Η δραστική κίνηση του ομίλου Volkswagen να απομακρύνει τον CEO του, Herbert Diess, ξεκίνησε πριν από μια εβδομάδα, όταν η υποστήριξή του από τις οικογένειες των βασικών μετόχων Porsche και Piech άρχισε να αποσύρρεται.

Η μέχρι πρότινος αταλάντευτη υποστήριξη των οικογενειών που κατέχουν το πλειοψηφικό πακέτο της VW είχε βοηθήσει τον Diess να επιβιώσει από συχνές συγκρούσεις με τα ισχυρά συνδικάτα των εργαζομένων του ομίλου. Ωστόσο εξαιτίας της διαφαινόμενης δυσκολίας για να επιτευχθούν οι στόχοι  της εταιρείας σε συνδυασμό με τη δυσαρέσκεια των εργαζομένων, η οικογένεια κατέληξε στο συμπέρασμα ότι έπρεπε να φύγει.

Η κρίσιμη μέρα που πάρθηκε η απόφαση «καρατόμησης» του Diess ήταν η 20ή Ιουλίου, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές. Η ανώτατη επιτροπή του εποπτικού συμβουλίου της VW, αποτελούμενη από εκπροσώπους των οικογενειών Porsche και Piech, αξιωματούχους από το γερμανικό κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας και επικεφαλής των εργατικών συνδικάτων, αποφάσισε ότι ο χρόνος του Diess στο τιμόνι του Volkswagen Group είχε τελειώσει.

Ο ίδιος το έμαθε την ώρα του μεσημεριανού γεύματος την επόμενη μέρα, λίγες ώρες αφότους είχε επιστρέψει από μια επίσκεψη στο εργοστάσιο SUV της Volkswagen στο Chattanooga του Τενεσί, στις ΗΠΑ.

Ενας από τους λόγους που αποφασίστηκε η απομάκρυνση του Diess ήταν οι πολύ κακές σχέσεις του με το πανίσχυρο συνδικάτo των εργαζομένων του ομίλου Volkswagen

Αν μη τι άλλο, καθαίρεση του Diess αντανακλά τους έντονους κλυνδωνισμούς και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες που προσπαθούν να εναρμονιστούν με την ψηφική και εξηλεκτρισμένη εποχή.

Τα συνδικάτα της VW ασκούν σημαντική επιρροή ακόμη και με βάση τα γερμανικά πρότυπα, όπου οι εκπρόσωποι των εργαζομένων κατέχουν τις μισές θέσεις στα εποπτικά συμβούλια. Στη συγεκριμένη περίπτωση τόσο οι εκπρόσωποι των εργαζόμενενων όσο και το ομοσπονδιακό κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας εξέφραζαν έντονες αντισδράσεις σε προτεινόμενα σχέδια εναρμονισμού με τις νέες απαιτήσεις, τα οποία έθεταν σε άμεσο κίνδυνο πολλές θέσεις εργασίας.

Ενώ ο Diess διέπρεψε στον καθορισμό της στρατηγικής κατεύθυνσης της VW προς τον εξηλεκτρισμό, δεν έλαβε υπόψη τις σημαντικές ανακατατάξεις που θα έφερνε, ενώ και η έως τώρα εκτέλεσή της ήταν μάλλον αποσπασματική. Ως αουτσάιντερ, που ήρθε από την BMW το 2015, ποτέ δεν κατάφερε να συγκέντρωσει αρκετούς συμμάχους και σταδιακά απομονωνόταν ολοένα και περισσότερο. Οι «απειλές» για επικείμενες περικοπές κόστους αλλά και η σημαντική καθυστέρηση στην ανάπτυξη λογισμικού για τα μελλοντικά μοντέλα του ομίλου είναι τα βασικά στοιχεία που τελικά του κόστισαν τη θέση του.

«Η αποχώρηση του διευθύνοντος συμβούλου Herbert Diess δεν θα πρέπει να αποτελεί έκπληξη δεδομένου του πόσο πολύ είχε περιθωριοποιηθεί τους τελευταίους μήνες», έγραψε σε έκθεσή του ο Philippe Houchois, αναλυτής της Jefferies. «Το timing ωστόσο είναι μάλλον ατυχές και αντικατοπτρίζει το διαρκές πρόβλημα της διοικητικής δυσλειτουργίας στη VW».

