Η Αθήνα ως προορισμός, εξακολουθεί να αντιστέκεται και να κερδίζει τους επισκέπτες της, οι οποίοι την συστήνουν ανεπιφύλακτα, παρά τα προβλήματα που γέννησε η πανδημία covid-19 και τη βαθμολογούν συνολικά με 8,2 στα 10. Ένα σημαντικό στοιχείο είναι ότι το 43% των επισκεπτών που ήρθαν εν μέσω πανδημίας στην Αθήνα από ευρωπαϊκές αγορές (όπως Γερμανία, Γαλλία, Αγγλία), δήλωσαν ότι την επέλεξαν συνειδητά, επειδή τη θεώρησαν ασφαλή προορισμό. Μάλιστα η ασφάλεια ήταν ο δεύτερος λόγος μετά τον πολιτισμό. Επιπλέον, οι αλλοδαποί επισκέπτες αισθάνθηκαν, με βαθμολογία 7,6 στα 10, ότι ήταν αρκετά καλά ενημερωμένοι για τα μέτρα Covid-19 της Ελλάδας. Από την άλλη οι απώλειες εσόδων στα ξενοδοχεία της Αττικής υπολογίζονται στα 700 εκατ. ευρώ την περυσινή χρονιά.

Τα στοιχεία προκύπτουν από την 16η ετήσια Έρευνα «Περί Ικανοποίησης Ξενοδοχείων και Απόδοσης Ξενοδοχείων Αττικής 2019», τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάσθηκαν διαδικτυακά στις 23-2-2021, στο πλαίσιο της 50ης Ετήσιας Τακτικής Γενικής Συνέλευσης Μελών της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής και Αργοσαρωνικού με τη συνεργασία της εταιρείας συμβούλων GBR  Consulting.

Αξίζει να σημειωθεί πως για το 2020, παρά τις αντικειμενικές, οικονομικές και πρακτικές αντιξοότητες λόγω της πανδημίας covid-19, κρίθηκε σκόπιμο και ουσιαστικό για όλους τους εμπλεκόμενους με τον τουρισμό της Αθήνας, η φετινή  Έρευνα “Ικανοποίησης Επισκεπτών και Απόδοσης Ξενοδοχείων” να διεξαχθεί κανονικά, στα εν λειτουργία ξενοδοχεία – μέλη της Ένωσης, προκειμένου να καταγραφούν τα δεδομένα μιας αντικειμενικά ‘ιστορικής’ για τον διεθνή, τον ελληνικό και τον αθηναϊκό Τουρισμό χρονιάς, μαζί με τις απόψεις και το προφίλ των πελατών στα ξενοδοχεία – εν μέσω πανδημίας.

Η έρευνα διήρκησε από τον μήνα Αύγουστο έως και τον Οκτώβριο, δρομολογήθηκε νέος τρόπος συμπλήρωσης των ερωτηματολογίων από τους ενοίκους των ξενοδοχείων (μέσω tablets και application),  ενώ τα φετινά ερωτηματολόγια επικαιροποιήθηκαν με ερωτήσεις σχετικές με τις συνθήκες – μέτρα – πρωτόκολλα ασφάλειας για τον covid -19, όπως άλλωστε επικαιροποιήθηκε και το δείγμα των ξενοδοχείων που συμμετείχαν  – λόγω ανοιχτών και κλειστών ξενοδοχείων.

Οσον αφορά τα συμπεράσματα:

-Η συστηματική προσπάθεια εφαρμογής μέτρων ασφαλούς διαμονής από τους ξενοδόχους της Αθήνας είχε ως αποτέλεσμα τόσο οι Έλληνες όσο και οι αλλοδαποί να νιώθουν πολύ ασφαλείς, στο ξενοδοχείο (βαθμολογώντας το με 8,9 και 9,2 αντίστοιχα).

-Οι επισκέπτες ήρθαν κυρίως για διακοπές (σε ποσοστό 75%) και αισθάνθηκαν ασφαλείς (βαθμολογία 8+) και στις διαδρομές τους στην πόλη. Επίσης, η συνολική εμπειρία τους στην πόλη δεν επηρεάστηκε ιδιαίτερα από τα μέτρα covid στα μάτια των αλλοδαπών τουριστών. Στην πραγματικότητα, ο συνολικός βαθμός ικανοποίησης αυξήθηκε από 8,1 το 2019 σε 8,2 το 2020.

