Της Στεφανίας Σούκη

Την επόμενη μέρα για τον ελληνικό τουρισμό, ώστε να αμβλυνθεί και το μείζον ζήτημα της εποχικότητας έθεσε χθές η Ryanair, με αφορμή την παρουσίαση του χειμερινού της προγράμματος για το 2018, έτος κατά το οποίο η low cost αεροπορική αναμένει αύξηση στην Ελλάδα κατά 14% με ένα σύνολο 5,7 εκατομμυρίων επιβατών.

Ακολουθώντας την τακτική των αιχμηρών δηλώσεων, τις οποίες συνηθίζουν γενικότερα τα επιτελικά στελέχη της εταιρείας, ο David O’ Brien, από τον τομέα της εμπορικής διεύθυνσης του ιρλανδικού αερομεταφορέα ανέφερε ότι η «Ελλάδα πριμοδοτήθηκε τουριστικά κατά τη διάρκεια της τελευταίας διετίας. Αγορές όπως η Τουρκία, η Αίγυπτος και η Τυνησία ήταν κλειστές, ωστόσο τώρα τα πράγματα φαίνεται ότι βελτιώνονται.

Στην Τουρκία η κυβέρνηση επιδοτεί τις πτήσεις εκτός της υψηλής περιόδου με 5.000 ευρώ. Στην Ελλάδα, η οποία παρουσιάζει σταθερά υψηλή ζήτηση τα τελευταία χρόνια κατά τη θερινή περίοδο, κανένας δεν ενδιαφέρεται για το θέμα της εποχικότητας, φαίνεται ότι οι ενδιαφερόμενες πλευρές …καλύπτονται από τους Γερμανούς και τους Σκανδιναβούς που επισκέπτονται τη χώρα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες».

Ο κ. Ο’ Brien, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «λόγω των υψηλών χρεώσεων γίνεται ολοένα και πιο δύσκολο για τη Ryanair να διατηρεί βάσεις σε περιφερειακά αεροδρόμια, διαχείρισης του επενδυτικού σχήματος της Fraport, εκτός του αεροδρομίου της Αθήνας, το οποίο, αντίθετα δίνει περισσότερα κίνητρα (σ.σ. που ισχύουν για όλες τις αεροπορικές σε συνδέσεις π.χ. που δεν εξυπηρετούνται), εξ’ ού και η αύξηση των δρομολογίων από πλευράς της εταιρείας. Η Fraport έχει ξεκινήσει την εισαγωγή νέων χρεώσεων που δυσκολεύουν την ανάπτυξη της περιφερειακής Ελλάδας και δεν δίνουν την ευκαιρία στους προορισμούς της περιφέρειας να αναπτυχθούν, πλήν της ζήτησης που ούτως ή άλλως υφίσταται κατά την υψηλή σεζόν».

Για όποιον πάντως παρακολουθεί από κοντά τα τελευταία χρόνια την πορεία της ιρλανδικής low cost στην Ελλάδα, δεν είναι δύσκολο να θυμηθεί τη δριμεία κριτική που ασκούσαν τα στελέχη της και στο Ελ. Βενιζέλος μέχρι πρόσφατα, εστιάζοντας επίσης στις υψηλές, σύμφωνα με την εταιρεία, χρεώσεις.

Ο κ. O’ Brien δήλωσε επιπλέον ότι η Ryanair μείωσε τις αεροπορικές θέσεις ως προς το χειμερινό της πρόγραμμα για το 2018 στα αεροδρόμια των προορισμών που διαχειρίζεται η Fraport, χωρίς ωστόσο να υπάρχουν μειώσεις για την περίοδο του καλοκαιριού. «Το σημείο- κλειδί για το θέμα της αντιμετώπισης της εποχικότητας στην Ελλάδα είναι οι πτήσεις εκτός της υψηλής σεζόν και αν δεν δοθούν κίνητρα, αυτό δεν πρόκειται να βελτιωθεί. Ακόμη και οι τουριστικοί φορείς, ξενοδόχοι κ.α. δηλώνουν ότι η εποχικότητα είναι πρόβλημα, ωστόσο τελικά, φαίνεται ότι τους βολεύει να μην έχουν δωδεκάμηνη λειτουργία και τους αρκούν τα έσοδα του καλοκαιριού».

Μάλιστα ο κ. Ο’ Brien δεν δίστασε να αναφερθεί και στην ενίσχυση της παρουσίας της εταιρείας σε νέους προορισμούς εκτός της Ελλάδος, αναφερόμενος ειδικότερα στην Ιορδανία αλλά και στον σχεδιασμό για την Τουρκία, κυρίως σε προορισμούς αναψυχής προς το τέλος του επόμενου έτους.

Με βάση τα νούμερα που παρουσίασε η εταιρεία, το μερίδιο αγοράς της στην Ελλάδα είναι σήμερα στο 12%, στη δεύτερη θέση μετά τον όμιλο Aegean-Olympic (ακολουθεί στην τρίτη θέση η easyjet) με το ερχόμενο καλοκαίρι να προσφέρει 121 συνδέσεις (εκ των οποίων τα 25 είναι νέα) και 48 δρομολόγια στο χειμερινό πρόγραμμα (εκ των οποίων τα 13 νέα).

Συνολικά ως προς την πορεία της εταιρείας φέτος στην ευρωπαϊκή αγορά, αναμένεται να μεταφέρει 10 εκατομμύρια επιπλέον επιβάτες, από τα 120 εκατομμύρια στα 130 εκατομμύρια, ενώ τα κόστη της εταιρείας έχει προγραμματιστεί να μειωθούν κατά 2%. Η Ryanair φιλοδοξεί σε βάθος πενταετίας να γίνει η πιο «πράσινη» αεροπορική χωρίς τη χρήση πλαστικών, ενώ ως προς την επιβατική κίνηση ο στόχος έως το 2024 είναι να μεταφέρει 200 εκατομμύρια ταξιδιώτες.

Το μεγάλο ερώτημα για την εταιρεία παραμένει το τι μέλλει γενέσθαι με το Brexit, με τον επικεφαλής της κ. Michael O’Leary να δηλώνει χθές από τις Βρυξέλλες ότι οι πτήσεις αναμένεται να διαταραχθούν τον Απρίλιο του 2019 ως αποτέλεσμα της αποχώρησης της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση.