Οι γερμανικές εκλογές που θα διεξαχθούν στις 26 Σεπτεμβρίου είναι εκ των πραγμάτων οι σημαντικότερες για όλη την Ευρώπη, καθώς το αποτέλεσμά τους επηρεάζει όλες τις πτυχές της πολιτικής και της οικονομικής ζωής της Γηραιάς Ηπείρου.

Ανάμεσα στους οικονομικούς κλάδους που αναμένεται να επηρεαστούν σημαντικά είναι η αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας, η οποία ήδη βρίσκεται στο μέσον ενός μακρού και επίπονου αγώνα αλλαγής και επιβίωσης, καθώς πρέπει να αντιμετωπίσει τους αυστηρότατους νέους κανονισμούς εκπομπών ρύπων της ΕΕ.

Το τέλος εποχής που φέρνει η αποχώρηση της Άνγκελα Μέρκελ, έπειτα από 16 χρόνια στην Καγκελαρία της Γερμανίας, εγείρει μια εύλογη ανησυχία για το μέλλον, παρότι τα μεγάλα κόμματα του γερμανικού πολιτικού συστήματος υποστηρίζουν αναφανδόν την στροφή των κατασκευαστών προς τον εξηλεκτρισμό.

Η αβεβαιότητα προκύπτει από τις, πολλές φορές σοβαρές, διαφορές ως προς τον τρόπο με τον οποίο οραματίζεται η κάθε πολιτική παράταξη τον δρόμο προς ένα εξηλεκτρισμένο αυτοκινητικό μέλλον.

Παραθέτουμε, σε αδρές γραμμές, τις θέσεις των κομμάτων πάνω στο θέμα:

Χριστιανοδημοκρατική Ενωση (CDU)

Βασικό μήνυμα: Το CDU, το κόμμα της απερχόμενης Καγκελαρίου, θέλει η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία να παραμείνει ένας παγκόσμιος ηγέτης, αλλά ταυτόχρονα και ευέλικτη τεχνολογικά ως προς τους τρόπους που μπορούν να επιτευχθούν οι περιβαλλοντικοί στόχοι.

Το χριστιανοδημοκρατικό κόμμα αντιτίθεται έντονα στη θεσμοθέτηση μια ημερομηνίας-ορόσημου μετά την οποία θα απαγορεύεται η παραγωγή θερμικών κινητήρων. Είναι επίσης αντίθετο με την θέσπιση ορίων ταχύτητας στους γερμανικούς αυτοκινητόδρομους.

Εξαγγέλλει την επέκταση των δημόσιων μεταφορών προκειμένου να μειώσει την κίνηση στους δρόμους, ενώ για την αντιμετώπιση των μεγάλων κυκλοφοριακών συμφορήσεων εξαγγέλλει την κατασκευή νέων σύγχρονων δρόμων και αυτοκινητόδρομων.

Σύμφωνα με το πρόγραμμα του κόμματος θα εγκατασταθούν φορτιστές σε όλα τα δημόσια κτίρια και σε όλα τα κτίρια εμπορικών χρήσεων.

Ο υποψήφιος Καγκελάριος του Χριστιανοδημοκρατικού κόμματος, Armin Laschet, σε πρόσφατη συνέντευξή του δήλωσε ότι στόχος της κυβέρνησής του θα είναι να υπάρχει πάντα ένας διαθέσιμος φορτιστής σε απόσταση 10 λεπτών από αυτόν που τον χρειάζεται.

Τέλος το κόμμα υποστηρίζει τα συνθετικά καύσιμα και το υδρογόνο, συμπεριλαμβανομένων και των φορτηγών.

Κόμμα των Πράσινων

Βασικό μήνυμα: Τα αυτοκίνητα θα πρέπει να είναι «ψηφιοποιημένα, πιο ήσυχα, μικρότερα και ελαφρύτερα. Θα πρέπει επίσης να είναι περιβαλλοντικά ουδέτερα και να χρησιμοποιούν ανακυκλώσιμα υλικά». Στο πρόγραμμά του επίσης αναφέρει: «θέλουμε να κάνουμε τα ποδήλατα, τα ΜΜΜ και τα τρένα πιο ελκυστικά προς όλους και γι’ αυτό θα τα κάνουμε πιο ελκυστικά από οικονομικής άποψης».

Σύμφωνα με το πρόγραμμα των Πράσινων η Γερμανία θα πρέπει να σταματήσει την παραγωγή κινητήρων εσωτερικής καύσης μέχρι το 2030. Θέλουν επίσης να επιβάλλουν ανώτατο όριο ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους τα 130 km/h, τα 120 km/h στους περιαστικούς αυτοκινητόδρομους και τα 30 km/h στο κέντρο των πόλεων.