-Οι περισσότεροι επισκέπτες θα ξαναέρχονταν (σε ποσοστό 97%), αντιλαμβάνονται ότι έχουν να δουν πολλά περισσότερα (77%) και θα σύστηναν ανεπιφύλακτα (98%) την Αθήνα, δηλώνοντας απολύτως ευχαριστημένοι από την σχέση τιμής – ποιότητας.

Η απόδοση των ξενοδοχείων

Τα δυσάρεστα νέα, ωστόσο, αφορούν στα στοιχεία που περιγράφουν την απόδοση των αθηναϊκών ξενοδοχείων, όπου πέραν της κάθετης  ελεύθερης  πτώσης σε ζήτηση, πληρότητα και σε όλα τα επί μέρους στοιχεία που εξετάζονται (μέση τιμή δωματίου, έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο κ.λπ.), είναι ορατές πλέον σοβαρές αλλαγές στο τουριστικό προφίλ της Αθήνας, σε αγορές, πελατεία, κ.ά. τομείς, στους οποίους η πόλη και η ξενοδοχία βασίζονταν παραδοσιακά σε μεγάλο βαθμό, όπως:

α. Η απώλεια τουλάχιστον 700 εκ. Ευρώ για τα ξενοδοχεία, κάτι που σίγουρα αναμένεται να επιδράσει στις επιχειρηματικές αποφάσεις και επενδύσεις,

β. Η ‘εξαφάνιση’ στην κυριολεξία των βασικών παραδοσιακών και μεγάλων αγορών της Αθήνας (Αμερική, Ασία κ.λπ. – όπως ήταν λογικό και αναμενόμενο)

γ. Η ‘εξαφάνιση’ (επίσης) του επαγγελματικού – συνεδριακού Τουρισμού, αλλά και της κρουαζιέρας.

Τα ως άνω φαινόμενα (οικονομικές απώλειες, απώλειες αγορών και θεματικών δραστηριοτήτων) εκτιμάται ότι θα έχουν διάρκεια και πολύ σοβαρές συνέπειες, καθώς όχι απλώς επηρεάζονται αλλά και καθορίζονται από τον παράγοντα ‘υγεία’ / covid και τα όποια μέτρα  και κανόνες (lockdown, εμβόλια, υγειονομικά πρωτόκολλα, πιστοποιητικά ελεύθερης διακίνησης κ.ά.) θεσπίζουν όχι μόνο η Ελλάδα, αλλά και όλες οι χώρες από τις οποίες δεχόμαστε επισκέπτες.

Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά η πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ κυρία Λαμπρινή Καρανάσιου Ζούλοβιτς, “είναι αναγκαίο να μελετήσουμε πολύ προσεκτικά όλα τα νέα δεδομένα και στοιχεία που προκύπτουν, όχι μόνο από την έρευνα της ΕΞΑΑΑ αλλά και από όλες τις έρευνες που διεξήχθησαν από τους φορείς του Τουρισμού κατά την περίοδο της πανδημίας covid με αντικειμενικότητα, καθώς θα χρειαστεί να συνθέσουμε τα συμπεράσματά τους και να λάβουμε υπόψη μας την πραγματική εικόνα, η οποία και θα καθορίσει τις όποιες κινήσεις, επιλογές  και στρατηγικές αποφάσεις μας για το μέλλον.  Όλοι οι φορείς πρέπει να δουλέψουμε σκληρά και με αισιοδοξία παρά τις αντίξοες συνθήκες με ένα νέο όραμα: Μια νέα Ελλάδα και μια καινούργια Αθήνα, που θα ‘αναδυθεί’ στα μάτια των επισκεπτών μας. Και θα πρέπει να συνεργαστούμε γι’ αυτό, ξεκινώντας από το χτες και από το σήμερα, για το φετινό καλοκαίρι αλλά και για την ‘επόμενη ημέρα’  στον αθηναϊκό, στον ελληνικό και στον  διεθνή τουρισμό“.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Γενικός Γραμματέας της ΕΞΑΑΑ κ. Ευγένιος Βασιλικός, τόνισε πως “ο δημόσιος και ο ιδιωτικός τομέας περισσότερο απ’ οποιαδήποτε άλλη φορά καλούνται να συνεργαστούν, να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι και να επιλύσουν τα πολύ σοβαρά προβλήματα που προκύπτουν για το τουριστικό και οικονομικό μέλλον της χώρας και της Αθήνας ειδικά, υποστηρίζοντας ουσιαστικά τις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους στην ξενοδοχία και στον Τουρισμό.  Τυχόν προβλέψεις για την πορεία του 2021 είναι απολύτως παρακινδυνευμένες καθώς τα δεδομένα είναι ευμετάβλητα και οι προβλέψεις μάλλον δυσοίωνες. Θα ήταν ευτυχές γεγονός να διασωθεί το β’ εξάμηνο του 2021 ωστόσο, όλες οι ενδείξεις παραπέμπουν στο αντίθετο.
Ο τουρισμός ωστόσο, πρέπει να επιδείξει αντοχή, υπομονή, αισιοδοξία και να θωρακιστεί με τη συνεργασία και την βοήθεια των μηχανισμών και των ‘εργαλείων’ της πολιτείας, αξιοποιώντας εποικοδομητικά την γνώση και την εμπειρία των επαγγελματιών του ελληνικού τουρισμού”.

