Οι αυξήσεις σε βασικά προϊόντα αποτυπώνονται πλέον στις τσέπες των καταναλωτών με το λιανεμπόριο να βρίσκεται στη δίνη των αυξήσεων του ενεργειακού κόστους και των τιμών πρώτων υλών.

«Η τιμή των αλεύρων έχει εκτιναχθεί μέσα σε λίγες εβδομάδες» είπε στο Mega ο πρόεδρος Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδος, Μιχάλης Μούσιος. «Οι πρώτες παράλαβες των μαλακών σιτηρών την προηγούμενη εβδομάδα ήταν έως και 60% επάνω. Το μικρό τσουβάλι από 13 – 15 ευρώ που ήταν παλιά, ξεπέρασε τα 22 ευρώ» πρόσθεσε.

«Το 20% των μαλακών σιτηρών το εισάγουμε από την Ουκρανία, το 10% από τη Ρωσία και το 5% από τη Μολδαβία», σημείωσε ο κ. Μούσιος, επισημαίνοντας ότι οι αυξήσεις σε βασικά είδη, όπως το ψωμί, θα είναι αναπόφευκτες. «Υπάρχουν και αγορές Γαλλία, Γερμανία, Ρουμανία, Σερβία, Ουγγαρία, Βουλγαρία, όμως όλες αυτές οι χώρες έχουν κλείσει τα σύνορά τους και δεν κάνουν εξαγωγές» ανέφερε.

«Θα δούμε τις επόμενες ημέρες, μόλις παραλάβουν τα άλευρα με αυξημένες τιμές, αυξήσεις» είπε για την τιμή του ψωμιού. Δεν μπορώ να προσδιορίσω ποιες θα είναι οι αυξήσεις, ο κάθε συνάδελφος θα εκτιμήσει, αλλά σίγουρα δε θα σταματήσουμε εδώ. Κανείς δεν μπορεί να εκτιμήσει που θα φτάσουν οι αυξήσεις. Τίποτα δεν αποκλείεται» είπε ο κ. Μούσιος.

Η «τέλεια καταιγίδα» στα τρόφιμα

Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως η «τέλεια καταιγίδα» αυτό που σήμερα καλείται να αντιμετωπίσει η παραγωγή, η μεταποίηση και το εμπόριο του κλάδου των τροφίμων. Αυτό σημειώνει σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης σχολιάζοντας τις οικονομικές εξελίξεις εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία.

Σε μεγάλη άνοδο τα βασικά τρόφιμα

Χαρακτηριστική περίπτωση είναι η τιμή του μαλακού σιταριού για συμβόλαια παράδοσης Μαρτίου, συνεχίζει ο ίδιος, «δηλαδή του μήνα που διανύουμε, στο Χρηματιστήριο Εμπορευμάτων του Παρισιού, η τιμή που αποτελεί βασικό δείκτη για τις τιμές των σιτηρών στην Ευρώπη, έφθασε πρόσφατα μέχρι τα 390 ευρώ ανά τόνο από τα 274 προς της έναρξης της σύρραξης με την πρώτη ημέρα της εισβολής να διαμορφώνεται κοντά στα 350 ευρώ. Εξ αυτού του γεγονότος είναι προφανές ότι τελικά οι αλευροβιομηχανίες και οι αρτοποιοί θα κληθούν να πληρώσουν πολύ πιο πάνω από 400 ευρώ τον τόνο, καθώς θα πρέπει να συμπεριληφθεί τουλάχιστον το μεταφορικό κόστος».

Ταυτόχρονα, όπως υπογραμμίζει ο κ. Κορκίδης, οι θαλάσσιες και οδικές μεταφορές έχουν εκτοξευτεί ελέω της, με γεωμετρική πρόοδο, αύξησης που έχουν λάβει τα καύσιμα και φυσικά η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος που επηρεάζει όλο το φάσμα της μεταποίησης των σιτηρών, με την τιμή του ψωμιού να έχει αυξηθεί κάτι περισσότερο του 10%, τα δημητριακά 8% και τα ζυμαρικά 30%, σε σχέση με τις τιμές πριν λίγους μήνες.

Στροφή σε προσφορές και στην ιδιωτική ετικέτα

Πανελλαδική έρευνα που πραγματοποίησε το διάστημα 4 με 8 Μαρτίου 2022 η Ierax Analytix σχετικά με τον αντίκτυπο που θα έχουν οι αυξήσεις στην ενέργεια στις τιμές των προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ, έδειξε ότι 93% των καταναλωτών πιστεύει πως θα υπάρχει αύξηση στις τιμές (ειδικότερα οι μεγάλες ηλικιακές ομάδες).

Για να αντισταθμιστούν αυτές οι αυξήσεις οι ερωτώμενοι προτείνουν κυρίως να μειώσουν οι εταιρείες τα λειτουργικά κόστη ή τα κόστη διαφημίσεων κ.α. (39%), να κάνουν προσφορές στην τιμή (32%), να δίνουν περισσότερη ποσότητα για έκπτωση (17%), να πουλάνε απευθείας τα προϊόντα τους εκτός αλυσίδων σούπερ μάρκετ (8%) και τέλος να βελτιώσουν την ποιότητα των προϊόντων τους (3%).

Όπως επισημαίνει μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο ιδρυτής της Ierax Analytix, Χάρης Λαλάτσης «η Ελλάδα μπαίνει στην μία κρίση μετά την άλλη εδώ και 12 χρόνια. Έτσι σήμερα συζητάμε ξανά για αυξήσεις σε βασικά καταναλωτικά είδη, καθώς η ενέργεια κοστίζει περισσότερο και η πανδημία έχει μειώσει πολύ το εργατικό δυναμικό. Παράλληλα, οι κραυγές του πολέμου προκαλούν ασφυξία στα χρηματιστήρια και καθώς η οικονομία είναι κυρίως ψυχολογία, όλοι περιμένουν να δουν πως θα εξελιχθούν τα πράγματα».

