Η ταπεινή πλεξούδα καλωδίων, ένα φτηνό εξάρτημα που διασυνδέει διάφορες λειτουργίες του αυτοκινήτου, έχει ξαφνικά εξελιχθεί σε μια απίθανη μάστιγα για την αυτοκινητοβιομηχανία. Κάποιοι μάλιστα προβλέπουν ότι θα μπορούσε να επιταχύνει την πτώση των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Οι προμήθειες του εν λόγω εξαρτήματος διακόπηκαν ή μειώθηκαν δραματικά εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία, η οποία φιλοξενεί σημαντικό μέρος της παγκόσμιας παραγωγής. Αυτά τα εξαρτήματα χαμηλής τεχνολογίας και χαμηλού περιθωρίου κέρδους- κατασκευασμένα από χαλκό, πλαστικό και καουτσούκ με χαμηλού κόστους χειρωνακτική εργασία– είναι παρόλα αυτά απολύτως απαραίτητα για την κατασκευή ενός αυτοκινήτου.

Η κρίση στην προσφορά τους δείχνει ότι θα επιταχύνει τα σχέδια ορισμένων παραδοσιακών αυτοκινητοβιομηχανιών να στραφούν σε μια νέα γενιά ελαφρύτερων ιμάντων σχεδιασμένων ειδικά για ηλεκτρικά οχήματα.

Τα αυτοκίνητα με θερμικό κινητήρα εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων παγκοσμίως. Τα EV διπλασιάστηκαν στα 4 εκατομμύρια πέρυσι, αλλά εξακολουθούν να αποτελούν μόνο το 6% των πωλήσεων οχημάτων, σύμφωνα με στοιχεία της JATO Dynamics.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan, Makoto Uchida, δήλωσε στο Reuters ότι οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας, εξαιτίας και του πολέμου στην Ουκρανία, ώθησαν την εταιρεία του να μιλήσει με προμηθευτές σχετικά με την απομάκρυνση από το μοντέλο καλωδίωσης φθηνής εργασίας.

Για το άμεσο μέλλον, ωστόσο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι προμηθευτές έχουν μεταφέρει την παραγωγή καλωδίων σε άλλες χώρες με εξίσου χαμηλό κόστος, αλλά χωρίς πόλεμο…Για παράδειγμα, η Mercedes-Benz μπόρεσε να προμηθευτεί πλεξούδες καλωδίων από το Μεξικό για να καλύψει ένα σύντομο κενό εφοδιασμού.

Κάθε συμβατικό αυτοκίνητο με θερμικό κινητήρα περιλαμβάνει καλωδιώσεις που φτάνουν μέχρι και τα 5 km

Ορισμένοι Ιάπωνες προμηθευτές προσθέτουν δυναμικότητα σε αντίστοιχο εργοστάσιο στο Μαρόκο, ενώ άλλοι έχουν αναζητήσει νέες γραμμές παραγωγής σε χώρες όπως η Τυνησία, η Πολωνία, η Σερβία και η Ρουμανία. Το αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες χρησιμοποιούν καλωδίωση που εκτείνεται έως και 5 km σε ένα μικρομεσαίο όχημα, συνδέοντας τα πάντα, από θερμαντήρες καθισμάτων έως παράθυρα.

Οι διακοπές εφοδιασμού από την Ουκρανία ήταν ένα γερό χαστούκι στην αυτοκινητοβιομηχανία η οποία απέφυγε τα χειρότερα στις αρχές του πολέμου μόνο χάρη στην αποφασιστικότητα των εργαζομένων εκεί, οι οποίοι διατήρησαν τα εργοστάσια ανοιχτά έστω και με μειωμένη ροή εξαρτημάτων εξαιτίας των διακοπών ρεύματος, των συναγερμών για αεροπορικές επιδρομές και των απαγορεύσεων κυκλοφορίας.

Ο Adrian Hallmark, διευθύνων σύμβουλος της Bentley, δήλωσε ότι η βρετανική premium μάρκα φοβόταν αρχικά ότι θα χάσει το 30-40% της παραγωγής αυτοκινήτων της για το 2022 λόγω έλλειψης καλωδίων. «Η κρίση στην Ουκρανία απείλησε να κλείσει πλήρως το εργοστάσιό μας για αρκετούς μήνες, πολύ περισσότερο από την καραντίνα εξαιτίας της COVID 19».

Ο Hallmark είπε ότι η εύρεση εναλλακτικών πηγών παραγωγής ήταν περίπλοκη εξαιτίας του γεγονότος ότι προμηθεύονταν 10 διαφορετικά εξαρτήματα από 10 διαφορετικούς προμηθευτές στην Ουκρανία.Πρόσθεσε ότι το συγκεκριμένο πρόβλημα ώθησε την Bentley στην ανάπτυξη μιας απλής πλεξούδας για EV που θα ελέγχεται από έναν κεντρικό υπολογιστή.

