Μπορεί οι πετρελαιοκινητήρες καθώς και οι κινητήρες βενζίνης να αποτελέσουν παρελθόν σε πολλές χώρες από τις αρχές της νέας δεκαετίας, ωστόσο έχουμε ακόμα αρκετά χρόνια μέχρι να γίνει αυτό και μέχρι τότε η νέα γενιά ντίζελ κινητήρων θα παραμένει μια πολύ καλή εναλλακτική ακόμα και απέναντι σε σύνολα που χρησιμοποιούν εναλλακτικές πηγές ενέργειας.

Εξαλείφοντας τα κακώς κείμενα του χθες αναδεικνύονται σε αξιοπρόσεκτη λύση για όποιον θέλει γενναιόδωρα αποθέματα ροπής σε χαμηλό εύρος λειτουργίας, χαμηλή κατανάλωση και αυτονομία που δεν θα δουν (ακόμα) ούτε στον ύπνο τους τα αμιγώς ηλεκτρικά της εποχής.

Δεν υπάρχει καλύτερη απόδειξη των δυνατοτήτων των ντίζελ κινητήρων νέας κοπής από την έκδοση 1.5 Blue HDi του εγνωσμένης αξίας 208 που σάρωσε τους τίτλους σε Ελλάδα και Ευρώπη, βάζοντας την Peugeot με το δεξί στη νέα εποχή.

Απέναντι βρίσκεται η νέα γενιά του Yaris που δεν αποτελεί απλώς έναν ακόμη αντικαταστάτη του μικρού δημοφιλούς ιαπωνικού, αλλά πολύ περισσότερο την καλύτερη εκτέλεση της Toyota από καταβολής του, χωρίς «ναι μεν αλλά» και λοιπούς αστερίσκους.

Τα δύο πιο εμπορικά μικρά βγάζουν άσους από τα μανίκια τους ικανοποιώντας αντικρουόμενες ανάγκες σε συνάρτηση πάντα με τον χαρακτήρα τους

Από τη νέα σοφιστικέ και συνάμα δυναμική σχεδίαση μέχρι το στιβαρό πλαίσιο, κι από το εξελιγμένο υβριδικό σύνολο μέχρι τον πληρέστατο εξοπλισμό ασφάλειας το νέο Yaris Hybrid τα βάζει εύκολα με τα καλύτερα ευρωπαϊκά supermini. Να, καλή ώρα…

Στο οπτικό σκέλος αναμφισβήτητα έχουμε δύο από τα ομορφότερα δείγματα της κατηγορίας. Το προκλητικό Yaris μοιάζει να πήρε αναβολικά, με τα πρησμένα φτερά και το επιθετικό προφίλ να παραπέμπουν στο «τερατάκι» που ακούει στο όνομα GR. Κάτι σαν το αυτοκίνητο του Dragon Boy. Το 208 με τα ώριμα χαρακτηριστικά, από την άλλη, συνδυάζει τη σικ γαλλική κομψότητα με το δυναμικό στυλ ενός αιλουροειδούς.

Σε επίπεδο εντυπώσεων (χάρη στο i-cockpit) και απτής ποιότητας το 208 καταφέρνει εξαρχής να κεντρίσει το ενδιαφέρον. Τα υλικά αποτελούνται στο μεγαλύτερο μέρος τους από μαλακό αφρώδες υλικό σε συνδυασμό με σμιλευμένες επιφάνειες και εκκεντρική σχεδίαση που θα κάνει το μάτι να μη βαριέται ακόμη και μετά από καιρό. Ο οδηγός αισθάνεται στο επίκεντρο χάρη στον απολύτως οδηγοκεντρικό προσανατολισμό του κόκπιτ.

Το εγνωσμένης αξίας 208 που σάρωσε τους τίτλους σε Ελλάδα και Ευρώπη έβαλε ξεκάθαρα την Peugeot με το δεξί στη νέα εποχή

Μπροστά του βρίσκεται ο εντυπωσιακός (ψηφιακός εδώ) πίνακας οργάνων και λίγο πιο δεξιά, στραμμένη προς αυτόν, η κεντρική οθόνη του συστήματος infotainment, μέσω της οποίας προβάλλονται και ελέγχονται αρκετές λειτουργίες του αυτοκινήτου. Το πάνελ των αεροπορικού τύπου διακοπτών ακριβώς κάτω από τους αεραγωγούς, στο κέντρο της κονσόλας, σου υπενθυμίζει πως η Peugeot δεν είναι πλέον η ίδια.

