Ούτε μία, ούτε δύο αλλά πάνω από 20 προσφυγές- με τελευταία αυτή για την Aegean Airlines κατά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής– μετρά η Ryanair για κρατικές ενισχύσεις που έχουν δοθεί από ευρωπαϊκά κράτη μέλη για ενισχύσεις που έχουν δοθεί σε αεροπορικές των χωρών τους.

Το πολεμικό κλίμα έχει τη βάση του στο γεγονός ότι οι αεροπορικές στην Ευρώπη έχουν επιδοθεί το τελευταίο διάστημα σε έναν αγώνα να κερδίσουν σε συνθήκες αβεβαιότητας, όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο σε μία αγορά, η οποία παραμένει εν μέσω πανδημίας συρρικνωμένη και …μεταλλάσσεται συνεχώς ανάλογα με τις μεταλλάξεις του κορωνοϊού. Πολύ περισσότερο όταν πρόκειται για τον ιρλανδικό αερομεταφορέα χαμηλού κόστους που είναι γνωστός σε όλη την Ευρώπη για την πιο επιθετική του ρητορική σε κάθε περίσταση και όχι μόνο εν μέσω Covid 19.

Προχθές, όπως έγινε γνωστό, εισήχθη στο Γενικό Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ενωσης η προσφυγή του ιρλανδικού αερομεταφορέα χαμηλού κόστους όπου ζητείται η ακύρωση της απόφασης της Kομισιόν με την οποία εγκρίθηκε η κρατική ενίσχυση ύψους 120 εκατ. ευρώ (σ.σ. με παράλληλη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου) για την Αegean λόγω της πανδημίας. Πρόκειται για την τελευταία από τις υποθέσεις που έχουν γίνει γνωστές.

Έχουν προηγηθεί υποθέσεις για αντίστοιχες προσφυγές για εγγυήσεις δανείων που δόθηκαν από τη Σουηδία, για ενισχύσεις στη SAS από τη Δανία και τη Σουηδία, στη Finnair, στην ΤΑΡ, την Condor, την Νordica, την Austrian Airlines, την Brussels Airlines. Ο κατάλογος είναι μακρύς και περιλαμβάνει ακόμη την Lufthansa, την Croatia Airlines, Air France- KLM, Alitalia, μεμονωμένα την KLM από την Ολλανδία, την Air Baltic, δεύτερες προσφυγές για τη Finnair και την Alitalia, επίσης, για έμμεση ενίσχυση από τη Γαλλία μέσω της αναστολής του φόρου Πολιτικής Αεροπορίας.

Η επιχειρηματολογία της Ryanair, είναι ότι, αρχικά, δεν είναι αντίθετη με τις κρατικές ενισχύσεις, οι οποίες κατά τη διάρκεια της πανδημίας στην Ευρώπη, όπως αναφέρει, ξεπερνούν τα 30 δισ. ευρώ. Ωστόσο, όπως υποστηρίζει, αυτές θα πρέπει να παρέχονται αναλογικά στο σύνολο των αεροπορικών που δραστηριοποιούνται σε κάθε χώρα κι όχι μόνο σε αυτές που έχουν την έδρα τους εντός της χώρας, από την στιγμή που όλες οι αεροπορικές συμβάλλουν στη συνδεσιμότητα των προορισμών, την αύξηση της απασχόλησης, την ενίσχυση της επιβατικής κίνησης κι εν τέλει της τοπικής οικονομίας.

Ο ιρλανδικός αερομεταφορέας, που αυτοπροσδιορίζεται ως μία ‘’ πραγματικά ευρωπαϊκή αεροπορική εταιρεία’’, είχε δηλώσει εξαρχής ήδη από τις πρώτες κρατικές ενισχύσεις του 2020 στην Ευρώπη, ότι θα προσφύγει δικαστικά κατά των σχετικών αποφάσεων, από την στιγμή που ούτε αυτή λαμβάνει οποιαδήποτε ενίσχυση, στρέφοντας μάλιστα τα πυρά της στις κυβερνήσεις που υποστηρίζουν εμμονικά τους εθνικούς τους αερομεταφορείς και τελικά εμποδίζουν τον υγιή ανταγωνισμό. «Δεν προερχόμαστε από καμία πλούσια και ισχυρή χώρα για να λάβουμε επιδότηση σε συνθήκες κρίση και δε θέλουμε επιλεκτική μεταχείριση», όπως υποστηρίζει η ίδια.

Σε σχέση με την προσφυγή κατά της απόφασης για την ενίσχυση της Aegean, η Ryanair ζητεί ενώπιον του Γενικού Δικαστηρίου την ακύρωση της απόφασης της Επιτροπής υποστηρίζοντας μεταξύ άλλων ότι η Κομισιόν υπέπεσε σε πρόδηλη πλάνη εκτιμήσεως κατά την εξέταση του αναλογικού χαρακτήρα της ενισχύσεως για τη ζημία που προκλήθηκε. Επιπλέον ότι εξέδωσε την προσβαλλόμενη απόφαση κατά παραβίαση των αρχών περί απαγορεύσεως των δυσμενών διακρίσεων, περί ελεύθερης κυκλοφορίας των υπηρεσιών και περί ελευθερίας εγκαταστάσεως, επί των οποίων στηρίχθηκε η απελευθέρωση των αεροπορικών μεταφορών στην ΕΕ από τα τέλη της δεκαετίας του 1980 και κατά παράβαση του ευρωπαϊκού κανονισμού σχετικά με την εκμετάλλευση των αεροπορικών γραμμών.

Διαβάστε περισσότερα

Ελληνικός τουρισμός: Δεν τον «έκαψαν» οι φωτιές – Πάνω από 80% η πληρότητα στα νησιά

Salt Bae: Οι ψήστες, οι «χρυσές μπριζόλες» και οι… μηνύσεις

Πώς ένας 27χρονος έχτισε περιουσία $ 3 δισ. χάρη σε μια… αλλεργική αντίδραση