Πολιτική

Μητσοτάκης: Συγγνώμη στους πολίτες – Υπήρξαν αστοχίες και ανεπάρκειες οι οποίες πρέπει να διορθωθούν

  • newsroom


Υπουργικό συμβούλιο υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη στη σκιά του χάους που προκλήθηκε από την κακοκαιρία «Ελπίδα» - «Τα πράγματα δεν πήγαν καλά και πρέπει να αναπροσαρμόσουμε τους σχεδιασμούς μας», είπε ο πρωθυπουργός - Προανήγγειλε ότι θα αποδοθούν ευθύνες

Στη σκιά της «Ελπίδας» συνεδριάζει  υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη το υπουργικό συμβούλιο. Κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση, ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στα προβλήματα που προέκυψαν από την κακοκαιρία «Ελπίς» και την αντίδραση του κρατικού μηχανισμού ζητώντας συγγνώμη από τους πολίτες ενώ αναφέρθηκε σε αστοχίες και ανεπάρκειες που πρέπει να διορθωθούν κάνοντας παράλληλα λόγο για σαφέστατες ευθύνες στην Αττική Οδό.

«Θέλω να ξεκινήσω ζητώντας μία προσωπική και ειλικρινή συγγνώμη από τους συμπολίτες μας οι οποίοι ταλαιπωρήθηκαν επί πολλές ώρες, μένοντας εγκλωβισμένοι στην Αττική Οδό.

Υπάρχουν σαφέστατες ευθύνες στον παραχωρησιούχο για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετώπισε αυτή, την τελευταία χιονοθύελλα. Αυτές θα διερευνηθούν πλήρως με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία, αλλά και τους όρους που περιλαμβάνονται στις σχετικές συμβάσεις με το Δημόσιο.

Ιδιωτικοί φορείς οι οποίοι διαχειρίζονται, όχι με ευκαταφρόνητο κέρδος, κρίσιμες υποδομές, έχουν υποχρεώσεις. Με πρώτη, να μπορούν να κρατούν το δρόμο ευθύνης τους ανοιχτό. Αυτό έγινε στην Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας. Δυστυχώς, όμως, δεν έγινε στην Αττική Οδό. Για αυτό και η απόφαση να δοθούν άμεσα 2.000 ευρώ στους οδηγούς οι οποίοι δοκιμάστηκαν εκεί. Και, όπως ανακοίνωσε και ο Υπουργός Υποδομών, αποζημίωση θα υπάρξει και για όσους ταξίδεψαν με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ταλαιπωρήθηκαν άδικα.

Σημειώνω ότι είναι η πρώτη φορά που η πολιτεία ενεργοποιείται για να ανακουφιστούν με αυτή τη διαδικασία συμπολίτες μας οι οποίοι υπέστησαν βλάβη. Και θυμίζω, επίσης, ότι με νόμο αυτής της κυβέρνησης έχει προστεθεί πλέον στις συμβάσεις παραχώρησης και η πρόβλεψη αποζημίωσης -το τονίζω αυτό- ανεξάρτητα από τις όποιες ιδιωτικές απαιτήσεις μπορεί να εγερθούν ή από τις ενέργειες που θα ακολουθήσει το Δημόσιο στο θέμα αυτό.

Προβλήματα όμως, ας είμαστε ειλικρινείς, δεν υπήρξαν μόνο στην Αττική Οδό. Υπήρξαν και σε κεντρικούς δρόμους του λεκανοπεδίου. Είναι σαφές ότι και εκεί τα πράγματα δεν πήγαν καλά και πρέπει να εξετάσουμε τις αιτίες που οδήγησαν σε αυτή την κατάσταση και να αναπροσαρμόσουμε τους σχεδιασμούς μας.

Ένα μεγάλο ευχαριστώ ανήκει σε όλα τα στελέχη της πολιτείας αλλά και στις Ένοπλες Δυνάμεις που έκαναν υπεράνθρωπες προσπάθειες να απεγκλωβίσουν οδηγούς, να μην κινδυνεύσουν ζωές. Ήταν μία τιτάνια προσπάθεια σε εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες.

Θέλω να ευχαριστήσω και τους υγειονομικούς μας, τους διασώστες του ΕΚΑΒ, καθώς παρά την πρωτοφανή χιονόπτωση δεν σημειώθηκαν δυσλειτουργίες στο σύστημα υγείας.

