Σκιαγράφηση της ροής του πετρελαίου παγκοσμίως όσον αφορά τη Ρωσία, το Ιράν και τη Βενεζουέλα έκαναν οι αναλυτές της Votexa. Στην εικόνα υπάρχουν και οι ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων οι οποίες μείωσαν τη δραστηριότητά τους στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου Urals Ουραλίων ενώ παραμένουν στο εμπόριο του ρωσικού ντίζελ.

Τα κυριότερα σημεία της ανάλυσης:

-Το μερίδιο των ελληνικών επιχειρήσεων στο εμπόριο των Urals μειώθηκε απότομα τους τελευταίους δύο μήνες παρελθόν δύο μήνες σε σύγκριση με την περίοδο κατά την οποία τα πετρέλαια Ουραλίων ήταν κάτω από το ανώτατο όριο.

-Οι ελληνικές επιχειρήσεις παραμένουν στο εμπόριο ρωσικού ντίζελ τους τελευταίους δύο μήνες, γεγονός που αντανακλά την τιμολόγηση του ντίζελ κάτω από το ανώτατο όριο όπως προβλέπουν οι κυρώσεις των ΗΠΑ και των συμμάχων τους.

Η έξοδος των ιδιωτών Ελλήνων εφοπλιστών αποδίδεται στην εντατικοποίηση της επιβολής του ανώτατου ορίου της τιμής του πετρελαίου από δυτικές κυβερνήσεις κατά τη διάρκεια του Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου.

Το τελευταίο τρίμηνο του 2023, οι ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου επέβαλαν κυρώσεις σε εμπόρους πετρελαίου, διαχειριστές πλοίων και πλοιοκτήτες για παραβίαση της συμφωνίας της Ομάδας των Επτά βιομηχανικών χωρών που επέβαλε ανώτατο όριο τιμών με απαγορεύσεις που επηρεάζουν περισσότερα από 100 δεξαμενόπλοια.

Οι φόβοι ότι η επιβολή κυρώσεων θα μπορούσε να αφήσει τους πλοιοκτήτες για παρατεταμένα χρονικά διαστήματα με φορτία μη πωληθέντος πετρελαίου που υπόκεινται σε κυρώσεις, οδήγησε πολλές από τις μεγαλύτερες ελληνικές εταιρείες να να αποχωρήσουν από τις ρωσικές συναλλαγές.

– Περισσότερα από 250 δεξαμενόπλοια συμμετείχαν σε ιρανικό εμπόριο αργού/συμπυκνώματος το 2023, τα VLCC αντιπροσώπευαν το 50%.

– Οι ΗΠΑ μέσα στο 2024 έχουν επιβάλλει κυρώσεις σε 32 δεξαμενόπλοια ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο έχει επιβάλλει κυρώσεις σε εταιρείες που εμπορεύονται ρωσικό πετρέλαιο και οι οποίες εκμεταλλεύονται στόλο με περισσότερα από 60 δεξαμενόπλοια

– Παρακολουθούμε 169 μοναδικά δεξαμενόπλοια που έχουν φορτώσει ρωσικό αργό και DPP από τις 22 Μαρτίου και προηγουμένως μετέφεραν ιρανικό και βενεζουελάνικο αργό

Από τα 169 δεξαμενόπλοια, τα 81 είναι Aframaxes, τα 60 είναι Suezmaxes, τα 16 είναι VLCC. και 12 είναι άλλες μικρότερες κατηγορίες

➔ Ρωσικές εξαγωγές αργού/DPP σε μεταφορείς που εμπλέκονται σε κυρώσεις ήταν 1,3mbd τον Φεβρουάριο (ημέρες 1-20), ένα υψηλό ρεκόρ
➔ Αυτή η αύξηση κατά 150kbd μήνα με μήνα οφείλεται στο σύνολο των ρωσικών εξαγωγές αργού/DPP που αυξήθηκαν σε σύγκριση με τον Ιανουάριο
➔ Οι εξαγωγές του Ιανουαρίου είναι 250kbd πάνω από το μέσο όρο του 2023 ενώ Φεβρουάριο (ημέρες 1-20) είναι 400kbd πάνω από το μέσο όρο
➔ Από τον Δεκέμβριο έως τον Φεβρουάριο παρατηρήθηκε αύξηση των δεξαμενόπλοιων που εντάχθηκαν στο ρωσικό εμπόριο από το εμπόριο του Ιράν και της Βενεζουέλας
➔ Η δραστηριότητα των VLCC έχει επίσης αυξηθεί τους τελευταίους μήνες, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας έχει μεταστράφηκε από το εμπόριο του Ιράν και της Βενεζουέλας – εμπορεύεται τόσο τα Urals όσο και τα Sokol.

