Ο ρόλος της ναυτιλίας στην νέα ενεργειακή εποχή του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου-LNG ως μεταβατικού καυσίμου για τη ναυτιλία αλλά και ως μορφή ενέργειας εν μέσω γεωπολιτικών εξελίξεων ήταν το αντικείμενο συζήτησης στο πρώτο πάνελ στη διάρκεια της 3ης ημέρας του 22nd World LNG Summit and Awards το οποίο πραγματοποιείται στην Αθήνα.

Συμμετείχαν ο Σπύρος Λεούσης chief commercial officer -Capital Product Partners LP, ο Πάνος Μήτρου, Global Gas Segment Director -Lloyd’s Register, ο Μαρκ Τερζόπουλος LNG Commercial Director -Maran Gas, ο Νταβίντ Κόλσον Commercial Vice President GTT και ο Μάθιου Χιγκς Ηead of Commercial στην GasLog Ltd και ο Σίριαν Σιμόνοβιτς Excecutive Director της MOL Europe, Africa.

To ερώτημα ήταν πόσο γρήγορα μπορεί να αυξηθεί η προσφερόμενη χωρητικότητα του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου- LNG Carrier ώστε να εξυπηρετήσει την ολοένα αυξανόμενη ζήτηση.

Το συμπέρασμα της συζήτησης ήταν ότι συνυπάρχει ο προβληματισμός με συγκρατημένη αισιοδοξία αφού οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν να αντιμετωπίσουν την ασάφεια των κανονισμών για το οποίο καύσιμο θα υπερισχύσει στην πορεία της ενεργειακής μετάβασης, τα περιβαλλοντικά προβλήματα που προκύπτουν από τη χρήση του LNG αφού εκπέμπει μεθάνιο το οποίο είναι πιο ζημιογόνο περιβαλλοντικά από τα ορυκτά καύσιμα, το αυξημένο κόστος ναυπήγησης ενός LNG carrier και τις δυσκολίες χρηματοδότησης.

Aπό τα 600 περίπου πλοία που μετρά ο παγκόσμιος στόλος LNG carriers, τα 250 είναι λιγότερο αποδοτικά με steam turbine πρώτης γενιάς και ακόμα 150 είναι ηλεκτρικά και πετρελαιοκίνητα πλοία διπλού καυσίμου που έχουν χειρότερες εκπομπές μεθανίου από τα πρώτα.

Yπάρχει ένα κλίμα ανασφάλειας αφού κανείς πλοιοκτήτης δεν θέλει να επενδύσει σε ναυπήγηση πλοίου το οποίο δεν θα είναι συμβατό με τις νέες τεχνολογίες και τους νέους κανονισμούς λίγα μόλις χρόνια μετά την παραλαβή του.

Ο Σπύρος Λεούσης chief commercial officer -Capital Product Partners LP, μεταξύ άλλων επεσήμανε:

«Είμαστε αισιόδοξοι για τη ναυλαγορά αλλά και για τις αξίες των LNG Carriers πλοίων. Υπάρχει απαίτηση για ανανέωση του στόλου με πιο αποτελεσματικά περιβαλλοντικά πλοία που μειώνουν το αποτύπωμα στο περιβάλλον έναντι των πλοίων παλαιότερης τεχνολογίας. Οπότε ναυπηγούμε πλοία νέας τεχνολογίας καθώς δεν υπάρχει αξιόπιστη τεχνολογία για το ποιο θα είναι το επόμενο βήμα τα προσεχή χρόνια ενώ οι γιάρδες της Άπω Ανατολής έχουν γεμάτο βιβλίο παραγγελιών μέχρι το 2026. Μέχρι στιγμής τα καινούργια πλοία LNG Carriers αντιπροσωπεύουν μόνο το 23% του στόλου. Οπότε υπάρχει ένα 75% που πρέπει να αντικατασταθεί μέχρι το τέλος της 10ετίας» για να προσθέσει:

«Το ότι προστίθενται καινούργιες γιάρδες στην Κίνα δίνει μία λύση στην αυξημένη ανάγκη για νέες ναυπηγήσεις. Όμως το θέμα είναι πόσο θα εφαρμοστούν οι νέοι κανονισμοί. Πρέπει να υπάρχει ένα σαφές πλαίσιο κανόνων. Μέχρι τώρα υπάρχει ένα πλαίσιο κανόνων που συνεχώς αλλάζει. Αυτό το πλαίσιο θα έπρεπε να το ξέρουμε 10 χρόνια πριν ώστε να μπορούν οι εταιρείες να καθορίσουν τις επενδύσεις, αυτοί που έχουν παλαιότερης ηλικίας πλοία να δουν τις προοπτικές που έχουν αν μπορούν δηλαδή να αλλάξουν τις μηχανές ή να τις βελτιώσουν όσο μπορούν κ.α.»

