Με τα περισσότερα αεροπλάνα καθηλωμένα στο έδαφος η κατάσταση στις αερομεταφορές είναι ζοφερή. Καθηλωμένα αεροσκάφη, άδεια αεροδρόμια, ελάχιστη κίνηση του αιθέρες…  Η εναέρια κυκλοφορία έχει καταρρεύσει με μείωση της τάξης του 90%.

Σε ένα σενάριο σοβαρών ταξιδιωτικών περιορισμών διάρκειας τριών μηνών, η έρευνα της Διεθνούς Ένωσης Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ), υπολογίζει ότι 25 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στον τομέα των αερομεταφορών και συναφείς τομείς, κινδυνεύουν σε ολόκληρο τον κόσμο,

Πολλές αεροπορικές βρίσκονται στο χείλος του γκρεμού με τις κυβερνήσεις να σχεδιάζουν ή και να προχωρούν ήδη σε κρατική παρέμβαση. Οι κρατικές διασώσεις είναι πλέον γεγονός. Η Γαλλία και η Ολλανδία δεσμεύτηκαν ότι θα δώσουν έως και 11 δισεκατομμύρια ευρώ (11,9 δισεκατομμύρια δολάρια) για να διασώσουν την Air France-KLM.

Την ίδια ώρα έχει ξεκινήσει μια κρίσιμη εβδομάδα για την γερμανική Deutsche Lufthansa AG η οποία επίσης κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για κατάρρευση αν δεν στηριχθεί.

Πρόκειται για δύο από τις δεκάδες αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο που έχουν καθηλώσει τους στόλους τους προχώρησαν σε αναστολή συμβάσεων του προσωπικού τους και βρίσκονται αντιμέτωπες με την μεγαλύτερη κρίση που αντιμετώπισε ποτέ ο κλάδος.

Στην περίπτωση της Air France-KLM, η γαλλική και η ολλανδική κυβέρνηση – οι μεγαλύτεροι μέτοχοι του μεταφορέα – αναιρούν μια μακροχρόνια σύγκρουση σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο ο όμιλος πρέπει να λειτουργεί ώστε να στηριχθεί με δύο ξεχωριστά, πακέτα άμεσων δανείων και εγγυήσεων.

Η Air France-KLM θα λάβει κρατική διάσωση ύψους 12 δισεκατομμυρίων δολαρίων Για τη Lufthansa, ο οδικός χάρτης για τη σωτηρία είναι επίσης πολιτικός και έχει να κάνει με την απόφαση που θα λάβουν από κοινού η Γερμανίδα καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ με τις κυβερνήσεις της Αυστρίας, του Βελγίου και της Ελβετίας.

Η προθυμία της Γαλλίας και πιθανότατα της Γερμανίας να υποστηρίξουν τους αερομεταφορείς έρχεται μετά τις αλλεπάλληλες προειδοποιήσεις της Διεθνούς Ένωσης Αεροπορικών Μεταφορών ότι η κρίση της πανδημίας θα μπορούσε να οδηγήσει σε χρεοκοπία.

Στην περίπτωση της Air France-KLM, οι γαλλικές και ολλανδικές κυβερνήσεις – οι μεγαλύτεροι μέτοχοι του μεταφορέα – βάζουν πίσω τους μια μακροχρόνια σύγκρουση σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο ο όμιλος πρέπει να αναδιοργανωθεί για να λάβει δύο ξεχωριστά, πακέτα άμεσων δανείων και εγγυήσεων .

Για τη Lufthansa, ο οδικός χάρτης για τη σωτηρία είναι εξίσου πολιτικός, με πρωταγωνιστές τη Γερμανίδα καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ και τις κυβερνήσεις της Αυστρίας, του Βελγίου και της Ελβετίας.