Οι Ελληνες

Τα δεξαμενόπλοια που ανήκαν σε Ελληνες αποτελούσαν το 21% της συνολικής χωρητικότητας που φόρτωναν πετρέλαιο και πετρελαιοειδή σε ρωσικά λιμάνια τον περασμένο Ιανουάριο, σύμφωνα με στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από τη Vortexa και τη Lloyd’s List Intelligence. Ωστόσο, κυρίαρχα στο εμπόριο κατά τη διάρκεια του Ιανουαρίου ήταν τα πλοία του σκοτεινού στόλου. Το 48% του συνόλου των δεξαμενόπλοιων που παρακολουθήθηκαν τον περασμένο μήνα ήταν ηλικιωμένα, ανώνυμα δεξαμενόπλοια, που λειτουργούσαν σε μεγάλο βαθμό εκτός της δικαιοδοσίας και των συμφερόντων της Δύσης.

Τα πλοία που καταπλέουν σε ρωσικά λιμάνια παρακολουθούνται στενά από ρυθμιστικές αρχές του Ηνωμένου Βασιλείου, των ΗΠΑ και της Ευρώπης εν όψει του νέου ανώτατου ορίου τιμών πετρελαίου η επιβολή του οποίου άρχισε από τις 19 Φεβρουαρίου του 2023, για την αντιμετώπιση της εκτεταμένης αποφυγής των κυρώσεων που παρατηρήθηκε κατά το τελευταίο περσινό εξάμηνο. Μέχρι πριν από λίγο καιρό, ένα σύμπλεγμα ιδιωτικών ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών με δεξαμενόπλοια κυριαρχούσε στις οικονομικά αποδοτικές ρωσικές πετρελαϊκές συναλλαγές μετά τη βορειοδυτική Ευρώπη.

Ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων ελληνικών συμφερόντων που μετέφεραν ρωσικό αργό πετρέλαιο μειώθηκε σε μόλις οκτώ τον Ιανουάριο, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων που συγκέντρωσε το Bloomberg. Υπενθυμίζεται ότι τον Μάιο ο αριθμός των πλοίων ξεπερνούσε τα 40, ενώ κατά το μεγαλύτερο μέρος του β’ εξαμήνου του 2023 περίπου 20 πλοία ελληνικών συμφερόντων μετέφεραν ρωσικό αργό. Το ΥΠΟΙΚ των ΗΠΑ ζήτησε από τους ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων της Δύσης να εξηγήσουν αναλυτικά τις ενέργειες στις οποίες προέβησαν προκειμένου να συμμορφωθούν με το πλαφόν των 60 δολαρίων ανά βαρέλι για το ρωσικό πετρέλαιο. Η έξοδος Ελλήνων εφοπλιστών από το παιχνίδι αποδίδεται στην εντατικοποίηση των ελέγχων για την τήρηση του ανώτατου ορίου της τιμής του ρωσικού πετρελαίου από δυτικές κυβερνήσεις.

Τα ελληνόκτητα πλοία έχουν εξαφανιστεί από το εμπόριο του ρωσικού αργού που φορτώνεται στα λιμάνια της χώρας στον Ειρηνικό και μεταφέρεται σε αγοραστές στην Κίνα και την Ινδία. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, έγιναν κάποια τηλεφωνήματα προς τις ναυτιλιακές που προειδοποιούσαν ότι οι ανυπάκουοι θα δουν τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς μπλοκαρισμένους. Επίσης, οι φόβοι ότι η επιβολή κυρώσεων θα μπορούσε να αφήσει τους πλοιοκτήτες για παρατεταμένο χρονικό διάστημα με αδιάθετα φορτία επειδή υπόκεινται στις κυρώσεις οδήγησε πολλές από τα ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες να αποχωρήσουν από τις ρωσικές συναλλαγές.

Διαβάστε ακόμη

Άνταμ Κορακιουάλα (Switz Group): Ο ινδικός όμιλος θα συνεχίσει να επενδύει στην Ελλάδα

POS: Ξεκινούν από 1η Απριλίου τα πρόστιμα – 150.000 δεν έχουν προβεί σε αναβάθμιση

Κρήτη και Νότιο Αιγαίο… κοντράρονται με τις περισσότερες νέες αναπτύξεις στον τουρισμό

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