Σειρά παρεμβάσεων που θα «ακουμπούν» το σύνολο του χρηματοπιστωτικού συστήματος – τράπεζες, αλλά και servicers – και θα «στοχεύουν» πρωτίστως στη στήριξη/προστασία παλαιών και νέων δανειοληπτών περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, το οποίο παρουσιάζεται σήμερα, Τετάρτη, στο υπουργικό συμβούλιο.

Πιο αναλυτικά, στις βασικές πτυχές του σχεδίου νόμου που αναμένεται το αμέσως επόμενο διάστημα να αναρτηθεί προς δημόσια διαβούλευση, με στόχο την ψήφισή του το αργότερο έως τα μέσα του επόμενου μήνα, περιλαμβάνονται:

1) Η διεύρυνση των εναλλακτικών πηγών δανειοδότησης που έχουν σήμερα νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Αυτό, όπως είχε γράψει το newmoney, θα επιτευχθεί μέσω της αδειοδότησης μη τραπεζικών οργανισμών που, όμως, διαθέτουν τα κεφάλαια, έτσι ώστε να μπορούν να χορηγούν δάνεια, στεγαστικά και εταιρικά. «Βασική προϋπόθεση για να μπορέσει ο τραπεζικός τομέας να παράσχει αποτελεσματική στήριξη στην ελληνική οικονομία είναι να είναι υγιής και ανταγωνιστικός από μόνος του», τόνισε ο υπουργός Οικονομικών, κ. Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σε εκδήλωση της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών (ΕΕΤ) για τον εορτασμό των 95 ετών από την ίδρυσή της, υπογραμμίζοντας την ανάγκη διάθεσης ελκυστικών ευκαιριών χρηματοδότησης για τα ελληνικά νοικοκυριά. Αξίζει να αναφερθεί πως το τελευταίο διάστημα έχουν «πυκνώσει» οι εκτιμήσεις υψηλόβαθμων τραπεζικών στελεχών ότι δύσκολα θα πιαστούν οι στόχοι της πιστωτικής επέκτασης για το 2023, γεγονός που σημαίνει ότι το «άνοιγμα» της επίμαχης αγοράς ενδέχεται να λειτουργήσει υπέρ των δανειοληπτών. «Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι τα κριτήρια χορήγησης δανείων, όπως και η τιμολόγηση, από πλευράς των νέων ‘παικτών’ θα είναι πιο χαλαρά, αφού θα πρέπει και εκείνοι να ‘υπακούουν’ σε συγκεκριμένους κανόνες», σχολιάζουν πηγές με γνώση.

2) Η περαιτέρω βελτίωση του εξωδικαστικού μηχανισμού, έτσι ώστε να μπορεί να αξιοποιηθεί από περισσότερους. Δεδομένου δε, ότι το ύψος του «κουρέματος» λειτουργεί ως δέλεαρ, σκοπός των νέων βελτιώσεων θα είναι αυτό να αυξηθεί, λαμβάνοντας υπόψη και το loan to value, δηλαδή, την αξία του ακινήτου σε σχέση με την αξία της οφειλής. Ο μηχανισμός, πάντως, φαίνεται πως έχει πάρει μπροστά, αφού στο τέλος του περασμένου Σεπτεμβρίου είχαν ρυθμιστεί οφειλές, ύψους 3,26 δισ. ευρώ, μέσω 8.804 ρυθμίσεων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, ενώ είχαν διαγραφεί οφειλές, ύψους 944 εκατ. ευρώ.

3) Η θέσπιση αυστηρότερων κανόνων για τους servicers, οι οποίοι, μάλιστα, θα πρέπει να εστιάσουν σε πιο διαφανείς διαδικασίες ενημέρωσης των οφειλετών. Το γεγονός ότι υπό την «ομπρέλα» των εταιρειών διαχείρισης βρίσκονται σήμερα δάνεια, άνω των 70 δισ. ευρώ, επιτάσσει την αυστηρότερη «εποπτεία» τους. Έτσι, πέραν της υποχρεωτικής ενσωμάτωσης στο εθνικό δίκαιο της ευρωπαϊκής οδηγίας 2167/2021, η κυβέρνηση προχωρά στη θέσπιση συγκεκριμένων κανόνων που θα έχουν ως κύριο στόχο την προστασία των δανειοληπτών και τη λεπτομερή ενημέρωσή τους. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, οι servicers θα βρίσκονται αντιμέτωποι με κυρώσεις.

Η «απάντηση» των servicers

Το τελευταίο διάστημα, πάντως, οι εταιρείες διαχείρισης έχουν προβεί σε σημαντικές επενδύσεις, προκειμένου να ενισχύσουν τη διαφάνεια σε ό, τι έχει να κάνει με τις συναλλαγές, διευκολύνοντας έτσι, την επικοινωνία με τους δανειολήπτες. Ενδεικτικά, η doValue που διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο άνω του ενός εκατ. δανείων, προσφέρει τη δυνατότητα:

  • Ψηφιακής καταχώρησης αιτημάτων οφειλέτη, με αυτόματη ανάθεση στην αρμόδια ομάδα εξυπηρέτησης και αποστολής επιβεβαιωτικής απάντησης στον οφειλέτη με μοναδικό Αρ. Αιτήματος.
  • Σελίδας προσωποποιημένης και ασφαλούς ενημέρωσης δανειακών σχέσεων του οφειλέτη (My e-Account), με ενημέρωση του σε πραγματικό χρόνο για τον αριθμό λογαριασμού του δανείου του, με στόχο αφενός τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του οφειλέτη και αφετέρου, την αμεσότερη επεξεργασία και απόκριση στο υποβληθέν αίτημα.
  • Ηλεκτρονικής πληρωμής οφειλής μέσω χρεωστικής κάρτας.
  • Αυτοματοποίησης παραγωγής, υπογραφής και αποστολής βεβαιώσεων οφειλής, με στόχο τη δραστική μείωση του χρόνου απόκρισης στα σχετικά αιτήματα.
  • Αυτοματοποίησης παραγωγής, υπογραφής και αποστολής στους οφειλέτες βεβαιώσεων εξόφλησης κατά την αποπληρωμή της οφειλής τους, χωρίς να απαιτείται από μέρους τους υποβολή προηγούμενου σχετικού αιτήματος.
  • Αυτοματοποίησης ψηφιακών υπογραφών είτε μαζικά είτε μεμονωμένα σε μια σειρά εγγράφων όπως κινήσεις λογαριασμών, συμβάσεις ρυθμίσεων, απαντητικές επιστολές αιτημάτων κ.α., με αυτόματη διάθεση αυτών στους τελικούς παραλήπτες με ασφαλές ηλεκτρονικό τρόπο.
  • Ηλεκτρονικής επικοινωνίας/συνάντησης με δανειολήπτες, παρέχοντας τη δυνατότητα για απομακρυσμένη ψηφιακή υπογραφή συμβάσεων μέσω video call με τον οφειλέτη και τους εκπροσώπους του.

Απομακρυσμένης ψηφιακής ολοκλήρωσης KYC.

Παράλληλα, έχει αναβαθμίσει το σύστημα IVR (Interactive Voice Response) του τηλεφωνικού κέντρου της εταιρείας, επιτρέποντας:

• Αυτόματη ταυτοποίηση δανειολήπτη κατά την τηλεφωνική επικοινωνία του με την εταιρεία.

• Αυτόματη και διαδραστική τηλεφωνική εξυπηρέτηση οφειλέτη για θέματα ρύθμισης οφειλών και ενημέρωσης υπολοίπου.

Τελευταία δε, σχεδιάζει και υλοποιεί νέες λειτουργικότητες που θα μειώσουν δραστικά τον χρόνο απόκρισης σε κατηγορίες αιτημάτων που υπήρξαν αφορμή για ένα σημαντικό αριθμό εύλογων παραπόνων:

• Αυτόματη ενημέρωση των οφειλετών για τους διαθέσιμους τρόπους πληρωμής ανά δανειακή σχέση/χαρτοφυλάκιο απαιτήσεων.

• Αυτόματη ενημέρωση ληξιπρόθεσμης οφειλής ανά δανειακή σχέση.

• Πιλοτική εφαρμογή παροχής πληροφοριών/υπηρεσιών μέσω νέων ψηφιακών τεχνολογιών όπως, μέσω Chatbot, Viber και ηλεκτρονικής πλατφόρμας.

«Δεχόμαστε καθημερινά περίπου 2.000 τηλεφωνήματα και έχουμε φτάσει, με μεγάλα βήματα προόδου, σε ένα επίπεδο σχεδόν καθολικής απόκρισης. Το Σεπτέμβριο λάβαμε περίπου 30.000 τηλεφωνήματα, από τα οποία απαντήσαμε και εξυπηρετήσαμε το 95%. Συνολικά έχουμε δεχθεί από την αρχή του χρόνου πάνω από 350.000 κλήσεις στο τηλεφωνικό μας κέντρο. Απαντούμε σε 450 αιτήματα δανειοληπτών καθημερινά, περίπου 9.000 αιτήματα το μήνα.

Συνολικά, μέχρι το Σεπτέμβριο απαντήσαμε 80.000 αιτήματα δανειοληπτών που αφορούσαν κάθε θεματική κατηγορία, όπως αιτήματα για ρύθμιση οφειλής, παροχή πληροφοριών, παροχή εγγράφων, ενημέρωση υπολοίπου δανείου, στοιχεία καταβολών κ.λπ. Έχουμε απαντήσει συνολικά 5.000 παράπονα δανειοληπτών. Μπροστά σε ένα τέτοιο όγκο δουλειάς, είναι εύλογο ότι θα υπήρχαν, όπως πράγματι υπήρξαν, καθυστερήσεις, αστοχίες και ανθρώπινα λάθη», τονίζει σε επιστολή του προς το προσωπικό ο διευθύνων σύμβουλος της doValue, κ. Τάσος Πανούσης.

Διαβάστε ακόμη

Οι  γρίφοι για  τα διόδια της Εγνατίας και τα μεγάλα μέτωπα στα υπόλοιπα έργα

Τα δραματικά γεγονότα στη Γάζα και η πιθανή αναβολή της επίσκεψης Μητσοτάκη στο Ισραήλ, η «ύποπτη» Παρασκευή, ο υπουργός με το δρεπάνι και οι αλλαγές στην Εθνική Τράπεζα

«Delfis Hotel»: Το κτίριο-«φάντασμα» στην Ερέτρια, το θρίλερ με την τιμή και το νέο σφυρί (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