Του Μηνά Τσαμόπουλου

Η ναυτιλία αποτελεί τον ισχυρότερο βιομηχανικό κλάδο στον κόσμο αφού το 95% του εμπορίου γίνεται δια θαλάσσης. Το γεγονός αυτό και μόνο καταδεικνύει τις τεράστιες δυνάμεις που ασκούνται εξωτερικά και εσωτερικά σε αυτή τη βιομηχανία, τα ιλιγγιώδη ποσά που διακινούνται, τα τεράστια συμφέρονται που εμπλέκονται και τη γεωπολιτική εκτός από την οικονομική της σημασία.

Τα προβλήματα είναι τεράστια με τη διαφθορά στις κρατικές υπηρεσίες διαφόρων χωρών που χρόνο με τον χρόνο λαμβάνει τη μορφή μάστιγας. Θέμα το οποίο έχει προκαλέσει αντιδράσεις διεθνών ναυτιλιακών ενώσεων και για τον λόγο αυτόν έφθασε έως το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό –ΙΜΟ ο οποίος θα εντάξει στην ατζέντα θεμάτων προς διερεύνηση και συζήτηση το θέμα της διαφοράς στη ναυτιλία. Τα 174 κράτη-μέλη του ΙΜΟ, που είναι ο ναυτιλιακός κλάδος του ΟΗΕ, ζήτησαν τη λήψη μέτρων μέσω της δημιουργίας ενός πλαισίου κατευθυντήριων γραμμών που θα συμβάλλουν στην καταπολέμηση του φαινομένου. Ο ΙΜΟ έβαλε χρονικό περιθώριο έως το 2021 για την ολοκλήρωση όλου του project υπό τον τίτλο «anti-corruption practices and procedures».

Περιστατικά

Σύμφωνα με τις κατά καιρούς καταγγελίες, υπάρχουν περιπτώσεις που μπαίνουν στο πλοίο μέλη του Port State Control που είναι οι ελεγκτικές αρχές του κάθε λιμανιού, κάνουν επιθεώρηση και διαπιστώνουν ανύπαρκτα προβλήματα σε μηχανήματα. Ακόμα και σε νεότευκτα πλοία! Την ίδια ώρα στην προβλήτα βρίσκονται ήδη, πριν φθάσει το πλοίο και γίνει ο έλεγχος ανταλλακτικά για τα συγκεκριμένα μηχανήματα τα οποία θα πρέπει να αγοράσει ο καπετάνιος για να αντικαταστήσει τη βλάβη. Ελεγκτές με…μαντικές ικανότητες!

Σε άλλο περιστατικό πλοιοκτήτης περιέγραψε την έκπληξη που ένιωσε όταν έστειλε e-mail στο ναυτικό πράκτορα που βρισκόταν στο λιμάνι όπου θα κατέπλεε ένα από τα πλοία της εταιρείας και του ζητούσε ένα κοστολόγιο. Ο πράκτορας απάντησε και μέσα στις επικείμενες χρεώσεις υπήρχε και μία πρόταση για καταβολή 6.000 δολαρίων προκειμένου να μην κάνουν έλεγχο οι αρχές στο πλοίο!

Σε άλλο καράβι, σε άλλο λιμάνια, σε άλλη γωνιά της γης βρήκαν πρόβλημα σε ένα καλώδιο. Μάταια προσπαθούσε ο καπετάνιος να αποδείξει ότι «δεν πετάει ο ελέφαντας». Οι αρμόδιοι ήταν ανένδοτοι. Οπότε μετά από συνεννόηση με την πλοιοκτήτρια εταιρεία αναγκάστηκε να πληρώσει 18.000 δολάρια για να αφήσουν το πλοίο να φύγει. Στην διαφορετική περίπτωση θα καθυστερούσε τουλάχιστον τρεις μέρες και η οικονομική ζημιά θα ήταν τεράστια.

Σε ιστορία, ανέβηκαν σε ένα πλοίο συνολικά 29 άτομα για να πάρουν το «μπαξίσι» τους και να αφήσουν το πλοίο να αποπλεύσει.

«Τέτοια περιστατικά διαφθοράς μπορούν να συμβούν ακόμη και σε λιμάνια των λεγόμενων «πολιτισμένων» κρατών» επισημαίνουν κορυφαία στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Βέβαια δεν ήταν λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι το πρόβλημα δεν είναι μόνο των Αρχών των Λιμανιών αλλά γενικότερης πολιτικής της όποιας χώρας αντιμετωπίζει πρόβλημα διαφθοράς.

«Το θέμα είναι αν το ξέρουν και κάνουν πως το αγνοούν οι κυβερνήσεις ή αν πράγματι το αγνοούν» επισημαίνουν ναυτιλιακοί κύκλοι και προσθέτουν:

«Καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε τα Port State Control να δημιουργήσουν Τμήμα Εσωτερικών Υποθέσεων το οποίο θα ερευνά καταγγελίες που θα γίνονται, όχι ανώνυμες αλλά με διασφάλιση της ανωνυμίας».