Ασφάλεια και πανδημία

Με βάση την έρευνα, ο δεύτερος κύριος λόγος μετά τους αρχαιολογικούς χώρους και τον πολιτισμό της πόλης για την επιλογή της Αθήνας ήταν πράγματι η ασφάλεια σε σχέση με το Covid-19: περίπου το 43% των τουριστών αναψυχής που ήρθαν στην Αθήνα δήλωσαν ότι επέλεξαν την Αθήνα επειδή τη θεώρησαν ασφαλή προορισμό. Μεταξύ των επισκεπτών αναψυχής ηλικίας 18-25 ετών αυτό το ποσοστό ήταν 60%.

Επιπλέον, οι αλλοδαποί αισθάνθηκαν, με βαθμολογία 7,6 στα 10, ότι ήταν αρκετά καλά ενημερωμένοι για τα μέτρα Covid-19 της Ελλάδας. Η ηλικιακή ομάδα άνω των 55 ετών φαίνεται ότι είναι πιο ενημερωμένη για τα μέτρα συγκριτικά με τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες. Αυτό ίσως οφείλεται στο ότι είναι πιο ευάλωτοι στον Covid-19 και επομένως θέλουν να νιώθουν ασφαλείς στον προορισμό που θα ταξιδέψουν.Από την πλευρά τους, οι ξενοδόχοι κάνοντας συστηματική προσπάθεια εφαρμογής μέτρων ασφαλούς διαμονής είχε ως αποτέλεσμα τόσο οι Έλληνες όσο και οι αλλοδαποί να νιώθουν πολύ ασφαλείς στο ξενοδοχείο βαθμολογώντας με 8,9 και 9,2 αντίστοιχα.

Παρόμοια αξιολόγηση έγινε για τα αξιοθέατα, τα εστιατόρια και τα ταξί, όλα με βαθμό υψηλότερο από 8. Μικρότερη βαθμολογία πήραν η ασφάλεια στους δρόμους, στα καταστήματα και στα bar / cafe, ενώ οι αλλοδαποί αξιολόγησαν πολύ χαμηλά, με 6,9 τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Οι Έλληνες δεν ένιωθαν ασφαλείς στις δημόσιες συγκοινωνίες με βαθμολογία 5,6 και επίσης αξιολόγησαν την ασφάλεια στα ταξί σημαντικά χαμηλότερα από τους ξένους με βαθμό 7,2. Από την άλλη πλευρά, οι Έλληνες ένιωθαν ασφαλέστεροι στα εστιατόρια και στους δρόμους.
Συνολικά, με βαθμό 7,3 οι αλλοδαποί πιστεύουν ότι τα μέτρα Covid-19 δεν επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό την εμπειρία τους στην Αθήνα, ενώ η εμπειρία των Ελλήνων επηρεάστηκε περισσότερο από τα μέτρα βαθμολογώντας με  6,9.

Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι η πανδημία δεν είχε αντίκτυπο στις δαπάνες στην πόλη, που κυμάνθηκαν στα ίδια επίπεδα με το 2018 και το 2019, ήτοι 115 ευρώ ημερήσια δαπάνη ανά άτομο. Επίσης, η συνολική εμπειρία στην πόλη δεν επηρεάστηκε.

Διαβάστε ακόμη:

Mega deal στη ναυτιλία: Το 45% της GasLog του Πήτερ Λιβανού απέκτησε η ΒlackRock

Mε την ισπανική Ocean Winds θα αναπτύξει υπεράκτια αιολικά πάρκα η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή

Κορωνοϊός: Πώς θα έρθουν φέτος οι τουρίστες – Σχέδιο last minute για πολλές αφίξεις