Σύμφωνα με τις προβλέψεις της ένωσης αυτοκινητοβιομηχανιών ACEA, το μερίδιο αγοράς των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα αυξηθεί κατά 43% το επόμενο έτος, λόγω του λανσαρίσματος πολλών νέων μοντέλων.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ACEA, Luca de Meo, το μερίδιο των EV θα αυξηθεί στο 20% της συνολικής αγοράς το 2024 από το αναμενόμενο 14% το 2023, μολονότι η αύξηση της συνολικής αγοράς προβλέπεται το επόμενο έτος να είναι ασθενική. Ο de Meo, ο οποίος είναι διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Renault, δήλωσε ότι το λανσάρισμα προσιτών EV θα συμβάλλει στην ενίσχυση του μεριδίου των EV.

«Θα υπάρξει σημαντική επίδραση εξαιτίας αυτού. Προσπαθούμε να εφαρμόσουμε κινητήρες EV σε προϊόντα που είναι πιο mainstream και στον πυρήνα της αγοράς», δήλωσε ο de Meo, αναφέροντας τα επερχόμενα μικρά EV όπως το Renault 5 και τα μελλοντικά χαμηλού κόστους EV από τον όμιλο Volkswagen.

Αυτά τα αυτοκίνητα θα χρησιμοποιούν μικρότερες και λιγότερο ακριβές μπαταρίες, συμβάλλοντας στη μείωση των τιμών και στην αύξηση της ζήτησης. Το Renault 5 θα πωλείται για περίπου 25.000 ευρώ και θα υπάρχουν μοντέλα της Citroen και της Renault που θα είναι κάτω από 20.000 ευρώ τα επόμενα δύο χρόνια.

Η γενική διευθύντρια της ACEA, Sigrid de Vries, δήλωσε ότι η συνολική αγορά της ΕΕ θα αυξηθεί κατά περίπου 12% φέτος, με συνολικό όγκο περίπου 10,4 εκατομμυρίων αυτοκινήτων, ο οποίος, ωστόσο εξακολουθεί να είναι 20% χαμηλότερος από το 2019, πριν δηλαδή από την πανδημία.

Η πρόβλεψη για το κλείσιμο του  2023 είναι σημαντικά αναβαθμισμένη σε σχέση με αυτή που είχε κάνει η  ACEA, τον περασμένο Ιανουάριο για ανάπτυξη 5%. Ωστόσο, όπως ανακοίνωσε η de Vries,  η ανάπτυξη το 2024 προβλέπεται περίπου 2,5%, με όγκο στα 10,7 εκατομμύρια μονάδες. Άλλοι αναλυτές, συμπεριλαμβανομένης  της τράπεζας ING και του Economist Intelligence Unit, ανέφεραν παρόμοια, χαμηλά μονοψήφια στοιχεία για την Ευρώπη.

Οι προβλέψεις της ACEA ήρθαν καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν επιβράδυνση στην αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς χώρες όπως η Γερμανία καταργούν τις επιδοτήσεις, οι καταναλωτές δεν είναι πρόθυμοι να πληρώσουν υψηλές τιμές και η υποδομή φόρτισης συνεχίζει να αναπτύσσεται αργά και με άνισο τρόπο.

Αυτό έχει θέσει υπό αμφισβήτηση τις δεσμεύσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών να πωλούν μόνο αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα πολύ πριν από την προθεσμία της ΕΕ το 2035 για την απαγόρευση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, δήλωσε πρόσφατα ότι η αυτοκινητοβιομηχανία του είναι πιθανό να αλλάξει στρατηγική «εάν η πολιτική και η κοινή γνώμη τείνουν προς λιγότερα ηλεκτρικά οχήματα».

Από την άλλη πλευρά, ο de Meo δήλωσε ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία παραμένει πλήρως δεσμευμένη στην επίτευξη των στόχων μηδενικών εκπομπών, κυρίως μέσω ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία, αν και είπε ότι στο μέλλον θα μπορούσε να υπάρξει χώρος για κινητήρες κυψελών καυσίμου υδρογόνου και συνθετικών καυσίμων.

