Επιστροφή στα ταξίδια στο εξωτερικό για τους Ελληνες, οι οποίοι ακολουθούν κι αυτοί την τάση που ισχύει στην υπόλοιπη Ευρώπη με ολοένα περισσότερα ταξίδια εκτός των τειχών.

Μάλιστα τα ταξίδια των Ελλήνων στο εξωτερικό, με δαπάνες λίγο χαμηλότερες των 2,5 δισ. ευρώ, ήταν το 2023 η δεύτερη υψηλότερη επίδοση στη 15ετία μετά το ιστορικό ρεκόρ του 2019. Το εγχώριο κοινό ξοδεύει πλέον στο εξωτερικό όσα και στο εσωτερικό, όπως προκύπτει από τα επίσημα νούμερα. Ο πήχης για φέτος έχει τεθεί ακόμη υψηλότερα οδεύοντας προς νέο ρεκόρ λόγω ακριβώς της αμείωτης επιθυμίας για ταξίδια, παρά το γενικότερο περιβάλλον των αυξημένων τιμών στους προορισμούς. Του λόγου το αληθές αποτυπώνεται και στις κρατήσεις για το Πάσχα, με βάση τα στοιχεία των αεροπορικών και των ταξιδιωτικών γραφείων.

Μάλιστα, η φετινή πασχαλινή περίοδος προεξοφλείται ήδη ως η καλύτερη των τελευταίων ετών, τόσο για τα ταξίδια των Ελλήνων στο εξωτερικό όσο και για τους προορισμούς του εσωτερικού, με ζήτηση από το ελληνικό αλλά και το ξένο κοινό. Βασικοί λόγοι, καταρχάς, η γενικότερη υψηλή ζήτηση για ταξίδια, καθώς και το γεγονός της ημερολογιακής συγκυρίας, ότι δηλαδή φέτος το Πάσχα πέφτει πιο αργά, με ωφελούμενους όλους τους προορισμούς, τόσο στην ηπειρωτική Ελλάδα όσο και στα νησιά, όπου η θερινή σεζόν έχει ξεκινήσει για τα καλά με περισσότερες και πυκνότερες απευθείας συνδέσεις των αεροπορικών με το εξωτερικό.

Eίναι ενδεικτικό ότι από τα στοιχεία των αεροπορικών προκύπτει ότι το φετινό Πάσχα παρουσιάζει αντίστοιχη δυναμική και ζήτηση σε σχέση με το περσινό, κάτι που αποτυπώνει την αυξημένη διάθεση και δυναμική των Ελλήνων ταξιδιωτών. Διότι πέρυσι το καθολικό και το ορθόδοξο Πάσχα απείχαν χρονικά μόνο μία εβδομάδα, σε αντίθεση με φέτος όπου το διάστημα που μεσολάβησε ήταν πολύ μεγαλύτερο, άρα φέτος ένα μεγάλο μέρος της κίνησης αφορά το εγχώριο κοινό.

Δαπάνες 2,43 δισ. εκτός, όσες και εντός

Γενικότερα ως προς τα ταξίδια των Ελλήνων στο εξωτερικό, με βάση τα επίσημα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, πέρυσι ξοδεύτηκαν στο εξωτερικό 2,43 δισ. ευρώ, νούμερο που είναι και το δεύτερο υψηλότερο της τελευταίας 15ετίας, μετά το ιστορικό ρεκόρ των 2,74 δισ. ευρώ του 2019. Η αμέσως καλύτερη χρονιά για τις δαπάνες των Ελλήνων εκτός των τειχών ήταν προ δημοσιονομικής κρίσης, το 2008, οπότε το αντίστοιχο νούμερο είχε διαμορφωθεί επίσης σε πολύ υψηλά επίπεδα, ήτοι τα 2,68 δισ. ευρώ, για να μειωθεί το 2009 στα 2,42 δισ. ευρώ και εν συνεχεία, την περίοδο της δημοσιονομικής κρίσης της χώρας, να πέσει στα χαμηλότερα επίπεδα, του 1,8 δισ. ευρώ.

