Της Μαριάννας Τζάννε

Στα 30 εκατομμύρια ευρώ εκτίμησε ο υπουργός Υποδομών κ. Χρίστος Σπίρτζης την επίπτωση στα έσοδα της ΣΤΑΣΥ από την κομπίνα με τα πλαστά εισιτήρια, που ελέγχεται από την Επιθεωρήτρια Δημόσιας Διοίκησης.

Αίσθηση πάντως έκανε η αναφορά του χθες στη Βουλή για 900 οδηγούς που άλλαξαν ειδικότητα (το 17% του στόλου) το τελευταίο διάστημα, ποσοστό που όπως είπε αποτελεί ρεκόρ σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, οι 400 από αυτούς “κατέβηκαν” από το τιμόνι με αποφάσεις της διοίκησης και 300 με γνωμάτευση γιατρού.

Μείζον θέμα προκύπτει από την έλλειψη πιστοποίησης των εν ενεργεία οδηγών αφού όπως αποκάλυψε, 340 φάκελοι είναι κενοί ενώ είχε ενημερωθεί με εμπιστευτικό έγγραφο η προηγούμενη διοίκηση να διερευνηθούν. “Πέρα από τη ηθική διάσταση το θέμα αφορά και την ασφάλεια των μετακινήσεων” δήλωσε ο υπουργός και τόνισε ότι οι υπηρεσίες και το Σώμα Επιθεωρητών – Ελεγκτών του ΥΜΥΜΕΔΙ σε συνεργασία με τις περιφέρειες διεξάγουν έλεγχο σχεδόν 3.500 φακέλων επαγγελματικών τίτλων στην ειδικότητα των οδηγών.

Ο κ. Σπίρτζης περιέγραψε το σαθρό υπόβαθρο πάνω στο οποίο στήθηκε το μεγάλο φαγοπότι με τα εισιτήρια στις συγκοινωνίες, επικρίνοντας τους μηχανισμούς ελέγχου και διοίκησης των φορέων συγκοινωνιών. Όπως ανέφερε, δεν υπήρχαν μηχανογραφημένα συστήματα και συστήματα logistics αλλά ένα απαρχαιωμένο μοντέλο διακίνησης εισιτηρίων, όπου οι επιστροφές κομίστρων ήταν ανεξέλεγκτες και τα υπόλοιπα (ρετάλια) βαφτίζονταν κιλά χαρτιού. Ο υπουργός τόνισε ότι για μία πενταετία δεν είχε ορισθεί Τομεάρχης Καταμέτρησης στο κεντρικό ταμείο της ΣΤΑΣΥ, με αποτέλεσμα να διαπιστωθεί καταγεγραμμένη υπεξαίρεση συνολικού ποσού 110.000 ευρώ στην ΣΤΑΣΥ και 647.516 ευρώ στην ΟΣΥ την περίοδο από 2010 – 2015.

Ο κ. Σπίρτζης ήρθε σε έντονη αντιπαράθεση με τον αντιπρόεδρο της ΝΔ και πρώην υπουργό κ. Κωστή Χατζηδάκη, ο οποίος αφού παρουσίασε τα στοιχεία της διόγκωσης των ελλειμμάτων των ΜΜΜ την περίοδο διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ζήτησε απαντήσεις για το μέλλον των συγκοινωνιών και τους σχεδιασμούς μετά την ένταξη των εταιρειών στο νέο υπερταμείο εγγυοδοσίας. “Τα έχετε κάνει θάλασσα. Και οι αριθμοί είναι ξεροκέφαλοι, κ .Σπίρτζη. Κάθε χρόνο από το ’12 και μετά βελτιώνονταν. Το 2015 χειροτέρευσαν! Και το ’16 μέχρι τώρα ακόμα περισσότερο παρά τις προβλέψεις του προϋπολογισμού σας» αντέτεινε ο κ. Χατζηδάκης. Ο υπουργός υποδομών επέρριψε ευθύνες στις προηγούμενες γαλάζιες διοικήσεις, επιβεβαιώνοντας ωστόσο τις δυσκολίες αλλά και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι συγκοινωνιακές εταιρείες. Όπως είπε ως το 2019, το 50% των λεωφορείων θα έχουν βγει εκτός κυκλοφορίας, επειδή ο μέσος όρος ηλικίας είναι από 12 έως 14 έτη. Μίλησε για πλασματικά πλεονάσματα που φούσκωναν από τις ανεξόφλητες οφειλές και την έλλειψη προμήθειας υλικών και ανταλλακτικών αλλά και για πλασματικές υπερωρίες που θα κοστίσουν στον κρατικό προϋπολογισμό 4,3 εκ. ευρώ όταν οι πραγματικές υπερωρίες δεν υπερβαίνουν τις 300.000. “Χορηγούνταν ως επίδομα σε όλους τους εργαζομένους αναξιοκρατικά, μη νόμιμα και χωρίς καμία σύνδεση με την βιωσιμότητα του οργανισμού και την εξυπηρέτηση των πολιτών” δήλωσε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι τις υπερωρίες αυτές απολάμβαναν και οι 50 συνδικαλιστές, οι οποίοι έχουν απαλλαγή από την εργασία”. Όπως αναφέρθηκε, μόνο για φέτος η ΟΣΥ πρέπει να αποζημιώσει 55.000 παλιές άδειες και 25.000 μεταφερόμενα ρεπό, ανεβάζοντας το “κοστούμι” στα 9 εκ. ευρώ. Ο υπουργός δήλωσε επίσης ότι το υπουργείο με αναλογιστικές μελέτες προωθεί νέες προσλήψεις, οι οποίες όπως είπε δεν θα επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό (!), που στην περίπτωση της ΟΣΥ είναι 495 οδηγοί και 201 τεχνίτες.

Όσον αφορά την ΣΤΑΣΥ, ο αριθμός των προσλήψεων αναλύεται σε 130 οδηγούς και 170 τεχνίτες. Τέλος αναφέρθηκε ότι καταβάλλεται προσπάθεια για ένταξη νέου στόλου οχημάτων στο ΕΣΠΑ, με βάση μελέτη που εκπονήθηκε από τη διοίκηση της ΟΣΥ.