Προκειμένου να μειώσει την χρήση των αυτοκινήτων το κόμμα των Πράσινων απορρίπτει την κατασκευή νέων δρόμων. Αντ’ αυτού προτείνεται τον διπλασιασμό των ποδηλατοδρόμων και των πεζοδρομίων μέσα στην επόμενη δεκαετία. Στο πρόγραμμα υπάρχει η πρόβλεψη για επένδυση κοντά στα 100 δις ευρώ στους γερμανικούς σιδηροδρόμους. Μέρος των χρημάτων θα προέρχεται από την επιβολή διοδίων για τα φορτηγά.

Η υποψήφια του κόμματων των Πράσινων για την Καγκελαρία, Annalena Baerbock, υποστηρίζει ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα πρέπει να γίνουν πιο προσιτά.

Γι’ αυτόν τον λόγο προτείνουν την επιδότηση με 3.000 ευρώ στους υποψήφιους αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων με χαμηλότερο εισόδημα, μια επιδότηση που θα προστεθεί στην ήδη υπάρχουσα η οποία φτάνει τα 6.000 και θα αποσβεστεί εν μέρει από την εξοικονόμηση που προκύπτει από τις φορτίσεις σε σχέση με τον ανεφοδιασμό με υγρά καύσιμα.

Σύμφωνα με τους Πράσινους, τα συνθετικά καύσιμα και το υδρογόνο θα πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο για δημόσιες μεταφορές, καθώς επίσης για τη ναυσιπλοΐα και την αεροπλοΐα.

Σοσιαλδημοκράτες (SPD)

Βασικό μήνυμα: Το κράτος θα υποστηρίξει τη μετάβαση στον εξηλεκτρισμό, χωρίς να παρεμβαίνει υπερβολικά ή να διακινδυνεύει την ηγετική θέση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Το SPD δεν είναι υπέρ μιας καταληκτικής ημερομηνίας για την κατάργηση των θερμικών κινητήρων, όπως υποστήριξε ο υποψήφιος των Σοσιαλδημοκρατών για την καγκελαρία, Olaf Scholz.

Ο ίδιος θεωρεί ότι οι καταναλωτές θα στραφούν προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μόλις επιτευχθεί η σωστή αναλογία κόστους/αξίας.

Σύμφωνα με τον Scholz, το γερμανικό κράτος θα κάνει φυσικά το χρέος του προς την κατεύθυνση του εξηλεκτρισμού επιταχύνοντας την εγκατάσταση δικτύου φορτιστών.

Στο πρόγραμμα του κόμματος επίσης αναφέρεται η επέκταση του δικτύου υδρογόνου, η κατασκευή εργοστασίων μπαταριών και εργοστασίων ανακύκλωσής τους. Ως υπουργός οικονομικών στην απερχόμενη κυβέρνηση, ο Scholz ενέκρινε πριν από ένα μήνα ένα δις ευρώ προκειμένου να υποστηρίξει περαιτέρω την μετάβαση στον εξηλεκτρισμό μέχρι το 2025.

Το κόμμα είναι επίσης υπέρ της χρήσης συνθετικών καυσίμων και υδρογόνου για βαρέα οχήματα, πλοία και αεροπλάνα.

Στο θέμα της επιβολής ορίων ταχύτητας οι Σοσιαλδημοκράτες συντάσσονται με τους Πράσινους στο όριο των 130 km/h στους αυτοκινητόδρομους. Ο Scholz πρόσφατα εκφράστηκε θετικά για επιβολή καθολικού ορίου 50 km/h μέσα στις πόλεις.

Κόμμα Ελευθέρων Δημοκρατών

Βασικό μήνυμα: Το κόμμα των φιλελευθέρων απορρίπτει «τον δρόμο της αποκήρυξης και της απαγόρευσης» και τάσσεται κατά της καταληκτικής ημερομηνία για την απαγόρευση των θερμικών κινητήρων ή των ορίων ταχύτητα στους αυτοκινητόδρομους.

Σύμφωνα με το πρόγραμμά τους, η ηλεκτροκίνηση είναι μόνο ένα μέρος του μείγματος για την κινητικότητα του μέλλοντος.

Το κόμμα είναι εναντίον του αυστηρού χρονοδιαγράμματος της ΕΕ για τον περιορισμό των ρύπων και των επιδοτήσεων του γερμανικού κράτους για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος.

Μολαταύτα στο πρόγραμμά του αναφέρει ότι ο δίκτυο φορτιστών θα πρέπει να επεκταθεί αλλά με ένα ξεκάθαρο σύστημα χρέωσης.

Τέλος, υποστηρίζει τη χρήση υδρογόνου και συνθετικών καυσίμων.

Διαβάστε ακόμα: 

Το μεγάλο δίλημμα: Χρεοκοπία ή διάσωση του κολοσσού Evergrande – Πώς επηρεάζονται τα assets παγκοσμίως 

Ολυμπιακή Αεροπορία: Ξανά «στο σφυρί» ακίνητα και γραφεία του Αλέξανδρου Ωνάση 

Γκριμάλντι: «Έχουμε ενδιαφέρον για την Attica Group»