Το ύψος των κεφαλαίων που θα κοστίσουν στις τράπεζες οι δύο συστημικές λύσεις – «Ηρακλής» και  Bad Bank– υπολογίζει η Pantelakis Securities, η οποία στην τελευταία έκθεσή της παραθέτει το εξής παράδειγμα:

Έστω χαρτοφυλάκιο μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων, ύψους 10 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 55% είναι καλυμμένο. Στην περίπτωση του «Ηρακλή» οι τράπεζες θα… κάψουν κεφάλαιο, ύψους 1,2 δισ. ευρώ, ενώ λίγο μεγαλύτερο θα είναι το κεφαλαιακό «χτύπημα» με την Bad Bank, το οποίο, όμως, θα αντισταθμιστεί εν μέρει από την αναβαλλόμενη φορολογία (DTC).

«Η κυβέρνηση είναι έτοιμη να επεκτείνει (πέραν της αρχικής διάρκειας των 18 μηνών) και σε μέγεθος τον μηχανισμό του ‘Ηρακλή’.

»Αυτό αποτελεί μικρή έκπληξη, δεδομένων των προθέσεων του υπουργείου Οικονομικών, το ιταλικό προηγούμενο με τις διαδοχικές παρατάσεις και τις εγγυήσεις, ύψους 12 δισ. ευρώ, του πρώτου σχήματος που εξαντλήθηκαν. Ως εκ τούτου, ένα πρόγραμμα ‘Ηρακλής ΙΙ’ θα μπορούσε να είναι έτοιμο τους επόμενους μήνες, βασισμένο στην επιτυχία του προηγούμενου. Σε κάθε περίπτωση, μία αυστηρή απαίτηση αξιολόγησης (τουλάχιστον «BB-» για τα senior ομόλογα) και ένα ισχυρό ιστορικό επιδόσεων μέχρι τώρα μειώνει τον κίνδυνο να κρυσταλλωθούν οι πραγματικές κρατικές απώλειες από τέτοιες υποχρεώσεις (εγγυήσεις)», επισημαίνει χαρακτηριστικά και συνεχίζει:

«Την ίδια στιγμή, η Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ) κατέθεσε στην κυβέρνηση ένα εναλλακτικό εργαλείο, μία εταιρεία διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων (AMC, κακή τράπεζα), με στόχο όχι μόνο την επιτάχυνση του derisking των τραπεζών, αλλά και την αντιμετώπιση της αναβαλλόμενης φορολογίας (η οποία αναμένεται να αυξηθεί εξαιτίας των κεφαλαίων που απαιτούνται για τα πλάνα των τιτλοποιήσεων)».

Σύμφωνα με την χρηματιστηριακή, μολονότι οι λεπτομέρειες είναι ασαφείς η πρόταση προβλέπει ότι οι τράπεζες, σε εθελοντική βάση, θα μεταβιβάσουν ΝPEs στην ΑMC στην καθαρή λογιστική τους αξία, αποφεύγοντας, έτσι, οποιαδήποτε εμπροσθοβαρή επίδραση κεφαλαίου (πρόσθετη ζημία). «Αυτό είναι προφανώς φιλικό προς τις τράπεζες, γιατί διασφαλίζει ότι η επίδραση του κεφαλαίου θα καταγραφεί μόνο σταδιακά τα επόμενα πέντε χρόνια, καθώς οι τράπεζες θα πληρώσουν στο κράτος μία ετήσια αμοιβή ίση με το 6,4% της καθαρής αξίας των μεταβιβαζόμενων NPEs: το 61% της αμοιβής θα καταβάλλεται σε μετρητά, με το υπόλοιπο 39% ως αναβαλλόμενη φορολογία. Αυτή, βέβαια, ελπίζουμε να αντισταθμιστεί από οργανική κερδοφορία», σημειώνει.

Όπως τονίζεται στην έκθεση, η κυβέρνηση δεν έχει ακόμη εκφράσει μία άποψη σχετικά με την ενημερωμένη πρόταση της ΤτΕ, πόσο μάλλον να την υποβάλει για έγκριση στις ευρωπαϊκές αρχές (SSM, DG Comp). «Ο Πρωθυπουργός, κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, όταν ρωτήθηκε πριν από μερικούς μήνες για την ανάγκη μιας εθνικής κακής τράπεζας για την αντιμετώπιση των εγχώριων προβληματικών δανείων απέρριψε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, επισημαίνοντας ότι ο “Ηρακλής” βρίσκεται σε ισχύ. Αναγνώρισε, ωστόσο, ότι μία κακή τράπεζα παραμένει ως επιλογή στο τραπέζι, για πιθανή χρήση ως εφεδρικό σχέδιο, εάν χρειαστεί», καταλήγει.

Διαβάστε ακόμη:

Πώς ο Αγγελικούσης ενισχύει την ελληνική σημαία – Οι νέες αγορές του tycoon της ναυτιλίας

Έξοδος Αικατερινάρη από το Υπερταμείο – Νέος επικεφαλής ο Γρηγόρης Δημητριάδης

Ρωσία: Για πρώτη φορά τα αποθέματα χρυσού ξεπέρασαν εκείνα των δολαρίων