Η στρατηγική της Κομισιόν έχει στόχο να βγει η Ελλάδα στις αγορές μέχρι το 2018, με μικρές περιόδους «πειραματικού δανεισμού» από τις αγορές το 2017 – Τι προτείνει ο ESM για τα αναξιοποίητα κέρδη από τα ελληνικά ομόλογα – «Σιγή ιχθύος» από το ΔΝΤ 

του Ιωάννη Αντύπα

Νέες πληροφορίες από τις Βρυξέλλες αναφέρουν πως βρισκόμαστε κοντά στη σύνταξη μιας λίστας προτάσεων, προς το ΔΝΤ και τους υπουργούς Οικονομικών της Ευρωζώνης, για το ζήτημα του ελληνικού χρέους, με στόχο να βρεθεί έγκαιρα μια συμφωνία.

Οι επόμενες δύο εβδομάδες θα είναι καθοριστικής σημασίας για τη σύνταξη της πρότασης για το ελληνικό χρέος, με πληροφορίες από τις Βρυξέλλες να τονίζουν πως η σαφήνεια του σχεδιασμού των τριών σταδίων για το ελληνικό χρέος (βραχυπρόθεσμο, μεσοπρόθεσμο, μακροπρόθεσμο χρονικό πλαίσιο) μειώνεται, όσο περνάει ο χρόνος.

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο από την πλευρά του θεωρεί πως δεν έχει γίνει επαρκής εργασία ακόμα, για να αποσαφηνιστεί το σχέδιο δράσης για το ελληνικό χρέος στο μακροπρόθεσμο διάστημα. Όπως και να ‘χει, η στρατηγική των Βρυξελλών εστιάζεται στο να βγει η Ελλάδα στις αγορές έως το 2018, με μικρές περιόδους «πειραματικού δανεισμού» από τις αγορές το 2017.

Αυτό δημιουργείται, διότι υπάρχει η πεποίθηση πως υπάρχει ενδιαφέρον για επενδύσεις στην Ελλάδα στο μέλλον. Προς αυτή την κατεύθυνση, ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας παρουσίασε στους εκπροσώπους των υπουργών Οικονομικών μια πρόταση για να αποδοθούν περίπου δέκα δισ. ευρώ από τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων που παραμένουν αναξιοποίητα σε έναν λογαριασμό του Μηχανισμού από το 2014. Σημειώνουμε πως οκτώ δισ. αποτελούν κέρδη από το νέο πρόγραμμα και δύο από το παλιό.

Επόμενη πρόταση είναι η χρησιμοποίησή τους προς αποπληρωμή του δημόσιου χρέους της Ελλάδας πριν από τη λήξη του προγράμματος, το 2018, αλλά μόνο με τη σύμφωνη γνώμη όλων των κρατών-μελών της ευρωζώνης.

Ένα από τα σχέδια υπό επεξεργασία είναι και η επέκταση της περιόδου χάριτος το 2022. Οι προτάσεις αυτές έχουν διατυπωθεί ξανά, πάντως, τους προηγούμενους μήνες, αλλά τώρα τα τεχνικά κλιμάκια εξετάζουν τον ακριβή τρόπο διεκπεραίωσής τους.

Άπαντες πάντως εργάζονται με προϋπόθεση και εκτίμηση πως το ΔΝΤ θα συμμετέχει στο ελληνικό πρόγραμμα, το οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες, προς το παρόν κρατάει κλειστά τα χαρτιά του, δηλώνοντας μόνο πως έχει τη θέληση να συνάψει ένα νέο πρόγραμμα με την Ελλάδα, όχι πριν το τέλος του καλοκαιριού.

Η εξασφάλιση σταθερών επιτοκίων σε βάθος δεκαετίας αποτελεί επίσης μια πρόθεση των εργασιών στις Βρυξέλλες, εκτιμώντας ωστόσο πως, αν υπάρξει η ανάγκη για αύξηση των επιτοκίων, τη διαφορά θα την καρπωθεί η Ελλάδα. Επίσης, εξετάζεται η εξομάλυνση των αποπληρωμών του κεφαλαίου του δανείου σε ποσοστό που δεν ξεπερνάει το 2% του ελληνικού ΑΕΠ ανά έτος.

Πληροφορίες αναφέρουν επίσης πως εξετάζεται η απαίτηση για επέκταση του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος της τάξεως του 3,5% για την Ελλάδα για τουλάχιστον δέκα χρόνια, καθώς κάτι τέτοιο έχει εφαρμοστεί σε άλλα κράτη-μέλη, όπως η Ιταλία, η Φινλανδία και το Βέλγιο. Ωστόσο, οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν πως είναι δύσκολη η πρόβλεψη της κατάστασης σε τέτοιο βάθος χρόνου.

Σχετικά με την εκταμίευση της δόσης, όλα θα εξαρτηθούν από το Eurogroup της 24ης Μαΐου, όπου μια θετική δήλωση του ΔΝΤ μαζί μια με συμφωνία για το χρέος, θα επιτρέψει την προκαταρκτική απόφαση για την εκταμίευση της δόσης προς την Ελλάδα.

Ολοκληρώνοντας, σχετικά με τη φημολογούμενη εξαγορά των δανείων του ΔΝΤ προς την Ελλάδα από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας, η ίδια πηγή τόνισε: «Για μια τέτοια αλλαγή του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας χρειάζεται μεταρρύθμιση της Συνθήκης της ΕΕ, κάτι το οποίο είναι πολιτικά δύσκολο και ίσως ακατόρθωτο. Υπάρχει ένα “ευρωπαϊκό” ΔΝΤ, που το αποτελούν τρεις θεσμοί (Επιτροπή, ESM, ΕΚΤ) οι οποίοι συνεργάζονται αρμονικά».