Τώρα, σε αυτή τη συγκυρία το ελληνικό κοινό επιστρέφει στα ταξίδια εξωτερικού, όπως άλλωστε και οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι. Σε όλη την Ευρώπη και παρά την ανησυχία που εκφράζεται από τους κατά τόπους ταξιδιωτικούς φορείς για τον αντίκτυπο που μπορεί να έχουν φέτος οι παράμετροι της ακρίβειας και του πληθωρισμού στα εισοδήματα των Ευρωπαίων σε σχέση με τον προγραμματισμό τους για διακοπές, η τάση για περισσότερα ταξίδια στη μεταπανδημική περίοδο παραμένει ισχυρή και τείνει να παγιωθεί. Οι Ευρωπαίοι δίνουν πλέον πολύ υψηλή προτεραιότητα στις διακοπές και τα ταξίδια, με τον προγραμματισμό να περιλαμβάνει και πολύ περισσότερα ταξίδια εκτός της υψηλής σεζόν του Αυγούστου λόγω του αυξημένου κόστους αλλά και πλέον των υψηλών θερμοκρασιών. Αυτό διαπιστώνεται και από την τελευταία μελέτη που πραγματοποίησε ο ξενοδοχειακός κολοσσός της Accor σε 8.000 ερωτηθέντες από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές εξερχόμενου τουρισμού (και για την Ελλάδα), ήτοι σε Βρετανούς, Γερμανούς, Ολλανδούς, Γάλλους, Ιταλούς και Ισπανούς. Σύμφωνα με την έκθεση, τα ενδοευρωπαϊκά ταξίδια θα κυριαρχήσουν το 2024, με ποσοστό σχεδόν 9 στους 10 ή αλλιώς το 86% των ερωτηθέντων Ευρωπαίων να σχεδιάζουν τουλάχιστον ένα ταξίδι εντός της Γηραιάς Ηπείρου.

Σημειωτέον ότι ειδικά για τους Ελληνες οι δαπάνες στο εξωτερικό το 2023 έφτασαν να είναι αντίστοιχες του εσωτερικού: με βάση τα στοιχεία από το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), o εγχώριος τουρισμός, δηλαδή η εγχώρια τουριστική δαπάνη για ταξίδια με τουλάχιστον μία διανυκτέρευση, ανήλθε πέρυσι σε 2,47 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 9,6% έναντι του 2022 (2,25 δισ. ευρώ) και κατά 54,3% έναντι του 2019 (1,6 δισ. ευρώ). Η καλύτερη χρονιά για τον εγχώριο τουρισμό ήταν επίσης το 2008, κατά την οποία η εγχώρια τουριστική δαπάνη ήταν στα 3,8 δισ. ευρώ. Επομένως, η δαπάνη του εγχώριου τουρισμού το 2023 σε σύγκριση με το χρυσό 2008 υπολείπεται σημαντικά ακόμη και είναι μειωμένη κατά 36%.

Σε ό,τι έχει να κάνει με τους προορισμούς που προτιμούν οι Ελληνες στο εξωτερικό, νούμερο 1 προορισμός με βάση τις δαπάνες είναι η Ιταλία με 273 εκατ. ευρώ, ακολουθεί η Γερμανία με 244 εκατ. ευρώ και εν συνεχεία είναι το Ηνωμένο Βασίλειο με 201 εκατ. ευρώ. Ψηλά στην κατάταξη είναι επίσης η Κύπρος (149 εκατ.), η Τουρκία (140 εκατ. ευρώ) και η Γαλλία (119 εκατ. ευρώ).

Η επιστροφή των Ελλήνων στα ταξίδια στο εξωτερικό πιστοποιείται και από την επένδυση που πραγματοποιούν σε αυτή τη συγκυρία και οι εγχώριες αεροπορικές, διευρύνοντας συνεχώς το δίκτυο εξωτερικού. Από την πλευρά του, ο μεγαλύτερος εγχώριος αερομεταφορέας, η Aegean, προγραμματίζει να διαθέσει 19,5 εκατομμύρια θέσεις, από τις επτά βάσεις του, καλύπτοντας 47 χώρες, με 249 δρομολόγια, με αυξημένη τη δραστηριότητά του. Ενδεικτικά, μόνο από τη βάση της Αθήνας, ο όμιλος ενισχύει τη συχνότητα των πτήσεων σε υφιστάμενα δρομολόγια προς χώρες όπως Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία και Εμιράτα, προσφέροντας 7% περισσότερες θέσεις.

Αντίστοιχα, η Sky Express, πέραν του μεγάλου δικτύου των 33 εγχώριων προορισμών, επεκτείνει συνεχώς το δίκτυο των 15 ευρωπαϊκών προορισμών, με την αύξηση στις προσφερόμενες -συνολικά- θέσεις να ξεπερνά φέτος το 10%. Η εταιρεία που μετέφερε το 2023 περίπου 4,3 εκατομμύρια επιβάτες προσθέτει φέτος περισσότερες από 3.000 πτήσεις charter από τη Γαλλία, τη Γερμανία, το Βέλγιο, την Ολλανδία, τη Δανία, τη Σλοβακία, τη Μολδαβία, τη Σερβία, τη Ρουμανία, την Πολωνία και την Ιταλία, σε συνεργασία με μεγάλους tour operators.
Με βάση τα στοιχεία της ΤτΕ, το 2023 με δαπάνες 580 εκατ. ευρώ ήταν η δεύτερη καλύτερη χρονιά των τελευταίων δύο δεκαετιών για τα οργανωμένα ταξίδια των Ελλήνων, με την αμέσως επόμενη να είναι το 2019 με δαπάνες της τάξεως των 653 εκατ. ευρώ.

