«Λαβράκι» φαίνεται πως έβγαλαν οι επιτόπιοι έλεγχοι που διεξάγει η Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ) στις εταιρείες διαχείρισης «κόκκινων» δανείων, έχοντας επιβάλλει πρόστιμα, ύψους περίπου 250.000 ευρώ σε τρεις εξ αυτών.

Ειδικότερα, όπως ανέφερε ο γενικός διευθυντής προληπτικής εποπτείας και εξυγίανσης της ΤτΕ, κ. Γιάννης Τσικριπής, στο πλαίσιο της ακρόασης στη Βουλή των φορέων, αναφορικά με το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, το 9μηνο του 2023 υπήρξε μία αύξηση της τάξεως του 83% των καταγγελιών για τους servicers. «Η κεντρική τράπεζα, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, διεξάγει επιτόπιους ελέγχους και έχει επιβάλει και πρόστιμα και κυρώσεις, οι οποίες, δυστυχώς, δεν είναι δημοσιοποιήσιμες ακόμα. Σωρευτικά έχουν μπει πρόστιμα 247.000 ευρώ σε τρεις περιπτώσεις», τόνισε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας πως αυτά αφορούσαν σε θέματα διαφάνειας, παραβάσεις του νόμου 4353 και εταιρικής διακυβέρνησης ως προς το money laundering. Υπενθυμίζεται ότι στα τέλη του περασμένου Σεπτεμβρίου μία εταιρεία διαχείρισης είχε δεχθεί ακόμη ένα πρόστιμο, ύψους 60.000 ευρώ, αυτή τη φορά από τη Γενική Διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης, για επαναλαμβανόμενες οχλήσεις και αποστολή εξώδικης επιστολής για ενημέρωση σε οφειλέτη περί ύπαρξης ληξιπρόθεσμης οφειλής, η οποία, ωστόσο, είχε υποβληθεί σε ρύθμιση βάσει δικαστικής απόφασης στο πλαίσιο του ν.3869/2010 και τηρούνταν απαρέγκλιτα.

Σύμφωνα με τον κ. Τσικριπή, το υφιστάμενο πλαίσιο έδινε πολύ συγκεκριμένες αρμοδιότητες στην ΤτΕ για τον εποπτικό της ρόλο, κάτι που αναμένεται να αλλάξει με το υπό ψήφιση νομοσχέδιο. «Οπότε, βλέποντας μπροστά ο εποπτικός μας ρόλος θα είναι αυξημένος και πιο σημαντικός. Ας μην ξεχνάμε ότι είναι ένας κλάδος, ο οποίος είναι σχετικά καινούργιος. Ναι, όντως υπήρχαν θέματα εταιρικής διακυβέρνησης, αλλά έχουμε αναγνωρίσει ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα, έχουν γίνει επενδύσεις σε εξοπλισμό, έχουν προσλάβει κόσμο και υπάρχουν βελτιώσεις στην επικοινωνία», πρόσθεσε.

Συνολικά, οι servicers διαχειρίζονται σήμερα δάνεια ύψους περίπου 85 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 70 δισ. ευρώ είναι εκτός τραπεζικού συστήματος, με τα 45 δισ. ευρώ να έχουν ενταχθεί στα προγράμματα «Ηρακλής» και άρα, φέρουν και την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.

Η «απάντηση» των servicers

Στην προσπάθεια του κλάδου να βελτιώσει την ποιότητα εξυπηρέτησης των οφειλετών αναφέρθηκε από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ένωσης Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις (ΕΕΔΑΔΠ), κ. Θεόδωρος Αθανασόπουλος. «Μέσα στο πρώτο 10μηνο του 2023 οι servicers έχουν δεχθεί 1,3 εκατομμύρια τηλεφωνήματα. Από αυτά, τον μήνα Οκτώβριο, καταφέραμε να φθάσουμε σε εξυπηρέτηση περίπου 90% των τηλεφωνημάτων την ίδια ημέρα. Το υπόλοιπο 10% το καλούμε στη συνέχεια. Αυτό το 90% τον Ιανουάριο του 2022 ήταν περίπου 70%», σχολίασε χαρακτηριστικά, για να προσθέσει:

«Άρα, όντως οι εταιρείες ανταποκρίνονται – με αρκετά καλά ποσοστά σε σχέση με το τι συμβαίνει σε άλλους κλάδους στην αγορά – καθόλου καλά, εάν σκεφτούμε την ιδιαιτερότητα του αντικειμένου μας. Παρ’ όλα αυτά έχουμε φτάσει να απαντάμε εννέα στις 10 κλήσεις και μπορώ να σας πω ότι από στατιστικά αρκετά τηλέφωνα κλείνουν την ώρα που ακούνε το σημείο της αναμονής. Επίσης, τα αιτήματα κατά μέσο όρο απαντώνται σήμερα σε περίπου κάτω από 10 ημέρες, όταν ο χρόνος αυτός ήταν κάποτε περίπου 30 ημέρες».

Εξωδικαστικός μηχανισμός: Εστίαση σε οφειλές έως €250.000

Στους οφειλέτες έως 250.000 ευρώ που επιδιώκουν ρυθμίσεις μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού εστιάζουν οι εταιρείες διαχείρισης, έχοντας δεσμευτεί να αυξήσουν κατακόρυφα τα ποσοστά εγκρισιμότητας, υπό την προυπόθεση, βέβαια, να ισχύσει η προκαταβολή του 10% στο στάδιο του πλειστηριασμού.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΕΕΔΑΔΠ, ο εξωδικαστικός μηχανισμός είναι ένα εργαλείο που έχει δημιουργήσει ένα δισ. ευρώ ρυθμίσεις, με τα ποσοστά εγκρίσεως να διαμορφώνονται στο 76%. «Βλέπουμε διάφορα ζητήματα, όπως το θέμα της μη αποδοχής του 35% των λύσεων από τους οφειλέτες, ενώ και οι οφειλέτες που έχουν αποδεχθεί και έχουν ρυθμίσει παρουσιάζουν ποσοστά αθέτησης που σε κάποιες περιπτώσεις φτάνουν το 35% και 40%», επισήμανε.

Στο πλαίσιο αυτό, οι servicers στρέφουν το ενδιαφέρον τους στους μικρούς οφειλέτες. «Έχουμε δεσμευτεί στο υπουργείο ότι, στα πλαίσια της συνολικής προσπάθειας για βελτίωση, οι servicers εγγράφως μπορούν να επιτύχουν ποσοστά εγκρισιμότητας της τάξεως του 80%. Αυτός είναι ο στόχος που βάζουμε, αν και η πραγματική προσπάθειά μας είναι να κινηθούμε σε ακόμα υψηλότερα ποσοστά εγκρίσεων, λαμβάνοντας ώθηση από ένα πλαίσιο που θα δώσει σταθερά επιτόκια στους οφειλέτες, χαμηλότερες δόσεις, αλλά και πειθαρχία στην ολοκλήρωση και τήρηση των συμφωνημένων», τόνισε, υπενθυμίζοντας το αίτημα των servicers για προκαταβολή 10%. «Γιατί η προκαταβολή; Διότι οι ανακτήσεις που θα έπρεπε να φέρουμε από ρυθμίσεις πηγαίνουν πολύ καλύτερα από το πλάνο του ‘Ηρακλή’, αλλά υστερούμε στις ρευστοποιήσεις. Προκειμένου, λοιπόν, να συνδέσουμε αυτά τα δύο στοιχεία, θεωρούμε ότι εάν τεθεί μία προκαταβολή θα μας επιτρέψει να ρυθμίσουμε πολύ περισσότερους στο μέγεθος μέχρι 250.000 ευρώ συνολικές οφειλές και άρα, θα μπορέσουμε να διευκολύνουμε την επίλυση», εξήγησε.

Διαβάστε ακόμη

Η σύζυγος του Σούνακ είναι πιο πλούσια κι από τη βασιλική οικογένεια της Βρετανίας

«Βασίλαγας»: Από τη… Walmart, στο λουκέτο και στα σφυριά (pics)

Η κλιματική αλλαγή φέρνει νέες επαγγελματικές ευκαιρίες

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