Στην 4η θέση όσον αφορά την τουριστική αγορά της Μεσογείου βρίσκεται η Ελλάδα, όπου ο απόλυτος κυρίαρχος αναδεικνύεται η Ισπανία και ακολουθούν Ιταλία, και Τουρκία.

Τα στοιχεία προκύπτουν από τη σχετική ανάλυση της Τράπεζας της Ελλάδος για το μερίδιο της Ελλάδος στην αγορά της Μεσογείου κατά την περίοδο 2010- 2018.

Η χώρα μας καταλαμβάνει την 4η θέση σε ένα σύνολο 11 χωρών σε έναν τομέα, ο οποίος ούτως ή άλλως, «αποτελεί τον πλέον δυναμικό κλάδο της ελληνικής οικονομίας: Η συμβολή των ταξιδιωτικών εισπράξεων στο ΑΕΠ της Ελλάδος βαίνει αυξανόμενη την τελευταία δεκαετία, φθάνοντας από 4,3% το 2010 σε 8,7% το 2018, όταν το αντίστοιχο ποσοστό για τις χώρες της ευρωζώνης για το 2018 είναι 2,5%», αναφέρει η ΤτΕ.

 

Για τους σκοπούς της ανάλυσης, η αγορά της Μεσογείου περιλαμβάνει την Ελλάδα και τις εξής χώρες: Κύπρο, Ιταλία, Μάλτα, Πορτογαλία, Τουρκία, Ισπανία, Κροατία, Αίγυπτο, Μαρόκο, Τυνησία, οι οποίες είναι οι κύριες ανταγωνίστριες χώρες στην παροχή ταξιδιωτικών υπηρεσιών, λόγω γεωγραφικής εγγύτητας και συνάφειας στο προσφερόμενο τουριστικό προϊόν αναφορικά με το κλίμα και τα διαθέσιμα αξιοθέατα.

Η ανάλυση της ΤτΕ στέκεται ιδιαίτερα στο γεγονός ότι το μερίδιο αγοράς της Ελλάδος στο σύνολο του παγκόσμιου τουρισμού έχει ακολουθήσει αυξητική πορεία καθ’ όλη την τελευταία δεκαετία τόσο στις αφίξεις, όσο και στα έσοδα. «Παρόλο που το μερίδιο της αγοράς της Μεσογείου στο σύνολο της παγκόσμιας αγοράς παρέμεινε σταθερό ως προς τις αφίξεις, ενώ κατέγραψε πτώση ως προς τις εισπράξεις, η Ελλάδα είχε άνοδο αφού ως προς τις αφίξεις, από το 7,7% το 2010 ενισχύθηκε στο 11% το 2018, ενώ στις εισπράξεις, από το 7,4% το 2010 στο 8,4% το 2018».

Σε διεθνές επίπεδο, η ΤτΕ επικαλείται τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού (UNWTO, World Tourism Barometer September 2019), σύμφωνα με τα οποία, το 2018 η Ελλάδα κατατασσόταν 13η (από 14η το 2017) στις διεθνείς αφίξεις και 23η στις τουριστικές εισπράξεις ανάμεσα σε 50 χώρες. Σύμφωνα με το World Economic Forum (WEF, The Travel and Tourism Competitiveness Report 2019), το 2018 η Ελλάδα κατατασσόταν 25η στην τουριστική ανταγωνιστικότητα (από 31η το 2015) ανάμεσα σε 140 χώρες, με βάση το δείκτη ανταγωνιστικότητας του τουρισμού (Travel and Tourism Competitiveness Index, ΤΤCI).

Tώρα, η τέταρτη θέση της Ελλάδας στον τουρισμό της Μεσογείου για την περίοδο 2010- 2018 αντιστοιχεί στο 8,2% των εισπράξεων και το 9,8% των αφίξεων. Στις τρεις πρώτες θέσεις βρίσκονται η Ισπανία, με μερίδιο 32,7% επί του συνόλου των εσόδων, η Ιταλία με 22,6% και η Τουρκία, με 13,1% ενώ αμέσως επόμενες στην κατάταξη μετά την Ελλάδα είναι η Πορτογαλία και η Κροατία. Η Πορτογαλία, ωστόσο, καταγράφει τη μεγαλύτερη δυναμική ως προς το ρυθμό αύξησης του μεριδίου αγοράς της. Από την άλλη πλευρά, λόγω γεωπολιτικών συνθηκών, το μερίδιο αγοράς των χωρών της Βόρειας Αφρικής καθώς και της Τουρκίας συρρικνώθηκε, τάση που φαίνεται να αντιστρέφεται το 2019.

Η αγορά της Μεσογείου αντιπροσωπεύει το 20,2% των αφίξεων και το 15,9% των εισπράξεων του παγκόσμιου τουρισμού την περίοδο 2010-2018, ενώ η Ελλάδα έχει μερίδιο 2% στις αφίξεις και 1,3% στις εισπράξεις του παγκόσμιου τουρισμού.