«Θα έχουμε σκαμπανεβάσματα στα ηλεκτρικά οχήματα, αλλά μακροπρόθεσμα δεν υπάρχει τρόπος επιστροφής», είπε, αναφερόμενος στον κανονισμό της Πράσινης Συμφωνίας του 2035.

Το πολιτικό τοπίο στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, το οποίο ήταν ευνοϊκό για τα ηλεκτρικά οχήματα τα τελευταία χρόνια, θα μπορούσε να αλλάξει το 2024, εφόσον μετά τις αντίστοιχες εκλογές αναδιαταχθούν οι ισορροπίες στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και φυσικά αλλάξει ο Πρόεδρος των ΗΠΑ.

Η ACEA, η οποία εκπροσωπεί τους περισσότερους μεγάλους κατασκευαστές επιβατικών αυτοκινήτων και φορτηγών στην Ευρώπη, με τις αξιοσημείωτες εξαιρέσεις της Stellantis και της Volvo, δημοσίευσε τις νομοθετικές της προτεραιότητες για τα έτη 2024-29 την Τετάρτη. Μεταξύ αυτών είναι μια ολοκληρωμένη βιομηχανική στρατηγική σε όλα τα στάδια των πράσινων και ψηφιακών αλυσίδων εφοδιασμού και ο μείωση του ρυθμού επιβολής νέων κανονισμών.

Ειδικά όσον αφορά το τελευταίο, ο de Meo ανέφερε χαρακτηριστικά ότι ο κλάδος θα αντιμετωπίζει οκτώ έως εννέα κανονισμούς της ΕΕ που τίθενται σε ισχύ κάθε χρόνο μέχρι το 2030, μερικοί από τους οποίους είναι αντικρουόμενοι.

«Εάν οι κανονισμοί αυξάνουν το κόστος του προϊόντος τότε η αγορά θα είναι πολύ μικρότερη από ό, τι στο παρελθόν», είπε. «Νιώθουμε ξεκάθαρα την πίεση των ανθρώπων που δεν είναι σε θέση να αντέξουν οικονομικά νέα αυτοκίνητα».

Κατά τη διάρκεια της τρέχουσας νομοθετικής συνόδου, η ACEA πίεσε την ΕΕ για «τεχνολογικά ουδέτερους» κανονισμούς εκπομπών και γενικά αντιτάχθηκε στις περισσότερες πτυχές των προτεινόμενων νέων κανόνων ρύπανσης Euro 7, λέγοντας ότι είναι πολύ δαπανηροί, δεν δίνουν στις αυτοκινητοβιομηχανίες αρκετό χρόνο για να συμμορφωθούν και εκτρέπουν τις επενδύσεις από τον πραγματικό στόχο των οχημάτων μηδενικών εκπομπών.

Ωστόσο, η βιομηχανία έχει κερδίσει κάποιες αξιοσημείωτες παραχωρήσεις από τις ρυθμιστικές αρχές τους τελευταίους μήνες. Η τρέχουσα πρόταση Euro 7 είναι πολύ πιο ήπια από ό,τι είχε αρχικά προβλεφθεί, με τα περισσότερα επίπεδα εκπομπών επιβατικών αυτοκινήτων να παραμένουν ουσιαστικά αμετάβλητα από το τρέχον Euro 6.

Επίσης τα συνθετικά καύσιμα έχουν εξαιρεθεί από την προθεσμία της ΕΕ για το 2035 για πώληση μόνο οχημάτων μηδενικών εκπομπών. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης, η κυβέρνηση του πρωθυπουργού Rishi Sunak μετέθεσε την προθεσμία μηδενικών εκπομπών έως το 2035 από το 2030 που ήταν η αρχική πρόβλεψη.

Διαβάστε ακόμη   

Πώς η Πάρος εξελίσσεται σε… νέα Μύκονος

Νέες επιχειρήσεις: Eως 50% επιχορήγηση μέσω ΕΣΠΑ – Ποιοι, πώς και πότε θα χρηματοδοτηθούν 

Καπετάν Παναγιώτης Τσάκος: Πρεσβευτής της ελληνικής ναυτιλίας και του Ελληνισμού (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