«Η Tesla χρησιμποιεί μια εντελώς διαφορετική αρχιτεκτονική καλωδίωσης, αλλά δεν θα μπορούσαμε να την υιοθετήσουμε εν μία νυκτί», πρόσθεσε ο Hallmark. «Πρόκειται για μια θεμελιώδη αλλαγή στον τρόπο που σχεδιάζουμε αυτοκίνητα».

Η νέα γενιά καλωδίων, που χρησιμοποιούνται από ειδικούς στην ηλεκτρική ενέργεια όπως η Tesla, μπορούν να κατασκευαστούν τμηματικά σε αυτοματοποιημένες γραμμές παραγωγής και είναι ελαφρύτερες, βασική προϋπόθεση γιατί τη μείωση του βάρους ενός EV αλλά και για την επέκταση της αυτονομίας του.

«Δεν θα επένδυα δεκάρα σε κινητήρες εσωτερικής καύσης τώρα», είπε η σύμβουλος αυτοκινήτων Sandy Munro με έδρα το Μίσιγκαν, η οποία εκτιμά ότι τα EV θα αποτελούν το ήμισυ των παγκόσμιων πωλήσεων νέων αυτοκινήτων μέχρι το 2028. «Το μέλλον έρχεται αδυσώπητα γρήγορα».

Ο Walter Glück, επικεφαλής της επιχείρησης καλωδιώσεων της Leoni, είπε ότι ο προμηθευτής συνεργάζεται με αυτοκινητοβιομηχανίες σε νέες, αυτοματοποιημένες λύσεις για καλωδίωση σε ηλεκτρικά οχήματα. Η Leoni εστιάζει σε ζώνες ή αρθρωτούς ιμάντες, οι οποίες θα χωρίζονται σε έξι έως οκτώ μέρη, αρκετά κοντές για αυτοματοποίηση στη συναρμολόγηση και μείωση της πολυπλοκότητας.

H Tesla, όπως και σε πολλές άλλες περιπτώσεις, δείχνει τον δρόμο προς την υιοθέτηση διαφορετικής λογικής και στην καλωδίωση των αυτοκινήτων

«Είναι μια αλλαγή ολόκληρου του τρόπου που εργαζόμαστε», είπε ο Glück. «Εάν θέλετε να μειώσετε τον χρόνο παραγωγής στο εργοστάσιο του αυτοκινήτου σας, μια αρθρωτή δέσμη καλωδίων είναι η απάντηση».

Μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών, η BMW εξετάζει επίσης τη χρήση αρθρωτών καλωδίων, που απαιτούν λιγότερους ημιαγωγούς και λιγότερο καλώδιο, κάτι που θα εξοικονομούσε χώρο και βάρος.

Η CelLink, μια startup με έδρα την Καλιφόρνια, ανέπτυξε μια εντελώς αυτοματοποιημένη, επίπεδη και εύκολη στην εγκατάσταση «εύκαμπτη ζώνη» και συγκέντρωσε 250 εκατομμύρια δολάρια νωρίτερα φέτος από εταιρείες όπως η BMW και οι προμηθευτές Lear και Robert Bosch.

Ο διευθύνων σύμβουλοςτης εν λόγω εταιρείας, Kevin Coakley, είπε ότι  δεν θα αποκαλύψει τους πελάτες της εταιρείας, αλλά ανέφερε ότι οι ιμάντες της CelLink έχουν τοποθετηθεί σε σχεδόν ένα εκατομμύριο EV, ένα νούμερο πάντως που μόνο η Tesla έχει πετύχει.

Ενώ ο χρόνος παράδοσης για την αλλαγή μιας συμβατικής πλεξούδας καλωδίων μπορεί να φτάσει έως και 26 εβδομάδες, ο Coakley είπε ότι η εταιρεία του θα μπορούσε να στείλει επανασχεδιασμένα προϊόντα σε μόλις δύο εβδομάδες.

Αυτή την ταχύτητα είναι που αναζητούν οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες καθώς κινούνται προς τον εξηλεκτρισμό, δήλωσε ο Dan Ratliff, διευθυντής της εταιρείας επιχειρηματικών κεφαλαίων Fontinalis Partners με έδρα το Ντιτρόιτ, η οποία ιδρύθηκε από τον πρόεδρο της Ford F.N, Bill Ford και έχει επενδύσει στη CelLink.

«Για δεκαετίες, η βιομηχανία δεν χρειαζόταν να προχωρήσει γρήγορα για να ξανασκεφτεί ένα εξάρτημα όπως η καλωδίωση, αλλά πλέον τα πράγματα άλλαξαν», πρόσθεσε ο Ratliff.

Διαβάστε ακόμη:

«Αυλαία» για το Fuel Pass – Στις 10 Ιουνίου κλείνει η πλατφόρμα

Πώς η Τουρκία θέλει να «βάλει χέρι» και στα ουκρανικά σιτηρά

Μηχανικός στο Netflix με μισθό $450.000 παραιτήθηκε γιατί… βαριόταν