Μπορεί τα έσοδα του ελληνικού τουρισμού να κλείνουν τη χρονιά με νούμερα που παραπέμπουν στη χρονιά -ρεκόρ του 2019 οπότε οι τουριστικές εισπράξεις της χρονιάς είχαν διαμορφωθεί σε 18,2 δισ. ευρώ, τα κόστη ωστόσο για τους Ελληνες ξενοδόχους έχουν εκτοξευθεί, όπως προκύπτει από τις έρευνες που πραγματοποιεί για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ).

Σύμφωνα με τα στοιχεία, όπως αυτά παρουσιάστηκαν από την πρόεδρο του ΙΤΕΠ Κωνσταντίνα Σβύνου στη γενική συνέλευση του ΞΕΕ, στη φετινή έκθεση ΧΕΝΙΑ τον Οκτώβριο του 2022, η μεταβολή του κόστους ενέργειας σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019 είναι υπερδιπλάσιο κι εμφανίζεται αυξημένο κατά 102,1%. Στον πιο «θερμό» μήνα του καλοκαιριού, μέσα στον Αύγουστο, το ενεργειακό κόστος ήταν αυξημένο κατά 94,3% έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2019. Αντίστοιχα, σημαντικά αυξημένο, κατά 41,2% καταγράφεται φέτος και το κόστος αγοράς προϊόντων τώρα σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2019, ελαφρώς χαμηλότερο πάντως σε σύγκριση με το peak της σεζόν, μέσα στον Αύγουστο, όταν η «ψαλίδα» έναντι του Αυγούστου του 2019 ήταν στο +45,8%.

Ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδας κ. Αλέξανδρος Βασιλικός σχολίασε χαρακτηριστικά ότι «δεν υπάρχει γραμμή στα λογιστικά φύλλα εξόδων ενός ξενοδοχείου που να μην σημειώνεται κατακόρυφη αύξηση 100% στην τιμή του ρεύματος, 40% στις προμήθειες τροφίμων και ποτών, ενώ καταγράφονται αυξήσεις στα ενοίκια και συνεχιζόμενες αυξήσεις στα επιτόκια που επιβαρύνουν υφιστάμενες υποχρεώσεις. Στα λειτουργικά προβλήματα θα πρέπει επίσης να προστεθεί πως σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες του ΙΤΕΠ, το έλλειμμα σε ανθρώπινο δυναμικό στα ξενοδοχεία ανέρχεται με την φετινή μελέτη στους 61.000 εργαζόμενους. Και είναι σαφές πως αυτή η μεγάλη τρύπα δεν μπορεί και δεν πρέπει να μείνει ανοιχτή, χρήζει άμεσης και υπεύθυνης αντιμετώπισης.

Επιπλέον, πρέπει να τονίσουμε πως δεν λειτουργούν όλα τα ξενοδοχεία μόνο τη θερινή σεζόν που πράγματι ήταν καλή. Όμως τα 12μηνης λειτουργίας ξενοδοχεία είχαν ένα πρώτο τετράμηνο το 2022 που δεν ήταν καθόλου καλό εν μέσω Covid 19 και με πληρότητες που δεν ξεπερνούσαν το 20%. Τα ίδια αυτά ξενοδοχεία,  θα λειτουργήσουν τους επόμενους μήνες με δυσθεώρητα έξοδα και σε συνθήκες υπερπροσφοράς καταλυμάτων και με μια ζήτηση η οποία δεν θα θυμίζει σε τίποτα τους μήνες του καλοκαιριού», πρόσθεσε ο κ. Βασιλικός.

Πάντως, οι ξενοδόχοι δείχνουν διατεθειμένοι να συνεχίσουν το δρόμο προς την ανάβαθμιση του τουριστικού προϊόντος όπως προκύπτει από άλλη μελέτη του ΙΤΕΠ σε σχέση με τη δυνατότητα και την πρόθεση αναβάθμισης των ξενοδοχείων 1* και 2*, όπου καταγράφηκε και η ιεράρχηση των προβλημάτνω. Είναι χαρακτηριστικό ότι ένα 75% των Ελλήνων ξενοδόχων δήλωσαν ότι επιθυμούν ή/και προτίθενται να προβούν σε αναβάθμιση του ξενοδοχείου τους σε ανώτερη κατηγορία.

Διασύνδεση με πρωτογενή τομέα

Ενδιαφέρον έχουν και τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν σε σχέση με τη διασύνδεση του ξενοδοχειακού κλάδου με τον πρωτογενή τομέα απ’ όπου προκύπτει ότι:

• Το 88% της συνολικής δαπάνης για προμήθεια τροφίμων και ποτών
αφορά σε ελληνικά προϊόντα. To 36% αφορά σε προμήθειες από την
τοπική αγορά (εντός νομού) και το 52% από την υπόλοιπη χώρα.
• Ειδικότερα, το 97% των κρασιών που καταναλώνουν τα ξενοδοχεία
είναι ελληνικά
• Ο μικρός όγκος παραγωγής και το υψηλό κόστος εναλλάσσονται ως οι
κύριοι ανασταλτικοί παράγοντες προμήθειας τροφίμων και ποτών από
τοπικούς παραγωγούς σε όλες τις Ελληνικές Περιφέρειες.

Διαβάστε ακόμη

Ο Μητσοτάκης στο Λονδίνο και ο «σοφός γέρων», η Motor Oil παίρνει ΑΠΕ, η HIG τον Βεϊνόγλου και… ο Σπύρος τη Λίνα!

Έρχονται οι προσυμπληρωμένες δηλώσεις ΦΠΑ και οι «αυτόματες» επιστροφές φόρων

Δρ. Αλέξης Παπαλεξόπουλος στο newmoney: «Η ενεργειακή κρίση θα επιμείνει για τουλάχιστον δύο χρόνια»