Η εισαγόμενη ακρίβεια καλά κρατεί και διαχέεται παντού στην αγορά. Οι διεθνείς τιμές φυσικού αερίου και ενεργειακών προϊόντων κατέρρευσαν μετά το «τσουνάμι» αυξήσεων του 2022, προκάλεσαν όμως ένα δευτερογενές κύμα ανατιμήσεων, που κοστίζει πανάκριβα στη χώρα και μετακυλίεται στα ράφια των καταστημάτων και την τσέπη του Έλληνα καταναλωτή.

Τα στοιχεία τρεχουσών συναλλαγών που ανακοίνωσε η ΤτΕ δείχνουν ότι το 2023 η χώρα πλήρωσε 9,7 δισ. ευρώ λιγότερα από το 2022, για να εισαγάγει καύσιμα από το εξωτερικό.

Η εξοικονόμηση αυτή αντιστοιχεί σε σχεδόν 4,5% του ΑΕΠ της χώρας (!) αποδίδεται σχεδόν αποκλειστικά στη μείωση της τιμής και όχι μείωση των ποσοτήτων που εισήχθησαν στη χώρα πέρυσι.

«Ακρίβεια Πούτιν»

Η εξοικονόμηση ήταν τεράστια, αν σκεφθεί κανείς πως το 2021 η χώρα δαπάνησε μόλις 16 δισ. για να εισαγάγει καύσιμα, αλλά το 2022 σχεδόν τα διπλάσια (30,8 δισ. ευρώ). Η εισαγόμενη ακρίβεια «κατάπιε» 14,8 δισ. που διέφυγαν στο εξωτερικό (κυρίως προς Ρωσία λόγω αερίου). Το 2023 που οι τιμές καυσίμων υποχώρησαν, η χώρα κατέβαλε για καύσιμα 21,1 δισ. ευρώ και η άμεση «ζημιά» λόγω καυσίμων περιορίστηκε στα 5 δισ. ευρώ, εν σχέσει με πριν την εισβολή στην Ουκρανία.

Αυτή είναι η μία όψη του νομίσματος όμως μόνον. Η ακρίβεια στην Ενέργεια, καθώς και σε εισαγόμενα τρόφιμα και λιπάσματα (επίσης λόγω εισβολής στην Ουκρανία) οδήγησε σε άλμα τιμών και σε όλα τα εισαγόμενα άλλα είδη και πρώτες ύλες. Από 49,8 δισ. ευρώ το 2021, η Ελλάδα έφτασε να πληρώνει για εισαγωγές από το εξωτερικό 62 δισ. το 2022 και 60,4 δισ. το 2023.

Όταν η χώρα πληρώνει 10-12 δισ. ευρώ περισσότερα κάθε χρόνο για είδη που έρχονται από το εξωτερικό, στο εσωτερικό της χώρας ο τελικός καταναλωτής θα πληρώσει τα 10-12 δισ. με «καπέλο» κέρδη και φόρους που επιβάλλονται στα επόμενα στάδια μέχρι να φτάσουν στον αγοραστή.

Αν και κατά ένα μέρος η αυξημένη δαπάνη εξισορροπείται από την παραγόμενη ανάπτυξη (δουλειές και μισθούς) δεν παύει να είναι μια δυσβάσταχτη επιβάρυνση για νοικοκυριά, επιχειρήσεις.

Αντιθέτως όμως, ο Έλληνας καταναλωτής δεν ένιωσε ίσως το πολύ μεγάλο όφελος που είχε από την ομαλοποίηση των τιμών καυσίμων κατά 10 δισ. ευρώ, γιατί μέρος της επιβάρυνσης αυτής το είχε σηκώσει ο κρατικός προϋπολογισμός, με τα επιδόματα fuel pass και τις άμεσες επιδοτήσεις λογαριασμών ρεύματος μέχρι 31.12.2023.

Επιπλέον το δευτερογενές κύμα ανατιμήσεων από το εξωτερικό (πλην καυσίμων) παραμένει ανυποχώρητο για δεύτερο συνεχόμενο χρόνο, προκαλώντας παρατεταμένη πίεση και οικονομική ασφυξία στο εσωτερικό της χώρας.

Διαβάστε ακόμη

Eco friendly επενδύσεις-μαμούθ από τους Έλληνες εφοπλιστές (pics)

Θρίλερ σε εξέλιξη στο Συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ: Οι εκλογές, ο χρόνος, ο τρόπος

Τα «χρυσά» συμβόλαια των servicers

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