Μπορεί οι ναυλαγορές των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και των φορτηγών να είναι σε υψηλότατα επίπεδα κάνοντας ράλι κερδών ακολουθούμενες από τα LNG carries, όμως τα funds συνεχίζουν να απέχουν από τις εισηγμένες ναυτιλιακές της Wall Street.

Εκείνοι που κυριαρχούν είναι οι μη θεσμικοί, οι λεγόμενοι day traders που αγοράζουν μετοχές στα χαμηλά πουλάνε στα ψηλά της αγοράς και επανατοποθετούνται.

Την ίδια ώρα οι θεσμικοί επενδυτές παρακολουθούν τις εξελίξεις προκειμένου να δουν αν θα συνεχιστεί το ράλι ανόδου γιατί φοβούνται την έντονη κυκλικότητα της ναυτιλιακής αγοράς. Τα γρήγορα “πάνω και κάτω” που σημειώνει. Ας μη ξεχνάμε ότι στην αρχή της υγειονομικής κρίσης τα δεξαμενόπλοια είχαν μεγάλα έσοδα όταν τα κράτη δημιουργούσαν αποθεματικά ενώ στη συνέχεια οι ναύλοι κατακρημνίστηκαν και παραμένουν σε ζημιογόνα επίπεδα εδώ και 14 μήνες.

Από την άλλη, φορτηγά και container vessels μετά από 10 χρόνια “ταλαιπωρίας” είδαν μέσα στο 2021 τα κέρδη τους να τρυπάνε το ταβάνι και να σημειώνουν ιστορικά ρεκόρ.

Είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα για τις αντιδράσεις της ναυτιλιακής αγοράς και των επενδυτών το οποίο ανέφερε σε πρόσφατο ναυτιλιακό συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, ο Jim Cirenza επικεφαλής του επενδυτικού τμήματος της αμερικανικών συμφερόντων DNB Bank ASA:

“ Σκεφτείτε ότι βρίσκεστε σε μία εκκλησία της Καλιφόρνια και κρατώντας μία ανθοδέσμη περιμένετε να έρθει η Λιζ Τέιλορ με την οποία θα τελέσετε γάμο. Θα είναι ο έβδομος γάμος για εκείνη αλλά εσείς είστε εκεί γιατί πιστεύετε ότι ο δικός σας γάμος θα μακροημερεύσει”.

Την εικόνα δίνει ξεκάθαρα ο Χάρης Κοσμάτος Corporate Development Officer της εισηγμένης Tsakos Energy Navigation, Ltd.: «Με τα σημερινά κεφάλαια που επενδύονται στις εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες προκύπτει ότι οι επενδυτές είναι επί τω πλείστον οι day traders, οι μη θεσμικοί, που μπαίνουν με πολύ μικρά ποσά στην αγορά. Για να μπει ο μεγάλος επενδυτής πρέπει να έχεις ένα μεγάλο αποτύπωμα στην αγορά και μεγάλο όγκο. Δηλαδή να ξέρουν ότι μέσω της εταιρείας σου μπορείς να ελέγξεις την αγορά. Νιώθει και μία ασφάλεια ότι έχει επενδύσει σε μία εταιρεία που έχει και αύριο. Τώρα είναι day traders που παίζουν με την κυκλικότητα, τη διακύμανση της αγοράς και δεν τους ενδιαφέρει να επενδύσουν μακροπρόθεσμα” και προβλέπει:

“Οι θεσμικοί θα επιστρέψουν. Προτιμούν όμως να χάσουν τα πρώτα 15%-20% των κερδών από την άνοδο της μετοχής αρκεί να νιώσουν ασφαλείς ότι έχουν μπροστά τους μία εύλογη χρονική περίοδο να βγάλουν κέρδη. Εκτιμώ ότι θα αργήσουν αν μπουν. Αρχίζουν να παρακολουθούν τις ναυλαγορές αλλά θα περιμένουν για να δουν αν η αγορά έχει προοπτική».

Από την πλευρά τους οι Έλληνες πλοιοκτήτες με εισηγμένες εταιρείες στη Wall Street κάνουν κινήσεις προκειμένου να πιάσουν τον παλμό των επενδυτών.

Άλλοι όπως η Αγγελική Φράγκου είναι υπέρ της δημιουργίας μεγάλων σχημάτων μέσω συγχωνεύσεων με μικτούς στόλους, όπως έκανε με με την συγχώνευση της Navios Maritime Partners με τη Navios Maritime Acquisition δημιουργώντας τη μεγαλύτερη εισηγημένη ναυτιλιακή με 140 πλοία διαφόρων τύπων, και άλλοι όπως ο Αριστείδης Πίττας και η Σεμίραμις Παληού υπέρ της δημιουργίας εταιρειών με εξειδικευμένο στόλο, τις λεγόμενες single asset class εταιρείες μέσω spin off.

