Μεγάλες ανατροπές και πρωτοφανή σκαμπανεβάσματα παρουσίασε η ναυλαγορά ξηρού φορτίου τους πρώτους έξι μήνες του 2020 λόγω της πανδημίας αλλά και λόγω της υπερπροσφοράς χωρητικότητας.

Ενώ τον Μάιο οι εφοπλιστές “είδαν τον πάτο του βαρελιού” από τον Ιούνιο άρχισαν να παίρνουν ανάσες. Υπάρχει όμως συγκρατημένη αισιοδοξία αφού διεθνείς οικονομικοί αναλυτές επισημαίνουν ”ότι δεν έχουμε ξεμπερδέψει τον κορωνοϊό οπότε η άνοδος της ζήτησης ίσως αποδειχθεί εύθραυστη.

Η Κίνα που αποτελεί την ατμομηχανή της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας τον Μάιο σημείωσε τη μεγαλύτερη άνοδο της βιομηχανικής της παραγωγής από τον περασμένο Δεκέμβριο σε ποσοστό 4,4% συμβάλλοντας και αυτή τη με τον τρόπο της στην καλή εικόνα της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου.

Την εβδομάδα 29 Ιουνίου -5 Ιουλίου ο BDI αυξήθηκε κατά 8,3% από τις 1.749 μονάδες στις 1.894.

Παρ΄ όλη τη συνεχή ανοδική πορεία του δείκτη μέσα στο καλοκαίρι, η κακή ναυλαγορά τους πέντε πρώτους μήνες του 2020 έχει ως αποτέλεσμα ο μέσος όρος των έξι πρώτων μηνών είναι στις 711 μονάδες έναντι 1.344 που ήταν ο μέσος όρος για όλο το 2019.

Μέσα σε αυτόν τον Αρμαγεδδώνα η μόνη κατηγορία φορτηγών πλοίων που κατάφερε να κρατήσει το κεφάλι της έξω από το νερό αν και οριακά ήταν εκείνη των Capesizes χωρητικότητας 180.000 τόνων. Όσοι έχουν στόλους με τέτοιου τύπου φορτηγά πλοία έζησαν έναν εφιάλτη.

Ενώ ήταν πλοία που όλοι έλεγαν ότι θα διασωθούν ξαφνικά έζησαν την απόλυτη ανατροπή. Η εβδομάδα 11-17 Μαΐου θεωρείται καταστροφική. Η ναυλαγορά τους σημείωσε εκείνο το χρονικό διάστημα μείωση κατά 94%!!! σε σύγκριση με την εβδομάδα 4-8 Μαΐου. Πιο συγκεκριμένα από τις 461 μονάδες κατέρρευσε η ναυλαγορά του BCI στις 26 μονάδες.

Όμως την κατάρρευση ακολούθησε “πυραυλική εκτόξευση” μία εβδομάδα αργότερα. Μεταξύ 18-22 Μαΐου ο BCI από τις 26 μονάδες ανέβηκε στις 162 ποσοστό αύξησης 523,1%.

Το χρονικό διάστημα 29 Ιουνίου-5 Ιουλίου ο δείκτης ανέβηκε κατά 5,2% από τις 4.219 μονάδες στις 4.440. Μέσα σε σχεδόν δύο μήνες από τις 26 μονάδες πήγε στις 4.440. Ποσοστό που προκαλεί ανησυχία γιατί θεωρείται ως ένδειξη επιβράδυνσης της αγοράς.

Ο ημερήσιος ναύλος κυμαίνεται πλέον ανάλογα με την εμπορική διαδρομή από τα 25.468 δολάρια έως τα 54.400 για διαδρομή από την Ευρώπη στην Άπω Ανατολή.

Ο μέσος όρος του BCI είναι στις 689 μονάδες έναντι μέσο όρου 2.241 για όλο το 2019. Για στατιστικούς λόγους να αναφέρουμε ότι ο μέσος όρος ημερήσιου ναύλου – TCE του δείκτη Baltic Capesize (BCI) για το πρώτο τρίμηνο του 2020 διαμορφώθηκε στα 4.569 δολάρια την ημέρα, μειωμένος κατά 48% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2019. Επίσης το 2019 η ναυλαγορά των capsizes από το χαμηλό του Απριλίου έφθασε στα υψηλά του Σεπτεμβρίου υπερκαλύπτοντας, κατά το διπλάσιο, τις απώλειες από την αρχή της χρονιάς.

Ακολουθούν τα Panamaxes που είδαν την ναυλαγορά τους να αυξάνει κατά 4,8% από τις 1.256 μονάδες στις 1.316 με 2.025-20.068 δολάρια την ημέρα, τα Supramax με άνοδο ναυλαγοράς κατά 3,4% από τις 678 μονάδες στις 701 και ημερήσιο ναύλο από 2.770 δολάρια έως 17.772 δολάρια και τα Handies με άνοδο ναυλαγοράς κατά 5,9% από τις 389 μονάδες στις 412 και ημερήσιο ναύλο από 4.729 δολάρια έως 10.456