Ο Πάνος Μήτρου, Global Gas Segment Director – Lloyd’s Register επεσήμανε την ανάγκη τα νεότευκτα LNG Carriers να βρουν λύσεις για τις εκπομπές μεθανίου στην αλυσίδα του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου:

Υπάρχει ανάγκη αντιμετώπισης των εκπομπών μεθανίου που προέρχονται από τη χρήση τουLNG και τις τεχνολογίες που θα λύσουν αυτό το πρόβλημα καθώς και των εκπομπών μεθανίου από την χρήση των μηχανών των πλοίων. Αυτός είναι και ο μεγαλύτερος κρίσιμος κίνδυνος για τη ναυτιλία όσον αφορά το LNG.

Πλέον το μεθάνιο ενσωματώνεται στους περιβαλλοντικούς κανονισμούς που θα είναι πολύ αυστηροί. Το μεθάνιο είναι 30 έως και 90 φορές ισχυρότερο σαν αέριο θερμοκηπίου από ό,τι άνθρακας» και προσέθεσε:

«Άρα αποτελεί έναν πολύ δύσκολο ρύπο που πρέπει να αντιμετωπιστεί. Ακόμη και τα καινούργια πλοία αν δεν κάνουν κάποιες παρεμβάσεις, αλλαγές και βελτιώσεις στα LNG θα έχουν θέμα πριν το τέλος της επόμενης 10ετίας. Πλοία που θα παραδοθούν το 2025-2026 θα έχουν θέματα συμμόρφωσης τόσο με τον κανονισμό του CII όσο και άλλους κανονισμούς. Πρέπει να εστιάσουμε σε τεχνολογίες για το μεθάνιο και για δέσμευση άνθρακα πάνω στο πλοίο» και υπογράμμισε:

«Παρ’ ότι το θέμα του μεθανίου έχει αναδειχθεί εδώ και πολύ καιρό, ακόμα και σήμερα από τα 230 και πλοία που είναι υπό παραγγελία, λιγότερα από το 10% χρησιμοποιεί μηχανές υψηλής πίεσης που έχουν και το ελάχιστο πρόβλημα εκπομπής μεθανίου».

O Μαρκ Τερζόπουλος LNG Commercial Director – Maran Gas, μεταξύ άλλων επεσήμανε:

– Για την έλλειψη χώρων στα ναυπηγεία: «Υπάρχει πρόβλημα χώρου στα ναυπηγεία. Όμως εμείς έχουν παραδοσιακά καλές σχέσεις με τις γιάρδες ειδικά με την Daewoo (DSME). Στο τέλος της ημέρας όλοι θα θέλουν περισσότερα πλοία ειδικά μέσα στα επόμενα 5-10χρόνια. Το ερώτημα είναι πόσα θα μπορούν να παραδοθούν.

Επενδύουμε σε νέες τεχνολογίες για να μειώσουμε το αποτύπωμα των πλοίων μας στο περιβάλλον και για να είναι πιο ανταγωνιστικά προσαρμοσμένα στους νέους κανονισμούς.

– Τα πλοία σε 15 χρόνια θα είναι…παλιά με τις εξελίξεις που τρέχουν.

– Το όραμά μας είναι να ναυπηγούμε τα πιο αποτελεσματικά πλοία. Προκύπτει το ερώτημα ποιοι θα είναι οι νέοι κανονισμοί στο μέλλον. Κανείς δεν ξέρει που πάει η κατάσταση. Θα κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε.

– Ως εταιρεία επανεπενδύουμε τα κέρδη μας στη ναυτιλία και αυτό μας βοηθάει στην χρηματοδότηση του προγράμματός μας».

Διαβάστε ακόμη:

Το διεθνές «αποτύπωμά» τους ενισχύουν οι ελληνικές τράπεζες

FTX: Το mea culpa του Σαμ Μπάνκμαν Φριντ – «Δεν έκανα απάτη, έχω μείνει με $100.000 και μια πιστωτική» 

Μνημόνιο Συνεργασίας για την ανάπτυξη του «Κάθετου Διαδρόμου»