Η πασχαλινή περίοδος

Η αύξηση των οργανωμένων ταξιδιών, είτε πρόκειται για εντός, είτε και για εκτός Ελλάδος, φαίνεται και από τα στοιχεία της πασχαλινής περιόδου φέτος, με όλους τους προορισμούς να βγαίνουν κερδισμένοι λόγω της ημερολογιακής συγκυρίας του Πάσχα που πέφτει πιο αργά, των υψηλότερων θερμοκρασιών αλλά και της μεταφοράς της Πρωτομαγιάς. Ειδικά για τους προορισμούς εντός Ελλάδος, υπάρχει σημαντική ζήτηση και για τα νησιά, με την πλειονότητα των ξενοδοχείων να έχουν ήδη ανοίξει (πέραν των μεγάλων προορισμών της Κρήτης και της Ρόδου που άνοιξαν από το καθολικό Πάσχα), ενώ αρκετές είναι οι μονάδες που επέσπευσαν το άνοιγμά τους φέτος προκειμένου να αξιοποιήσουν το περιθώριο για ένα ξεκίνημα της σεζόν με υψηλότερες πληρότητες. Δεν είναι τυχαίο ότι ήδη σε πολλά νησιά οι τουριστικοί φορείς διαπιστώνουν ότι φέτος η πασχαλινή περίοδος θα σημειώσει ρεκόρ επισκεψιμότητας, καθώς συμπίπτει με τη νέα τουριστική σεζόν, η οποία εκτυλίσσεται, με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα, θετικά.

Με βάση τα στοιχεία από την Ομοσπονδία Ελληνικών Συνδέσμων Γραφείων Ταξιδίων & Τουρισμού (FedHATTA), oι μέχρι στιγμής κρατήσεις οργανωμένων διακοπών στα ελληνικά τουριστικά γραφεία παρουσιάζουν ισχυρή άνοδο της τάξης του 20% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή πασχαλινή περίοδο. «Σε γενικές γραμμές, οι τιμές διαμορφώνονται στα περσινά και σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και σε χαμηλότερα επίπεδα», όπως αναφέρεται σχετικά λόγω της πλήρους επιστροφής πλέον στην κανονικότητα και του ισχυρού ανταγωνισμού στους προορισμούς.

Οσον αφορά τους προορισμούς εσωτερικού, είναι σημαντικό ότι αυτή την περίοδο τις προτιμήσεις κερδίζουν τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, με τη Χίο, τη Λέρο και τη Λέσβο να βρίσκονται στις πρώτες θέσεις, πέραν των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων, που ούτως ή άλλως συγκεντρώνουν τουριστικά τη μερίδα του λέοντος και πολύ περισσότερο την περίοδο αιχμής του καλοκαιριού. Είναι ενδεικτικό ότι φέτος το Πάσχα, λόγω και της ημερολογιακής συγκυρίας, στις Κυκλάδες, με βάση τα στοιχεία των ναυτικών πρακτόρων, η κίνηση (οργανωμένα και μη οργανωμένα ταξίδια) τοποθετείται στο +15% σε σχέση με την περσινή πασχαλινή περίοδο, ενώ για τα νησιά του Αργοσαρωνικού στο +20%. Η Ρόδος, η Πάτμος και η Κως επίσης συγκεντρώνουν καλές πληρότητες. Στο Ιόνιο η Κέρκυρα, λόγω και των παραδοσιακών εθίμων, παραμένει ο κορυφαίος προορισμός με πληρότητες στο 100% στην πόλη αλλά και πολύ περισσότερα ξενοδοχεία ανοιχτά και περιφερειακά, ενώ η Κεφαλλονιά και η Ζάκυνθος ακολουθούν.

Στην ηπειρωτική Ελλάδα, με βάση τα στοιχεία των τουριστικών γραφείων, το Πήλιο, τα Ζαγοροχώρια και τα Ιωάννινα είναι υψηλά φέτος στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών που επιλέγουν την ενδοχώρα, με τη Χαλκιδική να συγκεντρώνει όσους αναζητούν τον συνδυασμό με τη θάλασσα, αλλά και επισκέπτες από τα Βαλκάνια που έρχονται να γιορτάσουν το ορθόδοξο Πάσχα. Κερδισμένη είναι και η Πελοπόννησος, ιδιαίτερα η Μονεμβασιά, η Καρδαμύλη, η Καλαμάτα, το Ξυλόκαστρο και το Ναύπλιο. Για τα οργανωμένα ταξίδια εξωτερικού τα τουριστικά γραφεία βλέπουν σημαντική κίνηση προς τους προορισμούς της Κεντρικής Ευρώπης, αλλά και στην Ιταλία, στην Ισπανία, στην Πορτογαλία και τη Γαλλία, ενώ πιο κοντινοί προορισμοί όπως τα παράλια της Τουρκίας και η Κωνσταντινούπολη δίνουν επίσης μεγάλους αριθμούς, καθώς λόγω του Πάσχα επιλέγονται οι προορισμοί γύρω από το Πατριαρχείο. Οι μακρινοί εξωτικοί προορισμοί όπως η Νοτιοανατολική Ασία, αλλά και η Αίγυπτος, το Ντουμπάι, το Μαρόκο και η Λατινική Αμερική ακολουθούν σε προτιμήσεις, δεδομένου ότι όσοι προτιμούν αυτούς τους προορισμούς επιλέγουν κυρίως οργανωμένα ταξίδια.