O Diess έμαθε την απόλυσή του από το τηλέφωνο λίγες ώρες αφότου είχε γυρίσει από τις ΗΠΑ

Το μομέντουμ για την απομάκρυνση του Diess πριν από τις καλοκαιρινές διακοπές της VW άρχισε να χτίζεται από το περασμένο Σαββατοκύριακο κατά τη διάρκεια μεμονωμένων συζητήσεων μεταξύ του οκταμελούς προεδρείου στο εποπτικό συμβούλιο της. Ο Diess εκείνες τις μέρες βρισκόταν στις ΗΠΑ για να στηρίξει την ανάπτυξη σε μια αγορά όπου η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης υστερεί σημαντικά.

Ενώ το κορυφαίο στέλεχός της απουσίαζε, βασικοί εκπρόσωποι των κύριων μετόχων της VW άρχισαν να σκέφτονται ποιος θα μπορούσε να αντικαταστήσει τον Diess σε περίπτωση που επιδεινωθούν οι εντάσεις εντός της εταιρείας. Η αλήθεια είναι ότι υπήρξαν επανειλημμένες εξάρσεις, όπως για παράδειγμα στα τέλη του περασμένου έτους, όταν ο Diess προειδοποίησε ότι η εταιρεία κινδύνευε να μείνει πίσω από την Tesla και υπαινίχθηκε σημαντικές περικοπές θέσεων εργασίας.

Τον Δεκέμβριο, η VW ανανέωσε το διοικητικό της συμβούλιο, αφαιρώντας από τον Diess ορισμένες ευθύνες, αλλά αναθέτωντάς του από την άλλη πλευρά την επίβλεψη της CARIAD, της μονάδας ανάπτυξης λογισμικού της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Έκτοτε, οι δυσλειτουργίες στην CARIAD ανέβαλαν την προγραμματισμένη κυκλοφορία σημαντικών νέων μοντέλων, συμπεριλαμβανομένης της ηλεκτρικής Porsche Macan. Ο αγώνας του Diess να συγκεντρώσει ευρύτερη υποστήριξη για να εκτελέσει τη στρατηγική του για ηλεκτρικά οχήματα και την ανάπτυξη λογισμικού, συνολικής αξίας 89 δισεκατομμυρίων ευρώ άρχισε να υπονομεύει την υποστήριξη από τα μέλη των οικογενειών Porsche και Piech.

Κατά τη διάρκεια των διαβουλεύσεων της περασμένης εβδομάδας, ο διευθύνων σύμβουλος της Porsche, Oliver Blume, αναδείχθηκε ως ο προφανής διάδοχος με πολύχρονη και επιτυχημένη θητεία σε βασικές επιχειρησιακές θέσεις στη VW. Καθώς οι ισχυροί παίκτες της VW ζύγιζαν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του διορισμού νέου επικεφαλής, άρχισαν να κλίνουν προς την κατεύθυνση της αλλαγής.

Ώρες μετά την επιστροφή του Diess από τις ΗΠΑ, του ανακοινώθηκε η αποφαση και του δόθηκε διορία 24 ωρών για να απαντήσει. Μετά από διαβούλευση με τους νομικούς του συμβούλους, αποφάσισε ότι ήταν ώρα να φύγει.

Ο Diess ενημέρωσε τον Πρόεδρο της VW, Hans Dieter Poetsch, την Παρασκευή. Συγκλήθηκε συνεδρίαση του 20μελούς εποπτικού συμβουλίου της εταιρείας για τις 4:30 μ.μ. Το διοικητικό συμβούλιο ψήφισε ομόφωνα την αποπομπή του.

Η Diess, στον οποίο πιστώνεται η δημιουργία του ισχυρότερου ρεύματος εξηλεκτρισμού στον κλάδο, θα αποχωρήσει από τη θέση του σε λίγο περισσότερο από ένα μήνα. Πιθανότατα εξακολουθεί να δικαιούται να αποζημιωθεί πλήρως, βάσει του συμβολαίου του που έληγε τον Οκτώβριο του 2025. Ανάλογα με τα λειτουργικά αποτελέσματα της αυτοκινητοβιομηχανίας και την απόδοση της μετοχής, το ποσό μπορεί να φτάσει έως τα 30 εκατομμύρια ευρώ.

Διαβάστε ακόμη

Νέοι μπελάδες για τον πλουσιότερο κρυπτο – δισεκατομμυριούχο του κόσμου (pic)

Επιστρεπτέα προκαταβολή: Ποιοι θα πληρώσουν «διπλή δόση» και ποιοι θα έχουν έκπτωση 15% τον Αύγουστο

Αria Hotels: To πλάνο για… αεροταξί στα ελληνικά νησιά μέσω του Libra Group (pic)