«Φέτος η έξαρση του πληθωρισμού έρχεται να πνίξει κάθε όρεξη για κατανάλωση. Το πρόβλημα τις μέρες αυτές δεν το έχουν, όπως παλαιότερα, οι καταναλωτές, αλλά κυρίως οι καταστηματάρχες φοβούμενοι ότι η δύσκολη οικονομική συγκυρία θα αποτρέψει πολλούς ενδιαφερόμενους από κάθε είδους ψώνια. Ο πληθωρισμός είναι κυρίαρχο θέμα στην τελική ευθεία για τις αγορές ενόψει Χριστουγέννων», σχολιάζει η γερμανική εφημερίδα Frankfurter Allgemeine Zeitung σε άρθρο για την Black Friday με τίτλο: «Ευκαιρίες με κάθε τίμημα».

Όποιος όμως παρά την οικονομική κρίση θέλει οπωσδήποτε να ψωνίσει, ίσως να δοκιμάσει την τύχη του στην αγορά ηλεκτρονικών διότι οι αποθήκες του λιανικού εμπορίου είναι γεμάτες και πρέπει να αδειάσουν. Οι καταναλωτές πάντως εμφανίζονται συγκρατημένοι ακόμα και στο διαδίκτυο. Σε δημοσκόπηση του Συνδέσμου Ψηφιακής Οικονομίας Bitkom το 69% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι θα εξετάσει σοβαρά τι χρειάζεται πραγματικά. “Αυτή την εποχή πολλοί είναι εκείνοι που προσέχουν ιδιαίτερα τα έξοδά τους”, λέει ο διευθύνων σύμβουλος του Συνδέσμου Μπέρχαρντ Ρόλεμπεν για να προσθέσει ότι από την άλλη πλευρά η Black Friday λόγω του πληθωρισμού δεν ήταν ποτέ τόσο σημαντική όσο φέτος.

«Η γερμανική οικονομία πάει καλύτερα απ΄ ό,τι αναμενόταν»

«Κάτι κινείται. Ελάχιστα. Αλλά σε περίοδο στασιμότητας και δυσοίωνων προβλέψεων ακόμα και μικρές κινήσεις είναι εντυπωσιακές», παρατηρεί η Süddeutsche Zeitung με τίτλο «Η γερμανική οικονομία πάει καλύτερα απ΄ ό,τι αναμενόταν». Διαβάζουμε: «Το τρίτο τρίμηνο του 2022 η αγοραστική δύναμη όχι μόνο αυξήθηκε 0,4% έναντι του προηγούμενου τριμήνου, αλλά ξεπέρασε ελαφρά ακόμα και το επίπεδο προ πανδημίας. Η εξέλιξη οφείλεται κυρίως στην κατανάλωση, για την οποία κάποιοι προέβλεπαν ότι θα μηδενιστεί λόγω των υψηλότερων τιμών.

Μια μικρή κίνηση προς το καλύτερο παρατηρείται και στις προσδοκίες των επιχειρήσεων για τον τζίρο των επομένων μηνών. Ο Δείκτης Επιχειρηματικού Κλίματος του οικονομικού ινστιτούτου του Μονάχου ifo δείχνει βελτίωση αν και σε χαμηλά, ομολογουμένως, επίπεδα. Το μέλλον προβλέπεται χειρότερο από το παρόν. Πολλοί οικονομολόγοι αναμένουν το 2023 ύφεση, αλλά σε μια ήπια εκδοχή.

Μέσα στο σκοτάδι υπάρχει κάτι φωτεινό. Σε κάθε περίπτωση λίγο γκρίζο. Σε αυτό συνέβαλε η εντύπωση πολλών για το τέλος της πανδημίας, μια εντύπωση που οδήγησε σε ενίσχυση της κατανάλωσης. Θετικά λειτούργησε επίσης το σχέδιο του Βερολίνου να στηρίξει επιχειρήσεις, καθώς και την απασχόληση από υπερβολικές τιμές φυσικού αερίου».

Διαβάστε περισσότερα στην Deutsche Welle