπτε. Τώρα παίρνει ο πλοίαρχος τηλέφωνο στο γραφείο και ρωτάει: «Φτερνίστηκε ο β΄ μηχανικός. Τι να κάνω;» Ανακαλύπτουμε ξανά τον τροχό. Η τεχνολογία υπήρχε από παλιά χωρίς ενδιάμεσους ειδικούς όπως σήμερα.»

Navigator-Πάνος_Κιρνίδης_Διευθύνων_Σύμβουλος_Νηλογίου_του_Παλάου.jpg

Ο δ/νων σύμβουλος του Νηολογίου, Πάνος Κιρνίδης

Για τα θέματα ηθικής που απασχολούν τη ναυτιλιακή κοινότητα, ο πλοιοκτήτης, Γιώργος Σπ.Αλεξανδράτος, General Manager Apollonia Lines S.A και αντιπρόεδρος στο Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος είπε: « Όλοι ξέρουμε το δίκαιο του άλλου και το άδικο το δικό μας. Στη ναυτιλία ο «μπεσαλής» κάνει τη διαφορά. Στη ναυτιλία για να προχωρήσεις χρειάζεται αυτό που λέγανε και οι παλιοί. Μπέσα.»

Navigator-Ξενακούδης_Θεόφιλος-Αλεξανδράτος_Γιώργος-Ξηραδάκης_Γιώργος-Τσουρής_Γιώργος.jpg

Οι κκ. Θεόφιλος Ξενακούδης, Γιώργος Αλεξανδράτος

Ο Θεόφιλος Ξενακούδης, Γενικός Διευθυντής του Νηολογίου των Νήσων Μάρσαλ, αναφέρθηκε στις συνθήκες κάτω από τις οποίες δουλεύουν οι ναυτικοί, υπό το βάρος των όλο και περισσότερων κανονισμών: «Υπάρχει κόπωση στα πληρώματα. Κανείς δεν θέλει πλέον να πιάνει λιμάνι γιατί εκεί δουλεύουν ακόμη πιο πολύ, από ό,τι στη θάλασσα. Δεν έχουν χρόνο να ξεκουραστούν. Οι πλοιοκτήτες θα χρειαστούν 40 άτομα πλήρωμα σε κάθε πλοίο για να βγαίνει σωστά η δουλειά. Οι κανονισμοί είναι πολλοί. Και ναι μεν έχουμε μείωση των ατυχημάτων, εκσυγχρονισμό του πλαισίου λειτουργίας της ναυτιλίας και προστασία του περιβάλλοντος όμως θα πρέπει να κοιτάξουν και τον άνθρωπο. Οι συνθήκες όσο αφορά τον φόρτο εργασίας γίνονται ολοένα και πιο δύσκολές»

Η τοποθέτηση-συμβουλή της Άντζυ Χάρτμαν, η οποία είναι υπεύθυνη πληρωμάτων στην Starbulk του Πέτρου Παππά, ήταν άκρως ενδιαφέρουσα αφού η εταιρεία έχει έναν στόλο από 112 πλοία!:

«Από την εμπειρία μου αυτό που έχω να πω είναι ότι χρειάζεται στις ναυτιλιακές εταιρείες να υπάρχει μεγαλύτερη επαφή του γραφείου με τα καράβια. Έχει δημιουργηθεί μία απόσταση από τους ναυτικούς. Όλα τα στελέχη των γραφείων θα πρέπει να μπαρκάρουν, έστω και μία φορά, για να δουν από κοντά τις συνθήκες κάτω από τις οποίες καλείται να εργαστεί ο ναυτικός. Το καράβι πρέπει να είναι η επέκταση της εταιρείας. Επενδύουμε τόσο στην εκπαίδευση των ναυτικών όσο και στην διαχείριση των ψυχολογικών θεμάτων. Πρέπει να μάθεις να είσαι σοβαρός ως στέλεχος, να τους ακούς και να τους εκτιμάς, ανεξαρτήτως της θέσης του στο πλοίο. Είναι ένας εργαζόμενος πάνω σε ένα πλοίο μαζί με άλλους 20 συναδέλφους του, μακριά από την οικογένειά του, με τα ψυχολογικά του θέματα. Ασχολούμαστε με τον καθένα σαν να είναι μοναδικός. Μας έχουν ζητήσει ακόμη και καραόκε να τους στείλουμε ή μία κιθάρα. Δεν υποτιμήσαμε ποτέ ούτε αυτά τα αιτήματα. Πρέπει να μπεις στο πετσί του ναυτικού. Τα πληρώματα σε βοηθάνε σε δύσκολες στιγμές. Αυτό πρέπει να το καταλάβουν όλοι».

polirrr

Ο πλοιοκτήτης Κωνσταντίνος Πρίφτης με τη σύζυγό του, Έλενα Χάρη

Ο Γιώργος Τσαβλίρης, της Tsavliris Salvage Group υπογράμμισε: «Η τεχνολογία από μόνη της δεν μπορεί να κάνει τίποτα χωρίς την ψυχή και τη λεβεντιά του ανθρώπου. Τα στελέχη του γραφείου μίας ναυτιλιακής εταιρείας πρέπει να περνάνε όλα έστω και για μικρό χρονικό διάστημα από το βαπόρι. Να δουν τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν οι ναυτικοί, να μυρίσουν τη λαμαρίνα. Να μάθουν τους κανόνες ηθικής της θάλασσας. Είμαι της παλιάς σχολής και δεν θα αποχωριστώ ποτέ τη φιλοσοφία της αγάπης που πρέπει να έχει κάποιος για αυτό που κάνει».

auaaaa