Οδηγοί με ύψος άνω του μέσου όρου, ωστόσο, θα πρέπει να ρυθμίσουν το τιμόνι χαμηλά ώστε να μην τους κρύβει το κάτω μέρος του πίνακα οργάνων. Η συναρμογή των τμημάτων είναι στιβαρή, οι χώροι για μικροαντικείμενα επαρκείς και οι ποτηροθήκες εύχρηστες, όπως και το πρακτικό ντουλαπάκι στην κεντρική κονσόλα. Οι μικρές θήκες στις πόρτες ευθύνονται για την πρώτη μας γκρίνια.

Το εσωτερικό του Yaris ακολούθησε τη φιλοσοφία «less is more». Απέκτησε επιτέλους σχεδιαστική ταυτότητα αλλά και κάποια μαλακά υλικά στο επάνω τμήμα του ταμπλό. Η συναρμολόγηση -παραδοσιακά Toyota- δείχνει και είναι σωστή σε κάθε περίπτωση. Η μεγάλη κεντρική οθόνη αφής TFT 8’’ μοιάζει να αιωρείται στο κέντρο του ταμπλό, με τα καλαίσθητα ψηφιακά χειριστήρια του κλιματισμού και τον επίσης πρωτότυπο πίνακα οργάνων να συνθέτουν ένα σύνολο με σαφή τεχνολογικό προσανατολισμό.

Οι πίσω χώροι επιβατών και στα δύο supermini δεν βρίσκονται στο φόρτε τους (να η δεύτερη γκρίνια), αλλά πιθανότατα αυτό να μην ενοχλήσει τόσο το κοινό εξαιτίας του αστικού, κυρίως, χαρακτήρα των δύο αυτοκινήτων. Νικητές και ηττημένοι δεν υπάρχουν λοιπόν στη συγκεκριμένη ενότητα, κάποιες μικρές παραχωρήσεις είναι δεδομένες, κυρίως αν η φύση σάς προίκισε με περίσσιο μπόι. Gentlemen, start your engines!

Το πετρελαιοκίνητο 208 προτάσσει αρκετή ενέργεια και στρίβει με σιγουριά, κάτι που σίγουρα φέρνει ένα μεγάλο χαμόγελο στο πρόσωπο του οδηγού

Το ντίζελ σύνολο των 100 PS του 208 διαθέτει πυκνή ροπή (25,5 kgm) σε σχετικά στενό εύρος, αλλά πολύ περισσότερο σε κερδίζει αυτό που εισπράττεις στην πράξη. Ο 4κύλινδρος 1.5 του Peugeot τραβά αδιαμαρτύρητα χωρίς κενά και ιδιαίτερα ενοχλητικό ήχο και συνδυάζεται ιδανικά με το εξαιρετικό σε κούμπωμα χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων. Δεν νιώθεις ποτέ ότι σου λείπει δύναμη, αρκεί να μην πέσεις κάτω από το όριο των 2.000 rpm και μάλιστα επιδιώκεις να αλλάζεις συχνά σχέσεις στο σαφές κιβώτιο προκειμένου να μένεις στη σωστή περιοχή απόδοσης.

Εκμεταλλευόμενος την ωφέλιμη περιοχή μεταξύ 2.000 και 3.500 rpm, κάνεις τα πάντα σβέλτα, δεν θα ζητήσεις κάτι παραπάνω. Το καλό δε είναι πως εξαιτίας της έξυπνης κλιμάκωσης σε κάθε αλλαγή στο κιβώτιο, οι στροφές δεν πέφτουν σημαντικά, με αποτέλεσμα να νιώθεις διαρκώς τη ζωντανή έλξη του ντίζελ.

Στο αντίπαλο στρατόπεδο ζει ο νέος 3κύλινδρος 1.500άρης κινητήρας βενζίνης με την αρωγή του υβριδικού συστήματος, με απόδοση 116 PS και 21,1 kgm ροπής. Χαρακτηριστικά είναι τα πλούσια αποθέματα ροπής από την εκκίνηση χάρη στην υβριδική τεχνολογία. Το σύνολο αποδεικνύεται αρκετά ψυχωμένο, με μοναδική παραφωνία τον θόρυβο που δημιουργεί το κιβώτιο CVT όταν βαρύνεις το δεξί πόδι, παρά τη βελτίωση που επήλθε συγκριτικά με το παρελθόν.

Εντός πόλης, όμως, και χωρίς πίεση, ο ηλεκτροκινητήρας δημιουργεί ένα σαφώς πιο ήσυχο (και hitech) εσωτερικό περιβάλλον σε σχέση με το αντίστοιχο του 208. Η αποδοτική μπαταρία ιόντων λιθίου, μάλιστα, διατηρεί αρκετή ενέργεια, κάτι που αποδεικνύεται στο ζωντανό τράβηγμα σχεδόν από τα 0 km/h, αντισταθμίζοντας ουσιαστικά την υπερτροφοδότηση του 208.

Στον δρόμο το Yaris όχι μόνο γυρίζει σελίδα στη μακρόχρονη ιστορία του, αλλά ξεκάθαρα ξαναγράφει εξαρχής ολόκληρο κεφάλαιο σχεδόν από λευκή κόλλα

Το υβριδικό σύνολο του Yaris χαρίζει ελαφρώς καλύτερες επιδόσεις σε επίπεδο επιτάχυνσης, επικρατώντας παράλληλα και σε κατανάλωση καυσίμου αφού κινείται μόνιμα στο φάσμα μεταξύ 3,8 και 5,7 lt/100 km. Oχι βέβαια πως ο ντίζελ κινητήρας του 208 πάει πίσω, εκεί γύρω στα 5,8 lt/100 km απαιτεί μεικτή χρήση, από αυτόν όμως το περίμενες ούτως ή άλλως.

Στο τελικό ισοζύγιο βέβαια οι δύο μονομάχοι απαιτούν τα ίδια χρήματα προκειμένου να διανύσουν 100 km. Αυτό συμβαίνει επειδή το ντίζελ κίνησης κοστίζει 1,4 ευρώ/lt κατά μέσο όρο, σε σχέση με την αμόλυβδη βενζίνη που ανέρχεται στα 1,7 ευρώ/lt. Στον δρόμο τώρα, διαπιστώνεις πως οι Γάλλοι έχουν προσθέσει στην εξίσωση και σπορ χαρακτηριστικά στο σχετικά σφιχτό στήσιμο της ανάρτησης, με αποτέλεσμα ο λέοντας όχι μόνο να αποδεικνύεται αρκετά αποτελεσματικός στην πίεση, αλλά και απρόσμενα ευχάριστος σε κάθε είδους διαδρομή.

Το 208 διαθέτει εξαιρετικά υψηλό όριο πρόσφυσης και η ανάρτηση ελέγχει με σωστό τρόπο κάθε κίνηση του αμαξώματος. Η ουδετερότητα δίνει στις περισσότερες των περιπτώσεων το μέτρο, με συνέπεια το πετρελαιοκίνητο 208 να προτάσσει αρκετή ενέργεια και να στρίβει με σιγουριά, κάτι που σίγουρα επιφέρει ένα μεγάλο χαμόγελο στο πρόσωπο του οδηγού. Το 208 μπορεί να μην κληρονόμησε τη συμμετοχική διάθεση των προκατόχων του, διαθέτει όμως ακριβές και άμεσο ηλεκτρικό τιμόνι και ευελιξία ανάλογη με τον αντίπαλό του στον άμεσο τρόπο που αλλάζει κατεύθυνση.


Ολα αυτά μάλιστα τα επιτυγχάνει έχοντας ένα γαλλικό αέρα στο πάτημα και την απόσβεση, στοιχεία που συμβάλλουν καταλυτικά και στην άνεση, τηρουμένων πάντα των αναλογιών. Μόνο σε πολύ έντονες ανωμαλίες ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας έχει μια κάπως «ξερή» αντίδραση.

