Της Μαριάννας Τζάννε

Με αργό βηματισμό εξελίσσεται η εργολαβία του Πάτρα – Πύργος, συνολικού ύψους 475 εκατ. ευρώ, η οποία δεν προβλέπεται να έχει συμβασιοποιηθεί πριν τα τέλη του έτους, σύμφωνα με το καλό σενάριο. Είναι ενδεικτικό ότι κανένα από τα πέντε τμήματα του οδικού άξονα, στα οποία έχει ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος ο όμιλος Καλογρίτσα και πρόσφατα το σχήμα Ξανθάκης-Ιντερκάτ, δεν έχει διαβιβαστεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο αφού κανένα από τα επίμαχα έργα δεν έχει εγκεκριμένη, απόφαση κατακύρωσης. Ο κυριότερος λόγος είναι ότι απαιτείται προηγουμένως η ένταξη του έργου του ΕΣΠΑ.

Σύμφωνα με το υπουργείο, η υποβολή του σχετικού φακέλου στην ΕΕ μετατίθεται από την Άνοιξη, για το καλοκαίρι, γεγονός που καθιστά αβέβαιο οποιοδήποτε χρονικό προσδιορισμό. Μολονότι ο υπουργός Υποδομών, Χρίστος Σπίρτζης, δηλώνει με βεβαιότητα την αίσια κατάληξη του έργου, στο υπουργείο αλλά και στον τεχνικό κόσμο υπάρχουν μεγάλες επιφυλάξεις ακόμη και για την χρηματοδότησή του.

Υπενθυμίζεται ότι το Πάτρα – Πύργος είχε αφαιρεθεί από την αρχική εργολαβία της Ολυμπίας Οδού (Κορίνθου-Πατρών), κατά το στάδιο της επανεκκίνησης των έργων το 2013. ‘Ήταν απαίτηση των τραπεζών καθώς τα στοιχεία έδειχναν πολύ χαμηλή κυκλοφορία και ασύμφορο έργο για τους ίδιους λόγους και για τους εργολάβους. Παρά το γεγονός μάλιστα ότι για παρόμοιος λόγους «κόπηκε» την ίδια περίοδο και το Λαμία – Ξυνιάδα στον Ε65, το ανάδοχο σχήμα (ΓΕΚ-Τέρνα) πίεσε ώστε να προχωρήσει σε επόμενο χρόνο ως αναβαλλόμενο έργο. Μάλιστα, σχετική απόφαση έχει υπογραφεί από τον υπουργό Υποδομών και το έργο έχει δρομολογηθεί. Αρμόδιες πηγές, σημειώνουν ότι η χρηματοδότηση του Πάτρα-Πύργος δεν είναι διασφαλισμένη, εκτιμώντας ότι ο οδικός άξονας απέχει πολύ από τις προδιαγραφές που απαιτούνται για να πάρει χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητοδρόμου.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι για την εξαίρεση του έργου από την παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, καθοριστικό ρόλο είχαν βουλευτές του νομού Ηλείας, θεωρώντας ότι ως ανεξάρτητο δημόσιο έργο θα είχε περισσότερες ελπίδες, να κατασκευαστεί.

Στο μεταξύ, το υπουργείο Υποδομών προγραμματίζει στις 30 Ιουνίου την δημοπράτηση της έκτης από τις οκτώ εργολαβίες. Περιλαμβάνει το κομμάτι «Κάτω Αχαΐα – Σαγαίικα» συνολικού ύψους 74,3 εκατ. ευρώ που θα κατασκευαστεί εντός του Νομού Αχαΐας.