«Cash is king», δηλαδή «τα μετρητά είναι ο βασιλιάς» λέει μία – γνωστή στον κόσμο των οικονομικών – φράση, η οποία, όμως, φαντάζει μάλλον απαρχαιωμένη. Κι αυτό γιατί, όπως επισήμαναν οι επικεφαλής των Euronet, NEXI και Worldline που ήρθαν σε συμφωνία με τις συστημικές τράπεζες για την απόκτηση των τομέων αποδοχής καρτών και εκκαθάρισης συναλλαγών, το τοπίο των πληρωμών έχει αλλάξει άρδην.

«Μέχρι πρότινος τα μετρητά ήταν ο βασιλιάς. Εν τη παλάμη και ούτω βοήσωμεν. Με την επιβολή των capital controls, ωστόσο, τα πράγματα άλλαξαν. Πλέον στην Ελλάδα μία στις τρεις συναλλαγές γίνεται μέσω καρτών, με τις ηλεκτρονικές πληρωμές να αυξάνονται και, μάλιστα, ταχύτατα», τόνισε χαρακτηριστικά, στο πλαίσιο του συνεδρίου Banktech 2022, ο διευθύνων σύμβουλος της Euronet Merchant Services Greece, κ. Σπύρος Αρμενιάκος.

Σύμφωνα με τον ίδιο, στην χώρα μας κυκλοφορούν τουλάχιστον 50 εκατομμύρια κάρτες, συμπεριλαμβανομένων και αυτών από τους διεθνείς ταξιδιώτες, με την αποδοχή τους να αυξάνεται ακόμη και σε παραδοσιακούς κλάδους, όπως, για παράδειγμα, οι γιατροί που από το 2016 καταγράφουν μία ετήσια αύξηση της τάξεως του 50%. «Η Ελλάδα είναι μία χώρα με μεγάλο ποσοστό τερματικών. Το μέλλον βρίσκεται στις υπηρεσίες γύρω από αυτά. Έχουμε ολοκληρώσει την εξαγορά από την Τράπεζα Πειραιώς, οπότε είμαστε σε θέση να προσφέρουμε υπηρεσίες πέρα από τα POS», πρόσθεσε. Υπενθυμίζεται πως η Τράπεζα Πειραιώς ήταν εκείνη που γνωστοποίησε πρώτη την πρόθεσή της να αποεπενδύσει από τον τομέα αποδοχής καρτών και εκκαθάρισης συναλλαγών (Piraeus Bank Merchant Acquiring), υπογράφοντας σχετική συμφωνία με την Euronet Worldwide, η οποία περιλαμβάνει και τη δέσμευση για τη μακροπρόθεσμη στρατηγική συνεργασία με την τράπεζα στην από κοινού προώθηση και υποστήριξη των νέων υπηρεσιών στην ελληνική αγορά. Το τίμημα της εξαγοράς ανερχόταν στα 300 εκατ. ευρώ και περιλάμβανε ένα σύνολο από περίπου 205.000 POS σε 170.000 εμπόρους, ήτοι μερίδιο αγοράς περίπου 20%, καθώς, επίσης και το κανάλι online/mobile ψηφιακών πληρωμών, με μερίδιο αγοράς περίπου 40%.

«Τα επόμενα δύο με τρία χρόνια θα αλλάξει δραστικά το τοπίο των πληρωμών. Θα δούμε πράγματα που δεν έχουμε δει την τελευταία 20ετία», τόνισε από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της Worldline Greece, κ. Ιωάννης Κιτιξής, υπογραμμίζοντας πως πέρα από το Tap to Phone που έδινε τη δυνατότητα σε κάθε επιχείρηση, εγκαθιστώντας την εφαρμογή Eurobank Smart POS, να μετατρέπει το κινητό της σε POS, προσεχώς θα λανσαριστεί και ο ηλεκτρονικός ταχυδρόμος. «Εξοπλίσαμε, δηλαδή, τον παραδοσιακό ταχυδρόμο με το επίμαχο προιόν και όταν επισκέπτεται τους πολίτες για να δώσει γράμματα ή πακέτα μπορεί να δεχθεί κατευθείαν πληρωμή και να πουλήσει οποιοδήποτε άλλο προιόν έχουν τα ΕΛΤΑ», εξήγησε, εκτιμώντας πως σταδιακά θα υπάρξουν πολύ περισσότερες τέτοιες λύσεις στην αγορά. Το deal με τη Eurobank περιλάμβανε αφενός, την πώληση του 80% της μονάδας υπηρεσιών αποδοχής και εκκαθάρισης συναλλαγών καρτών («PayCo»), με την τράπεζα να διατηρεί το 20% και μία μακροπρόθεσμη συμφωνία για τη διανομή των προϊόντων της PayCo στην Ελλάδα μέσω του δικτύου της τράπεζας.