Η προθυμία της Γαλλίας και πιθανότατα της Γερμανίας να υποστηρίξει τις πληττόμενες αεροπορικές εταιρείες έρχεται αφού η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών προειδοποίησε επανειλημμένα ότι η κρίση θα μπορούσε να χρεοκοπήσει τις μισές αεροπορικές εταιρείες του κόσμου, με το πλήγμα να μεταφράζεται σε απώλειες πωλήσεων 89 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Το Ηνωμένο Βασίλειο, παραδοσιακά λιγότερο διατεθειμένο να καταβάλει χρήματα των φορολογουμένων, επεκτείνει τις εγγυήσεις δανείου σε αερομεταφορείς που πληρούν τις προϋποθέσεις. Οι ΗΠΑ καταβάλλουν περίπου 25 δισεκατομμύρια δολάρια σε βοήθεια μισθοδοσίας, ενώ οι αεροπορικές εταιρείες έχουν επίσης υποβάλει αίτηση για κρατικά δάνεια.

«Όλες οι προσπάθειες είναι αφιερωμένες στο να ανταποκριθούμε σε αυτό το άνευ προηγουμένου σοκ», δήλωσε ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Μπρουνό Λεμέρ και ο ολλανδός ομόλογός του, Βόπκε Χέκστρα σε κοινή δήλωση σχετικά με το πακέτο βοήθειας Air France-KLM

Η κίνηση της Γαλλίας θα χρησιμεύσει πιθανώς ως όπλο στον Μάικλ Ο Λίρι , τον διευθύνοντα σύμβουλο της Ryanair Holdings Plc και τον μεγαλύτερο αντίπαλο τωνν κρατικών ενισχύσεων. Το γαλλικό πακέτο βοήθειας μπορεί επίσης να σημάνει περισσότερη κυβερνητική παρέμβαση τους επόμενους μήνες.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της AirFrance/KLM Μπεν Σμιθ δεσμεύτηκε να προχωρήσει με την πολλά υποσχόμενη ανανέωση, ανοίγοντας την πόρτα σε εθελοντικές αποχωρήσεις προσωπικού για τη μείωση του κόστους και μια περαιτέρω επέκταση στην αγορά χαμηλού κόστους.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου η συντηρητική κυβέρνηση του πρωθυπουργού Μπόρις Τζόνσον είναι αντίθετη στις κρατικές ενισχύσεις ο Ρίτσαρντ Μπράνσον αγωνίζεται να διασώσει την Virgin Atlantic Airways Ltd. Το αίτημά του για περίπου 500 εκατομμύρια λίρες (618 εκατομμύρια δολάρια) σε εγγυήσεις κρατικής χρηματοδότησης αντιμετώπισε ισχυρή αντίσταση, που συνδέεται εν μέρει με το σπίτι του δισεκατομμυριούχου 69 ετών στον φορολογικό παράδεισο των Βρετανικών Παρθένων Νήσων.

Η EasyJet Plc χαμηλού κόστους έχει ήδη αξιοποιήσει το πρόγραμμα εγγύησης κρατικού δανείου.Ο Μπράνσον σκέφτεται να ρίξει περισσότερα χρήματα από ό, τι αρχικά δεσμεύτηκε σε μια προσπάθεια να προσελκύσει ξένους επενδυτές και να αποκτήσει πρόσβαση σε εκατοντάδες εκατομμύρια λίρες κρατικών δανείων, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Bloomberg.

Αυτή η εβδομάδα θα είναι επίσης καθοριστική αποφασιστική για την Norwegian Air Shuttle ASA, η οποία έχει ήδη ξεκίνησε την διαδικασία πτώχευσης για τέσσερα τμήματα της εταιρείας. Εκτιμάται ότι χρειάζονται 3 δισεκατομμύρια κορώνες (282 εκατομμύρια δολάρια) κρατικής ενίσχυσης για την διάσωσή της.

Την ίδια ώρα ζοφερές εκτιμήσεις  για τον αντίκτυπο που θα έχει η πανδημία του κορωνοϊού, διατύπωσε ο διευθύνων σύμβουλος της ευρωπαϊκής κατασκευάστριας αεροσκαφών Airbus  προειδοποιώντας τους 135.000 εργαζομένους του ομίλου να προσδεθούν, ενόψει περισσότερων απολύσεων, κι εκτιμώντας ότι η ίδια επιβίωσή της θα τεθεί σε κίνδυνο αν δεν αναληφθεί δράση άμεσα.