Ένα μπρα ντε φερ βρίσκεται σε εξέλιξη, αυτές τις ημέρες, στις Ηνωμένες Πολιτείες. Στη μία πλευρά του τραπεζιού οι κολοσσοί των τηλεπικοινωνιών AT&T και Verizon και απέναντί τους η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας (Federal Aviation Administration/ FAA) των ΗΠΑ.

Το διακύβευμα είναι η ανάπτυξη νέων συχνοτήτων 5G στην αμερικανική επικράτεια. Οι δύο εταιρείες είχαν προγραμματίσει έργα ανάπτυξης των δικτύων τους στις 5 Ιανουαρίου.

H FAA ζήτησε από τις δύο εταιρείες να αναβάλλουν τα έργα για δύο εβδομάδες, επικαλούμενη προβληματισμό «σχετικά με πιθανές παρεμβολές του 5G σε ευαίσθητα ηλεκτρονικά συστήματα των αεροσκαφών, όπως τα ραδιοϋψόμετρα, που θα μπορούσαν να διαταράξουν τις πτήσεις.»

Τα ραδιοϋψόμετρα προσδιορίζουν την απόσταση ενός αεροσκάφους από την επιφάνεια της γης, μετρώντας πόσο χρόνο χρειάζεται μια δέσμη ραδιοκυμάτων για να ταξιδέψει στο έδαφος, να ανακλαστεί και να επιστρέψει στο αεροσκάφος.

Οι δύο εταιρείες απέρριψαν το αίτημα.

Σε μία αιχμηρή επιστολή, οι διευθύνοντες σύμβουλοι της AT&T, John Stankey και της Verizon Hans Vestberg, υπογράμμισαν ότι το δίκτυο έχει αναπτυχθεί, ήδη, στη Γαλλία, όπου τα αμερικανικά αεροσκάφη πραγματοποιούν πτήσεις καθημερινά.

«Οι νόμοι της φυσικής είναι οι ίδιοι στις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Γαλλία» αναφέρουν στην επιστολή τους. «Εάν επιτρέπεται στις αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ να εκτελούν πτήσεις καθημερινά στη Γαλλία, τότε οι ίδιες συνθήκες λειτουργίας θα πρέπει να τους επιτρέπουν να το κάνουν στις Ηνωμένες Πολιτείες».

Η απάντηση προκάλεσε αναδίπλωση στην Ουάσιγκτον. Η FAA απάντησε ότι «εξετάζει την επιστολή των εταιρειών σχετικά με τον τρόπο άμβλυνσης των παρεμβολών από τις μεταδόσεις της ζώνης 5G C-band. Τα πρότυπα ασφάλειας της αεροπορίας των ΗΠΑ θα καθοδηγήσουν τις επόμενες ενέργειές μας».

Πάντως, οι AT&T και Verizon αναγκάστηκαν να τροποποιήσουν τον αρχικό τους σχεδιασμό και αναβάλλουν την ανάπτυξη δικτύων γύρω από 50 αμερικανικά αεροδρόμια με τη μεγαλύτερη επιβατική και γεωστρατηγική σημασία, για έξι τουλάχιστον μήνες. Επίσης, δεσμεύτηκαν ότι θα αναπτύξουν δικλείδες ασφάλειας, ανάλογες με αυτές που χρησιμοποιούνται στην Ευρώπη.

Είναι αυτό αρκετό για την FAA; Καταρχάς, όχι.

«Τα πρότυπα ασφάλειας και το περιβάλλον λειτουργίας των ΗΠΑ είναι μοναδικά» σημειώνει και υπενθυμίζει ότι από το 2020 προσπαθεί να έρθει σε συνεννόηση με την Εθνική Διοίκηση Τηλεπικοινωνιών και Πληροφοριών του αμερικανικού υπ. Εμπορίου για τους όρους λειτουργίας του 5G κοντά στα αεροδρόμια.

Προβληματισμός από το 2015

Όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή της η FAA, από το 2015, τόσο η ίδια όσο και η παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία εξέφρασαν από κοινού ανησυχίες για την είσοδο των 5G στο φάσμα C-Band και ζητούσαν «διεθνή (διασυνοριακή) προστασία από παρεμβολές στις υπάρχουσες λειτουργίες» του φάσματος.

Η Παγκόσμια Διάσκεψη Ραδιοφώνου, σε σχετική της πρόταση, ζήτησε να δοθεί στις διεθνείς κινητές τηλεπικοινωνίες (IMT—δηλαδή 5G) μόνο το φάσμα 3,4 έως 3,7 GHz—όχι το φάσμα 3,7 έως 3,98 GHz όπου δημιουργούνται ζητήματα για τη λειτουργία των ραδιοϋψομέτρων.

Το 2018, η Boeing εξέφρασε, επίσης, ανησυχίες και κατέθεσε τις δικές της προτάσεις για επίλυση του προβλήματος.

Επιπλέον, ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας των Ηνωμένων Εθνών, παρατήρησε ότι οποιαδήποτε χρήση των ζωνών κοντά στα 4,2 έως 4,4 GHz θα πρέπει να εξαρτάται από τις μελέτες λειτουργίας των ραδιοϋψόμετρων.

Το 2018, η Ένωση Πιλότων Αεροπορικών Γραμμών των ΗΠΑ εξέφρασε επίσης ανησυχίες στην FCC.

Σκληρός ανταγωνισμός

Η σπουδή των AT&T και Verizon εξηγείται από έναν απλό λόγο: τον ανταγωνισμό. Οι δύο εταιρείες υπολείπονται σημαντικά της κυρίαρχης στην αμερικανική αγορά T-Mobile που προηγείται σημαντικά τόσο σε ταχύτητες όσο και σε διαθεσιμότητα δικτύου (πηγή: 5G Experience Report, October 2021, OpenSignal)

Αυτό ελπίζουν ότι θα αλλάξει από τις 5 Δεκεμβρίου, ημερομηνία έναρξης χρήσης του πολυαναμενόμου μπλοκ νέων συχνοτήτων για υπηρεσίες 5G. Το μπλοκ αυτό (που ονομάζεται και C-Band) καλύπτει τις νέες συχνότητες 5G που κυμαίνονται από περίπου 3,7 έως 4,2 GHz στο φάσμα ραδιοσυχνοτήτων (RF).

Σύμφωνα με πρόσφατες μετρήσεις, οι Ηνωμένες Πολιτείες προσφέρουν την πιο αργή μέση ταχύτητα 5G μεταξύ των 15 κορυφαίων αγορών παγκοσμίως.

Διαβάστε ακόμη:

Πιστοποιητικό εμβολιασμού και ταυτότητα στο κινητό: 1 εκατ. πολίτες κατέβασαν την εφαρμογή – Η διαδικασία

Τέλη κυκλοφορίας: Πρόστιμο 10.000 ευρώ σε ιδιοκτήτες ΙΧ παρά τις παρατάσεις

Wall Street: Συνεχίζονται τα ρεκόρ για τον Dow Jones – Χάνουν τα αρχικά κέρδη Nasdaq και S&P 500