© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Η αυλαία της τουριστικής σεζόν άνοιξε με πολλά ξενοδοχεία να παραμένουν κλειστά το Πάσχα λόγω έλλειψης προσωπικού, ένα σκηνικό που δεν φαίνεται να άλλαξε από πέρυσι που οι ξενοδόχοι… κυνηγούσαν με το τουφέκι σεφ, καμαριέρες και ρεσεψιονίστ.
Στον τουρισμό και την εστίαση, σύμφωνα με τους υπολογισμούς των δύο κλάδων, υπάρχουν 80.000 κενές θέσεις εργασίας, γεγονός που φέρνει για άλλη μία χρονιά σε απόγνωση τους επιχειρηματίες του τουρισμού. Το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού σε όλο το μέτωπο της οικονομίας, και εν προκειμένω στον τουρισμό, έχει πάρει εφιαλτικές διαστάσεις εδώ και πέντε χρόνια, αρχής γενομένης από την πανδημία, με αποτέλεσμα οι ξενοδόχοι να κλέβουν στην κυριολεξία υπαλλήλους από άλλα ξενοδοχεία με δέλεαρ υψηλότερο μισθό κατά 200-300 ευρώ και μεγαλύτερη σε διάρκεια σεζόν. Στο ίδιο μήκος κύματος, οι εστιάτορες αναζητούν απελπισμένα σερβιτόρους, λαντζέρηδες και μαγείρους.
Από την άλλη πλευρά, σταγόνα στον ωκεανό μοιάζει ο αριθμός των εγκρίσεων εργαζομένων από τρίτες χώρες προκειμένου να καλυφθούν οι κενές θέσεις όχι μόνο σε εργατικά χέρια, αλλά και σε εξειδικευμένους τομείς, όπως καμαριέρες, σεφ, therapy spa και front office υπαλλήλους. Όμως, ακόμα και το μικρό ποσοστό αλλοδαπών που κατορθώνει να πάρει βίζα εργασίας, καθυστερεί λόγω της γραφειοκρατίας έως και 6 μήνες να φτάσει και να αρχίσει να εργάζεται στη χώρα μας.
«Οι αιτήσεις για επαναπρόσληψη προσωπικού είναι 10% μειωμένες από πέρυσι – και αυτό είναι ένα πρώτο δείγμα ότι θα αντιμετωπίσουμε και φέτος σοβαρό πρόβλημα ελλείψεων προσωπικού. Η βασική αιτία των ελλείψεων είναι τα εξαντλητικά ωράρια και οι κακοπληρωμένες θέσεις», τονίζει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Τουρισμού – Επισιτισμού Γιώργος Χότζογλου. Και συνεχίζει: «Οι εποχικοί δουλεύουν χωρίς ρεπό 15 ώρες την ημέρα. Δυσεύρετες εξάλλου είναι οι καμαριέρες, οι οποίες φεύγουν νύχτα γιατί ο ξενοδόχος τις υποχρεώνει μέσα στο ωράριό τους να καθαρίσουν 25 δωμάτια λόγω της έλλειψης προσωπικού. Επίσης, λόγω της αύξησης του εποχικού επιδόματος ανεργίας (απόρροια της αύξησης του κατώτατου μισθού) οι εργαζόμενοι στον τουρισμό για πρώτη φορά φορολογήθηκαν. Ετσι, πολλοί προτιμούν να πιάσουν δουλειά ως delivery ή υπάλληλοι σε σούπερ μάρκετ. Στη Γαλλία, ανέφεραν οι συνάδελφοι σε πρόσφατο συνέδριο, λείπουν 200.000 άτομα από τον τουρισμό, επίσης μεγάλος αριθμός σε σχέση με τις δικές τους αναλογίες πληθυσμού».
Η πλατφόρμα JOBmatch
Το υπουργείο Εργασίας, προσπαθώντας να αντιμετωπίσει εγκαίρως το πρόβλημα, αναβαθμίζει από την 1η Μαΐου τη δωρεάν πλατφόρμα JOBmatch της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ), η οποία λειτουργεί με σκοπό τη διασύνδεση ανέργων με εργοδότες του τουρισμού. Δυνατότητα χρήσης της εφαρμογής από το κινητό τηλέφωνο, πιο εύκολη επιλογή γεωγραφικού προορισμού και δυνατότητα online συνεντεύξεων είναι οι βασικές βελτιώσεις της πλατφόρμας που υποδείχθηκαν από τους ίδιους τους χρήστες.
Η πλατφόρμα αποδείχθηκε προσφιλής καθώς η σύζευξη προσφοράς και ζήτησης ήταν άμεση σε πραγματικό χρόνο και χωρίς τη διαμεσολάβηση κάποιου συμβούλου της ΔΥΠΑ. Επίσης, είναι εύκολη η επιλογή λόγω του μεγάλου αριθμού χρηστών σε κάθε περιοχή.
Στους 11 μήνες χρήσης της συμμετείχαν 2.631 επιχειρήσεις και 18.753 υποψήφιοι, από τους οποίους 9.175 άνεργοι.
Οι επιχειρήσεις προσέφεραν 12.486 θέσεις εργασίας διαφόρων ειδικοτήτων, ενώ έγιναν 31.131 αυτόματα ταιριάσματα (matches) βάσει των προτιμήσεων των χρηστών. Μετά το matching ακολούθησαν 9.256 συνεντεύξεις χωρίς τη μεσολάβηση κάποιου συμβούλου της ΔΥΠΑ. Παράλληλα, καταγράφηκαν 45.659 ειδοποιήσεις με βάση τα φίλτρα που έβαλαν οι υποψήφιοι.