Την αναβαθμισμένη οδική συμπεριφορά του Yaris Hybrid υπόσχονται κυρίως το χαμηλό κέντρο βάρους, η ακαμψία του πλαισίου, οι συμπαγείς διαστάσεις και τα φαρδιά μετατρόχια. Το μικρό Toyota ακολουθεί πιστά την τροχιά που επέλεξες. Οι εμπρός τροχοί του αρνούνται να σπάσουν την πρόσφυση όσο άτσαλα και να το ρίξεις στη στροφή. Παρότι οι κλίσεις του αμαξώματος δεν είναι αμελητέες, δεν ενοχλούν τον οδηγό και μόνο με γρήγορο ρυθμό σε κυματοειδές οδόστρωμα θα καταλάβεις κάποια τονισμένη κατακόρυφη ταλάντωση στο πίσω μέρος.

Σε καμία περίπτωση ωστόσο αυτή δεν αποσυντονίζει το αυτοκίνητο ώστε να ενεργοποιεί έντονα τον ηλεκτρονικό έλεγχο ευστάθειας. Τόσο το σχετικά ελαφρύ, αλλά αποτελεσματικό σύστημα διεύθυνσης, όσο και τα αξιόπιστα φρένα απέδειξαν έμπρακτα τη μεγάλη βελτίωση που δέχθηκε το best seller στην τελευταία του γενιά.

Σε ό,τι αφορά το κομμάτι της κύλισης και εν γένει της άνεσης στον δρόμο, παρά το γεγονός ότι το Yaris διήνυσε σημαντικά βήματα προόδου, το 208 εξακολουθεί να διατηρεί τα σκήπτρα, κάτι που έχει να κάνει με το ραφιναρισμένο feedback το οποίο δέχεσαι κάθε φορά που έρχεσαι αντιμέτωπος με το ελληνικό οδικό ανάγλυφο. Πάμε για ρεζουμέ…

Θα περίμενε εύλογα κανείς ένα μικρό αυτοκίνητο με ντίζελ κινητήρα να ποντάρει μονοδιάστατα στην οικονομία καυσίμου. Το 208 απέδειξε όμως ότι χωρούν τελικά δύο καρπούζια κάτω από την ίδια μασχάλη. Και χαμηλή κατανάλωση και οδηγικός χαρακτήρας σε ένα ομοιογενές πακέτο το οποίο προκαλεί θετικές εντυπώσεις, κερδίζοντας εντέλει την παρτίδα. Είναι όμορφο, εύχρηστο λειτουργικά και ευχάριστο στον δρόμο, εξαργυρώνοντας τις ευρωπαϊκές καταβολές του, αυτές δηλαδή που το ώθησαν να κόψει πρώτο το νήμα στην αντιπαράθεση με το Toyota. Το Yaris Hybrid, εντούτοις, αποτελεί μία κατηγορία μόνο του. Είναι τεχνολογικά προηγμένο, απίστευτα οικονομικό σε κατανάλωση, δραστήριο πλέον εν κινήσει και με όνομα συνώνυμο της εγγύησης, της αξιοπιστίας και της υψηλής μεταπωλητικής αξίας.

KEY TECH / Yaris
Το νέο Yaris χτίστηκε επάνω στη μικρότερη εκδοχή της πλατφόρμας TNGA (αυτή που χρησιμοποιεί η Toyota στα μεγαλύτερα μοντέλα της, Corolla και RAV4). Αποκαλείται GA-B και πρόκειται για την best in class σε επίπεδο ακαμψίας, κάτι που γίνεται αντιληπτό και στον δρόμο. Πέρα από το πλαίσιο η ανάρτηση έχει επανασχεδιαστεί υιοθετώντας μαλακότερα ελατήρια προκειμένου αφενός να βελτιωθούν τα δυναμικά χαρακτηριστικά αφετέρου να επωφεληθεί η άνεση. Ο νέος 3κύλινδρος 1.5 βενζινοκινητήρας προέρχεται από τον δίλιτρο του C-HR με έναν λιγότερο κύλινδρο, λειτουργεί σε κύκλο Atkinson και έχει σχέση συμπίεσης 14:1. Υπάρχει μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων και ο βαθμός απόδοσής του φτάνει το εντυπωσιακό για βενζινοκινητήρα 40%. Η μπαταρία ιόντων λιθίου υιοθετεί 48 αντί για 120 στοιχεία, αλλά υψηλότερη τάση (177,6 V από 144) και σημαντικά υψηλότερη πλέον ενεργειακή πυκνότητα. Προσφέρει μεγαλύτερη χωρητικότητα και ζυγίζει 12 kg λιγότερα σε σχέση με πριν. Η Toyota προσφέρει έξι χρόνια εγγύησης ή 180.000 km για όλα τα μηχανικά μέρη και 11 για την μπαταρία του υβριδικού συστήματος.