Να ευχαριστήσω επίσης και τους εργαζόμενους στον ΔΕΔΔΗΕ για τη δική τους προσπάθεια. Κάθε δέντρο που κόβει μία γραμμή μέσης τάσης ρεύματος είναι μία ξεχωριστή πρόκληση, ειδικά όταν αυτοί οι άνθρωποι πρέπει να παλέψουν με μισό μέτρο χιόνι. Και για τις ελάχιστες περιοχές που ακόμα δεν έχουν ηλεκτρικό, ζητώ την υπομονή και την κατανόηση των πολιτών. Νομίζω ότι στον τομέα αυτό πήραμε τα μαθήματα της «Μήδειας» και καταφέραμε και αποκαταστήσαμε την ηλεκτροδότηση σε πολύ πιο σύντομο χρονικό διάστημα.

Είναι αλήθεια πως οι υποδομές μιας μεσογειακής χώρας δεν είναι πάντα προσαρμοσμένες σε συνθήκες έντονων χιονοπτώσεων. Αν και παντού στον κόσμο το πολύ χιόνι φέρνει μεγάλα προβλήματα.

Είναι εξίσου, όμως, αλήθεια πως ο κρατικός μηχανισμός δεν είναι ακόμα στο σημείο ετοιμότητας που απαιτούν φαινόμενα τόσο μεγάλης έντασης. Και αυτό αφορά πρωτίστως τον συντονισμό μεταξύ των εμπλεκόμενων: κράτος, Αυτοδιοίκησης, Περιφέρειας, Δήμων και ιδιωτών.

Είναι ξεκάθαρο και αν πρέπει να αντλήσουμε ένα μάθημα από τη μη επιτυχημένη διαχείριση αυτής της χιονοθύελλας είναι το γεγονός ότι σε συνθήκες κρίσεων τα κέντρα, οι προϊστάμενοι όλων αυτών των δομών, πρέπει να βρίσκονται μαζί, να αποφασίζουν και να δρουν αμέσως από κοινού.

Και θα ακολουθήσουν άμεσα αλλαγές σε αυτή την κατεύθυνση ώστε να έχουμε επιτροπές διαχείρισης κρίσεων που θα φέρουν όλους τους εμπλεκόμενους με πολύ σαφή και ξεκάθαρα πρωτόκολλα στον ίδιο χώρο, ώστε να μην παρατηρούνται φαινόμενα ασυνεννοησίας, καθυστέρησης στη λήψη αποφάσεων, αλλά και ενίοτε αποποίησης ευθυνών.

Πράγματι, μέσα σε 30 μήνες δύσκολα λύνονται προβλήματα δεκαετιών και πολύ περισσότερο όταν συνδυάζονται με αλλεπάλληλες και ταυτόχρονες προκλήσεις σε πολλά και διαφορετικά μέτωπα.

Όμως, θα το ξαναπώ, έχουμε βάλει τον πήχη των προσδοκιών ψηλά και η σύγκριση δεν μπορεί να γίνεται με τις αδυναμίες του χθες, γίνεται με τις ανάγκες του σήμερα. Αντιλαμβάνομαι πάντα τις αιτιολογίες. Ναι, είχαμε μια πρωτοφανή χιονόπτωση, ναι το χιόνι μπορεί να ήρθε λίγο πιο γρήγορα από ότι είχαν προβλέψει οι μετεωρολόγοι, όμως δεν πρόκειται, δεν πρόκειται αυτό να το επικαλεστώ ως δικαιολογία.

Υπήρξαν αστοχίες και ανεπάρκειες οι οποίες πρέπει να διορθωθούν. Και για όλους αυτούς τους λόγους δημιουργήσαμε το νέο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης. Εγώ θα εξακολουθώ να στηρίζω αυτή την επιλογή, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο τις δομές και τις δυνατότητές του. Και φροντίζοντας η λειτουργία του Υπουργείου να γίνει αποτελεσματικότερη με την καλύτερη συνεργασία όλων των άλλων Υπουργείων.

Έχουμε αποδείξει ότι έχουμε το θάρρος να αναγνωρίζουμε τα λάθη μας και τη διάθεση να μαθαίνουμε από αυτά και να γινόμαστε καλύτεροι.

Διδασκόμαστε λοιπόν και προχωράμε».

