Άμεση ζημιά στις ελληνικές εξαγωγές στις Ηνωμένες πολιτείες προκαλεί η απόφαση του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, η οποία δικαίωσε τις ΗΠΑ και επιτρέπει στον Πρόεδρο Τραμπ να επιβάλλει επιπλέον δασμούς σε ευρωπαϊκές εξαγωγές αξίας ως 7,5 δισ. ευρώ ως αντίποινα για «παράνομες ευρωπαϊκές κρατικές ενισχύσεις» στην κοινοπραξία AIRBUS. Το ποσό αποτελεί ρεκόρ στις αποφάσεις του ΠΟΕ.

Οι δασμοί είναι προγραμματισμένοι να τεθούν σε εφαρμογή στις 18 Οκτωβρίου.

Το ΝΜ αποκαλύπτει τη λίστα προϊόντων που η Ουάσιγκτον θα χτυπήσει με δασμούς 25%. Στη λίστα υπάρχουν συγκεκριμένες αναφορές στην Ελλάδα ως χώρα προέλευσης και ευρείες κατηγορίες προϊόντων που αφορούν το μεγαλύτερο μέρος της γκάμας των Ελληνικών εξαγωγών στις Ηνωμένες Πολιτείες, (γαλακτοκομικά, τυροκομικά, αγροτικά προϊόντα).

Συγκεκριμένα, τα ελληνικά προϊόντα στα οποία θα επιβληθούν πρόσθετοι δασμοί

  • Γιαούρτι
  • Τυριά και υποκατάστατα τυριών (μείγματα) πεκορίνο
  • Γαλακτοκομικά  (Βούτυρα, μαργαρίνες, αλοιφές, κρέμες γαλακτος, )
  • Φρούτα, (ροδάκινα, πορτοκάλια, μανταρίνια, λεμόνια, κεράσια, αχλάδια)
  • φρουτοσαλάτες, επιδόρπια, κομπόστες
  • Χυμοί φρούτων και λαχανικών
  • Χοιρινό συσκευασμένο
  • Μύδια, αχιβάδες, θαλασσινά.

Στόχος του Λευκού Οίκοι είναι να πιέσει την Ευρωπαϊκή Ένωση να διαπραγματευτεί ένα συμβιβασμό για τις επιδοτήσεις των εταιριών αεροσκαφών. Η Ευρώπη με τη σειρά της έχει κάνει αντίστοιχη καταγγελία στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου για τις ενισχύσεις της Ουάσινγκτον στην Boeing. Ο ΠΟΕ θα αποφανθεί τον Ιανουάριο στην Ευρωπαϊκή καταγγελία. Η Ευρωπαϊκή πλευρά ελπίζει ότι θα δικαιωθεί επίσης και θα απαντήσει αντίστοιχα.

Στο μεταξύ οι εξαγωγείς σε όλη την Ευρώπη ανησυχούν σφόδρα, ιδιαίτερα στην Ιταλία, Ισπανία και Γαλλία πλήττονται άμεσα. Η αμερικανική κυβέρνηση έχει ζητήσει από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου να εγκρίνει και επίσημα τους δασμούς στις 14 Οκτωβρίου πριν από την εφαρμογή τους τέσσερις μέρες αργότερα.

Το επεισόδιο κλιμακώνει ουσιαστικά τον εμπορικό πόλεμο μεταξύ ΗΠΑ και ΕΕ, πυροδοτώντας νέους γύρους τιμωρητικών δασμών. Όλα αυτά σε μια χρονιά που το παγκόσμιο εμπόριο είναι σε κάμψη και αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους κινδύνους για την παγκόσμια ανάπτυξη.