Της Μαριάννας Τζάννε

Με τη χρηματοδοτική συμβολή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων προβλέπεται να πάρει σάρκα και οστά μέσα στον Ιούλιο, το Ταμείο Υποδομών, το οποίο θα προικιστεί με 900 εκατ. ευρώ, επενδύοντας σε ΣΔΙΤ αλλά και ιδιωτικά έργα.

Όπως ανακοίνωσε χθες από το βήμα συνεδρίου για τις συμπράξεις, ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων του υπουργείου Οικονομίας Παναγιώτης Κορκολής, εκτός από το Ταμείο Υποδομών, στην κυβέρνηση σχεδιάζουν δύο ακόμα στόχους για τα μικρά και μεσαία ΣΔΙΤ.

Ο ένας είναι να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση ώστε να καλυφθεί η δημόσια συνεισφορά, με αξιοποίηση του ΕΣΠΑ. Ο άλλος είναι να βρεθούν οι πόροι ώστε να πληρωθούν οι συμβάσεις διαθεσιμότητας στα υφιστάμενα έργα ΣΔΙΤ που δεν έχουν έσοδα όπως τα σχολεία. Το Ταμείο Υποδομών θα συγκεντρώνει κεφάλαια ύψους 400 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ και το «πακέτο Γιούνκερ», επιπλέον 200 εκατ. ευρώ από το δημόσιο και άλλα 300 εκ. ευρώ από ιδιωτική χρηματοδότηση μέσω των τραπεζών. Στην αποτελεσματική στρατηγική της χώρας για έργα ΣΔΙΤ αναφέρθηκε ο Γενικός Γραμματέας ΣΔΙΤ Νίκος Μαντζούφας, εξαίροντας την παρουσία στην αγορά τριών διεθνών χρηματοδοτικών οργανισμών (ΕΤΕπ, EBRD, IFC).

Ο ΓΓ του υπουργείου Οικονομίας αναφέρθηκε και στην ευρωπαϊκή αγορά ΣΔΙΤ, στην οποία όπως σημείωσε τα τελευταία πέντε χρόνια υπεγράφησαν έργα συνολικού προϋπολογισμού 66 δις. ευρώ. Ο τομέας μεταφορών ήταν κυρίαρχος καθώς κάλυψε το 54% της αγοράς, ενώ το 31% αναφέρεται σε κοινωνικές υποδομές με πληρωμές διαθεσιμότητας (σχολεία, νοσοκομεία, πανεπιστήμια, κλπ). Μεγάλη αγορά αποτελεί και ο τομέας του περιβάλλοντος με μερίδιο 11% αλλά και οι τηλεπικοινωνίες. Στην Ελλάδα μέχρι σήμερα έχουν υπογραφεί 10 έργα ΣΔΙΤ, συνολικού ύψους 545 εκ. ευρώ που καλύπτουν ευρύ φάσμα, ενώ άλλα 43 προχώρησαν μέσω του ταμείου Jessica.

Ειδικά στα έργα υποδομών μέσω του «πακέτου Γιούνκερ» έχουν υπογραφεί πέντε έργα στην Ευρώπη αξίας 1 δις. ευρώ ενώ έχουν εγκριθεί άλλα έξι. Μεταξύ των υπογεγραμμένων έργων περιλαμβάνονται και τρεις αυτοκινητόδρομοι σε Σλοβακία, Ολλανδία και Γερμανία που προωθούνται με πληρωμές διαθεσιμότητας, ενώ και στα εγκεκριμένα περιλαμβάνονται σήραγγα στην Ολλανδία, αυτοκινητόδρομος στη Λιθουανία και περιφερειακοί δρόμοι στην Πολωνία, επίσης με πληρωμές διαθεσιμότητας.