Πάντως, οι πιο εναλλακτικοί προορισμοί φαίνεται ότι κερδίζουν έδαφος, όπως προκύπτει και από τα στοιχεία των αεροπορικών εταιρειών. Σύμφωνα με τις κρατήσεις της Aegean εν όψει της πασχαλινής περιόδου, προκύπτει ακριβώς αυτό, ότι δηλαδή διατηρείται η προτίμηση σε προορισμούς που μέχρι πρόσφατα θεωρούνταν outsider, πέραν φυσικά των γεμάτων πτήσεων και της αυξημένης επιβατικής κίνησης σε όλο το δίκτυο – στοιχεία, που έρχονται να επιβεβαιώσουν τις υψηλές εκτιμώμενες επιδόσεις. Ετσι, το Μαρόκο πρωταγωνιστεί στη λίστα προτιμήσεων των Ελλήνων ταξιδιωτών με τα εισιτήρια στις πτήσεις προς το Μαρακές να έχουν εξαντληθεί εδώ και εβδομάδες, ενώ η Μάλαγα, η Νάπολη και η Στοκχόλμη είναι υψηλά στην προτίμηση των επιβατών. Αγαπημένος πασχαλινός προορισμός στην Ελλάδα παραμένει η Κέρκυρα, με την Ικαρία και τη Σητεία να αποτελούν τη φετινή ευχάριστη έκπληξη λόγω των υψηλών πληροτήτων στις πτήσεις.

Στο δίκτυο εξωτερικού από το Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας οι πληρότητες είναι αρκετά αυξημένες συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ξεκινώντας από 75% έως 82%, με την κίνηση να κορυφώνεται από τα μέσα της Μεγάλης Εβδομάδας, ενώ από το αεροδρόμιο «Μακεδονία» η μέση πληρότητα των διεθνών πτήσεων κυμαίνεται από 80% έως 86%. Πρώτοι προορισμοί από Αθήνα είναι το Μαρακές, η Λισαβόνα, η Μάλαγα, η Νάπολη, το Παρίσι και η Στοκχόλμη, ενώ από Θεσσαλονίκη το Παρίσι, η Βαρκελώνη, η Ρώμη, η Λάρνακα, το Βερολίνο και η Φρανκφούρτη.

Στο δίκτυο του εσωτερικού από την Αθήνα οι πτήσεις από τις 26 Απριλίου έως και το Μεγάλο Σάββατο καταγράφουν πληρότητα που ξεπερνά το 80%, ενώ η κίνηση της επιστροφής καταγράφει ήδη πληρότητες που ξεπερνούν το 90% και κορυφώνεται την Τρίτη μετά το Πάσχα (7 Μαΐου), όπου μεταφέρεται και η αργία του εορτασμού της Πρωτομαγιάς. Από τη Θεσσαλονίκη στο δίκτυο του εσωτερικού οι πληρότητες είναι αυξημένες αγγίζοντας το 90%, με τις πτήσεις της επιστροφής να είναι ήδη γεμάτες. Πρώτοι προορισμοί από Αθήνα είναι η Κέρκυρα, η Ικαρία, η Σητεία, τα Ιωάννινα, η Ζάκυνθος και η Κως, ενώ από Θεσσαλονίκη η Κως, η Σάμος, η Χίος, η Μυτιλήνη, η Ρόδος και η Λήμνος.

Διαβάστε ακόμη

«Κοντοβερός» (Freskot): Κατέβασε ρολά η ιστορική εταιρεία κατεψυγμένων αλιευμάτων (pics)

Τα πιο φρέσκα δημοσκοπικά νέα (Καλό Πάσχα), τα αλά αραμπιάτα σενάρια για τη United Group, το επόμενο βήμα του Γερμανού και το μυστικό από το Κάιρο 

Ελ. Επαγγελματίες: 350 φορές περισσότερος φόρος για 1 ευρώ μεγαλύτερο εισόδημα (παραδείγματα)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