Στο επίκεντρο του υπουργικού συμβουλίου βρίσκεται η Αττική και όσα διαδραματίστηκαν τις προηγούμενες ώρες στους δρόμους λόγω της κακοκαιρίας, με τον πρωθυπουργό να επιρρίπτει ευθύνες σε επιχειρησιακούς ή πολιτικά στελέχη, εκτός από την Αττική Οδό. Σημειώνεται ότι η εταιρεία έκανε δεκτό το αίτημα του Κυριάκου Μητσοτάκη για αποζημίωση 2.000 ευρώ ανά όχημα.

Το «φρακάρισμα» στην Αττική Οδό χιλιάδων οδηγών μονοπώλησε τη χθεσινή πολιτική επικαιρότητα, αναγκάζοντας τον κ. Κυριάκο Μητσοτάκη να επιβάλλει ως ένδειξη ελάχιστης δημόσιας συγνώμης από την πλευρά των διαχειριστών αλλά και της πολιτείας, την επιβολή του προστίμου και τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή να παραπέμπει την υπόθεση στην αρμόδια «Επιτροπή Διερεύνησης» για να αναζητήσει ευθύνες και να επιβάλλει πρόσθετες αυστηρές κυρώσεις εναντίον της εταιρείας. O κ. Καραμανλής δήλωσε χθες ότι η Επιτροπή έχει ήδη συσταθεί βάσει του σχετικού νόμου του 2020 και θα εκδώσει πόρισμα εντός των 20 ημερών.

Το μακροβιότερο στέλεχος του ομίλου Ελλάκτωρ, ο κ. Βασίλης Χαλκιάς δήλωσε χθες την παραίτησή του υπό το βάρος της ευθύνης που αναλογεί στην Αττική Οδό για όσα δραματικά συνέβησαν σε συνθήκες ψύχους στον πιο άρτιο και σύγχρονο αυτοκινητόδρομο των τελευταίων ετών.

Τι καταλογίζει η πολιτεία στη διαχείριση του αυτοκινητοδρόμου;

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες ο κ. Χαλκιάς συμμετείχε σε όλες τις προπαρασκευαστικές συσκέψεις του υπουργείου Πολιτικής Προστασίας που πραγματοποιήθηκαν το περασμένο Σαββατοκύριακο στο πλαίσιο ετοιμότητας για την αντιμετώπιση της κακοκαιρίας «Ελπίς» παρουσία των επικεφαλής και των άλλων οδικών αξόνων.

Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, το πρώην στέλεχος της Αττικής Οδού εμφανιζόταν καθησυχαστικός στην αντιμετώπιση του χιονιά, δίχως μάλιστα να υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία ότι δεν θα τα καταφέρει.

Όμως τα όσα μεσολάβησαν την Δευτέρα, με τους χιλιάδες απροειδοποίητους οδηγούς που έμπαιναν ανεμπόδιστα στον αυτοκινητόδρομο, ανυποψίαστοι για την κόλαση που θα ζήσουν, απέδειξαν ότι υπήρξαν αδέξιοι και ατυχείς χειρισμοί.

Ομαδικά πυρά από την αντιπολίτευση

Για κυβέρνηση και πρωθυπουργό «κατώτερους των περιστάσεων» έκανε λόγο ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Αλέξης Τσίπρας, σημειώνοντας ότι «μια γνωστή εδώ και πολλές ημέρες κακοκαιρία βρήκε για άλλη μια φορά το επιτελικό κράτος ανοργάνωτο, απροετοίμαστο, ασυντόνιστο».

Τους υπουργούς που ευθύνονται για το χάος που προκλήθηκε στην Αθήνα με την κακοκαιρία κατονομάζει ο ΣΥΡΙΖΑ σε σημερινή ανακοίνωσή του εν όψει της συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου υπό τον πρωθυπουργό, όχι για να ζητήσει τις παραιτήσεις τους αλλά για να επαναφέρει το αίτημά του για εκλογές.
Εξ ου και καταλήγει πως εάν παραιτήσει όσους ευθύνονται “θα μείνει χωρίς υπουργικό συμβούλιο” καλώντας τον πρωθυπουργό να “φύγουν” όλοι μαζί, “μια ώρα αρχύτερα”.

Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ- Κινήματος Αλλαγής σε δήλωσή του ανέφερε ότι «χιλιάδες συμπολίτες μας, έμειναν μόνοι τους στο έλεος της κακοκαιρίας. Άλλοι εγκλωβισμένοι στην Αττική Οδό, άλλοι χωρίς ρεύμα και θέρμανση και βέβαια με κλειστές κεντρικές αρτηρίες της πρωτεύουσας για ώρες».