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι έγινε και αντίστοιχος αριθμός προσλήψεων, καθώς ορισμένες αγγελίες δείχνουν ότι οι απαιτήσεις των εργοδοτών δεν απέχουν πολύ από τη «μαύρη» εκμετάλλευση.
«Στην πράξη, με την ελεύθερη διαπραγμάτευση εργοδότη – εργαζόμενου καταργείται η κλαδική σύμβαση εργασίας που προβλέπει συγκεκριμένο μισθό και ωράριο, αφού ο εργοδότης προτείνει ό,τι θέλει και ο εργαζόμενος επιλέγει χωρίς πάντα να ξέρει να προστατεύει τα δικαιώματά του», επισημαίνει ο πρόεδρος των εργαζομένων σε τουρισμό και επισιτισμό Γ. Χότζογλου αναφερόμενος στη λειτουργία της πλατφόρμας. Και προσθέτει: «Τονίζω επίσης ότι δύο μήνες μετά την υπογραφή της κλαδικής μας σύμβασης με θετικό πρόσημο, η σύμβαση δεν έχει ακόμα κηρυχτεί από το υπουργείο υποχρεωτική σε όλο τον κλάδο. Ομολογουμένως η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, που έχει ήδη ξεκινήσει επίσημα, θα δημιουργήσει πλέγμα προστασίας στο ωράριο. Το ίδιο θα συμβεί και με τη διάταξη για τη μείωση των εισφορών για την επιπλέον εργασία για Σαββατοκύριακα, αργίες και νυχτερινά. Θα δούμε ξαφνικά υπό την απειλή του προστίμου να δηλώνονται πολλαπλάσιες υπερωρίες που σήμερα υποκρύπτονται. Ομως, παρά τα θετικά μέτρα και πάλι οι εργαζόμενοι αρνούνται να δουλέψουν. Θέλουν καλύτερες συνθήκες και αμοιβές».
Σε σχέση με το προφίλ της ζήτησης των επιχειρήσεων, ενδιαφέρον εκδήλωσαν 684 ξενοδοχεία, 491 εστιατόρια, 413 καφέ, 269 τουριστικές επιχειρήσεις και 42 μπαρ. Η μεγαλύτερη ζήτηση σημειώθηκε στη Ρόδο, ενώ ακολούθησαν η Κέρκυρα, το κέντρο της Αθήνας (Σύνταγμα), η Κως, η Θάσος, το Ηράκλειο και τα Χανιά.
Το βασικότερο πρόβλημα που αναδείχθηκε στη σύζευξη υποψηφίων και επιχειρήσεων ήταν ο γεωγραφικός προορισμός, δηλαδή για παράδειγμα ακόμα και ιδανικές να είναι οι συνθήκες εργασίας, δύσκολα φεύγει ένας υποψήφιος εργαζόμενος από τις Σέρρες για να δουλέψει στην Κρήτη.
Το matching
Τι πρέπει να κάνουν εργαζόμενοι και εργοδότες για να αξιοποιήσουν την αναβαθμισμένη πλατφόρμα;
Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, το matching βασίζεται στις προτιμήσεις και των δύο ομάδων ενδιαφερομένων.
Οι υποψήφιοι εργαζόμενοι κατεβάζουν την εφαρμογή ακόμα και στο κινητό τους, δημιουργούν το προφίλ τους προσθέτοντας τα φίλτρα που τους ταιριάζουν, επιλέγουν προτάσεις ανάλογα με την ειδικότητα, την τοποθεσία και την αμοιβή και ειδοποιούνται για το ενδιαφέρον μιας επιχείρησης.
Πώς λειτουργεί η πλατφόρμα για τις επιχειρήσεις; Οι επιχειρήσεις από την πλευρά τους καταχωρούν εύκολα την αγγελία ζήτησης σε διάφορες ειδικότητες με βάση τα κοινά χαρακτηριστικά. Η εφαρμογή προτείνει άμεσα υποψήφιους, ενώ υπάρχει συνεχής ροή ειδοποιήσεων και άμεση ενημέρωση για νέους υποψηφίους που ταιριάζουν στη ζήτηση.
Από την 1η Μαΐου 2025 θα ξεκινήσει η αναβαθμισμένη λειτουργία της πλατφόρμας, η οποία θα εμπλουτιστεί με βάση το feedback των χρηστών: οι προτάσεις και τα σχόλια που έχουν συγκεντρωθεί θα τροφοδοτούν τις αλλαγές της νέας έκδοσης.
Tα εξαντλητικά ωράρια και οι κακοπληρωμένες θέσεις είναι η βασική αιτία των ελλείψεων τονίζει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Τουρισμού – Επισιτισμού Γιώργος Χότζογλου, ο οποίος επισημαίνει ότι οι εποχικοί δουλεύουν χωρίς ρεπό 15 ώρες την ημέρα, ενώ πολλές φορές οι καμαριέρες φεύγουν νύχτα γιατί ο ξενοδόχος τις υποχρεώνει μέσα στο ωράριό τους να καθαρίσουν 25 δωμάτια.
Διαβάστε ακόμη
«Ξεσκονίζουν» τα ακίνητα: Σαρωτικοί έλεγχοι για φοροδιαφυγή και κρυφές μεταβιβάσεις
Μάικλ Τζόρνταν: Ο κορυφαίος αθλητής – επιχειρηματίας όλων των εποχών (γραφήματα + tweet)
Έκρηξη στα οικονομικά μεγέθη της Kaizen το 2024
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα