Πρόθυμες να… ξεφορτωθούν τα «κόκκινα» δάνεια της ναυτιλίας που υπολογίζονται σε περίπου 1,1 δισ. ευρώ (στοιχεία Μαρτίου 2021), εμφανίζονται οι τράπεζες, ενισχύοντας, παράλληλα, την έκθεσή τους στον κλάδο, χρηματοδοτώντας το υγιές «κομμάτι» του που τους αποφέρει, άλλωστε και υψηλά επιτοκιακά έσοδα.

Προς επίρρωση, η Τράπεζα Πειραιώς αναμένει την προσεχή Δευτέρα τις δεσμευτικές προσφορές για το χαρτοφυλάκιο Dory που αφορά σε δάνεια 12 ναυτιλιακών Ομίλων, ύψους περίπου 500 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το παρών στη διαδικασία θα δώσουν οι Fortress, Entrust, Cross Ocean και Davidson Kempner, με την τελευταία να έχει, επίσης, «χτυπήσει» και το προηγούμενο αντίστοιχο χαρτοφυλάκιο της τράπεζας, με την κωδική ονομασία Nemo, ενώ η συναλλαγή εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του τρέχοντος έτους.

Αξίζει να αναφερθεί πως η Πειραιώς, σύμφωνα με την 20ή ετήσια έκθεση για τις τραπεζικές χρηματοδοτήσεις των ελληνικών ναυτιλιακών της Petrofin Research, εμφανίζει τη μεγαλύτερη έκθεση στον κλάδο μεταξύ των τεσσάρων Ομίλων, με σύνολο πιστώσεων 2,9 δισ. δολαρίων. Ακολουθεί η Alpha Bank με χαρτοφυλάκιο 2,85 δισ. δολαρίων, η Eurobank με 2,61 δισ. δολαρίων και η Εθνική Τράπεζα με 2,58 δισ. δολαρίων. Σε αντίθεση δε, με τις υπόλοιπες διεθνείς τράπεζες οι ελληνικές αύξησαν το προηγούμενο έτος τα χαρτοφυλάκιά τους κατά 19,7%, αποδεικνύοντας στην πράξη ότι στηρίζουν τον κλάδο.

Όσον αφορά στα «κόκκινα» δάνεια του κλάδου, αυτά, με βάση στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ), αντιπροσωπεύουν ποσοστό πέριξ του 13%. «Εντός του επιχειρηματικού χαρτοφυλακίου, ο δείκτης για το χαρτοφυλάκιο, τόσο των ελεύθερων επαγγελματιών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, όσο και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, παραμένει ιδιαίτερα υψηλός. Καλύτερες επιδόσεις παρατηρούνται στο χαρτοφυλάκιο των μεγάλων επιχειρήσεων και των ναυτιλιακών δανείων», επισημαίνεται χαρακτηριστικά.

Το είδος της χρηματοδότησης

Στη συμβατική χρηματοδότηση (με ενυπόθηκη εξασφάλιση πλοίων) συμμετέχει σχεδόν το σύνολο των διεθνών τραπεζών, ενώ ένας μεγάλος αριθμός αυτών (63%) συμμετέχουν, επίσης, σε εταιρική χρηματοδότηση. Αυτό επισημαίνεται σε έρευνα που διενήργησε η XRTC Business Consultants με τίτλο: «Χρηματοδότηση Ναυτιλίας 2020 – Τάσεις και Προοπτικές μετά την εξάπλωση του COVID-19».

Την ίδια στιγμή, το 36,8% συμμετέχει στο Equity (Εξεύρεση Ιδίων Πόρων) και το M&As (Συγχωνεύσεις και εξαγορές), ενώ το 26,3% συμμετέχει στο Leasing και στα NPL (Μη εξυπηρετούμενα δάνεια). «Ενώ μόνο το 5% των συμμετεχόντων ιδρυμάτων έχουν αγοράσει μη εξυπηρετούμενα δάνεια από άλλα ιδρύματα, το 35% έχει πουλήσει μέρος του ναυτιλιακού του χαρτοφυλακίου τα τελευταία 10 χρόνια.

Τα ποσά ή το ποσοστό των συναλλαγών NPL στο συνολικό ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο δεν γνωστοποιήθηκαν», τονίζεται στην έρευνα και προστίθεται: «Σύμφωνα με μία έκθεση για την απομόχλευση του 3ου τριμήνου 2018 που δημοσίευσε η Deloitte περίπου 16,8 δισ. ευρώ και 3,3 δισ. δολάρια σε ναυτιλιακά δάνεια έχουν διατεθεί στην αγορά από το 2012 από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία και την Ελλάδα. Αυτές οι συμφωνίες πώλησης NPL περιλαμβάνουν μη εξυπηρετούμενα δάνεια, εξυπηρετούμενα, καθώς και μεικτά πακέτα. Έκτοτε, ένα επιπλέον ποσό σχεδόν 13 δισ. ευρώ μη εξυπηρετούμενων δανείων που σχετίζονται με τη ναυτιλία έχει διατεθεί στην αγορά, καθώς οι γερμανικές και ελληνικές τράπεζες προσπάθησαν να καθαρίσουν τους ισολογισμούς τους λόγω της συνεχιζόμενης πίεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας».

Σε ό, τι αφορά το χαρτοφυλάκιο των δανειστών, η πλειοψηφία (39%) των συμμετεχόντων δήλωσε ότι το δανειακό τους χαρτοφυλάκιο στη χρηματοδότηση των μεταφορών κυμαίνεται μεταξύ ενός δισ. δολαρίων – πέντε δισ. δολαρίων. Περίπου το 22% δηλώνει ότι η έκθεσή τους είναι ίση ή μικρότερη από ένα δισ. δολάρια, ενώ ένα άλλο 22% έχει έκθεση μεταξύ πέντε δισ. δολάρια και 10 δισ. δολάρια. Λιγότερα πιστωτικά ιδρύματα (11%) φαίνεται να έχουν έκθεση ίση ή μεγαλύτερη από 10 δισ. δολάρια.

Τέλος, σχετικά με το επιθυμητό ύψος του δανείου, τα πιστωτικά ιδρύματα διαφέρουν ως προς την προθυμία τους να παρέχουν διαφορετικά ποσά δανείου. Αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχουν δύο ομάδες του 27,8%, με τη μία να προτιμά να δανείζει ποσά έως και 20 εκατ. δολάρια και την άλλη να φτάνει το ποσό των 100 εκατ. δολαρίων ή περισσότερο. Το 22,2% των συμμετεχόντων προτιμά ποσά δανείου έως 70 εκατ. δολάρια και το 16,7% έως και 40 εκατ. δολάρια.

Διαβάστε ακόμα:

MyDATA σε απλά Ελληνικά: Τι αλλάζει, ποιες είναι οι νέες υποχρεώσεις – Πλήρης οδηγός

Κωστής Κωνσταντακόπουλος: Αγόρασε τρία ακόμη φορτηγά πλοία φθάνοντας συνολικά τα 41

Kaspersky: 1 στους 3 δεν βλέπει κανένα πρόβλημα στην κρυφή παρακολούθηση του συντρόφου του