«Αντί οι υπουργοί της κυβέρνησης να υπόσχονται επιτροπές διερεύνησης -δηλαδή κουκουλώματος- των ευθυνών και να προκαλούν, υποβαθμίζοντας το μέγεθος των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο λαός, ιδιαίτερα στο κομμάτι της ηλεκτροδότησης και των συγκοινωνιών, καλό θα ήταν να κοιτάξουν τον εαυτό τους στον καθρέφτη και να αναζητήσουν τις ευθύνες στην πολιτική που έχει παραδώσει κρίσιμους τομείς για την προστασία και τις ανάγκες του λαού στα επιχειρηματικά συμφέροντα. Αργά ή γρήγορα ο λαός θα αναζητήσει αυτές τις ευθύνες και θα αναμετρηθεί με αυτό το σάπιο κράτος, που θυσιάζει διαρκώς τις ανάγκες του στο βωμό του κέρδους» τονίζει το ΚΚΕ σε σχόλιό του «για τις δηλώσεις υπουργών».

«Ζούμε μέρες κατάρρευσης ενός μεγάλου ψέματος. Ο χιονιάς, η πανδημία, η ακρίβεια ανέδειξαν το μεγάλο ψέμα ότι, δήθεν, ο ιδιωτικός τομέας τα κάνει όλα καλύτερα», υπογραμμίζει σε σημερινή του παρέμβαση ο γραμματέας του ΜέΡΑ25, Γιάνης Βαρουφάκης.

Την επιστροφή της Αττικής Οδού στο Δημόσιο, την απόδοση ευθυνών προς «πάσα κατεύθυνση», και την καταβολή αποζημιώσεων σε όσους ταλαιπωρήθηκαν, ζητά με δήλωσή του ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, Κυριάκος Βελόπουλος. «Με καθυστέρηση 12 ωρών ο πρωθυπουργός αντέγραψε την πρόταση μας και «απαίτησε» από την «Αττική Οδό» χρηματική αποζημίωση για τους οδηγούς για τα δεινά που υπέστησαν. Πρόκειται φυσικά για μία υποκριτική διαμάχη διότι την ίδια στιγμή η κυβέρνηση αντί να επανακτήσει την χρυσοφόρο οδική αρτηρία καθώς λήγει η σύμβαση παραχώρησης, ετοιμάζεται να την εκχωρήσει για άλλα 25 χρόνια», αναφέρει στην δήλωσή του, ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης και συνεχίζει.

Η ημερήσια διάταξη του υπουργικού συμβουλίου περιλαμβάνει επίσης:

– Παρουσίαση από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα των νομοσχεδίων του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την κύρωση του Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυπριακής Δημοκρατίας για την υλοποίηση έργων υποδομής για την ανασυγκρότηση και αναβάθμιση των πυρόπληκτων περιοχών της Ανατολικής Αττικής, και για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944 σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας

– Παρουσίαση από τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα και τον υφυπουργό Απόστολο Βεσυρόπουλο του νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών για την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2020/262 (ΕΕ) για το γενικό καθεστώς των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης και της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/952 για τη θέσπιση κανόνων κατά πρακτικών φοροαποφυγής.

– Παρουσίαση από τον υπουργό Δικαιοσύνης Κώστα Τσιάρα του νομοσχεδίου του υπουργείου Δικαιοσύνης για τη διεθνή εμπορική διαιτησία

– Κύρωση σύμβασης δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος για τον σχεδιασμό, την κατασκευή και τον εξοπλισμό του Πανεπιστημιακού Παιδιατρικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης, με εισηγητή τον υπουργό Υγείας Θάνο Πλεύρη

– Τροποποίηση της πράξης υπουργικού συμβουλίου 42/2020 για τον προγραμματισμό προσλήψεων έτους 2021, με εισηγητή τον υπουργό Εσωτερικών Μάκη Βορίδη.

Διαβάστε ακόμα:

Θα καταφέρουν οι Ρώσοι της MERE να επιβιώσουν στην ελληνική αγορά σουπερμάρκετ;

Φέσσας – Γεωργαντζής στο newmoney: Εντός του α’ τριμήνου η μεγάλη επένδυση της ACS άνω των €40 εκατ.

Το παρασκήνιο της Αττικής Οδού, το χρυσό deal του Καρώνη και ο Μπρους Λι του CVC