Αύξηση κατά 2,6% στο τζίρο του οργανωμένου λιανεμπορίου προβλέπει για φέτος η IRI παρά το γεγονός ότι περιμένει περαιτέρω συμπίεση των τιμών στο ράφι αλλά και υποχώρηση στο μέσο μηνιαίο καλάθι των νοικοκυριών. Ήδη, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών, κατά το α’ τρίμηνο της χρονιάς η αγορά σημείωσε αύξηση 4,3% ενώ τον Απρίλιο η πρώτη εβδομάδα έτρεξε με +15% και η δεύτερη με -34%.

Η IRI, στην ετήσια έκθεση της, βασίζει τις εκτιμήσεις της στην υπόθεση ότι το ΑΕΠ θα αυξηθεί φέτος κατά 1,3%, η ανεργία θα μειωθεί κατά 1 ποσοστιαία μονάδα και ο αριθμός των σημείων πώλησης θα αυξηθεί κατά 1,7%. Αξίζει να σημειωθεί ότι το σενάριο για την πορεία της αγοράς προβλέπει πολιτική σταθερότητα ενώ έχουν αποκλειστεί άλλα γεωπολιτικά γεγονότα.

Σύμφωνα με την έρευνα το μέσο μηναίο καλάθι αναμένεται να μειωθεί εφέτος κατά 5 ευρώ και να διαμορφωθεί στα 312  ευρώ από 317 ευρώ που ήταν πέρυσι.

Η «ακτινογραφία» των πελατών

Η μείωση των αγορών προέρχεται κυρίως από τους καταναλωτές ηλικίας άνω των 55 ετών. Στην κατηγορία αυτή το καλάθι αγορών μειώνεται κατά 10 ευρώ και περιορίζεται στα 322 ευρώ, ενώ για τα νοικοκυριά ηλικίας 45-54 ετών το καλάθι υπολογίζεται στα 348 ευρώ, 6 ευρώ λιγότερα σε σχέση με το 2017.

Αντίθετα αύξηση κατά 9 ευρώ αναμένεται φέτος στο καλάθι των νέων οι οποίοι σκοπεύουν να ξοδέψουν 247 ευρώ τον μήνα. Για το 60% του δείγματος ο λόγος για τη μείωση του μέσου καλαθιού του είναι ο φόβος για μείωση του μισθού του, ενώ για το 33% η οικονομική κατάσταση της χώρας. 

Σε ό,τι αφορά τη γεωγραφική κατανομή της κατανάλωσης, στην Αττική πραγματοποιείται το 50% της συνολικής κατανάλωσης και το καλάθι αγορών διαμορφώθηκε πέρυσι στα 317 ευρώ. Πρωταθλήτρια είναι η Κρήτη, όπου πέρυσι καταγράφηκε η υψηλότερη κατανάλωση με 346 ευρώ ενώ στον νομό Θεσσαλονίκης κατεγράφη η χαμηλότερη με 270 ευρώ πέρυσι. Για τη φετινή χρονιά αναμένεται το καλάθι να μειωθεί  οριακά στην Κρήτη στα 340 ευρώ και να αυξηθεί στη Θεσσαλονίκη στα 283 ευρώ.

Πρώτος ο Σκλαβενίτης

Η έρευνα αποκαλύπτει μεταξύ άλλων και ποια αλυσίδα σουπερ μάρκετ έρχεται πρώτη στη σκέψη των καταναλωτών. Φέτος η έρευνα ανάδειξε στην πρώτη θέση τον όμιλο Σκλαβενίτη με ποσοστό 35% μετά την απορρόφηση του δικτύου Μαρινόπουλου. Στη δεύτερη θέση κατατάσσεται η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος με ποσοστό 30%, η οποία πέρυσι βρισκόταν στην πρώτη θέση και με απόσταση 10 μονάδων από τον όμιλο Σκλαβενίτη.