Του Μηνά Τσαμόπουλου

Ο τρόπος με τον οποίο θα χρησιμοποιηθούν οι δύο μεγάλες συγχρηματοδοτούμενες από την Ευρωπαϊκή Ένωση Δράσεις – το Poseidon Med II & το CYnergy ώστε να καταστήσουν την Κύπρο ενεργειακό κόμβο και τη ναυτιλία της Ανατολικής Μεσογείου βιώσιμη και περιβαλλοντικά φιλική μέσω της χρήσης του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) συζητήθηκε στη διάρκεια συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στη Μεγαλόνησο.

Το συνέδριο με τίτλο “ΥΦΑ: Σημείο συνάντησης για τη Ναυτιλία, τις Μεταφορές και την Ενέργεια στην Κύπρο” προσέλκυσε περισσότερους από 180 συμμετέχοντες, εκπροσωπώντας διεθνείς οργανισμούς, τοπικούς και δημόσιους φορείς, καθώς και στελέχη του χώρου της ναυτιλίας και της ενέργειας.

Η μετάβαση της χρήσης του ΥΦΑ ως καυσίμου από προοπτική σε πραγματικότητα, τέθηκε επί τάπητος από τους διακεκριμένους ομιλητές της πρώτης ενότητας, οι οποίοι παρουσίασαν διεθνείς πρακτικές και στρατηγικές προώθησης του ΥΦΑ ως ναυτιλιακού καυσίμου, σχέδια εγκαταστάσεων για ανεφοδιασμό πλοίων με ΥΦΑ στην Κύπρο καθώς επίσης και χρηματοδοτικά εργαλεία για την προσέλκυση επενδύσεων.

Η συμβολή πρωτοποριακών πρακτικών στην υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και στην καλλιέργεια πρόσφορου εδάφους για την ευρεία χρήση του ΥΦΑ σε πλοία και λιμάνια αποτέλεσε αντικείμενο συζήτησης της δεύτερης ενότητας. Παρουσιάστηκαν καινοτόμες τεχνολογίες που εφαρμόζονται για πρόωση πλοίων με ΥΦΑ και αποθήκευση, μέθοδοι ελέγχου της ποιότητας και ποσότητας του ΥΦΑ ως καυσίμου καθώς και η εμπειρία διεθνών τερματικών σταθμών ΥΦΑ και ο ρόλος των ναυπηγείων στην εποχή του ΥΦΑ.

Ο Δρ. Παναγιώτης Ζαχαριουδάκης, Διευθύνων Σύμβουλος της OceanFinance & Project Manager του προγράμματος CYnergy, καλωσόρισε το κοινό στην τελευταία ενότητα του συνεδρίου για την Ενέργεια και τις Μεταφορές προτρέποντας για την επέκταση της συζήτησης που έχει ξεκινήσει σχετικά με την εξόρυξη και την εμπορική εκμετάλλευση του Κυπριακού ΥΦΑ και στα οφέλη που θα προκύψουν για την Κύπρο από την χρήση του στην καθημερινή ζωή. Αυτή η πρώτη επίσημη παρουσίαση του CYnergy, χαιρετίστηκε από τον κ. Αντώνη Ιωάννου, Εκτελεστικό Διευθυντή της Υπηρεσίας Ενέργειας του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, καθώς και από τον W. Sopinski, ο οποίος ανέβηκε για δεύτερη φορά στο βήμα για να απευθύνει ένα μήνυμα εκ μέρους της DG Energy, εκφράζοντας την πλήρη υποστήριξή της στο πρόγραμμα και συγχαίροντας τους εταίρους του προγράμματος για την εξασφάλιση υψηλού ποσοστού συγχρηματοδότησης στα πλαίσια του CEF Synergy Call.

Ο Δρ. Συμεών Κασσιανίδης, Πρόεδρος της ΔΕΦΑ (CyGas), παρουσίασε ένα ξεκάθαρο σχέδιο δράσης για την υλοποίηση των σχεδίων της Κυπριακής Δημοκρατίας σε ό,τι αφορά την αποθήκευση και διανομή του ΦΑ στην Κύπρο. Παράλληλα, παρουσιάστηκαν τα επόμενα βήματα του προγράμματος για την μετάβαση της εσωτερικής αγοράς στην χρήση του ΦΑ και τη μετατροπή της Κύπρου σε ενεργειακό κόμβο της Ανατολικής Μεσογείου. Η καταληκτική συζήτηση της ενότητας έθεσε στο τραπέζι τις συγκεκριμένες ανάγκες και ανησυχίες της Κυπριακής βιομηχανίας και το συνέδριο έκλεισε στέλνοντας ηχηρό μήνυμα ότι στην νέα αυτή προσπάθεια εισαγωγής του ΦΑ στην Κυπριακή αγορά, όλοι οι ενδιαφερόμενοι φορείς συνεργάζονται στενά και αρμονικά, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες της κοινωνίας και συντονίζοντας τη δράση τους προκειμένου για την υλοποίηση μιας βιώσιμης και αποτελεσματικής εφοδιαστικής αλυσίδας στο νησί.

Την ενότητα που επικεντρώθηκε στις θαλάσσιες μεταφορές, χαιρέτισαν ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Υποδομών της Κύπρου, Μάριος Δημητριάδης, και ο εκπρόσωπος της DG Move της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Wojtek Sopinski, οι οποίοι υπογράμμισαν τις δυνατότητες του ΥΦΑ για τη διαμόρφωση βιώσιμων και περιβαλλοντικά φιλικών θαλάσσιων μεταφορών, κάνοντας ειδική μνεία στη συμβολή του Poseidon Med II. Ειδικότερα, οι δράσεις, η πρόοδος και τα σχέδια που υλοποιούνται στα πλαίσια του Poseidon Med II παρουσιάστηκαν από τους εκπροσώπους του προγράμματος –Γιώργο Πολυχρονίου, Συντονιστή Διευθυντή Δραστηριοτήτων Στρατηγικής, Ανάπτυξης, Διοικητικών & Πληροφορικής της ΔΕΠΑ και Δρ Ιωσήφ Φλωρεντίν, Επικεφαλής Διεύθυνσης Εταιρικής Ανάπτυξης, οι οποίοι τόνισαν πώς το ΥΦΑ μπορεί να οδηγήσει τη ναυτιλία σε μια νέα εποχή χαμηλών ρύπων.