search icon

Τουρισμός

Αεροπορικές: «Αιμορραγία» και το 2021 αλλά με γρήγορη ανάκαμψη στο δίκτυο εσωτερικού το β’ εξάμηνο

Στο 43% του 2019 η διεθνής κίνηση για το 2021 λέει η ΙΑΤΑ, καλύτερη έναντι του 2020 αλλά είναι ακόμη μακριά η ανάκαμψη

Έστω κι αν οι πτήσεις εσωτερικού σε όλες τις χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, σταδιακά θα αρχίσουν να παρουσιάζουν λιγότερο πτωτικούς ρυθμούς σε σύγκριση με το δίκτυο εξωτερικού, οι ζημιές για την αεροπορική βιομηχανία παραμένουν ιλιγγιώδεις.

Η αιμορραγία συνεχίζεται και το 2021, με τη Διεθνή Ενωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) να κάνει εκτίμηση για ζημιές ύψους 47,7 δισ. δολαρίων το 2021 και να απευθύνει εκ νέου έκκληση στις κυβερνήσεις να έχουν ξεκάθαρο πλάνο επανεκκίνησης, ώστε να μην χαθεί χρόνος, όταν η επιδημιολογική εικόνα στις επιμέρους αγορές βελτιωθεί και ανοίξουν ξανά τα σύνορα, εν όψει και της θερινής σεζόν.

Οι απώλειες, με βάση τις προβλέψεις της ΙΑΤΑ που κάνουν λόγο για αρνητικό καθαρό περιθώριο κέρδους στο -10,4%, είναι μικρότερες σε σχέση με την περυσινή χρονιά όπου η αντίστοιχη εκτίμηση είναι για επίσης αρνητικό, καθαρό περιθώριο κέρδους στο -33,9% με απώλειες της τάξεων των 126,5 δισ. δολαρίων.

Σημειωτέον, ότι με βάση τα στοιχεία από την ACI Europe, τον ευρωπαϊκό οργανισμό αεροδρομίων, προκύπτει πτώση της επιβατικής κίνησης κατά 81,7% στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια το διάστημα Ιανουαρίου- Μαρτίου 2021 έναντι του πρώτου τριμήνου του 2020, έχοντας χάσει 395,5 εκατ. ταξιδιώτες. Αντίστοιχη ήταν η πτώση και στην Ελλάδα, όπου ο συνολικός αριθμός των διακινηθέντων επιβατών έφθασε το 1,1 εκατομμύριο επιβάτες, παρουσιάζοντας πτώση 79,4% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020 όπου είχαν διακινηθεί 5,4 εκατομμύρια επιβάτες.

Oι προβλέψεις 2021

Η ACI Europe αναθεώρησε προς το χειρότερο την πρόβλεψη για την επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της Ευρώπης, η οποία με βάση την εκτίμησητου Απριλίου, αναμένεται να μειωθεί κατά 64% το 2021, ενώ η αντίστοιχη εκτίμηση τον περασμένο Ιανουάριο ήταν για μείωση 52% τον Ιανουάριο. Η πλήρης ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια πίσω στα νούμερα του 2019 εκτιμάται πλέον για το 2025 έναντι του 2024 που ήταν η πρώτη πρόβλεψη, ενώ στο αισιόδοξο σενάριο μπορεί να υπάρξει αύξηση 5%.

Οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί, συμπεριλαμβανομένου και του μέτρου της καραντίνας, έχουν κυριολεκτικά αφανίσει τη ζήτηση, με την ΙΑΤΑ να προβλέπει ότι, με τα σημερινά δεδομένα, τα ταξίδια θα ανακάμψουν το 2021 στο 43% των επιπέδων του 2019 και παρόλο που είναι μία βελτίωση κατά 26% σε σχέση με το 2020, «είναι μακριά ακόμη η ανάκαμψη».

Τα δίκτυα εσωτερικού θα ανακάμψουν πιο γρήγορα σε σύγκριση με τα διεθνή ταξίδια και η συνολική επιβατική κίνηση αναμένεται να φθάσει τα 2,4 δισ. ταξιδιωτών το 2021. «Πρόκειται για βελτίωση έναντι των 1,8 δισ. που ταξίδεψαν το 2020, αλλά πολύ χαμηλότερα σε σχέση με το peak των 4,5 δισ. του 2019», αναφέρουν οι επιτελείς της Ενωσης.

Για τα δίκτυα εσωτερικού, οι προβλέψεις ειδικά στο δεύτερο εξάμηνο του 2021 είναι πολύ καλύτερες, όπως αναφέρει η ΙΑΤΑ η οποία εκτιμά ότι μπορεί να φτάσει στο δεύτερο εξάμηνο του έτους (δεδομένου ότι στους πρώτους μήνες του έτους, όπως και στην Ελλάδα, υφίστανται περιορισμοί για τα μη ουσιώδη ταξίδια ακόμη και στις εσωτερικές μετακινήσεις) ακόμη και το 96% των επιπέδων του 2019 για τους εξής τρείς βασικούς λόγους:

«Παρά το γεγονός ότι όπως υπολογίζεται, η διεθνής επιβατική κίνηση θα διαμορφωθεί στα 2,4 δισ. που θα ταξιδέψουν φέτος με αεροπλάνο, οι αεροπορικές θα συνεχίσουν και φέτος να καίνε ρευστό φθάνοντας, με βάση τις εκτιμήσεις τα 81 δισ. δολάρια το 2021 από 149 δισ. δολάρια το 2020», ανέφερε χαρκτηριστικά ο γενικός διευθυντής της ΙΑΤΑ Willie Walsh.

