Του Μηνά Τσαμόπουλου

Κάθε λιμάνι αποτελεί μία πλωτή βιομηχανική μονάδα η οποία μεταξύ άλλων μολύνει την ατμόσφαιρα εξαιτίας της εκπομπής αερίων από τα πλοία τα οποία μολύνουν ακόμη και όταν είναι δεμένα αφού αναγκάζονται να έχουν σε λειτουργία τις ηλεκτρομηχανές τους ώστε να παράγουν ηλεκτρική ενέργεια και τα φουγάρα τους του μαυρίζουν τον αέρα ενώ προκαλούν και ηχορύπανση.

Η εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροδότησης των πλοίων από τη στεριά όσο παραμένουν ελλιμενισμένα θα έδινε λύση σε αυτό το πρόβλημα ρύπανσης.

Η χρήση του ηλεκτρισμού για τα πλοία είναι το μεγάλο στοίχημα για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Πρόκειται για την ταχυτέρα αναπτυσσόμενη τεχνολογία στη ναυτιλία παγκοσμίως με ιδανικό πεδίο εφαρμογής την Ελλάδα, ανοίγοντας νέες προοπτικές με σημαντικά περιβαλλοντικά, κοινωνικά και οικονομικά οφέλη για τα ελληνικά λιμάνια, ενισχύοντας παράλληλα τη νησιωτικότητα και τη βιωσιμότητα των θαλάσσιων μεταφορών. Το όλο σχέδιο εντάσσεται στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Electrification in the Eastern Mediterranean-(Εlemed).

Μετά την Κυλλήνη ο Πειραιάς είναι το επόμενο στοίχημα και μάλιστα μεγάλο αυτή τη φορά.

«Το Elemed έκανε τη μελέτη ουσιαστικά για την εκτεταμένη χρήση ηλεκτρικού ρεύματος στο λιμάνι του Πειραιά. Τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά. Μπορούμε να προχωρήσουμε εκεί και νομίζω ότι με την έλευση των επόμενων χρηματοδοτικών προγραμμάτων το λιμάνι του Πειραιά ίσως κινηθεί προς μία τέτοια νέα επένδυση» επεσήμανε στο www.newmoney.gr ο Παναγιώτης Μήτρου Διευθυντής Ναυτιλιακής Τεχνολογίας & Καινοτομίας Νοτίου Ευρώπης του Lloyd’s Register:

«Είναι σίγουρα μία κίνηση αμοιβαίου οφέλους σίγουρα για την τοπική κοινωνία, για το λιμάνι, τις εταιρείες για τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας».

Ο Ευγενίδης

Πριν από έναν περίπου μήνα, για το θέμα αυτό είχε τοποθετηθεί ο πρέσβης του ΙΜΟ-Διεθνής Ναυτιλιακού Οργανισμού και πρόεδρος τα ου Ιδρύματος Ευγενίδη, Λεωνίδας Δημητριάδης –Ευγενίδης στη διάρκεια του ετήσιου forum της WISTA Hellas με θέμα «Η ναυτιλία στηρίζει τη βιώσιμη ανάπτυξη.»

Αναφερόμενος στα μέτρα για την προστασία τα ου περιβάλλοντος και στους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς για την μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης είπε:

«Το πρόβλημα είναι η ύπαρξη πολλών κανονισμών. Οι υπερκανονισμοί» και έδωσε ένα παράδειγμα:

«Δεν είναι δυνατόν το λιμάνι του Πειραιά να μην δίνει ρεύμα στα πλοία της ακτοπλοΐας που παραμένουν δεμένα τον χειμώνα και να αναγκάζονται να χρησιμοποιούν τις ηλεκτρομηχανές. Μαυρίζουμε τον αέρα του Πειραιά».

Η κλοπή

Στη ναυπηγοεπισκευαστική Περάματος και στο Νέο Μώλο Δραπετσώνας υπήρχε δίκτυο και παροχές όπου με καλώδιο συνδεόταν το πλοίο και στη διάρκεια των επισκευών έπαιρνε ρεύμα από την προβλήτα. Υπήρχε μια υπηρεσία του ΟΛΠ, η ΚΕΣΜ που είχε ηλεκτρολόγους οι οποίοι υποστήριζαν την εξυπηρέτηση των πλοίων και οι οποίοι στεγάζονταν στην ακτή Βασιλειάδη δίπλα στην πυροσβεστική. Πριν 5-6 χρόνια, άγνωστοι δράστες ξήλωσαν τα καλώδια γιατί είχαν πολύ χαλκό και τα πούλησαν για σκραπ- παλιοσίδερα. Από τότε τα πλοία στην διάρκεια των επισκευών τους χρησιμοποιούν την ηλεκτρομηχανή με τεράστιο οικονομικό κόστος. Και αυτό γιατί σύμφωνα με τις τελευταίες τελωνειακές διατάξεις που ισχύουν εδώ και μια 5ετια τα πλοία στην επισκευή πρέπει να καίνε ελεύθερο πετρέλαιο-φορολογητέο κι όχι transit με επιπλέον επιβάρυνση για το περιβάλλον.