Η μονάδα υπηρεσιών αποδοχής και εκκαθάρισης συναλλαγών καρτών της Eurobank έχει μερίδιο 21% στον εγχώριο όγκο συναλλαγών και διαχειρίζεται συναλλαγές 123.000 φυσικών και ψηφιακών εμπόρων που ξεπερνούν συνολικά σε αξία τα επτά δισ. ευρώ σε ετήσια βάση.

Στις έρευνες που εκτιμούν πως οι ανέπαφες συναλλαγές σε παγκόσμιο επίπεδο θα «αγγίξουν» τα 4,6 τρις ευρώ το 2022, ενώ θα φτάσουν τα 10 τρις ευρώ έως το 2027, αναφέρθηκε με τη σειρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της NEXI Greece, κ. Διονύσης Γρηγοράτος.

«Στην Ελλάδα βλέπουμε μία παρόμοια τάση», σχολίασε, σημειώνοντας πως ο τομέας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στη χώρα μας είναι ισχυρός παρά το δυσμενές περιβάλλον. «Το πρόβλημα είναι η προσαρμογή/υιοθέτηση των ψηφιακών λύσεων. Γνωρίζουμε βάσει στοιχείων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι ο δείκτης που αφορά στη χρήση των ψηφιακών λύσεων από τις ΜμΕ είναι στο 39%, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος στο 55%. Άρα έχουμε πάρα πολύ έδαφος να καλύψουμε, όσον αφορά στον ψηφιακό μετασχηματισμό», πρόσθεσε.

Σύμφωνα με τον ίδιο, τα εμπόδια είναι η έλλειψη εκπαίδευσης, ψηφιακών δεξιοτήτων και χρηματοδότησης. Η τελευταία, μάλιστα, μπορεί κάλλιστα να καλυφθεί, τόσο από τραπεζικό δανεισμό, όσο και από ευρωπαϊκά κεφάλαια, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, αποτελώντας ένα προϊόν που αναδύεται για τις εταιρείες. «Μέχρι πρότινος η απόκτηση ενός πελάτη είχε να κάνει κυρίως με την προμήθεια. Πλέον, ο κύριος μοχλός είναι ο καταναλωτής. Αντί, δηλαδή, να εστιάζουμε στην τιμή, εστιάζουμε στις λύσεις και την εμπειρία πελάτη που μπορούμε να προσφέρουμε. Ξεκινάμε με την κατανόηση της συμπεριφοράς του καταναλωτή και στη συνέχεια, προσαρμόζουμε το χαρτοφυλάκιό μας σε αυτό που χρειάζεται», τόνισε.

H Alpha Bank μεταβίβασε τον τομέα αποδοχής πληρωμών διά απόσχισης στη νέα εταιρεία (Nexi Payments Greece), η οποία και έλαβε άδεια ιδρύματος πληρωμών. Η Nexi κατέχει ποσοστό 51% σε αυτή, ενώ η Alpha Bank, μέσω της υπογραφής μακροπρόθεσμης σύμβασης προώθησης και διανομής, παραμένει προσηλωμένη στον τομέα αποδοχής πληρωμών, αποτελώντας τον αποκλειστικό διανομέα των προϊόντων και υπηρεσιών της νέας εταιρείας στην ελληνική αγορά. Μέσω της ενοποίησης προστίθενται πάνω από 196.000 τερματικά POS και 12 δισ. ευρώ όγκου πληρωμών, με τα έσοδα για το 2022 να υπολογίζονται σε περίπου 94 εκατ. ευρώ, σε pro-forma βάση και προ συνεργειών.

Τα ανενεργά τερματικά

Την άποψη πως ο αριθμός των ανενεργών τερματικών έχει μειωθεί σημαντικά εξέφρασαν οι επικεφαλής των τριών εταιρειών, αποδίδοντας την ανάκαμψη αφενός, στη νομοθετική παρέμβαση και αφετέρου, στην πίεση από πλευράς των καταναλωτών σε μερίδα επαγγελματιών που μέχρι πρότινος ήταν… αρνητές (βλ. γιατρούς).

«Σε κάθε περίπτωση, αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να εντοπίσουμε τα ανενεργά τερματικά, να βρούμε τους εμπόρους πίσω από αυτά και να κατανοήσουμε τους λόγους που έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας. Ο στόλος των POS, για παράδειγμα, είναι σε πολύ μεγάλο βαθμό απαρχαιωμένος. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να εξοπλίσουμε τους εμπόρους με τα πλέον σύγχρονα μηχανήματα, με βάση και τις ανάγκες τους», κατέληξαν.

 

Διαβάστε ακόμη:

Ο γιος του Ρούπερτ Μέρντοχ «χτίζει» τον νέο Γολιάθ των media

DeepCure: Η startup με το ελληνικό DNA που γράφει το μέλλον των φαρμακευτικών

Dialectica: Από την αγωνία του Grexit το 2015 στο όνειρο του Nasdaq