«Οι περισσότερες κυβερνήσεις δεν έχουν ακόμη ξεκαθαρίσει τους επιμέρους όρους με τους οποίους θα δώσουν πίσω στους πολίτες τους την ταξιδιωτική τους ελευθερία, την ίδια στιγμή που ένα σημαντικό μέρος από τα 3,5 τρισ. δολαρίων συνεισφοράς στο ΑΕΠ και τα 88 εκατ. θέσεις εργασίας που υποστηρίζει ο κλάδος των αερομεταφορών βρίσκονται σε κίνδυνο. Τα μέτρα για τους εργαζομένους και η στήριξη που παρείχαν μέχρι σήμερα οι κυβερνήσεις στις αεροπορικές έχουν μειώσει την ‘’τρύπα’’ στους ισολογισμούς των αεροπορικών, ωστόσο θα χρειαστούν κι άλλα μέτρα στήριξης, ειδικά όσον αφορά τις θέσεις εργασίας, για το 2021».

Επιπλέον, η ΙΑΤΑ συντάσσεται υπέρ των συστάσεων για τα διεθνή ταξίδια από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, σύμφωνα με τα οποία δε θα πρέπει τα πιστοποιητικά εμβολιασμού να αποτελούν προϋπόθεση για την είσοδο σε μία χώρα, ενώ και οι κυβερνήσεις θα πρέπει να φροντίσουν ώστε να μειώσουν την οικονομική επιβάρυνση των διεθνών ταξιδιών λόγω των μέτρων που απαιτούν π.χ. κόστος απομόνωσης/ καραντίνας, τεστ, κ.α..

Σημειωτέον, ότι όπως έγινε χθές επισήμως γνωστό από την Κομισιόν, ένα μήνα μετά την πρόταση της Επιτροπής για ένα ψηφιακό «πράσινο» πιστοποιητικό που θα διευκολύνει και τις μετακινήσεις, οι εκπρόσωποι των κρατών μελών στο δίκτυο eHealth συμφώνησαν επί κατευθυντήριων γραμμών που περιγράφουν τις κύριες τεχνικές προδιαγραφές για την υλοποίηση του συστήματος. «Πρόκειται για καίριο βήμα προς τη δημιουργία της αναγκαίας υποδομής σε επίπεδο ΕΕ. Παράλληλα, τα κράτη μέλη παροτρύνονται να αναπτύξουν άμεσα τις απαιτούμενες τεχνικές λύσεις σε εθνικό επίπεδο».

Είναι εξαιρετικά σημαντικό το έργο της τεχνικής υλοποίησης να προχωρήσει παράλληλα με τη νομοθετική διαδικασία που είναι σε εξέλιξη, ώστε να εξασφαλιστεί η διαθεσιμότητα των ψηφιακών πράσινων πιστοποιητικών σε όλη την ΕΕ έως τα τέλη Ιουνίου 2021. Οι συμφωνηθείσες τεχνικές προδιαγραφές καλύπτουν τη διάρθρωση των δεδομένων και τους μηχανισμούς κωδικοποίησης, συμπεριλαμβανομένου του κωδικού QR, που θα διασφαλίζουν ότι όλα τα πιστοποιητικά, ψηφιακά ή έντυπα, θα μπορούν να διαβάζονται και να επαληθεύονται σε όλη την ΕΕ.

Προκειμένου τα ψηφιακά πράσινα πιστοποιητικά να είναι διαθέσιμα τον Ιούνιο, η τεχνική υλοποίηση πρέπει να προχωρήσει παράλληλα με τη νομοθετική διαδικασία. Τώρα, το επόμενο στάδιο από τεχνικής άποψης είναι η δημιουργία εθνικών υποδομών, η ανάπτυξη εθνικών λύσεων για την έκδοση, την επαλήθευση και την αποθήκευση των ψηφιακών πράσινων πιστοποιητικών και η δημιουργία της ηλεκτρονικής πύλης της ΕΕ. Κατόπιν μιας δοκιμαστικής φάσης τον Μάιο, η πύλη της ΕΕ θα είναι έτοιμη τον Ιούνιο, οπότε και θα μπορούν να συνδεθούν τα κράτη μέλη.

Διαβάστε ακόμη:

Μητσοτάκης στον Alpha: Σταδιακή η «αποσωλήνωση» της Οικονομίας

ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Εγκρίθηκε η αύξηση κεφαλαίου των €120,5 εκατ.- Επικράτηση της Reggeborgh

Πάσχα 2021: Με αυτό το έντυπο μπορεί να γίνει η μετακίνηση εκτός Νομού

Exit mobile version