«Μαγνήτης» οι προσφορές

Η έρευνα της Ierax Analytix σε 838 καταναλωτές πανελλαδικά, διερεύνησε, μεταξύ άλλων, τις προτιμήσεις τους αναφορικά με τις προσφορές.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, για τις προσφορές που επιλέγουν στις αγορές τους στα σούπερ μάρκετ, περισσότεροι (ποσοστό 61%) δήλωσαν τις εκπτώσεις 50% σε ένα προϊόν, έναντι 39% όσων προτιμούν 1+1 προϊόντα.

Σύμφωνα με τον κ. Λαλάτση, αυτό ίσως οφείλεται στο γεγονός ότι σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων οι αγορές 2 ίδιων αγαθών μπορεί να μην χρειάζονται ή να μην καταναλωθούν άμεσα οπότε δεν προτιμώνται εύκολα. Αυτό όμως αλλάζει ανά ηλικιακή ομάδα. Οι ηλικίες 56+ δηλώνουν πιο έντονα ότι θα προτιμούσαν τα 1+1 προϊόντα από τις προσφορές τύπου 50% με ποσοστά 62%-38% αντίστοιχα.

Είδη πρώτης ανάγκης στα εβδομαδιαία ψώνια του σούπερ μάρκετ

Αξιοσημείωτο, σύμφωνα με την έρευνα, είναι το γεγονός ότι το μεγαλύτερο ποσοστό του εβδομαδιαίου προϋπολογισμού σε σούπερ μάρκετ οι καταναλωτές το ξοδεύουν στα γαλακτοκομικά είδη – τυρί, γάλα, γιαούρτι κ.λπ.- (34%) ενώ ακολουθούν το κρέας/ψάρι (20%) και τα προϊόντα καθαριότητας – απορρυπαντικά σπιτιού/πλυντηρίου- (14%).

Συνεχίζουν κατά φθίνουσα σειρά τα φρέσκα/συσκευασμένα φρούτα και λαχανικά (10%), τα σνακ (6%), τα κατεψυγμένα τρόφιμα και τα προϊόντα κάβας με ποσοστό 4% αντίστοιχα, τα βρεφικά (3%), τα είδη προσωπικής περιποίησης (3%) και τα είδη κατοικιδίων (2%). Οι ηλικίες 56+ δίνουν τα περισσότερα χρήματά τους σε καθαριστικά σπιτιού και έπειτα σε κρέας ή ψάρι και μετά σε γαλακτοκομικά είδη.

Ανακάμπτει η ιδιωτική ετικέτα – Τριπλασιάστηκε το μερίδιό τους

Ενδιαφέρον προκαλεί το γεγονός ότι οι ανατιμήσεις οδηγούν τους καταναλωτές στην επιλογή προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, όπως αναφέρει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο κ. Λαλάτσης.

Συγκεκριμένα, πανελλαδική έρευνα που πραγματοποίησε η Ierax Analytix το διάστημα 11 με 15 Φεβρουαρίου έδειξε ότι το 46% αγοράζει περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε σχέση με 2 χρόνια πριν και το 33% θεωρεί πως θα συνεχίζει να αγοράζει περισσότερα στο μέλλον.

Από την άλλη, ένα ποσοστό 85% των καταναλωτών δηλώνουν πως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι φθηνότερα των άλλων μαρκών, 70% πως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια και 52% τα θεωρεί κατώτερα σε ποιότητα από τα γνωστά brands. Τα προϊόντα που οι καταναλωτές αγοράζουν πιο συχνά από τις ιδιωτικές ετικέτες αφορούν τα τρόφιμα μακράς διάρκειας (45%), τα καθαριστικά (43%) και τα γαλακτοκομικά (37%).

Στις τελευταίες θέσεις είναι τα ποτά και τα αναψυκτικά, γεγονός που φαίνεται και από τα λίγα αντίστοιχα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που υπάρχουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

«Πέταξε» η τιμή και στο σουβλάκι

Ανησυχία σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, προκαλούν οι ανατιμήσεις στην ενέργεια, αλλά και σε όλες τις πρώτες ύλες, που οδηγούν στην… εκτόξευση των τιμών ακόμα στο fast food.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το ηλιέλαιο είχε 16 ευρώ πριν ξεσπάσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πλέον έχει πάει στα 26 ευρώ το δεκάλιτρο, μέσα σε δέκα μόλις ημέρες, ενώ υπάρχει και σοβαρή έλλειψη. Με το κρέας να έχει άνοδο 25 με 30%, όπως είναι λογικό αυτές οι αυξήσεις αρχίζουν να φαίνονται και στον καταναλωτή.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του OPEN, οι τιμές στο σουβλάκι πηγαίνουν από τα 3 στα 3,50 ευρώ και ο γύρος από τα 3,50 στα 3,90. Πρόκειται για μία αύξηση περίπου 10%, ενώ η πίεση παραμένει ισχυρή για τα καταστήματα fast food.

Διαβάστε ακόμα:

Μπαράζ συμφωνιών με τους Σαουδάραβες

ΕΤΜΕ: Ένα «άγνωστο» success story – Πώς μια ελληνική εταιρεία έφτιαξε τεχνολογία παγκόσμιας εμβέλειας (pics)

Στο σφυρί η πρώην πρεσβεία στο Ψυχικό που έγινε boutique hotel (pics)