Του Στέλιου Μορφίδη

Η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι αφορά το μέλλον, αλλά το σήμερα. Και το summit που διοργάνωσε και φέτος η Microsoft στην Αθήνα το απέδειξε παρουσιάζοντας, μεταξύ άλλων, λύσεις για τη Βιομηχανία, το Εμπόριο και τις Υπηρεσίες που μπορεί να θυμίζουν ταινία επιστημονικής φαντασίας αλλά είναι πέρα για πέρα πραγματικότητα και θα αλλάξουν τον τρόπο λειτουργίας αυτών των μεγάλων κλάδων της οικονομίας.

Στη Βιομηχανία, η Ιconics, συνεργάτης της Microsoft με μία πορεία 30 ετών στην ανάπτυξη βιομηχανικών λογισμικών παρουσίασε την τελευταία λύση που ανέπτυξε πάνω στην τεχνολογία διασύνδεσης ανθρώπου-μηχανής (Ηuman Μachine Ιnterface – HMI) σε συνεργασία με την RealWear, που κατασκευάζει Hardware. Μία λύση που αφενός κεντρικοποιεί τη λειτουργία μίας βιομηχανικής μονάδας αλλά και δίνει πρόσβαση στους υπεύθυνους τεχνικούς στις βιομηχανίες πρόσβαση στα σχέδια, τα αρχεία και τη λειτουργία κάθε μηχανής αλλά και της γενικής λειτουργίας ενός εργοστασίου.

Το λογισμικό, που υπακούει και σε φωνητικές εντολές έχει «κουμπώσει» πάνω σε ένα κράνος το οποίο διαθέτει κάμερα αλλά και μία μικρή οθόνη και το οποίο είναι συνδεδεμένο στο cloud της εταιρείας.

Φορώντας το ο τεχνικός, έχει άμεση επαφή με τον κεντρικό έλεγχο της μονάδας ενώ εξετάζοντας ένα κομμάτι της μηχανής μπορεί να ζητήσει να ανοίξουν τα σχέδια της ή να δώσει εντολή ενεργοποίησης/απενεργοποίησης και γενικότερα δοκιμής της. Κάτι που θυμίζει και το μότο της Iconics: «Κάνουμε το αόρατο, ορατό».

Επιπρόσθετα το κράνος διατηρεί σε άμεση επαφή με τον τεχνικό και τους ανθρώπους του control room καθώς μέσω των καμερών μπορούν να δώσουν εντολές ή να εξετάσουν μία βλάβη.

Όλα βασίζονται σε ένα σύστημα αισθητήρων στις μηχανές αλλά και το δίκτυο των εργοστασίων με το λογισμικό της Iconics, όπως εξηγεί στο newmoney.gr το στέλεχος της εταιρείας κ. Γιώργος Γεργιανάκης που έχει ως βάση το Μόναχο της Γερμανίας.

«Πέραν της τεχνικής χρησιμότητας του, η συγκεκριμένη τεχνολογία μειώνει κατά πολύ και το κόστος των επιχειρήσεων με μεγάλα δίκτυα, όπως των πετρελαϊκών. Έχει πάθει βλάβη ένας αγωγός πετρελαίου στη Σιβηρία. Το εντοπίζει άμεσα η εταιρεία και αντί να στείλει ολόκληρη ομάδα, μπορεί να ζητήσει από έναν τοπικό αντιπρόσωπο να κάνει αυτοψία και να τον βοηθήσει να προβεί αυτός στην επιδιόρθωση», λέει ο κ. Γεργιανάκης.

iconics 2

Ο κ. Γεργιανάκης κατά την παρουσίαση της λύσης της Iconics στο φετινό Microsoft Summit

Όπως λέει υπάρχει σημαντική ζήτηση από βαριές βιομηχανίες της Ευρώπης για το προϊόν. Στην Ελλάδα, ακόμα δεν έχουν γίνει πωλήσεις «αλλά ευελπιστούμε παρουσιάζοντας το να προκαλέσουμε το ενδιαφέρον», σημείωσε ο κ. Γεργιανάκης.

Το «έξυπνο ράφι»

Στο λιανεμπόριο πάλι, αυτό που έκανε αίσθηση ήταν η λύση «έξυπνο ράφι» που παρουσίασε η πολωνική Perfect Data, θυγατρική της Νο2 εταιρείας κατασκευής ραφιών στην Ευρώπη, Mago.

Ουσιαστικά τα ράφια και τα ψυγεία με σένσορες έχουν διασυνδεθεί σε μία εφαρμογή παρέχοντας κάθε κρίσιμη πληροφόρηση για την καταναλωτική συμπεριφορά. Απ’ το πότε παίρνει κάποιος κάτι απ’ το ράφι ή το ψυγείο ή το επανατοποθετεί, πότε θα χρειαστεί αναπλήρωση, πρόβλεψη με βάση το ρυθμό πωλήσεων για την πορεία των αποθεμάτων, εάν υπάρχει κάποιο πρόβλημα με την ψύξη σε κάθε ράφι του ψυγείου και πολλά άλλα.

Παράλληλα τα ράφια διαθέτουν οθόνες όπου όταν ο καταναλωτής παίρνει ένα προϊόν απ’ το ράφι παίζει βίντεο για να προωθήσει την πώληση του. «Αυτός που παίρνει κάτι απ’ το ράφι δε σημαίνει ότι αυτόματα θα το βάλει και στο καρότσι του. Περίπου το 50% των προϊόντων επιστρέφουν στα ράφια, αφού ο καταναλωτής θέλει να τα ακουμπά αλλά και να τα διαβάζει. Εκεί λοιπόν μπορούμε να προτρέψουμε τον καταναλωτή με ένα μήνυμα που θα εμφανιστεί στην οθόνη όταν πάρει το προϊόν απ’ το ράφι προωθώντας το μήνυμα ότι έκανε την καλύτερη επιλογή», εξηγεί στο newmoney.gr o διευθύνων σύμβουλος της Perfect Data Λούκας Μίστσεκ κάνοντας παράλληλα και μία επίδειξη.

perfect data

Ο κ. Λούκας Μίστσεκ κατά την παρουσίαση της λύσης της Perfect Data στο φετινό Microsoft Summit

«Τα στοιχεία ανά πάσα ώρα και στιγμή μπορούν να είναι διαθέσιμα, όπως επίσης και από απόσταση. Λχ κάποιος απ’ το κινητό του να έχει την πλήρη εικόνα του καταστήματος. Επίσης σε περιπτώσεις μεγάλων αλυσίδων μπορεί να υπάρξει έλεγχος κεντρικός και καλύτερη εικόνα και διαχείριση των καταστημάτων», λέει ο κ. Μίστσεκ. 

Το «έξυπνο ράφι» ήδη έχει κάνει αίσθηση στην πολωνική αγορά, όπου αρκετά σούπερ μάρκετ το υιοθετούν, και όπως λέει ο κ. Μίστσεκ πρόθεση της εταιρείας είναι και η προώθηση του σε ξένες αγορές. Σε αυτό το πλαίσιο, τόνισε ότι η εταιρεία του μπορεί να το διαθέσει και στην ελληνική αγορά ενώ πέραν της αγοράς προσφέρονται στους συνεργάτες λύσεις τύπου leasing. «Το γεγονός ότι είμαστε μέλος ενός μεγάλου Ομίλου μας δίνει την ασφάλεια αλλά και την οικονομική δυνατότητα να είμαστε αρκετά ευέλικτοι», λέει στο newmoney.gr