O μεν Αριστείδης Πίττας το έχει κάνει και βρίσκεται με δύο εταιρείες στο χρηματιστήριο, τη EuroDry που έχει στόλο με φορτηγά πλοία και τη Euroseas με container vessels.

Η δε Σεμίραμις Παληού πρόσφατα εισήγαγε στο αμερικανικό χρηματιστήριο και στον δείκτη Nasdaq, της spin-off εταιρεία OceanPal Inc., της Dianan Shipping, η οποία θα διαχειρίζεται τρία παλιά πλοία της μητρικής.

Ο καθείς έχει τα επιχειρήματά του

Αγγελική Φράγκου Πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος του Navios: «Κάποιοι λένε ότι η συγχώνευση και η δημιουργία τέτοιου τύπου εταιρείας είναι για τον ιδιωτικό τομέα όχι για τις εισηγμένες. Όμως αν κάτι είναι επιτυχημένο στον ιδιωτικό τομέα γιατί να μην το εφαρμόσουμε και στη χρηματιστηριακή αγορά;

Όταν δίνεις μέρισμα τις καλές εποχές, στους μετόχους σε εταιρεία με ένα τύπο πλοίου στο στόλο της, με τη δημιουργία μίας εταιρείες μικτού στόλου τους προστατεύεις όταν η αγορά για τον συγκεκριμένο τομέα είναι στο κάτω μέρος του κύκλου.

Έχει πλεονεκτήματα η συγκεκριμένη επιχειρηματική κίνηση. Αυτό που προσπαθούμε να πετύχουμε είναι η εξισορρόπηση των εταιρειών που έχουν ένα τύπο πλοίου και να αντιμετωπίσουμε τη διακύμανση των τιμών της ναυλαγοράς σε διάφορους τομείς. Και αυτό το μάθαμε από το παρελθόν.

– Έχεις σημαντικά πλεονεκτήματα ως προς τη διαχείριση. Εξισορροπώντας τις διακυμάνσεις της αγοράς, πετυχαίνεις, έχοντας μία εταιρεία με μικτό στόλο, καλύτερη ρευστότητα και καλύτερη στρατηγική στις ναυλώσεις”.

Σεμίραμις Παληού διευθύνουσα σύμβουλος της εισηγμένης Diana Shipping: «Το spin-off για το 100% των μετοχών της OceanPal αντιπροσωπεύει μία σημαντική επιστροφή αξίας στους μετόχους μας, αντανακλώντας την ικανότητα της εταιρείας να αξιοποιεί την ισχυρή ναυλαγορά ξηρού φορτίου. Η διοίκηση της Diana Shipping εκτιμά ότι η διανομή μίας ξεχωριστής, εισηγμένης εταιρείας ξηρού φορτίου με έμφαση στα παλαιότερα πλοία θα ενισχύσει την αξία των μετόχων, προσφέροντας μεγαλύτερη έκθεση σε βραχυπρόθεσμες ναυλώσεις, ενώ η Diana θα συνεχίσει να εστιάζει σε μακροπρόθεσμη ανάπτυξη».

Αριστείδης Πίττας Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος των εταιρειών EuroDry και Euroseas: Η ιστορία δείχνει ότι οι single asset class εταιρείες έχουν καλύτερη αντιμετώπιση στο χρηματιστήριο. Spin-off ή συγχώνευση εταιρειών με τη δημιουργία μικτών στόλων είναι αντίθετα πράγματα. Συνέβαινε και θα συνεχίσει να συμβαίνει κάποιες εταιρείες να κάνουν spin-off και κάποιες να συγχωνεύονται.

Oι επενδυτές στο χρηματιστήριο προτιμάνε να επιλέγουν οι ίδιοι σε πιο asset θα επενδύσουν. Κατ’ αυτήν την έννοια είναι πιο gamblers και προτιμούν τις εταιρείες ενός τύπου πλοίων. Οι επενδυτές των ναυτιλιακών εταιρειών πιθανώς να ενδιαφέρονται περισσότερο για το growth story πάρα για τα μερίσματα.

Το βασικό όμως σε κάθε περίπτωση για κάθε τύπου εταιρεία είναι η σωστή διαχείριση του κεφαλαίου, να γίνονται καλές συμφωνίες».

Διαβάστε ακόμη

Οι Ισραηλινοί αναζητούν ευκαιρίες σε ελληνικά ακίνητα (pics)

Diana Wilhelmsen Management: H εταιρεία διαχείρισης πλοίων που μετέφερε την έδρα της στην Ελλάδα

Squid Game: Πώς ο δημιουργός του το εμπνεύστηκε από την ιστορία της ζωής του