Τι θα ισχύσει τελικά με τα voucher για τον τουρισμό; Το θέμα που έχει τεθεί από την πρώτη στιγμή της κρίσης που προκάλεσε η πανδημία παραμένει ανοικτό καθώς ούτε η Κομισιόν θέλησε να το ξεκαθαρίσει με τις συστάσεις της. Οι εκπρόσωποι του τουριστικού κλάδου ζητούν να θεσμοθετηθεί η πρακτική του voucher, σε περίπτωση αναγκαστικής ακύρωσης και να μην αποζημιώνεται ο πελάτης.

Οι αποφάσεις για τα vouchers έχουν περάσει με νομοθετική ρύθμιση και στη χώρα μας, ωστόσο υπάρχουν αντιδράσεις από τις καταναλωτικές οργανώσεις με την έννοια ότι δεν διασφαλίζονται πλήρως τα δικαιώματα των καταναλωτών που θα πρέπει να έχουν εξαρχής το δικαίωμα της επιστροφής των χρημάτων τους στην περίπτωση ακύρωσης λόγω κορωνοϊού. Σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ, οι ταξιδιώτες έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν μεταξύ κουπονιών ή επιστροφής χρημάτων για εισιτήρια (αεροπορικά, τρένου, λεωφορείου και πλοίου) ή οργανωμένα ταξίδια που ακυρώθηκαν.

Η σύσταση της Επιτροπής επιβεβαιώνει το δικαίωμα αυτό, ωστόσο αποσκοπεί στο να διασφαλίσει ότι τα κουπόνια θα καταστούν μια βιώσιμη και πιο ελκυστική εναλλακτική επιλογή αντί της επιστροφής χρημάτων για ταξίδια που ακυρώθηκαν λόγω της πανδημίας, κάτι που έχει επίσης προκαλέσει σημαντική οικονομική πίεση για τους ταξιδιωτικούς πράκτορες.

Τα εν λόγω κουπόνια οικειοθελούς αποδοχής θα πρέπει να προστατεύονται από την αφερεγγυότητα του εκδότη, να ισχύουν τουλάχιστον για 12 μήνες και να μπορούν να εξαργυρωθούν κατ’ ανώτατο όριο μετά από ένα έτος εφόσον δεν χρησιμοποιηθούν. Θα πρέπει επίσης να παρέχουν στους επιβάτες επαρκή ευελιξία και να τους επιτρέπουν να ταξιδεύουν στην ίδια γραμμή με τις ίδιες συνθήκες υπηρεσιών, καθώς και να επιτρέπουν στους ταξιδιώτες να κλείνουν συμφωνία οργανωμένου ταξιδιού με τον ίδιο τύπο υπηρεσιών ή ισοδύναμης ποιότητας. Θα πρέπει επίσης να μπορούν να μεταβιβαστούν σε άλλον ταξιδιώτη.

Ουδείς όμως ξεκαθαρίζει αν θα υπάρξει επιστροφή χρημάτων στην περίπτωση ακύρωσης των διακοπών. «Εάν έχετε χάσει τη δουλειά σας, εάν αυτός είναι ο συνολικός προϋπολογισμός των διακοπών σας για ταξίδια σε αυτά τα εισιτήρια που δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε πια, τότε χρειάζεστε επιστροφή χρημάτων. Και γι’ αυτό λέμε ότι αυτό είναι δικαίωμά σας, τελεία», δήλωσε την Τετάρτη η εκτελεστική αντιπρόεδρος της Κομισιόν Μαργκρέτε Βεστάγκερ.

Εν τω μεταξύ το Politico τονίζει ότι πολλές χώρες έχουν επιτρέψει στις εταιρείες να παρακάμπτουν αυτούς τους κανονισμούς καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης του κορωνοϊού και η Επιτροπή δεν ήταν σαφής σχετικά με τα μέτρα που θα λάβει για την επιβολή των κανόνων. Η Βεστάγκερ εξήγησε ότι η Επιτροπή στέλνει επιστολές σε χώρες ζητώντας τους να ευθυγραμμιστούν με τους κανόνες -αλλά η επίτροπος Μεταφορών Αντίνα Βαλεάν είπε ότι αυτές είναι επιστολές που παροτρύνουν τους ταξιδιώτες και όχι το πρώτο βήμα για μια επίσημη διαδικασία παράβασης.

Οι Ενώσεις καταναλωτών με επιστολές τους προς τα αρμόδια υπουργεία, επιμένοντας ότι καταστρατηγούνται οι κανόνες της ΕΕ ως προς το δικαίωμα επιστροφής χρημάτων στους καταναλωτές, ενώ ούτως ή άλλως η επιβολή υιοθέτησης των κουπονιών σε ευρωπαϊκό επίπεδο δεν έχει υιοθετηθεί από την πλειοψηφία των κρατών μελών της Ε.Ε., προσφέρονται δε εναλλακτικά για μικρή χρονική περίοδο και προστατεύονται σε περιπτώσεις αφερεγγυότητας.

Τα προβλήματα έχουν εντοπίσει και οι ίδιοι οι τουριστικοί φορείς, ξενοδόχοι, τουριστικά γραφεία κ.τ.λ., ενώ δεν λείπουν, κατά τις πληροφορίες και οι περιπτώσεις πιέσεων από τους καταναλωτές ότι στην περίπτωση που δεν τους καταβληθούν άμεσα τα χρήματα των ακυρώσεων οι επιχειρήσεις θα βρεθούν αντιμέτωπες με αρνητικές κριτικές στις μεγάλες, γνωστές πλατφόρμες.

Τουρισμός: Πού «σκοντάφτουν» τα 18μηνα vouchers για τις ακυρώσεις στα ταξίδια