KEY TECH / 208
Στο 208 ο φρέσκος 4κύλινδρος ντίζελ κινητήρας 1.5 BlueHDi των 100 PS στις 3.500 rpm και των 25,5 kgm ροπής μόλις στις 1.750 rpm αποτελεί νέο φρούτο στον όμιλο και διακρίνεται τόσο για τη χαμηλή κατανάλωση καυσίμου όσο και για τα αποθέματα ροπής στις χαμηλομεσαίες rpm. Διαθέτει ψεκασμό καυσίμου common-rail, νέο turbo με πτερύγια μεταβλητής γεωμετρίας για άμεση απόκριση σε όλο το φάσμα στροφών, καθώς επίσης και επιλεκτική κατάλυση καυσαερίων με ψεκασμό ουρίας (AdBlue) με σκοπό την ελαχιστοποίηση των οξειδίων του αζώτου. Πληροί τις αυστηρότερες προδιαγραφές εκπομπών CO2, αφού σύμφωνα με τον NEDC αυτές περιορίζονται στα 85 g/km και αντίστοιχα ανεβαίνουν στα 107 g/km στον πιο απαιτητικό κύκλο προδιαγραφών WLTP.

PEUGEOT 208 1.5 BlueHDi
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 1.499 CC, i4, TURBO DIESEL, COMMON RAIL, ΚΙΒΩΤΙΟ: ΧΕΙΡΟΚΙΝΗΤΟ 6 ΣΧΕΣΕΩΝ, ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ, ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (ΕΜΠΡΟΣ), HΜΙΑΚΑΜΠΤΟΣ ΑΞΟΝΑΣ (ΠΙΣΩ), ΥΛΙΚΟ: ΧΑΛΥΒΑΣ, ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.055/1.745/1.430 mm, ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.540 mm, ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 265 lt

TOYOTA YARIS HYBRID
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 1.490 CC, i3, HYBRID, ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ CVT, ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ, ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MAC PHERSON (ΕΜΠΡΟΣ), ΗΜΙΑΚΑΜΠΤΟΣ ΑΞΟΝΑΣ (ΠΙΣΩ), ΥΛΙΚΟ: ΧΑΛΥΒΑΣ, ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 3.940/1.745/1.500 mm, ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.560 mm, ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 286 lt

ΙΣΧΥΣ + ΡΟΠΗ
PEUGEOT 100 PS @ 3.500 rpm, 25,5 kgm @ 1.750 rpm
TOYOTA 116 PS, 21,1 kgm

ΒΑΡΟΣ
PEUGEOT 1.165 kg
TOYOTA 1.140 kg

0-100 km/h
PEUGEOT 10,2”
TOYOTA 9,7’’

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ lt/100 km
PEUGEOT 5,8 ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ 3,2
TOYOTA 4,6 ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ 2,8

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ
PEUGEOT 188 km/h
TOYOTA 175 km/h

ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ
PEUGEOT 44 lt
TOYOTA 42 lt

ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
PEUGEOT 759 KM
TOYOTA 913 KM

CO2
PEUGEOT 85 g/km (106 κατά WLTP)
TOYOTA 64 g/km (85 κατά WLTP)

ΤΙΜΗ
PEUGEOT ΑΠΟ 17.600 Ευρώ
TOYOTA ΑΠΟ 17.460 Ευρώ

Διαβάστε ακόμη: 

Οι 20 μήνες της πανδημίας στην Ελλάδα σε ένα infographic 

Lockdown – υποχρεωτικός εμβολιασμός: Η Ε.Ε. ορθώνει τείχος στη μετάλλαξη Όμικρον για τα Χριστούγεννα 

Τσάρλι Μάνγκερ: Γιατί ο «σοφός των επενδύσεων» μισεί τα κρυπτονομίσματα (pics)